De onverwachte onderhoudskosten van een applicatie ontwikkelen. Weet jij er iets van?
Veel ondernemers en bedrijven lopen rond met een leuk idee voor een app. Dit idee laten ze vervolgens ontwikkelen tot een app. Ze betalen netjes de app ontwikkelaar en dan is toch de kous af…?
Helaas!
Opeens stromen onverwachte rekeningen binnen…
Ook ná de ontwikkeling van je app komen er onverwachte kosten om de hoek kijken. Onderhoudskosten welteverstaan.
Daar wil ik jullie voor waarschuwen want het betalen van rekeningen is niemands hobby, maar al helemaal niet als het totaal onverwacht komt!
Bekijk de video of lees het artikel en ontdek welke 4 verborgen kosten van apps jij moet kennen:
Of je nu zelf een applicatie ontwikkelen gaat, of je laat een professionele applicatie ontwikkelen door een app developer: je krijgt altijd te maken met de kosten achteraf voor het onderhoud van de app. Om jullie meer inzicht te verschaffen beschrijf ik 4 onderhoudskosten waar je mee te maken krijgt.
Jouw app wordt geplaatst in de Appstore op een account. Het is slim om je eigen account te aan te maken in de appstore (dat geeft je meer controle over je app), maar de ontwikkelaar van je app kan je wel helpen om dit account te maken. Maar als je wilt dat mensen jouw app blijven downloaden, dan moet je account actief blijven. En dat is niet gratis.
“Google en Apple willen graag dat je ‘nieuwe’ app voldoet aan hun nieuwe eisen.”
Als je klaar bent met een applicatie ontwikkelen, dan moet je jouw app zo nu en dan moet updaten. Als je daar niet in meegaat, dan gaat jouw app niet mee in de tijd en is het in de loop der tijd onbruikbaar. Er bestaan wel allerlei soorten updates; Besturingssysteem-, schermgrootte-, etiquetten-, social media- en beveiligingsupdates. Ik zet ze voor je op een rij:
Regelmatig komen Android en iOS met nieuwe updates voor de software op je telefoon of tablet. Je krijgt vast zelf ook wel eens een bericht dat je je telefoon moet updaten naar de nieuwste versie. In principe kan dit geen kwaad voor jouw app, behalve als je zelf een nieuwe versie van jouw app wil lanceren. Google en Apple willen dan graag dat je ‘nieuwe’ app voldoet aan hun nieuwe eisen. Als je geen rekening houdt met hun veranderingen, dan kan jouw nieuwe app worden afgewezen. Als je dus een nieuwe versie van jouw app maakt, dan zit er extra werk in om hem geschikt te maken voor de nieuwste versie van de appstores. Kortom, er komen extra kosten bij voor de ontwikkeling van je app.
Groot, groter, grootst! Het formaat van het scherm van telefoons en tablets varieert steeds. Een goed ontwikkelde app past zich automatisch aan op de schermgrootte. 'Responsive' noemen we dat. Zo werkt dat bijvoorbeeld bij de iPhone 11: deze heeft een nieuwe schermgrootte ten opzichte van bestaande iPhones. Apps die al gemaakt waren voor eerdere iPhones schalen automatisch naar deze nieuwe schermgrootte.
Een professionele app zorgt dat een app niet alleen automatisch mee schaalt, maar ook gebruik maakt van de nieuwe resoluties. Geen vereiste dus, maar echt professionele apps zorgen voor een zeer goede gebruikerservaring en functioneren op verschillende schermgroottes. Android apps hebben vaker formaat updates nodig: er bestaan namelijk zeer uiteenlopende schermformaten. Zie ook de onderstaande afbeelding om een idee te krijgen van de meest gebruikte schermgroottes.
De diverse schermformaten van iOS (Apple) vs Android (Google). Hoe dikker de lijn, hoe vaker deze resolutie voorkomt.
Het kan ook dat Google of Apple kiezen om de app-etiquetten te veranderen. Bijvoorbeeld toen Apple in 2013 zijn etiquetten aanpaste. Daarbij veranderde ze het design van apps die er uit zien alsof ze echte knoppen hebben (skeumorfisme) naar eenvoudige oppervlaktes (flat design). Zie ook de afbeeldingen hieronder om het verschil in design te zien. Of toen in 2014 Google het design van apps aanpaste naar material design. En recentelijk raakt het hamburgermenu (menu knop van drie horizontale streepjes) uit de gratie voor simpele menu's.
Als je jouw app niet aanpast op deze etiquetten, dan degradeert je app, is het minder gebruiksvriendelijk met als gevolg dat uiteindelijk niemand het meer gebruikt. Om de zoveel tijd moet je dus kijken of jouw app nog voldoet aan de app etiquetten en er de benodigde updates voor uitvoeren.
Het verschil tussen skeuomorfisch en flat design, zoals o.a. Apple dit in 2013 doorvoerde.
Als je gebruik maakt van social media in je app dan komen er vaak veranderingen die zorgen voor een update van je app. Zo zie je dat bij Facebook en Instagram voortdurend functies worden verandert, verbeterd of worden verwijderd. Afhankelijk van hoe sterk je social media gebruikt, raad ik je aan om ieder jaar de social media functies bij te laten werken.
Beveiligingsupdates zijn een belangrijke voorwaarden voor je app, het hoort standaard bij het onderhoud van je app. Als gebruikers horen dat je app gehackt is of onveilig is, verliezen zij het vertrouwen in je app. Dat geldt natuurlijk ook voor jezelf: je kunt veel gegevens verliezen. Daarnaast bestaan er regels over app privacy waar je je aan moet houden en beveiliging neemt daar een belangrijk onderdeel van in.
Daarom moet je een paar uur per kwartaal (laten) spenderen aan de beveiliging van je app. Het is slim om dit standaard vast te leggen met je app ontwikkelaar. Hij zorgt er dan voor dat beveiligingsupdates regelmatig worden uitgevoerd, zoals het updaten van de achterliggende techniek van je app. Zo hoef jij je er niet druk om te maken en zit het met de veiligheid wel goed én wordt je niet verrast door onverwachte onderhoudskosten.
"Als er nieuwe content in je app geplaatst moet worden, dan moet je een derde partij betalen om je app te blijven verversen."
Met de content van de app bedoelen we de inhoud ervan, zoals tekst, afbeeldingen en video’s. Als je een app bezit dan kan de content van de app worden meegeleverd tijdens de installatie, óf de content wordt via een internetverbinding regelmatig ververst. Bij de meeste professionele apps zie je dat de content regelmatig wordt ververst, denk maar aan nieuws, berichten, foto's van anderen, video's, muziek etc.
Die content wordt vaak via je eigen server verstuurt naar je app. De server verstuurt en slaat de content op. Beiden kost geld; in de vorm van opslag en bandbreedte. Je huurt een server die voldoet aan de opslag en bandbreedte je nodig hebt voor je app. Wordt er vaak content verstuurd van en naar de app? En gaat het om content met veel MB's? Dan heb je ook een grote server, of zelfs meerdere servers nodig. Zo heeft een nieuwsapp met het dagelijkse nieuws in tekstvorm een relatief kleine server nodig, maar een online video app heeft juist veel grote servers nodig.
Stel je voor dat je voor een supermarktschap staat met 2 miljoen producten. Dan valt jouw product niet zomaar op. Zo werkt dat ook met de appstore. Met alleen een plekje in de Appstore kom je er niet. Je wil natuurlijk dat je app populair is. Om dat te bereiken, moet je ook geld reserveren voor de marketing van je app. Social Media kan voor gratis marketing zorgen, maar daar red je het in de meeste gevallen niet mee. Hou daarom rekening met marketingkosten van een paar honderd euro tot duizenden euro's per maand.
Meer informatie over app marketing vind je in het artikel 14 feiten over mobile marketing waar je versteld van zult staan.
Of wil je echt het onderste uit de kan halen en je app onder de aandacht brengen: Bekijk dan op welke kanalen je moet inzetten om je app te promoten.
"Uit onderzoek blijkt dat 52,8% van de apps eens in de 6 maanden een update uitvoert."
Geheel afhankelijk van jouw app, is de hoeveelheid onderhoud dat je app nodig heeft. Gemiddeld zijn apps 15-30 uur per jaar kwijt aan onderhoud. Als er weinig functies in je app zitten en je bijvoorbeeld alleen beveiliging en appstore kosten moet betalen, dan bedraagt de onderhoudstijd ongeveer 1 á 2 uur per maand. Hou hierbij rekening dat een ervaren applicatie ontwikkelaar sneller werkt maar ook meer geld vraagt. Als je vaak je app moet updaten dan kies je slim door voor een ervaren ontwikkelaar te gaan. Sowieso doe je er verstandig aan om goed op te letten met welke ontwikkelaar je in zee gaat. Weten waar je op moet letten? Je leest het hier.
