App ontwikkeling: omzet uit apps wordt onderschat

De ene keer lees je dat er geen cent te verdienen valt met apps. De andere keer lees je dat er miljarden wordt verdiend met app ontwikkeling. Maar hoe zit het dan? En hoe maak je een app dan succesvol? Kan dat ook met een gaming-app?

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app ontwikkelingOnderzoek geeft vertekend beeld

Recente onderzoeken, zoals dat van het IDC, hebben onderzoek gedaan naar het mobiel app gebruik in 2015 én de verdiensten ervan. Wat blijkt, in 2015 zijn er wereldwijd 156 miljard apps geïnstalleerd en daarmee is $34,2 miljard mee verdiend. Er wordt voorspelt dat dit in 2020 zal groeien naar meer dan 210 miljard installaties met €57 miljard omzet. Dat zijn hoge bedragen, maar dit is slechts het puntje van de ijsberg. Het meeste geld wordt namelijk buiten de appstores verdiend.

"Met name bedrijven vergroten hun dienstverlening naar hun klanten via de app ontwikkeling van hun een eigen app."

app ontwikkelingApp verdienmodellen geven méér omzet

De meeste omzet van app ontwikkeling is echter niet meetbaar in onderzoeken. Die onderzoeken gebruiken gegevens van de appstore en daar vind je alleen de omzet van betaalde apps en zogenaamde in-app aankopen. Dat geeft een verkeerd beeld. Dat komt omdat er allerlei verdienmodellen voor apps zijn.

Ik licht twee verdienmodellen toe, die niet in het onderzoek zijn meegenomen: 

1) Apps als abonnement

Nadat een app developer de app heeft gemaakt, wordt de app in de appstore geplaatst en moeten gebruikers inloggen om gebruik te maken van de app. Ze betalen dan een bedrag per maand voor de mogelijkheid om in te loggen. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, de bekende onbeperkt-muziek-luisteren-app. Zij vragen, naast hun gratis dienst, aan ruim 10 miljoen gebruikers €5 tot €10 per maand voor hun premium dienst. Dat verrekenen ze voor het grootste gedeelte via hun eigen website en wordt dus niet gemeten in de opbrengsten in de appstore.

2) Apps als service

Met name bedrijven vergroten hun dienstverlening naar hun klanten via de app ontwikkeling van hun een eigen service app. Bankieren-apps zijn hiervan een goed voorbeeld. Jouw bank laat voor veel geld een app ontwikkelen en geeft deze gratis weg. Zij zullen niet direct verdienen op deze app, maar wel kosten besparen doordat klanten steeds vaker hun bankzaken zelf regelen. Of omdat ze minder personeel hoeven te betalen.

De opbrengsten van deze twee vormen van verdienmodellen zijn niet opgenomen in het rapport van IDC. Maar deze nieuwe verdienmodellen zorgen wel voor de bulk van de inkomsten die apps maken. En het maakt niet uit of je nou een iPhone of een Android app maken gaat, beide platformen hebben met deze nieuwe verdienmodellen te maken.

app ontwikkelingOmzet van de app-markt wordt zwaar onderschat

Om aan te tonen dat er omzet wordt vergeten maken we een rekensom. Hieruit blijkt dat opbrengsten tot 60x zo hoog kunnen liggen!
 

app abonnementenBerekening verschil in omzet

Enerzijds weten we uit onderzoek dat Android apps maandeijks gemiddeld €0,05 per gebruiker opleveren (bron: Flurry Analytics). Anderzijds is Spotify een typisch voorbeeld van een app-abonnementsverdienmodel. Zij weten maar liefst 28,3% van gebruikers om te zetten in betalende gebruikers (bron: Music Business WorldWide). Met een abonnementsprijs van €9,99 verdient Spotify dus maandelijks €2,83 per gebruiker. Dat is bijna 60x zo veel omzet!


De manier om zo'n app met abonnementsvorm te gebruiken voor en app-idee, heb ik laatst toeglicht in een uitgebreid artikel en video over app-abonnementen.

"Met app ontwikkeling voor gaming apps valt er praktisch geen geld te verdienen."

app ontwikkelingGaming apps zijn andere koek

Gaming apps werken anders dan 'functionele apps'. Met app ontwikkeling voor gaming apps valt praktisch geen geld te verdienen.

Gaming apps vallen snel uit gratie bij consumenten: de volgende gaming app downloaden is steeds maar een paar klikken weg. Daardoor is de populariteit van gaming apps maar kort en volgen gaming apps elkaar in een rap tempo op. Je zult dus binnen zeer korte tijd, veel gebruikers moeten vinden en dat is erg lastig, gezien de hoge concurrentie in de appstore.

Daarnaast: het zijn de succesjes die het nieuws halen die grote verwachtingen kweken. Eendagsvliegen zoals Flappy Bird die veel succes hebben, doen vermoeden dat iedereen dit kan. Niets is minder waar, dit artikel over het succes van Flappy Bird legt het nog eens haarfijn uit tot welke uitersten deze app ging.

Overigens is het belangrijk een verschil te maken tussen een app maken voor consumentgerichte gaming en serious games. Serious gaming apps worden veelal succesvol toegepast om gedragsverandering bij gebruikers te bewerkstelligen. Een goed voorbeeld hiervan is de serious game Bru-taal. Deze game helpt kinderen spelender wijs taal te leren.app ontwikkeling

Mijn visie: apps worden verkeerd begrepen

Betere verdienmodellen zijn naar mijn mening slechts het begin. Dat komt omdat apps nu nog verkeerd worden begrepen. Apps worden als websites ingezet: de inhoud wordt erin gezet door de bedenker ervan. Dat is een gebruiker niet gewend. Gebruikers zijn in een app op zoek naar concrete waarde, een hulpmiddel. Niet als bij een website, dat je een hoop informatie die je doorzoekt met Google. Apps zijn het ultieme hulpmiddel voor gebruikers, maar worden nu nog als een catalogus van informatie ingezet. 

Ik zie dat een nieuwe manier van denken nodig is. Gebruikers moeten verleidt worden tot het downloaden van een app, doordat een app hun een duidelijk voordeel biedt. Uiteraard hoort daar ook bij dat deze voordelen worden gecommuncieerd naar gebruikers. Daar moeten ondernemers en bedrijven die een app lanceren rekening mee houden. Met name door de behoefte van gebruikers centraal te stellen, in plaats van een 'goed idee' te ontwikkelen. De belangrijkste tip is om te luisteren naar gebruikers. Maak je app vraag-gestuurd. Zo worden goede ideeën getransformeerd tot geweldige ideeën. Dat helpt ook om nieuwe, unieke apps te ontwikkelen.

Met nieuwe verdienmodellen en een vraag-gestuurde aanpak zal de volgende generatie van apps een platform worden voor mensen om hun problemen op te lossen.

app ontwikkelingApp ontwikkeling: De verschillende verdienmodellen

Als je een app gaat maken, dan zorg jij voor de inkomsten, niet de app-ontwikkelaar! Daarom is het goed om te weten op welke manieren je geld kunt verdienen met een app.

We hebben 11 verdienmodellen op een rij gezet. Wil je weten welk verdienmodel bij jouw app past?

Laat je gegevens achter in de reactievelden hieronder. We sturen je dan 'Het Verdienmodel Sjabloon' als PDF.

Hiermee zie je precies welke verdienmodellen tot jou beschikking staan én hoeveel ze opleveren.

-David van AppSpecialisten

Reacties

Ingediend door Marcel op

Cool!

Ingediend door Dylan op

Hallo David,

Ik vind het lastig om vooraf te voorspellen wat een verdienmodel voor mijn app kan gaan opleveren qua omzet. Kan ik hier een bepaalde formule op los laten om te bepalen wat mijn app in potentie kan opleveren?

 

Groet Dylan

Ingediend door david@appar.nl op

In reply to by Dylan

Hoi Dylan,

Ja hoor :)

De eenvoudigste manier is om aantal gebruiker * opbrengst per gebruiker te berekenen. Eventueel kun je er ook een datum aan koppelen.

De opbrengsten per gebruiker vind je in het verdienmodelsjabloon (de PDF die je hebt ontvangen).

Het aantal gebruikers zal een schatting moeten zijn. Als je weet welke probleem je app oplost (bijvoorbeeld "het is lastig om een bijbaan te vinden op jonge leeftijd"), je dat probleem hebt getest en je doelgroep hebt gedefiniëerd, dan kun je een schatiing maken van hoe groot de doelgroep is (bijvoorbeeld alle mannelijke scholieren in de bovenbouw). Daarna kun je een ambitie maken. Bijvoorbeeld: ik wil binnen 2 jaar mijn app geinstalleerd hebben bij 25% van de doelgroep.

Dan kun je gaan kijken hoeveel gebruikers je gaat hebben en uiteindelijk hoeveel je verdient in bepaalde tijd.

 

fase van jouw app
markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo