In 6 stappen een succesvolle app in 2021!| kennisbank

Laten we het dit jaar goed aanpakken. Hopelijk ben je tijdens de feestdagen tot rust gekomen en kijk je met een frisse blik vooruit. Spookt dat goede app-idee nog steeds door je hoofd? Is 2021 het jaar dat je eindelijk het idee tot leven ziet komen? Voornemens vertalen in realiteit? Antwoord je op al deze vragen volmondig met ja? Dan help ik je door middel van 6 stappen naar een succesvolle app in 2021. Door elke maand een stap te zetten, help ik jou om je app-droom werkelijkheid te laten worden.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

icoon waarschuwingWaarschuwing! Ga niet meteen naar een app-ontwikkelaar

Misschien denk je ‘ik wil een app, dus ik betaal een ontwikkelaar en tadaa ik ben binnen’ Ik kan je verklappen dat dit niet zo werkt.  Het komt helaas vaak voor dat iemand een smak geld betaalt om een app te laten maken ZONDER dat er getest is of er wel behoefte aan is. Die mensen spreek ik ook: ze gaven tienduizenden euro’s uit en stopten jaren van hun tijd in een app die niemand gebruikt. Als jij het ook zo aanpakt, dan krijg je in 2021 een app die je bakken met geld kost maar helaas niets in het laatje brengt. Uiteraard doe je er verstandig aan om een app door een goede ontwikkelaar te laten ontwikkelen. Maar….  zorg dan wel eerst voor een goede voorbereiding!

Dus, hoe ontwikkel je een app in 2021? Met dit onderstaande 6-stappen-plan! Per stap laat ik ook zien hoe ik jou kan helpen.

"Een voorbeeld van een app-ondernemer waarmee ik de App Try-out heb gedaan is Fernon Longfur."

icoon checklistStap 1: Randvoorwaarden aan een app 

Januari - Als je een app-idee uitvoert, test je eerst hoe goed je idee is. Bij deze stap leer je wat de randvoorwaarden aan een app-idee eigenlijk zijn. Met dit startpunt begint elke app-ondernemer. Voor deze eerste stap ontwikkelde ik de App Try-out . Hiermee scan je 7 gebieden van je app; haalbaarheid, doelgroep, promotie, (appstore) download, retentie, verdienen en ontwikkeling.

Ik kan me voorstellen dat dit een hoop begrippen zijn waar je zonder ervaring met apps niet veel vanaf weet. Daarom ga ik wekelijks met app-ondernemers rond de tafel zitten en doen we samen een App Try-out. Aan het einde van de sessie weet je dan precies waar je met je app staat én wat de volgende stap is.

Een voorbeeld van een app-ondernemer waarmee ik de App Try-out heb gedaan is Fernon Longfur. Fernon kwam naar mij met een geweldig idee voor een app waar hij heel enthousiast over was. Fernon vroeg zich ook af, hoe ontwikkel ik een app met mijn idee? Ik hielp hem door inzicht te geven in het ontwikkelingsproces. Aan het einde van de App Try-out wist Fernon hoe hij ervoor stond én welke stappen hij kon gaan zetten! Hieronder zie je een foto van Fernon met zijn geteste idee. Hij is één van de 234 mensen die al een App Try-out met mij hebben gedaan.

Wil je dit jaar echt knallen met je een app? Maak dan in januari en februari tijd vrij en test je idee én schakel een expert in.

Fernon Longur met een grafische weergave van zijn app-idee

App-ondernemer Fernon Longfur. (Dit voorbeeld gebruik ik in overleg met Fernon zonder iets vrij te geven over zijn idee. App-ideeën hou ik altijd vertrouwelijk!)

icoon mensenStap 2: Behoefte van de gebruiker 

Februari – Trap niet in het bekende valkuil bij app-ontwikkeling: Het niet onderzoeken van de behoefte bij de toekomstige app-gebruiker. Dit onderdeel mag je echt niet over het hoofd zien. Je moet natuurlijk wel eerst weten of er vraag naar is.

Hierbij moet je opletten dat het gaat om ervaringen van de respondenten en niet naar meningen. Als jouw beste vriend zegt dat hij jouw app een super idee vindt, wil dat nog niet zeggen dat hij er behoefte aan heeft of hem gaat gebruiken. Maar, door het meten van voorkomend gedrag, stel je vast of je app aansluit op de behoefte van gebruikers. Je meet het verleden, nooit de toekomst.

Uit het onderzoek blijkt uiteindelijk welke functies jouw app moet hebben. Daarnaast geven de resultaten ook kansen voor je app. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat jouw doelgroep met een bepaald probleem zit die jouw app oplost. En raad eens?! Het probleemoplossende vermogen van een app is de belangrijkste succesfactor!

