App-development: waarom een app (niet) minder dan € 2.000 moet kosten| kennisbank

Als je Googelt zie je het overal: "Een goedkope app laten maken voor €25,- per uur", "Apps vanaf €49,99 per maand!", "Wij bieden u al apps aan vanaf €195,-".

Maar wat mag je verwachten van een app voor deze prijzen? En heeft app-development dan nog zin? We zetten de voor- en nadelen van apps onder de € 2.000 voor je op een rij:

Lees de tekst of bekijk de samenvatting in de video:

app-developmentVoordelen van app-development onder de € 2.000

+ Apps onder de €2.000 hebben in de regel weinig tot geen maatwerk. Je ontwikkelt ze vaak zelf en maakt dan gebruik van een gestandaardiseerd platform. Je zal in 'blokken' zelf extra pagina's, opties en functionaliteit toevoegen. Het grote voordeel is dat deze blokken vaak zijn geoptimaliseerd voor hun doeleinde en als 'best practice' gelden in hun industrie. Voorbeelden van apps onder de €2.000 zijn: basis korting-systemen voor retailers, programmaboekjes tijdens evenementen, tourschemas van muzikanten, online magazines of een producten-catagolus voor verkopers.

+ Voordat je een grote investering doet boven de € 2.000 wil je misschien eerst proberen hoe een simpele app je bevalt. Zo bouw je een betere app. Daarnaast zijn er veel apps onder de €2.000 die een bedrag vooraf vragen, bijvoorbeeld € 500, en daarna een bedrag per maand, zeg €50. Hierdoor spreid je de investering en ga je meteen aan de slag met app-development. 

+ Veel apps onder de €2.000 zijn gestandaardiseerd. Dit maakt het voor leverancier, oftewel app-ontwikkelaar, mogelijk om zijn bestaande systeem te verbeteren en uit te breiden. Zo worden nieuwe functies toegevoegd waardoor jouw app flexibel wordt uitgebreid. Let wel op, omdat je één van de vele afnemers bent van zijn systeem, zal hij niet zomaar functies toevoegen, tenzij veel klanten hierom vragen.

+ De app die je krijgt is door de app-maker al vaker doorverkocht. Het werkt alsof hij een model huis voor je bouwt, en jij kiest de kleur van de muren en de kamerindeling. Door dit model te verkopen is deze app-development ook in staat om de ondersteuning op te schalen. Hierdoor kan je vaak kan rekenen op goede ondersteuning. Daarnaast doe je zelf veel en heb je geen (dure) hulp van buitenaf nodig.

"De concurrentie tussen apps in de app-store is moordend."

app-development

app-developmentNadelen van app-development onder de €2.000

- Omdat je binnen een gestandaardiseerd systeem werkt is er nauwelijks ruimte voor creatieve ideeen. De inhoud van jouw app wordt bepaald door wat iemand anders standaard heeft maakt. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk om met minder dan €2.000 een uniek app idee uit te voeren.

- De toegevoegde waarde van zo'n goedkope app is voor een gebruiker laag. Mensen downloaden en gebruiken alléén apps die een duidelijke functie of waarde hebben. Daarnaast is er ook maar een beperkt geheugen. Waarom zouden ze jouw app downloaden als jouw app er 1 uit een dozijn is? Als een app geen waarde toevoegt dan wordt het al snel een 'app voor de heb'.

- De concurrentie tussen apps in de app-store is moordend. Volgens Statista zijn dat er in juni 2017 2,8 miljoen in de Google Play Store en 2,2 miljoen in de Apple Store. En dit aantal blijft maar groeien! Met een app onder de €2.000 krijg je een standaard app waarvan er al veel zijn. Het is lastig om tussen de miljoenen apps op te vallen als je app geen probleem oplost voor gebruikers. Hierdoor zullen zonder promotie weinig mensen je app downloaden.

- Als je zelf een app maakt heb je in veel gevallen niet de ervaring om te weten hoe je een goede app in elkaar zet. Zowel het design en de gebruiksvriendelijkheid van de app doe je op je eigen houtje. Dat leidt tot lelijke en rommelige apps die lastig zijn in gebruik. Hierdoor zorgen apps onder de €2000 vaak voor een ontevreden gebruikers. Mensen die een app als onprettig ervaren verwijderen de app meteen. Door hun slechte uitvoering doen goedkope apps dus meer kwaad dan goed voor de organisatie achter de app.

- In deze tijd zijn de meest gebruikte apps van erg hoge kwaliteit. Gebruikers zijn daar ook aan gewend. Aan de integratie van simpele functies als een Facebook koppeling bijvoorbeeld. Of het gebruiken van een app met een prachtig design. Met een app onder de €2.000 val je compleet uit de toon. Er is namelijk geen budget voor een mooi design of veel functionaliteiten. Je loopt dan het risico dat mensen je app niet waardig genoeg gaan vinden.

- Recentelijk heeft Apple aangekondigd dat apps worden geweigerd die zijn gebaseerd op een "commercieel template" of "app generation service". De maatstaf is dat er een "unieke gebruikerservaring" wordt gleverd. Kort gezegd: Apple is apps van lage kwaliteit zat. Ze stralen in alles wat ze doen hoge kwaliteit uit en willen het gebruikers makkelijk maken. Apps onder de €2000 zijn vaak van lage kwaliteit én voegen weinig toe voor gebruikers. De kans dat een app van onder de €2000 wordt geweigerd is dus aanzienlijk. Het is dus een risico dat je loopt.

"Als je niet weet waar je mee bezig bent, kan het zelfs klanten óntevreden maken."

app-developmentWanneer dan app-development boven de €2.000?

Tenzij een gespecialiseerde 'best practice' app wordt ingezet, én er goed over de vermarkting wordt nagedacht, is een app onder de € 2.000 weggegooid geld. Als je niet weet waar je mee bezig bent dan zo'n app klanten juist óntevreden.

Mijn advies is als volgt: Als je een uniek idee hebt voor een app en je wil dat het zijn volledige potentie bereikt, ga dan niet zitten prutsen met een app van lage kwaliteit. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Er zijn experts die je graag helpen met je app professioneel te ontwikkelen. Het klopt, dat meer kost geld. Zorg daarom dat je financiering zorgt voor app development. 

Hoeveel kost het dan om een maatwerk app te laten maken? Hou er rekening mee dat een maatwerk app al snel € 10.000 - € 20.000 kost. Gelukkig zijn er ook genoeg financieringsmogelijkheden om aan dat geld te komen! Lees hier hoe je financiering kan stapelen.

Ook goed om te weten: app development en je app metéén laten ontwikkelen is géén goed startpunt. Omdat een app gemaakt wordt, wil nog niet zeggen dat veel mensen hem gebruiken. Regelmatig krijg ik verzoeken van apps die al op de markt zijn, maar omdat ze niet goed getest hebben, een app hebben gemaakt die nu niemand download. Het geld is op en je kunt niet meer terug. Zorg altijd dat je vóórdat je gaat bouwen je app test. Want zonder test steek je veel geld, tijd en energie in een app die slechts een kleine kans van slagen heeft. Neem gerust contact op om erachter te komen hoe je idee vooraf test en zo zorgt voor een populaire app!

App-developmentWat gaat jouw app kosten?

Wil jij weten hoeveel je app precies gaat kosten? Wat vragen ICT bedrijven?

Wil je zien hoeveel bepaalde opties hebben gekost in andere apps?

Met de prijs matching tool match je jouw wensen in budget en functies met meer dan 140 apps zodat je exacter de prijs van jouw app kunt zien. Om het je makkelijk te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de prijs matching tool, door je e-mailadres in te vullen.

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Je ontvangt dan een e-mail waarin je toegang krijgt tot de App-prijs Matching tool

 

-David

markten
onderwerpen