Zo wordt jouw app de allerbeste verleider in de App Store

Hoe maak je van jouw app de MEEST VERLEIDELIJKE APP van de App Store? Dat wordt je niet door gladde praatjes of veel bombarie, maar door een goede verleidingsstrategie. Die ontdek je in dit artikel.

Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

populaire appVerleiding in de App Store in 3 stappen

In de afgelopen jaren heb ik meerdere onderzoeken laten uitvoeren om te ontdekken waarom mensen apps downloaden en verwijderen. Daarnaast heb ik onderzocht hoe mensen apps ontdekken. De resultaten heb ik gebruikt om app populariteit in 3 stappen te verdelen: Ontdekken, Download en Routine. In dit artikel laat ik je zien hoe mensen apps Downloaden. Dit is dus stap 2 voor het krijgen van een populaire app. Stap 1 is het laten Ontdekken van je app en vind je hier.

Stap 2: Meer Downloads voor je app

Als gebruikers eenmaal van je app hebben gehoord gaan ze naar de Apple App Store of Google Play Store om je app te downloaden. Je zou zeggen: dat is heel makkelijk, in één klik is het gedaan toch? Toch moet je goed nadenken over het overtuigen van potentiële gebruikers. Misschien kost een klik voor het downloaden van een app maar éénduizendste calorie, het is wat er tussen de oren gebeurt dat veel moeite kost.

Gebruikers investeren namelijk best veel als ze een app downloaden. Denk aan MB's opslagruimte, datagebruik als ze een app via mobiel internet downloaden, opgeven van toegang tot hen gegevens en ook tijd om je app te leren kennen. Daarom is een goede overtuiging op de pagina van je app erg belangrijk. Je wil dat er zo min mogelijk mensen afvallen tussen het moment van horen en gebruiken van je app. Hoe doe je dat?

Nou, daar heb ik onderzoek naar gedaan samen met de Tilburg University (meer info). We onderzochten de "downloadintentie" van mensen. Oftewel, hoe waarschijnlijk is het dat ze een app downloaden als ze hem zien?

We verwachten dat mensen heel erg af zouden gaan op beoordelingen van anderen. Of op het verwachte gebruiksgemak, om de drempel tot gebruik zo laag mogelijk te houden. Maar wat kwam er uit het onderzoek? Twee zaken steken met KOP en SCHOUDERS boven de anderen uit!

De twee zaken waar gebruikers (bewust of onbewust) op letten zijn: Nut en Emotie.

Onderdeel 1: Nut

Gebruikers lettern dus op Nut in de App Store. Maar wat is dat? Het is wat ze verwachten te gaan hebben aan je app. Oftewel, de verwachte toegevoegde waarde van de app voor de gebruiker. 

Dus wat de app concreet gaat opleveren zodra ze hem hebeen gedownload uit de app store. Dus niet de functies van de app, of wat de app allemaal kan, maar wat de gebruiker er aan heeft. Of beter nog: welk concreet probleem dat de gebruiker heeft wordt er met je app opgelost?

Zo pas je dit toe in de app store: Laat in de eerste regel van de tekst duidelijk zien wat je app oplevert. Je zou kunnen zeggen: je verleidt de gebruiker en je openingszin moet goed zijn. Dus niet een mooie introductie van wie je bent, wat je wil bereiken of welke functies er allemaal zijn, maar wat de app doet!

Voorbeelden van goede openingszinnen om je gebruiker te verleiden zijn:

Trello geeft je perspectief over al je projecten, op het werk en thuis.

WieBetaaltWat is een handige app voor het verrekenen van je gezamenlijke uitgaven met vrienden, collega’s en familie.

Luister altijd naar de juiste muziek, waar je ook bent. (Spotify)

Geld terugvragen hoeft niet lastig te zijn. (Tikkie)

Onderdeel 2: Emotie

Ook Emotie is belangrijk in de App Store. Hoe geef je een app emotie dan?

Iedere app roept een bepaald gevoel op. Dat gevoel moet kloppen bij de app en moet een positief gevoel zijn. Als je een sterke en herkenbare emotie kiest, dan komt dit effect beter over.