Bron: AnyPresence survey
Nu je een idee hebt welke (onverwachte) onderhoudskosten er allemaal komen kijken bij een app, kun je een zogenaamde service overeenkomst opstellen. Dat noemen we ook wel een Service Level Agreement (SLA). Hieronder leg je van tevoren precies vast welke ondersteuning jouw app nodig heeft. Op basis van prestaties (Service Level) spreek je af (Agreement) wat de ontwikkelaar moet doen. Bijvoorbeeld, dat de server die je nodig hebt voor je app er per jaar maar 10 uur in totaal uit ligt. Of dat je app ondersteund moet worden op de 10 meest populaire Android smartphones. Er kan zo uitgerekend worden hoeveel tijd de ontwikkelaar hier aan kwijt is en zo weet je ook meteen hoeveel jouw onderhoudskosten bedragen. Zo kom je niet voor verrassingen achteraf te staan!
Met de prijs matching tool match je jouw wensen in budget en functies met meer dan 140 apps zodat je exacter de prijs van jouw app kunt zien. Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de prijs matching tool, door je e-mailadres in te vullen.
Kom erachter hoeveel jouw app kost
Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.
Ik wens je een succesvolle app toe.
-David van AppSpecialisten
Homepage
Klanten
Boek
Werk met David
Over David
Contact
Hosting op een van de zuinigste servers van Nederland (met PUE van 1.3) met elektriciteit 100% opgewekt uit waterkracht en wind. Certificering via Mihos.net
Illustraties door Storyset
AppSpecialisten is trotse partner van Stichting Appt
1. Hoe maak je een app die hoog scoort in de appstore? 5 tips
2. Een eigen app maken: de 10 meest populaire verdienmodellen
3. App ontwikkelen: 5 tips voor een succesvolle app
4. App ontwikkelen: kosten-overzicht van Nederlandse apps
5. De kosten van een app laten maken? Zie wat andere apps hebben gekost: van € 2.500 tot € 100.000+
Willem II straat 49, Tilburg
013 7009 739
info@appspecialisten.nl
Hoeveel kost een app maken? Hoe vind je een goede app-ontwikkelaar? Hoe begin je met een app ontwikkelen? AppSpecialisten geeft je de antwoorden. Online met een zoekmachine van app-ontwikkelaars en kennisbank, offline door direct samen te werken met David.
Copyright by Appspecialisten.nl
Reacties
Fijn om deze kosten op een rijtje te zien.
Hoi Bridgit,
Goed dat dit artikel je heeft geholpen.
Je vindt de toegangslink tot de online matchingstool in je mailbox.
Groeten,
-David
Zeer verhelderend en goed uitgewerkt artikel. Complimenten daarvoor en bedankt David!
Groeten, Giel
Mooi artikel.
Soms genereren de analytics toch ook extra kosten? omdat er voortschrijdend inzicht ontstaat en men( de klant) verwacht toch regelmatig de cijfers en vaak net die cijfers die je eerst nog niet voorzien had (of zie jij dit onder marketing kosten?)
Hoi Jaap,
Goede vraag.
Ik neem aan dat je het het over analytische gevens over het gebruik van een app. Zo niet, laat het me gerust weten :)
Analytische gegevens over het gebruik geven je de mogelijkheid om te zien wat gebruikers doen. Zo zou je eenvoudige gegevens zien hoeveel gebruikers er actief zijn in je app, op welke tijdstippen, waar ze vandaan komen, etc. Op basis van de (voorschrijdende) inzichten wil je wellicht meer diepgaande gegevens weten, zoals: welke schermen in mijn app bezoeken ze, hoe lang zijn ze actief, welke knoppen worden ingedrukt.
Tools zoals Google Analytics, App Annie, maar ook iTunes Connect (voor iPhone) of Google Play Developer Console (voor Android apparaten) geven je de eenvoudige inzichten voor een groot deel gratis. Er zijn ook betaalde tools die de diepgaande inzichten geven, zoals Mixpanel.
Dit zou ik inderdaad onder marketingkosten rekenen.
Groeten,
-David
altijd vervelend om achteraf kosten te krijgen waar je niet op rekent.
zie graag het overzicht in pdf
Ik zou graag het tooltje ontvangen om te kijken wat de ontwikkeling van mijn app gaat kosten.
Hoi Max, de online matching tool is naar je verstuurd!
Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingskosten van een dApp
Hoi Nienke, voortaan kan je de tool meteen in je mailbox krijgen als je het formulier hierboven invult. Ik heb het vast naar je gestuurd, maar dan weet je het voor de volgende keer! Succes met je app. Gr. Katja
Hey,
Ik zou graag het tooltje willen ontvangen omdat ik met een gedacht zit maar eerst eens wil kijken hoeveel dit me zou kosten.
Alvast bedankt...
Plaats mijn reactie