icoon waarschuwingLet op! Ga niet meteen naar een app-ontwikkelaar

Misschien denk je "ik wil een app, dus ik betaal een ontwikkelaar en hoppa, ik ben binnen!". Ik verklap het je alvast; dit werkt zo niet. Het komt helaas vaak voor dat iemand met een app-idee een smak geld betaalt om een app te laten maken ZONDER te testen of er wel behoefte is aan deze app. Geregeld spreek ik mensen die dit is overkomen: ze gaven tienduizenden euro’s uit en stopten jaren van hun tijd in een app die niemand gebruikt. Als jij het ook zo aanpakt, dan krijg je in 2024 hooguit een app die je bakken met geld kost maar niets in het laatje brengt. Uiteraard doe je er verstandig aan om een app door een goede ontwikkelaar te laten ontwikkelen. Maar zorg dan eerst voor een goede voorbereiding!

Dus, hoe ontwikkel je een app in 2024? Met het onderstaande 6-stappen-plan! Per stap laat ik ook zien hoe ik jou daarbij kan helpen.

"Een voorbeeld van een app-ondernemer waarmee ik de App Try-out heb gedaan is Fernon Longfur."

icoon checklistStap 1: Planning voor je app 

Januari - Als je een app-idee uitvoert, wil je eerst een exacte planning opgezet hebben. Neem de tips van dit artikel en zet die om in een plan dat voor jou werkt.

Een voorbeeld van een app-ondernemer waarmee ik zo'n planning heb gemaakt is Fernon Longfur. Fernon kwam naar mij met een geweldig idee voor een app waar hij heel enthousiast over was. Fernon vroeg zich af hoe hij zijn app-idee moest gaan ontwikkelen. Ik hielp hem door inzicht te geven in het ontwikkelingsproces en we maakten samen een planning. Aan het einde van onze sessie wist Fernon hoe hij ervoor stond én welke stappen hij kon gaan zetten! Hieronder zie je een foto van Fernon met zijn geteste idee. 

Wil je dit jaar echt knallen met je een app? Maak dan in januari met een expert jouw planning.

Fernon Longur met een grafische weergave van zijn app-idee

App-ondernemer Fernon Longfur. (Dit voorbeeld gebruik ik in overleg met Fernon zonder iets vrij te geven over zijn idee. App-ideeën houd ik altijd vertrouwelijk!)

icoon mensenStap 2: Behoefte van de gebruiker 

Februari – Trap niet in de bekende valkuil van app-ontwikkeling: geen onderzoek doen naar de behoefte bij de toekomstige app-gebruiker. Dit onderdeel mag je echt niet over het hoofd zien. Je moet namelijk eerst weten of er vraag is naar jouw toekomstige app.

Let hierbij op dat het gaat om ervaringen van de respondenten, niet om meningen. Als jouw beste vriend zegt dat hij jouw app een super idee vindt, wil dat nog niet zeggen dat hij er behoefte aan heeft of de app gaat gebruiken. Enkel door het meten van voorkomend gedrag stel je vast of je app aansluit op de behoefte van gebruikers. Je meet het verleden, nooit de toekomst.

Uit het onderzoek blijkt uiteindelijk welke functies jouw app moet hebben. Daarnaast geven de resultaten ook kansen voor je app. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat jouw doelgroep met een bepaald probleem zit dat jouw app oplost. En raad eens?! Het probleemoplossende vermogen van een app is de belangrijkste succesfactor!

Als ik app-ondernemers help, raad ik ze dan ook altijd aan een marktonderzoek op te zetten. Zo ontdekten we voor vele app-ideeën de achterliggende behoeften, waardoor nieuwe kansen worden blootgelegd. Niet op basis van gevoelens of meningen, maar op basis van keiharde feiten.

Ook Fernon kwam achter de behoeften van zijn doelgroep door middel van marktonderzoek.  

Het probleemoplossende vermogen van een app is de belangrijkste succesfactor!

 

icoon potloodStap 3: App concept vormgeven 

Maart - Als je weet wat je doelgroep wil, combineer je dat met je eigen idee om het nog sterker te maken. Want jij bent niet de enige die de app gaat gebruiken. Duizenden anderen moeten het net zo tof vinden! Die gecombineerde ideeën leggen we vast in een concept. Deze concept-ontwikkeling bestaat uit drie verschillende onderdelen: identiteit, design en prototype.

Identiteit

Door het gebruiken van de resultaten uit het marktonderzoek, verbetert het concept zodat het ook precies aansluit op je toekomstige gebruikers. Voordat je begint met de vormgeving van het concept stel je de identiteit van je app vast. In een creatieve sessie bespreken we wat je doel is en hoe je dat gaat bereiken. Ook brainstormen we op basis van het marktonderzoek over enthousiaste ideeën die een toegevoegde waarde aan je app geven.

