9 app-ideeën om direct meer klanten te krijgen | kennisbank

Door nieuwe technologiën is er tegenwoordig steeds meer mogelijk wat betreft apps en hierdoor raken mensen geïnspireerd. Een goed app-idee levert waarde op voor de gebruiker en zorgt ervoor doelstellingen de bereiken. Bedrijven zetten dan ook op verschillende manieren apps in en vinden het met name interessant om meer omzet te genereren. Een goed app-idee kan dan ook zeker tot meer klanten leiden. Ik noem een paar voorbeelden.

De onderstaande 9 goede app-ideeën* zijn voorbeelden van hoe ondernemers apps kunnen inzetten om meer klanten te krijgen en te bereiken. Gebruik de ideeën voor jezelf of doe inspiratie op.
*De onderstaande ideeën zijn, voor zover bekend, geen uitgevoerde apps en de namen zijn fictief.

  1. Indoor sportkeeper app – De Nike Runkeeper app geeft hardlopers de mogelijkheid om hun hardloop activiteiten bij te houden en te delen via verschillende social media kanalen. Sporters die naar een sportschool gaan, krijgen met behulp van de Indoor Sportkeeper app dezelfde mogelijkheid. Door prestaties te delen met vrienden raken deze sporters ook nog eens gemotiveerd om naar de sportschool te blijven gaan.
  2. Geboortekaartje 2.0 app - Veel jonge ouders zijn intensieve app gebruikers. Waarom zouden ze dan niet een babykaartje versturen via  een app? Winkels bedoelt voor jonge ouders, zoals Prenatal, kunnen bezoekers een app aanbieden die het ontwerpen en verspreiden van een digitaal babykaartje vergemakkelijkt. In dat kaartje staat Prenatal ook vermeld, waardoor de ontvangers van het kaartje meteen de mogelijkheid krijgen om een cadeau te kopen voor de pasgeborene. Ook kunnen de ouders een ‘wishlist’ opgeven met Prenatal producten, zodat de ontvangers weten waar ze voor kado's terecht kunnen.
  3. Dit, maar dan anders app - Creatievelingen zoals tekstschrijvers, animators en illustrators worden vaak pas op het laatste moment bij een opdracht betrokken. In de ‘Dit, maar dan anders’-app kunnen bedrijven direct creatieve breinen inzetten door hen een foto te sturen van een schets, inspirerende foto, of een korte tekst. Hierbij biedt de opdrachtgever een vergoeding aan en geeft instructies met een ingesproken opdrachtomschrijving. De aangesloten creatievelingen kunnen hier vervolgens op reageren, geselecteerd worden door het bedrijf en direct aan de slag gaan. Hoe groter het netwerk van creatieve enthousiastelingen, hoe sneller een opdracht vervuld wordt!
  4. AntwoordSpecialist app - Dienstverleners in een kennisintensief beroep worden graag vanaf het begin betrokken bij een proces. Via een app kunnen bedrijven kiezen uit een grote groep specialisten en direct contact met hen opnemen. Specialisten kiezen hun eigen tarief en kunnen bijvoorbeeld de eerste 15, 30 of 60 minuten van hun dienstverlening gratis aanbieden. Op deze manier is de app voor specialisten een lead-generator en voor bedrijven een snelle manier om aan kennis te komen.
  5. Augmented Spaaracties app - Supermarkten doen hard hun best om de leukste spaaracties te verzinnen om zo meer klanten te winnen. Met behulp van de Augmented Spaaracties app kan een supermarkt speelfiguurtjes tot leven laten komen met Augmented Reality. Het figuurtje komt op het scherm tot leven door er een smartphone camera op te richten. Dit zorgt voor een gaaf effect en geeft tegelijkertijd de mogelijkheid om interactief met de gebruiker bezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het inwinnen van klantgegevens, het versturen van reclameboodschappen en het bijhouden van de figuurtjescollectie om zo klanten opnieuw naar de supermarkt te lokken.
  6. Push ’n Trace app– Track and Trace is een ideaal systeem om te zien waar je pakketje is, maar werkt alleen aanbod gestuurd; gebruikers moeten inloggen om het pakketje te volgen. Met de Push ‘n Trace app krijg je een bericht als je pakket 2 uur, 1 uur 30 minuten en 10 minuten van je voordeur is verwijderd. Je krijgt zelfs bericht als je bel wordt ingedrukt! Zo hoef je nooit meer bang te zijn dat je niet thuis bent. Deze extra dienstverlening zorgt ervoor dat partijen zoals UPS en TNT zich kunnen onderscheiden van hun concurrentie.
  7. Too many coaches app - Het vinden van een coach is erg lastig, aangezien er zoveel keus is. Met de Too many coaches app stelt de gebruiker een vraag direct aan een grote groep coaches, waar hij inspiratie kan uithalen voor een oplossing. De gebruiker beoordeelt de antwoorden van de coaches en de best gewaardeerde coach mag hem opbellen voor een vrijblijvend gesprek.
  8. Kluzz app - Doe-het-zelf winkels zoals de Gamma en de Praxis profiteren van klussen die mensen zelf ondernemen. Daarom kan een overzicht van verschillende klussen, begeleid door filmpjes die uitleg geven, mensen inspireren om nóg meer te klussen. In deze filmpjes wordt per klus een duidelijk stappenplan weergegeven en worden er klusartikelen toegevoegd aan een boodschappenbriefje. Hiermee ondersteunt de Kluzz app het doe-het-zelven én worden er meer klusartikelen aangeschaft bij de doe-het-zelf zaak die de app uitgeeft.
  9. Achtbaan pic app - In pretparken worden foto’s gemaakt tijdens een achtbaanrit die achteraf te koop worden aangeboden als aandenken. In de Achtbaan pic app worden deze foto’s direct beveiligd beschikbaar voor achtbaanbezoekers. Bezoekers kunnen deze foto's via de app gratis ontvangen, maar moeten de foto's delen met vrienden via social media om ze te behouden. Deze app vervangt echter niet het concept van de afgedrukte foto’s: dit blijft een mooi aandenken. Daarnaast krijgt het pretpark op deze manier gratis advertenties op Facebook, wat kan leiden tot meer bezoekers en trouwere klanten.

Een app-idee is maar een idee en krijgt pas écht waarde wanneer het daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Het is echter handig om het idee eerst uit te werken voordat er een app-ontwikkelaar wordt benaderd. Door precies te weten wat je wensen zijn voor de app, is het vinden van de ideale app-ontwikkelaar veel makkelijker. Op deze manier vind je meteen een app-ontwikkelaar met de juiste ervaring voor jouw opdracht. Ben je geen expert op het gebied van ideeën uitwerken? Werk je idee dan samen uit met een van onze adviseurs, zodat jij de ideale ontwikkelaar vindt met de beste ervaring voor de scherpste prijs!

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

onderwerpen

Reacties

test