Waarom je niet zelf moet programmeren
Je hebt waarschijnlijk nog niet of nauwelijks ervaring met apps programmeren. Dan is het slechtste dat je kunt doen éérst leren programmeren en dan je app lanceren. Dit zijn de redenen daarvoor
1. Twee woorden, negen letters: Duurt lang
Een app maken waar mensen enthousiast van worden kan een ervaren programmeur prima. Maar dan moet je eerst ervaren programmeur worden. Dat kost minimaal een jaar van jouw tijd! En dan heb je nog geen of weinig ervaring met zaken zoals SDK's, API's, systeem architectuur, backends, SLA's, Appstore Guidelines en andere essentiële onderdelen van je app. Een ervaren team kan vaak binnen een maand beginnen en binnen een paar maanden jouw app volledig, en tegen hoge kwaliteit, lanceren!
2. Zelf doen maakt nog niet gratis
Als je denkt dat zelf je app maken de goedkope optie is, dan heb je het mis. Ook dan heb je kosten, die vaak verborgen zijn. In het beste geval gaat zelf een app maken om honderden euro's, maar loopt voor de meeste mensen ongewild op tot tienduizenden euro's. Wil je achteraf geen grote rekening ontvangen en liever weten waar je aan toe bent? Lees dan meer over welke kosten er komen kijken bij zelf een app maken voor iPhone (of Android).
3. Zelf betalen lukt wel!
Ik weet al wat je denkt: maar hoe betaal ik dan die hoge kosten van een app laten maken? Jouw app laten programmeren door een professioneel team kost minimaal €30.000. (Lees hier meer over de kosten van apps) En dan vaak nog meer in de jaren daarna. Daarom zijn er gelukkig opties om je app te laten betalen door iemand anders. Financiering heet dat. Dat hoeft niet eens met rente of met een bemoeizuchtige investeerder. Ik heb hier 16 financieringsmethodes op een rij gezet. Ter indicatie: de afgelopen jaren heb ik al meer dan 20 startups aan financiering geholpen. Financiering aanvragen en krijgen kun je dus zelf!
4. Focus op jouw succes
Als je zelf leert programmeren verlies je tijd en kunnen anderen eerder met jouw app-idee op de markt komen. Maar nog belangrijker: je bent met het verkeerde bezig! Apps worden niet een succes omdat ze goed geprogrammeerd zijn, dat is slechts een voorwaarde. De meeste apps worden een succes omdat ze goed in de markt gezet worden. Met marktonderzoek, een goed plan en marketing die zorgt voor een enthousiaste reacties bij iedere nieuwe download.
Een aanpak waarbij je focust op succes maakt het verschil tussen een leuk ideetje en een doorslaand succes! En iemand moet dit doen... juist jij! Hieronder vind je tips over hoe je dat aanpakt:
Zo maak je een app als een baas zonder zelf te programmeren
Stel, je hebt een goed idee voor een app. Dan wil je natuurlijk weten hoe je dat tot een daverend succes kunt maken. Waar moet je allemaal aan denken? Welke stappen moet je nemen? Je kunt er een boek over schrijven ;) En dat is dan ook precies wat ik heb gedaan. In het boek ‘Maak een APP als een BAAS!’ vind je een stappenplan om de volledige potentie (en omzet) uit jouw app idee te halen. Hieronder geef ik alvast 3 tips weg.
App maken tip 1: Bepaal het verdienmodel
Je app laten maken kan niet zonder geld te investeren. Dat geld wil je natuurlijk terugverdienen, of beter nog: je wilt geld verdienen met apps. Dit is waar het verdienmodel komt kijken. Zo krijg je inzicht in hoe je daadwerkelijk geld gaat verdienen.
Opvallend genoeg werken juist minder succesvolle apps met een verdienmodel waarbij gebruikers vooraf moeten betalen voordat ze überhaupt de app mogen uitproberen. Ga bij jezelf eens na: Koop jij weleens iets zonder dat je weet of je het leuk vindt of nodig hebt? Zeker bij Android-apps blijkt dat gebruikers geen geld willen betalen voordat ze weten hoe de app werkt.
Bedrijven laten op hun beurt bij het (laten) bouwen de advertenties steeds vaker achterwege. Het levert namelijk veel irritatie op voor de gebruiker en ze verdienen er weinig mee. Pas als alle andere opties zijn overwogen, zetten ze advertenties in.
Populaire verdienmodellen draaien juist om dienstverlening. Door gebruikers periodiek te laten betalen voor het gebruik van de app, kan er namelijk méér geld verdiend worden. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, een app waarvoor gebruikers 10 euro per maand aan abonnementsgeld betalen. Ook komt het voor dat apps specifiek zijn gebouwd om een beroepsgroep productiever te maken. Bedrijven betalen dan een bedrag per maand om hun personeel productiever te maken. Zij laten dus een app ontwikkelen om personeelskosten te besparen.
Zodra de prijs voor de app lager is dan de kosten die ze besparen, loont het om een app te maken. Je kan gebruik maken van in-app aankopen of een app ontwikkelen waar een bedrijf voor moet betalen. Zo heeft YipYip de Bru-taal app gemaakt, een app voor kinderen die scholen per klas kopen.
Wil je ook aan de slag met een eigen verdienmodel? Bekijk dan eens mijn verdienmodel sjabloon.
App maken tip 2: Test de technische- en markthaalbaarheid
Jouw app-idee ziet er goed uit op papier, maar is deze ook technisch te realiseren? In feite kán alles, maar daarbij komen vaak ook veel kosten kijken. Met name bij technisch complexe apps zoals een applicatie die gegevens uit externe bronnen haalt. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van gegevens van en naar databases zoals muziek, actuele weerdata, inloggegevens of nieuwsberichten. Zorg dus voor niet te veel externe connecties en functies om kosten onder controle te houden en blijf dicht bij het doel.
“Door in een vroeg stadium met je doelgroep te spreken kom je erachter of jouw app in hun huidige gedrag past.”
Voorbeeld markthaalbaarheid "Selfiebook"
Laten we een voorbeeld nemen aan dit (zelfbedachte) app-idee: Selfiebook. Een app voor jongeren waarin ze kunnen meedoen aan een selfie social media netwerk. Je denkt: "Jongeren hebben allemaal een smartphone en maken veel selfies. Maar veel selfies worden niet gedeeld omdat er geen geschikt platform voor is. Als ze iets kunnen winnen delen ze hun foto’s misschien wel."
Een goed uitgangspunt en er zit zeker een kern van waarheid in. Alleen, als je met de jongeren zelf gaat praten zul je zien dat jongeren A) voor een groot deel huiverig zijn met het delen van selfies (vandaar dat veel jongeren SnapChat gebruiken om selfies te versturen die daarna verdwijnen) en B) dat je jongeren, als het aankomt op delen op sociale netwerken, niet motiveert door het winnen van cadeaus maar juist door de mogelijkheid om hun sociale status op te krikken. Met een kleine aanpassing in het idee, sluit je beter aan op hun gedrag.
De oplossing: als je achter dit gedrag komt, kun je een sociaal media netwerk verzinnen waarin er een selfie-van-de-dag verkiezing is: hierin staan jongeren niet allemaal te kijk (slechts een klein gedeelte dat selfies durft te delen, stuurt foto's in) en worden ze gemotiveerd door sociale status (wie heeft vandaag de selfie van de dag in mijn stad?). Met een relatief kleine aanpassing zul je zien dat de app veel succesvoller is, omdat het aansluit op het gedrag van de doelgroep.
Je laat pas een app maken nadat je antwoord hebt op deze vragen, zodat je zeker weet dat hij gaat slagen.
App maken tip 3: Stel je team samen
Een succesvolle app wordt altijd gemaakt door een team met 3 disciplines: een ondernemer, een vormgever en een programmeur.
De ondernemer, dat ben jij. Jij zorgt voor een plan voor de marketing en financiering van je app en zorgt voor het aansturen van de andere projectteamleden. Het is daarbij handig om ondersteuning te zoeken van een projectmanager voor de aansturing van teamleden en een adviseur die helpt bij uitdagingen in de marketing en de financiering.
Een vormgever zorgt enerzijds voor een visueel ontwerp, zoals een logo, de kleuren, lettertypes en iconen. Dit zorgt ervoor dat een app er voor de gebruiker fijn en herkenbaar uitziet. Anderzijds zorgt een vormgever ook voor het interactie ontwerp, dat ervoor zorgt dat een app gebruiksvriendelijk is. Hij bepaalt welke functies en knoppen er komen, dat alles logisch werkt en belangrijker nog: hij test dit met gebruikers. Ziet jouw app er visueel niet aantrekkelijk uit of werkt het niet fijn voor de gebruiker? Dan slinkt je kans op app fans drastisch.
Bij een ontwikkelaar laat je de daadwerkelijke app maken. Hij programmeert wat de gebruiker ziet (de frontend van de app) en hoe de logica en gegevens van de app worden verwerkt (de backend van de app). In professionele teams valt deze rol uiteen in een tester en Android-, iPhone- en backendprogrammeurs.
“Ziet jouw app er visueel niet aantrekkelijk uit of werkt het niet fijn voor de gebruiker? Dan slinkt je kans op app fans drastisch.”
Een volledige aanpak om jouw app-idee wél haalbaar te maken
Deze tips helpen je natuurlijk al een heel eind op weg, maar ik wil je natuurlijk méér dan een paar tips geven. Ik wil je álle informatie geven die er maar te vinden is over je app stap-voor-stap zelf succesvol maken. Precies dat vind je in mijn nieuwe boek 'Maak een App als een Baas'.
Wat je leert in dit boek:
✅ Hoe je van jouw unieke idee een populaire app maakt
✅ Hoe je geen domme fouten maakt die anderen maken
✅ Hoe je strategieën afkijkt van reeds succesvolle apps
✅ Hoe je mensen beïnvloedt zodat ze jouw app gaan downloaden
✅ Hoe je waardering krijgt van anderen met je app
✅ Hoe jouw app opeens haalbaar wordt door een slimme aanpak
Klik hier om het boek te bestellen € 19,95 incl. verzendkosten
Alvast een Sneak Peek? Dat kan!
Wil jij het boek meteen lezen? Dat kan!
Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct de Sneak Peek in je inbox:
Met de Sneak Peek krijg je:
✔️ Het stappenplan dat normaal alleen in het betaalde boek beschikbaar is
✔️ De e-book samenvatting van het hele boek
✔️ Het gratis luisterboek A tot App Stappenplan
Het boek Maak een App als een Baas krijg je binnen een werkdag voor €19,95. Of krijg nu direct de beste delen van dit boek in je mailbox voor €0:
-David van AppSpecialisten
Reacties: Wat vind jij van dit artikel?
Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!
Klik en laat een reactie achter
Ik herken een aantal tips die ik al kende. In een eerder artikel las ik al over markthaalbaarheid. Dat voorbeeld van die selfie app maakt het wel duidelijker. Die vind ik dan het handigst.
de tip om de motivatie van je doelgroep te achterhalen waarom men een app zou gebruiken (sociale status vs win-actie) is een waardevolle tip om te blijven herhalen. Iedereen weet het, echter weinigen voeren het door in de praktijk.
Ik dacht altijd dat advertenties in apps dé manier was om geld te verdienen. Erg belangrijk om te weten dat het niet zo is en een goede tip om een ander verdienmodel te zoeken.
Goede onderbouwde tips , zeker vallen en opstaan.
De drive om vooral door te gaan en zeker iets doen met het commentaar wat potentiele gebruikers melden.
De technische haalbaarheid is bij mij van belang... Ik ga eens dat team samenstellen om hier naar te kijken. Het lijkt allemaal "zo makkelijk" te moeten kunnen...
He Jonathan, dat klopt een app lijkt klein en eenvoudig, maar er zit meer achter dan je denkt. Het Verdienmodel Sjabloon die ik je zojuist heb gestuurd helpt je in ieder geval met het verdienmodel, de App-idee Scan helpt je met het overzicht houden. Die vind je hier: www.appspecialisten.nl/test-je-app-idee-op-2-manieren (of klik in het menu op "test app-idee").
Toevallig zijn we nu met al deze aspecten bezig om onze netwerk te verbreden en dat gepeins over ons applicatie verdienmodel. We wilden ook een abonnementsvorm koppelen aan uitgebreidere functies. We zitten op de goede weg. Thanks voor de tips, you guys!
Graag gedaan Sharon! Het Verdienmodel Sjabloon is onderweg naar je mailbox.
Beste,
Een goede website met veel bruikbare informatie. We zijn bezig met een in eerste instantie inhouse kliller app. Echter wil Ik wel klaar zijn voor de buitenwereld met een goed verdienmodel. Looking forward recieving this information. Dank alvast!
Best Regards,
Sonny
Ik ben totaal blanco deze tips gaan lezen. De heldere gedetailleerde uitleg verbreed mijn kennis enorm. Ik wist niet waar en hoe te beginnen, waardoor mijn twijfels enorm waren! Nu ben ik in een niet geschoten, altijd mis-fase en zal nog even goed lezen hoe ik het moet aanpakken!
Bedankt voor de tips.
Groeten,
Suus
Paginering