In deze stap geef ik jou en andere idee-bedenkers graag handvatten om het app concept aan te sterken. Ik heb al vaker sessies begeleid om de identiteit en een app concept te vormen. Zodra het concept strak omkaderd is, is het tijd voor de volgende stap: het design.

Design

Het design is natuurlijk de eyecatcher van een app en baseer je op de identiteit. Dit is namelijk wat de gebruikers zien en waarvan ze een ‘gevoel' bij je app krijgen.

In deze stap werk ik samen met professionele designers, waar de app-ondernemer en ik samen mee aan tafel gaan zitten. Natuurlijk blijft de app-ondernemer ten allen tijde de eigenaar van het idee. Hij of zij bepaalt samen met de designer hoe de huisstijl en het logo eruit moeten gaan zien. Het voordeel van werken met een professionele designer is dat deze bijstuurt waar nodig en het resultaat er professioneel uitziet.

Prototype

Met het design in handen krijg je al goed een idee hoe je app eruit komt te zien. Hierna volgt de stap: ‘voelen’ hoe de app werkt. Dat gebeurt met een klikbaar prototype.

Een groot voordeel van het maken van een prototype is dat je je app al test bij de beoogde gebruikers. Een concept-test noemen we dat. Hiermee kom je er snel achter wat wel en niet werkt in je app. Dan voer je nog relatief snel, goedkoop en eenvoudig de nodige aanpassingen door, voordat je al duizenden euro’s uitgeeft aan de ‘echte’ ontwikkeling.

Met het prototype aan je zijde ga je zorgen voor financiering. Voordat je aan deze zoektocht begint, stel je eerst een businessmodel en verdienmodel op. Hiervoor gebruik je het Business Model Canvas en mijn ervaring met app verdienmodellen.

Ook app-ondernemer Fernon doorliep de stappen van conceptontwikkeling.

"Er zijn verschillende manieren om financiering te vinden, daarom moeten alle opties bekeken worden"

icoon spaarvarkenStap 4: Financiering vinden

April – Zodra je de behoeften van je doelgroep hebt getest en het concept duidelijk in beeld is, gaan we zoeken naar financiering. De ontwikkeling van een app vraagt om een flinke investering die gemiddeld € 20.000 kost. Bij de meesten onder ons groeit zo’n bedrag helaas niet op onze rug en daarom zoeken we in april naar financiering.  

Via verschillende wegen kan je aan financiering komen. Samen kijken we naar de verschillende opties voor financiering. Een kansrijke en succesvolle optie, die de afgelopen jaren steeds in april beschikbaar kwam, en dit jaar weer wordt verwacht, is een subsidie. Een subsidie is een gift en hoef je dus nooit terug te betalen. Wel moet je idee aan verschillende voorwaarden voldoen en moet het uit meerdere aanvragen gekozen worden om het te ontvangen.

Afgelopen jaren hielpen we veel mensen met een app-idee om deze financiering te krijgen. En daarmee dus ook hun app-droom uit te laten komen! Wil jij net als Fernon een droomstart maken? Met een financiering van tienduizenden euro's die de ontwikkeling van je app mogelijk maakt, komt dat dik in orde.  

Maar we kijken verder dan alleen deze financiering. We kijken naar alle opties en pakken de meest gepaste (al is de bovenstaande optie voor de meeste mensen al interessant). Via een financieringsscan zien we welke financiering de meeste kans heeft voor jouw specifieke idee. Een voorwaarde voor deze scan is dat er een marktonderzoek is uitgevoerd en er een businessplan is. Is er geen bewijs dat er behoefte is aan jouw app? Dan durft een investeerder niet het risico te nemen om te investeren. Een app prototype vergroot de kans op een financiering. Als investeerders een tastbaar voorbeeld zien van de app, schatten zij eerder in of het de financiering waard is.

Ondernemer Fernon vroeg na het voltooien van zijn marktonderzoek ook met succes een subsidie aan.  

icoon schroefStap 5: App-ontwikkelaar vinden

Mei - Als alle voorgaande stappen zijn doorlopen, bezit je een sterk app concept waarvan uit testen blijkt dat het een succes gaat worden. Als dan de financiering in juni binnen stroomt, begint de ontwikkeling!

Ik bezit een groot netwerk van app-ontwikkelaars. Daar put ik uit als je samen met mij een app-ontwikkelaar kiest die het beste past bij jouw idee. Elke app-ontwikkelaar heeft namelijk zijn eigen prijzen, marktkennis en ervaring. Hierbij adviseer ik ook welke app-ontwikkelaar het beste aansluit bij jou en je idee; je staat er niet alleen voor!

"Met een goed doordachte marketingcampagne lanceer je je app succesvol."

icoon raketStap 6: Lancering en marketing

November – Het duurt even maar dan heb je ook wat: je app is ontwikkeld! Tijd voor de lancering van je app. Besteed bij deze stap aandacht aan de marketing van de app. Je gebruikers moeten tenslotte wel weten dat je app bestaat!

Met een goed doordachte marketingcampagne lanceer je je app succesvol. Zo lanceer jij, met een beetje hulp, in 2024 al je app! Dat beetje hulp, bied ik jou graag. Daarom doe ik het volgende:

Ik zoek hét idee dat ik in 2024 zal leiden naar een eigen app. Daarbij geef ik de bedenker een compleet programma van een jaar waarin degene bij de hand wordt genomen bij iedere stap. De bovenstaande blokkades worden doorbroken met:

  • Een persoonlijk traject naar de lancering, waardoor je alle stappen overziet en er grip op houdt
  • Alle kansen voor financiering een jaar lang op een presenteerblaadje
  • Ontwikkelkosten beheersen door het begeleid vinden van de beste ontwikkelaar
  • Vanaf het begin grip houden op je succes door alle tips en trucs van app marketing
  • Samen een verdienmodel opstellen waarmee je zekerheid krijgt over geld verdienen met je app
  • Een vliegende start van je app door de inzichten van de lancering van tientallen andere apps

We zoeken het beste deelnemer die een hoge motivatie heeft, leergierig is en een haalbaar idee met grote potentie heeft. Geef je op en maak kans op het “Het Doorbraak-traject” twv € 5.000

Inclusief:

  • Een half jaar lang begeleiding door App Expert David van der Loo, inclusief 3 uur 1-op-1 begeleiding via Zoom of in Tilburg op het kantoor van AppSpecialisten twv € 1650
  • 12 sessies waarin je begeleid wordt met een groep ondernemers bij iedere stap en ieder los onderdeel van je traject naar een app onder controle houdt. Dit gaat om twee-keer-per-maand sessies die vooraf gepland worden en tijdens kantoortijden plaatsvinden twv € 500
  • Chatsupport zodat je altijd een App Expert kunt bereiken en je nog sneller naar je app vliegt. Je kunt App Expert David zo altijd in een chat-groep via een app bereiken, en op werkdagen mag je binnen 24 uur reactie verwachten twv € 1100
  • 9 uitgebreide online trainingen, die je de informatie die je nodig hebt onder je vingertoppen stopt. Deze krijg je in een online trainingsomgeving en bestaan uit uitgebreide video’s, werkbladen en hulpmiddelen waarin je de kennis direct toepast voor je app twv € 1250
  • Uitgebreide begeleiding bij vinden ontwikkelaar waarbij we samen op zoek gaan naar de ideale ontwikkelaar voor jouw app twv € 500

Wat moet je doen om hier kans op te maken?

podium winnaar icoon
Win jij de Eigen App in 2024-competitie?
Een eigen app in 2024 Happy new app verticale banner
Win het Doorbraak-traject twv € 5.000, met:

✔️ Begeleiding door App-Expert David, zodat je financiering krijgt en je idee een succes wordt, twv € 1650 

✔️ Uitgebreide online trainingen om precies te weten hoe je alles aanpakt twv € 1250

✔️ Chatsupport, groepssupport, expertsessies en het vinden van je ontwikkelaar zodat je als een speer gaat twv € 2100
 

⏰ De deadline is 24 januari en alleen het beste idee wint!


Schrijf je geheel vrijblijvend en gratis in via onderstaand formulier:

Voortgangsbalk 50%

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties

Ingediend door Elke Horemans op

Dag David,

Ben je ook aktief in België? 

Indien niet, kan je me iemand aanbevelen die in België een gelijkaardig aanbod heeft als jij?

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Elke

Ingediend door david@appar.nl op

In reply to by Elke Horemans

Hoi Elke,

Goede vraag! Klopt, ik ben ook actief in België. Al diverse Belgen heb ik geholpen met hun app.

Voor de subsidieaanvraag moet je Nederlander zijn en/óf ingeschreven zijn in de Nederlandse Kamer van Koophandel. En om in te kunnen schrijven heb je een Nederlands vestigingsadres nodig. Een virtueel adres of postbus is daarvoor niet genoeg. 

Kortom: wil je de subsidie, zorg voor een adres in Nederland :)

Met vriendeljke groet,

-David

Ingediend door Gert Verstraelen op

Dag David, bedankt voor alle handige informatie & tips. Ik verwijs jullie zeker door naar andere mensen die iets uit de grond willen stampen. Zelf ben ik nu bezig aan mijn businessplan en jullie website helpt me daar veel bij. Groetjes, Gert

Hoi Gert, wat fijn dat we jou kunnen helpen :). Houd ons zeker in gedachte als je verder met je app wil! Gr. Katja