Als ik app-ondernemers help met de App Try-out raad ik ze dan ook altijd aan een marktonderzoek op te zetten. Zo ontdekten we voor vele app-ideeën de achterliggende behoeften waardoor nieuwe kansen worden blootgelegd. Niet op basis van gevoel of meningen, maar op basis van keiharde feiten.

Ook Fernon kwam achter de behoeften van zijn doelgroep door middel van marktonderzoek.  

Het probleemoplossende vermogen van een app is de belangrijkste succesfactor!

 

icoon potloodStap 3: App concept vormgeven 

Maart - Als je weet wat je doelgroep wil, combineer je dat met je eigen idee om het nog sterker te maken. Zodat jij niet de enige bent die de app gebruikt, maar duizenden andere gebruikers! Dat leggen we vast in een concept. Deze concept-ontwikkeling bestaat uit drie verschillende onderdelen: identiteit, design en prototype.

Identiteit

Door het gebruiken van de resultaten uit het marktonderzoek, verbetert het concept zodat het ook precies aansluit op je toekomstige gebruikers. Voordat je begint met de vormgeving van het concept stel je de identiteit van je app vast. In een creatieve sessie bespreken we wat je doel is en hoe je dat gaat bereiken. Ook brainstormen we op basis van het marktonderzoek over enthousiaste ideeën die een toegevoegde waarde aan je app geven.

Ook in deze stap geef ik graag handvatten aan jou en andere idee-bedenkers om het app concept aan te sterken. Ik heb al vaker sessies begeleidt om de identiteit en een app concept te vormen. Als het concept strak omkaderd is, is het tijd voor de volgende stap: het design.

Design

Het design is natuurlijk de eyecatcher van een app en baseer je op de identiteit. Dit is namelijk wat de gebruikers zien en waarvan ze een ‘gevoel’ bij je app krijgen.

In deze stap werk ik samen met professionele designers, waar de app-ondernemer en ik samen mee om tafel gaan. De app-ondernemer blijft te allen tijde natuurlijk de eigenaar van het idee. Hij of zij bepaalt samen met de designer hoe de huisstijl en het logo eruit moeten gaan zien. Het voordeel van werken met een professionele designer is dat deze bijstuurt waar nodig en het resultaat er professioneel uitziet.

Prototype

Met het design in handen, krijg je al goed een idee hoe je app eruit komt te zien. Hierna volgt de volgende stap: ‘voelen’ hoe de app werkt. Dat gebeurt met een klikbaar prototype.

Een groot voordeel van het maken van een prototype is dat je app al getest wordt bij de gebruikers. Een concept-test noemen we dat. Hiermee kom je er snel achter wat wel en niet werkt in je app. Dan voer je nog aanpassingen door voordat je duizenden euro’s uitgeeft aan de ‘echte’ ontwikkeling.

Met het prototype aan je zijde ga je zorgen voor financiering. Voordat je aan deze zoektocht begint, stel je eerst een businessmodel en verdienmodel op. Hiervoor gebruik je het Business Model Canvas en mijn ervaring met app verdienmodellen.

Ook app-ondernemer Fernon doorliep de stappen van conceptontwikkeling, dat bijvoorbeeld zorgde voor een fantastisch logo (op Facebook).

"Er zijn verschillende manieren om financiering te vinden, daarom moeten alle opties bekeken worden"

icoon spaarvarkenStap 4: Financiering vinden

April – Na het testen van de behoefte van je doelgroep en als we het concept duidelijk in beeld hebben, gaan we zoeken naar financiering. De ontwikkeling van een app vraagt om een flinke investering die gemiddeld €20.000,- kost. Bij de meeste van ons groeit helaas zo’n bedrag niet op onze rug en daarom zoeken we in april naar financiering.  

Via verschillende wegen kan je aan financiering komen. Samen kijken we naar de verschillende opties voor financiering. Een kansrijke en succesvolle optie, die de afgelopen jaren steeds in april beschikbaar kwam, en dit jaar weer wordt verwacht, bespreek ik hier. Een subsidie is een gift en hoef je dus nooit terug te betalen. Wel moet je idee aan verschillende voorwaarden voldoen en moet het uitgekozen worden om het te ontvangen.

Afgelopen jaren hielpen we veel mensen met een app-ideeën om deze financiering te krijgen. EN… dus hun app-droom uit te laten komen! Wil jij net als Fernon een droomstart maken? Met de prijs: een  financiering van tienduizenden euro's die de ontwikkeling van je app mogelijk maakt, komt dat dik in orde.  

