In 3 stappen een populaire app met duizenden gebruikers| kennisbank

To be or not to be popular, dat is de vraag! Slechts 1% van miljoenen apps worden écht populair. Wat is dan het verschil tussen de populaire apps en de apps die falen? Hoe creeër je een populaire app?!

Het is mijn missie om mensen de kracht te geven om ideeën om te zetten naar populaire apps. In de 7 jaren dat ik al werk met apps heb ik precies geleerd hoe een gebruiker een app-fan wordt. Door deze kennis te delen en mensen met ideeën te ondersteunen, wil ik ervoor zorgen dat er alleen succesvolle en nuttige apps gemaakt worden!

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

populaire appHet onderzoek

In de afgelopen jaren heb ik meerdere onderzoeken laten uitvoeren om te ontdekken waarom mensen apps downloaden en verwijderen. Daarnaast heb ik onderzocht hoe mensen apps ontdekken. De resultaten heb ik gebruikt om app populariteit in 3 stappen te verdelen: Ontdekken, Download en Routine. In dit artikel laat ik je zien hoe mensen apps ontdekken.

populaire appStap 1: Het ontdekken van apps

Wellicht denk je dat de meeste mensen apps ontdekken dankzij dure marketing campagnes en advertenties. Dat is, verrassend genoeg, niet het geval! De meest voorkomende reden dat mensen apps leren kennen is via aanbevelingen van vrienden en familie. Denk zelf eens na over de laatste app die je hebt gedownload. Hoe ben je te weten gekomen dat deze app bestaat? Grote kans dat iemand in je sociale kring de app aanbevolen heeft omdat ze dachten dat jij er iets aan kon hebben.

De rol van Early Adopters

Sommige mensen lijken altijd wel de allernieuwste apps te gebruiken. Misschien ken je ze, of ben je er zelf wel een. Dit zijn de ‘early adopters’ van je app. Dit is de groep mensen die als eerste iets aan je app hebben. Het is belangrijk om voor jouw eigen app te ontdekken wie deze groep eerste gebruikers is. Als jouw app deze groep gelukkig maakt, dan kan ik je verzekeren dat ze anderen zullen vertellen over jouw app. Zie hen als (gratis!) ambassadeurs van je app. Ontdek jouw early adopter groep en bedenk hoe je ze gaat bereiken.

Om het plaatje nog duidelijker te schetsen, zal ik je een voorbeeld geven. Stel je een vriendengroep voor, die net samen een borrel hebben gehad. Stijn heeft de rekening betaald en de andere vrienden zijn hem nu geld verschuldigd. Joost schrijft meteen op hoeveel hij moet betalen en zegt dat hij het morgen zal overmaken. Hierop vertelt Stijn dat hij de ING app kan downloaden, dan kan hij het geld meteen betalen en is hij ervan af! Zonder dat hij het weet, is Stijn promotie voor de app aan het maken, door het nut van de app te delen.

Er zijn natuurlijk ook andere methodes voor mensen om apps te vinden. Soms zoekt iemand een beetje doelloos door de app store. Of iemand ziet een reclame in een andere app of op tv. Maar dat is slechts in een klein gedeelte van het ontdekken van apps het geval! De meest voorkomende en effectieve manier van apps ontdekken is mond-tot-mond reclame.

populaire app

populaire appHoe krijg je een populaire app

Nu je weet hoe mensen apps ontdekken, weet je al meer over hoe een populaire app krijgt. Wil je weten welke stappen je nog meer moet volgen om te ontdekken wat een app populair maakt? Mis mijn break-out sessie tijdens Appril op 11 april dan niet! Klik hier voor meer informatie over de sessie 'How Apps Become Popular'

populaire appMeteen aan de slag met een populaire app

Wil je eerst nog meer informatie over het krijgen van downloads en app marketing? Dat kan met de mini-cursus Meer App Downloads.

Deze cursus is een onderdeel van de "Meer App Downloads" online training en ik geef je de mogelijkheid om vandaag hieraan te beginnen. Met de mini-cursus krijg je 5 tips uit deze training die je meteen op weg helpen om vandaag al aan de slag te gaan met meer downloads voor je app. Deze mini-cursus is helemaal GRATIS!

Schrijf je hieronder in voor de mini cursus en start direct:

app promoten

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

We wensen je een succesvolle app toe,

- David & Katja

markten