Zo pas je dit toe in de app store: Eerst wil je een duidelijke keuze maken voor een emotie die past bij je app. Kies er één uit, bijvoorbeeld: Veiligheid, Vriendschap, Erkenning, Zelfontwikkeling, Vreugde of Verbazing.

Ten tweede wil je deze emotie overbrengen in visuele vorm. Dus niet persé in de tekst, zoals bij Nut, maar in het logo van je app en de screenshots van je app. Laat daar door kleuren, foto's en, lettertypes en symbolen zien welke emotie past bij je app.

Voorbeelden van kloppende, positieve, sterke en herkenbare emoties zijn:

Rabobank 
OmslagafbeeldingEmotie = vertrouwen (vertrouwen is héél belangrijk voor een bank)
Kleurgebruik = blauw en oranje (herkenbare en vertrouwde Rabokleuren)
Logo = herkenbare Rabobank logo
Screenshots = rustige, overzichtelijke schermen

Instagram
OmslagafbeeldingEmotie = vreugde, jeugdigheid (want ze willen een jonge doelgroep aanspreken)
Kleurgebruik = paars / roze / geel (hippe kleuren)
Logo = hip kleurverloop met modern vorm gegeven "flat" logo in het midden
Screenshots = mooie, grappige foto's van jonge mensen

AliExpress
OmslagafbeeldingEmotie = uitbundigheid (ze willen mensen meer laten kopen, alsof de hele app een uitverkoop is)
Kleurgebruik = rood / geel (knalkleuren, net als reclameborden)
Logo = strak, dat er uitziet als winkeltas (klaar om te winkelen)
Screenshots = uitbundige foto's met schreeuwende aanbiedingen

Netflix
OmslagafbeeldingEmotie = exclusief genieten op een moderne manier (bioscoopervaring thuis)
Kleurgebruik = rood / zwart (zoals vaak geassocieerd wordt met bioscoop / rode loper / celebrity)
Logo = ziet er uit als filmdoek, met een moderne twist
Screenshots = donkere interface, focus op aanbod van films / series binnen de app

populaire appHoe krijg je een populaire app

Nu je ook weet hoe je downloads kunt stimuleren, weet je al meer over hoe een populaire app krijgt. Wil je weten welke stappen je nog meer moet volgen om te ontdekken wat een app populair maakt? Mis mijn break-out sessie tijdens het Appril Festival op 11 april dan niet! Klik hier voor meer informatie over de sessie 'How Apps Become Popular'

populaire appMeteen aan de slag met een populaire app

Wil je eerst nog meer informatie over het krijgen van downloads en app marketing? Dat kan met de mini-cursus Meer App Downloads.

Deze cursus is een onderdeel van de "Meer App Downloads" online training en ik geef je de mogelijkheid om vandaag hieraan te beginnen. Met de mini-cursus krijg je 5 tips uit deze training die je meteen op weg helpen om vandaag al aan de slag te gaan met meer downloads voor je app. Deze mini-cursus is helemaal GRATIS!

Schrijf je hieronder in voor de mini cursus en start direct:

app promoten

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

-David van AppSpecialisten

Ingediend door david@appar.nl op

He iedereen,

Als je de video hebt gezien, artikel hebt gelezen en je hebt ingeschreven voor de Mini-cursus (die is dus GRATIS als je dat niet wist!), dan zijn we ook benieuwd naar jouw reactie.

Wat vond je het meest waardevolle inzicht uit het bovenstaande artikel of video?

We horen het graag!

Groetjes, Katja en David

Ingediend door Johan Oosterwaal op

Super leuke video! Duidelijke en goede informatie. Vond het vooral interessant over het gevoel dat bij een app moet zitten

Ingediend door Laura op

Nuttige tips David&Katja. Leuk dat er voorbeelden van herkenbare bedrijven bij staan en dat jullie uitleg wordt gegeven over kleurgebruik, nut en emotie van een app. 

Hé Laura, wat leuk om van je te horen :). En ook dat je er iets aan hebt gehad! Gr. Katja

doel van jouw app
fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo