Krijg je een ijzersterke strategie voor app marketing die bewezen werkt. Je zult eindelijk snappen waarom sommige apps succesvol zijn en andere gewoonweg floppen. 

In dit artikel dus géén losse tips of lijstjes die iedereen uitvoert, maar je ontdekt welke strategie succesvolle apps normaal gesproken verborgen blijft. 

Deze strategie is gebaseerd op onderzoek bij Tilburg University met masterstudenten, onderzoekers en professoren. Dat is gecombineerd met 10+ jaar ervaring in de app-markt en door toepassing bij meer dan 30 apps in de praktijk.

icoon winaarsbekerApp marketing strategie : hoe zorg je voor iPhone, iPad of Android app downloads?

Dankzij de onderzoeken over appgebruik ontving ik veel inzichten. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter waarom mensen apps verwijderen én waarom mensen apps downloaden. Deze informatie samen met informatie van andere onderzoeken plaatste ik samen in een overzichtelijk schema. Hierdoor zie je meteen welk pad je moet bewandelen om te zorgen voor veel app downloads en dat je app een succes wordt!

"Je app marketing moet altijd in het teken van je gebruikers staan."

icoon rechtsApp marketing: de stappen naar veel app downloads 

Hieronder staat een afbeelding van het lessenschema voor veel app downloads. Centraal in het midden staat de gebruiker. Je app marketing moet altijd in het teken van je gebruikers staan. De gebruiker doorloopt de 3 hoofd-stappen: Ontdekken, Download en Routine. Dit zijn dus ook de stappen waarmee jij zorgt dat je app veel gedownload wordt. Lees onder de afbeelding verder waar deze stappen voor staan.

 

Telescope iconStap 1: Ontdekken

De allereerste stap is het ontdekken van je app. Hoe komt je gebruiker in aanraking met je app? Nee, dit gebeurt meestal niet via de app store maar meestal via een ander kanaal of een vriend of vriendin. Focus je marketing dus niet alleen op de appstore, maar vooral erbuiten!

"Je moet ervoor zorgen dat je app steeds weer geopend en gebruikt wordt."

Download icon Stap 2: Download

De tweede stap van de app marketing houdt het downloaden van de app in. Dit gebeurt wel in de app store. Hier maken mensen de uiteindelijke beslissing of ze een app wel of niet gaan downloaden. In de training leer ik je de 2 manieren waarop je mensen omver blaast en zorgt dat ze je app gaan downloaden. Ondersteunend daaraan zijn de app store optimization en app store advertisement. Met app store optimization zorg je dat je zichtbaar bent en gevonden wordt. Met app store advertisement adverteer je gericht en zorg je dat je geld verdient in plaats van verliest.

Als mensen jouw app hebben gedownload moet je natuurlijk zorgen dat ze de app ook blijven gebruiken. In mijn online training leg ik precies uit op welke knoppen je moet drukken zodat mensen jouw app nodig hebben. Een app gebruiken gaat hand-in-hand met een app verwijderen, deïnstallatie dus. Ik leg je ook uit hoe je zorgt dat je app NIET verwijderd wordt aan de hand van 2 momenten waarop mensen kritisch zijn.

Routine iconStap 3: Routine

Als mensen je app downloaden en gebruiken, wil je natuurlijk niet dat het daarbij blijft. Je moet ervoor zorgen dat je app steeds weer geopend en gebruikt wordt. Dat het app gebruik dus in de routine van je gebruikers zit. Er zijn 5 stappen die gebruikers nemen voordat je spreekt van routine. Hoe zorg je dat mensen steeds je app openen? Dat leg ik je dus haarfijn uit in de training.

Na routine kom je bij het einde van de cirkel (en eigenlijk ook weer bij het begin), bij de verspreiding van je app. Je moet ervoor zorgen dat je app verspreidt wordt, dat mensen het aan elkaar vertellen, oftewel dat je app aan populariteit wint. Om er voor te zorgen dat je app snel verspreidt, moet je app aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als dat lukt, gaat je app viral en kan je weer dezelfde stappen doorlopen voor een nog sterkere app marketing!

Arrow rightDeze strategie implementeren

De bovenstaande strategie laat zien hoe je gebruikers krijgt voor je app, hoe je ze bindt én hoe je zorgt voor die gewilde virale mond-tot-mond reclame. Maar, hoe pas je deze strategie toe? En hoe verbindt je deze kennis aan zaken zoals AppStore Optimalisatie, Advertisement, Gebruiksvriendelijkheid en Loyaliteit van gebruikers?

Dat leer je in de training 'Meer App Downloads'. Klik hier voor uitleg én een gratis preview van deze training

icoon duim omhoogGebruikers vasthouden in je app

Direct aan de slag met gebruikers vasthouden? Naast het werven van gebruikers, is het natuurlijk belangrijk om je gebruikers vast te houden.

Hoe zorg je als kleine of nieuwe app ervoor dat gebruikers van je app gaan houden? 

Om dit op te lossen heb ik het 'Stappenplan Gebruikersroutine' op gesteld. Het gaat je helpen om van jouw app gebruikers loyale klanten te maken!

Wil je dit stappenplan als PDF ontvangen in je mailbox? Vul hieronder dan je e-mailadres in:

Vasthouden routine
Hoe hou je gebruikers langer vast in je app
Stappenplan gebruikersroutine PDF
Vul de gegevens in en ontvang het Stappenplan Gebruikersroutine:

Ontdek:

✔️ Hoe je gebruikers langer vasthoud in je app

✔️ Of jouw app gebruikers lang gaat vasthouden

✔️ Wat je moet doen om meer te verdienen aan gebruikers

 


Toegang tot het Stappenplan Gebruikersroutine kost normaal €7 in onze shop, nu Gratis:

-David van AppSpecialisten

Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter