App bouwen: de 3 geheime ingrediënten van een succesvolle app| kennisbank

Een app bouwen die succes heeft, dat is geen koud kunstje. Het is niet eenvoudig maar het lukt verschillende partijen wel. Dus hoe doen ze dat? Net als het bakken van lekkere koekjes geven we je 3 tips van de kok: wat zijn nou de geheime ingrediënten die een app succesvol maakt? Hieronder vind je de figuurlijke cacao, suiker en bloem van een app.

App bouwen geheim ingrediënt 1: businessplan

app bouwen cacao

App development kan veel geld kosten. Als dan de stap zet om een app maker in te schakelen, dan moet je ook een plan maken om er een succes van te maken. Bij een goede app hoort dus een goed businessplan, dat beschrijft welk doel wordt nagestreefd (doelstellingen), hoe de doelgroep wordt bereikt (marketing), hoe je geld gaat verdienden (verdienmodel) en wie dit gaat uitvoeren (organisatie). Een app laten maken zonder deze vier factoren is weggegooid geld. Kort gezegd: weet waarom je iets doet, voor welke doelgroep, hoeveel je eraan gaat verdienen en wie dit plan gaat uitvoeren.

App bouwen geheim ingrediënt 2: design

app bouwen suiker

Mensen gaan houden van jouw app als ze hem fijn vinden om te gebruiken. Dat wordt bepaald door zowel de esthetische uitstraling als het gebruiksgemak. Daarom is het slim om een talentvolle designer in te schakelen die een doordacht design maakt dat gebruikers raakt. Daarnaast is ook het gebruiksgemak erg belangrijk: een interface dat overduidelijk is en 'nog geen halve seconde vraagtekens oproept'. App-ontwikkelaars en -designers die esthetische uittraling en gebruiksgemak balans hebben, zijn spekkopers. Zij binden namelijk hun doelgroep door een app die een glimlach tovert op het gezicht van de app-gebbruikers.

App bouwen geheim ingrediënt 3: techniek

app bouwen bloem

De techniek van een app zorgt enerzijds voor een app die foutloos werkt, anderzijds biedt de innovatieve toepassing van techniek ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld, in een winkelcentrum app kun je gebruikers zelf laten kiezen in welke winkel ze zijn, óf je gebruikt indoor-navigatietechnieken om de app automatisch de locatie van de gebruiker te laten bepalen. Het is dus belangrijk om app-makers uit te dagen niet alleen een goed werkende app op te laten leveren, maar ook pro-actief mee te laten denken over innovatieve technische oplossingen.

De mening van een expert

 

David van der Loo (app expert bij AppSpecialisten): "Het is vaak lastig om alle drie de elementen die een app succesvol maken te laten uitvoeren door één partij, laat staan één persoon. Als je namelijk een technische hoed op hebt, dan is het lastig om over de vermarkting van de app na te denken. Een technicus wil namelijk leuke dingen bouwen, in plaats van de app-functies waar de klant op zit te wachten. Ook een designer wil vaak niet meedenken over techniek omdat hij er zo min mogelijk beperkt door wil worden. De vloeiende overgang die de designer in gedachte heeft, is weer door een technicus lastig te realiseren. Een marketingmedewerker heeft op zijn beurt weer weinig verstand van een goed grafisch ontwerp. "

"Daarom is het slim om als initiator van een app of opdrachtgever stil te staan bij elk van de drie beschreven factoren en experts te vinden op ieder vlak. Dan is het natuurlijk de kunst om deze partijen, die elk een heel andere taal spreken, tot een effectief team te maken. Wat ik je op deze website in ieder geval kan bieden is een manier om een  goede app-ontwikkelaar te vinden die kan zorgen voor doordachte techniek en sterk design. Mij kun je inschakelen als je ondersteuning wil bij het selecteren van de juiste app-ontwikkelaar, of als je meer wilt halen uit je app-businessplan."

 

 

 

 


Geschreven door David van der Loo (link is external)

Kies jouw volgende stap:

1) Zoek een app-maker

Vind jouw app-ontwikkelaar op basis van budget, platform en markt

2) Test je app-idee

App-idee scan

Test je idee met de de App-idee scan

 

3) Stel je vraag

David van der Loo

"Daag me uit, stel me gerust jouw vraag!"

 


markten
onderwerpen