Maar we kijken verder dan alleen deze financiering. We kijken naar alle opties en pakken de beste (al is de bovenstaande optie voor de meeste mensen interessant). Via een financieringsscan zien we welke financiering de meeste kans heeft voor jouw specifieke idee. Een voorwaarde voor deze scan is dat er een marktonderzoek is uitgevoerd en er een businessplan is. Is er geen bewijs dat er behoefte is aan jouw app? Dan durft een investeerder niet het risico te nemen om te investeren. Een app prototype vergroot ook de kans op een financiering. Als investeerders een tastbaar voorbeeld zien van de app, schatten zij in of het de financiering waard is. Ondernemer Fernon vroeg na het voltooien van zijn marktonderzoek ook met succes een subsidie aan. Hij gaat nu verder met zijn app-ontwikkeling en zet dankzij de subsidie zijn app op de markt.  

icoon schroefStap 5: App-ontwikkelaar vinden

Mei - Als alle voorgaande stappen zijn doorlopen, bezit je een sterk app concept waarvan uit testen blijkt dat het een succes gaat worden. Als dan de financiering in juni binnen stroomt, begint de ontwikkeling!

Ik bezit een groot netwerk van app-ontwikkelaars. Daar put ik uit als ik samen met jou een app-ontwikkelaar kies die het beste past bij jouw idee. Elke app-ontwikkelaar heeft namelijk zijn eigen prijzen, marktkennis en ervaring. Hierbij adviseer ik ook welke app-ontwikkelaar het beste aansluit bij de app-ondernemer en het idee.

"Met een goed doordachte marketingcampagne lanceer je je app succesvol."

icoon raketStap 6: Lancering en marketing

November – Het duurt even maar dan heb je ook wat: Je app is ontwikkeld! Tijd voor de lancering van je app. Besteed bij deze stap aandacht aan de marketing van de app. Je gebruikers moeten tenslotte wel weten dat je app bestaat!

Met een goed doordachte marketingcampagne lanceer  je je app succesvol.  Zo lanceer jij, met een beetje hulp, in 2021 al je app! Met als doel: volgend jaar rond deze tijd in bezit zijn van een succesvolle app!

Kans maken op €20.000 subsidie voor jouw app?

Maak van 2021 het jaar van jouw app met een subsidie van €20.000! 

Deze subsidie vragen we al 5 jaar aan en we hebben al tientallen app-ideeën geholpen aan subsidie. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Sidney

De subsidie is echter niet voor iedereen: we kiezen alleen de 7 beste ideeën! 

Ben anderen voor! Als er vergelijkbare ideeën zijn, doet alleen de eerste aanmelding mee.

Helaas is deze actie ten einde. In 2022 lanceren we (hoogstwaarschijnlijk) weer deze campagne. Dus spendeer dit jaar goed en verfijn je idee zodat je er volgend jaar ook bij zit!

Overtuigd dat je idee niet langer kan wachten én vind je dat je app in 2021 toch echt het levenslicht moet zien? Misschien kan ik je helpen: krijg inzicht in de diverse financieringsmodellen door de App Financiering Planning te downloaden. In deze PDF volg je je eigen pad en kom je erachter welke vorm van financiering bij jou en je app past. 

Voorbeeldweergave App Financiering Planning

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Je ontvangt dan een e-mail waarin je toegang krijgt tot de App Financiering Planning.

-David

markten
geschreven door
David van der Loo en Katja Nagelkerke

Reacties

Dag David,

Ben je ook aktief in België? 

Indien niet, kan je me iemand aanbevelen die in België een gelijkaardig aanbod heeft als jij?

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Elke

Hoi Elke,

Goede vraag! Klopt, ik ben ook actief in België. Al diverse Belgen heb ik geholpen met hun app.

Voor de subsidieaanvraag moet je Nederlander zijn en/óf ingeschreven zijn in de Nederlandse Kamer van Koophandel. En om in te kunnen schrijven heb je een Nederlands vestigingsadres nodig. Een virtueel adres of postbus is daarvoor niet genoeg. 

Kortom: wil je de subsidie, zorg voor een adres in Nederland :)

Met vriendeljke groet,

-David

Dag David, bedankt voor alle handige informatie & tips. Ik verwijs jullie zeker door naar andere mensen die iets uit de grond willen stampen. Zelf ben ik nu bezig aan mijn businessplan en jullie website helpt me daar veel bij. Groetjes, Gert

Hoi Gert, wat fijn dat we jou kunnen helpen :). Houd ons zeker in gedachte als je verder met je app wil! Gr. Katja

Plaats mijn reactie