Appstores: een overzicht van plaatsen waar je apps downloadt

Een belangrijke stap op het pad van een eigen app is natuurlijk jouw app op een of zelfs meerdere appstores zetten! Zo kunnen mogelijke gebruikers jouw app vinden en installeren op hun smartphones, tablets en andere vernuftige apparaatjes. Maar voor welke appstore kies jij uiteindelijk? Want elke appstore heeft zo z'n voor- en nadelen. In dit artikel licht ik de bekendste appstores en de verschillende types toe.

Lees het in dit artikel of bekijk de video hieronder:

Appstore basics

Je kent ze waarschijnlijk al, maar voor de volledigheid benoem ik ze toch even. De Playstore van Google voor Android en de Apple Appstore voor iPhones en iPads. Komt jouw app op deze twee stores terecht? Dan heb je al gauw 80 tot 90% van de gebruikers te pakken. Natuurlijk is dat nog geen garantie dat al die gebruikers jouw app ook echt gaan gebruiken, maar je hebt je kansen al wel flink vergroot.

Er zit nog wel een extra verhaal achter deze twee appstores. Want je app op de Playstore krijgen is een stuk eenvoudiger dan bij de Apple Appstore. Dat heeft te maken met de eisen die de twee bedrijven stellen waaraan jouw app moet voldoen. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je 15 tot 30% van je app inkomsten moet afstaan aan Google en/of Apple als je omzet krijgt binnen je app zelf.

Google Play Store

Apple App Store

Merk appstores

Verschillende commerciëlepartijen zijn hebben inmiddels een eigen platform waarop ze apps aanbieden. Met name Android apps zijn hier te vinden, omdat iOS apps alleen via de Apple Appstore te downloaden zijn. Appstores die wel iOS apps hebben, linken door naar de Apps in de Apple Appstore. Als je je vooral richt op Android, doe je er goed aan om te onderzoeken of je jouw app ook op de appstores van andere merken wil hebben staan. Daarmee zit je op wat kleinere appstores met minder gebruikers, maar heb je aan de andere kant ook weer minder concurrentie.

Amazon Appstore for Android

Voor de hackers, tweakers en andere codebazen onder ons hebben we ook nog F-droid.

Lijst appstores

Niet elke appstore is geschikt om apps op te downloaden; er zijn ook appstores die vooral een catalogus-functie hebben. Deze lijsten zijn vaak gericht op een bepaalde sector met een eigen doelgroep. Denk aan eduapp voor onderwijs, Mediasmarties voor kind of de GGD Appstore voor gezondheid. Maak jij dus een app die past in zo'n lijst? Meld jouw app dan aan voor zo'n lijst appstore. Want deze niche appstores zijn voor de juiste gebruikers een betrouwbare bron, wat app downloads ten goede komt.

GGD AppStore

eduapp

Mediasmarties

Tip 1: Promoot je app op de appstore

Een appstore is ervoor gebouwd om apps te distribueren. Oftewel, het is een logistiek platform. Iemand wil een app hebben zonder teveel gedoe, dus zoekt hij of zij die app op desgewenste appstore. Simpel. Daarmee is het niet bijzonder geschikt om jouw app bekendheid te geven. Daarvoor zal je echt moeten gaan promoten! Begin dan gelijk bij de pagina van jouw app op de appstore. Zorg voor mooie afbeeldingen en screenshots, goede, overtuigende teksten en een slick logo. En natuurlijk een vindbare naam! Op die manier zorg je ervoor dat jouw app opvalt en er van een zoekopdracht ook een echte installatie komt. Oftewel, je zorgt voor conversie.

Tip 2: Promoot je app buiten de appstore

Je wil het liefst dat mensen ook buiten de appstore jouw app gaan vinden. Want daar heb je veel minder kans om ondergesneeuwd te raken door je concurrentie. Om je doelgroep buiten de appstore te bereiken moet je je doelgroep onderzoeken. Hoe bereik je deze mensen? Via advertenties? Misschien wat prijzig. Iets wat minder kost en mogelijk meer effect heeft is om samen te werken met partners, mailings te gebruiken of door die specifieke merk- of lijst appstores na te gaan: gebruikers op de GGD appstore bereik je natuurlijk op GGD locaties!

Tip 3: Maak een marketingplan

Voordat je vol (terecht) enthousiasme aan je app begint te werken, heb ik nog een laatste tip voor je. Begin eerst aan een marketingplan. Vooral als je toch al bezig bent met promotie en mensen bereiken. Want voordat je gaat promoten moet duidelijk zijn voor wie jouw app nou echt interessant is en welk probleem je ermee oplost. Want als jouw doelgroep niets met jou app kan, houdt jouw appverhaal al gauw op. Zonde natuurlijk!

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

geschreven door
David van der Loo