Hoe app growth hacking je 10x meer omzet geeft| kennisbank

Growth hacking is een strategie om een product of app snel te laten groeien. Deze nieuwe trend zorgt voor een groot aantal succesen in de appstore. Daar wilden wij natuurlijk meer over weten.

Daarom interviewden we Sylvia Lorente (rechts): dé expert op het gebied van growth hacking bij apps. Zij heeft in Berlijn gewerkt aan grote apps, om ze populair te maken. Ze zorgde ervoor dat bestaande apps hard groeiden met een sterke omzetstijging als gevolg.

Dit doet zij door gebruik te maken van 'growth hacks': kleine veranderingen die grote impact hebben op je gebruikers en omzet. In dit artikel leer je dus alles over growth hacking en hoe dat kan zorgen voor snelle groei van voor jouw app.

Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app growth hackingHoi Sylvia, hoe ben je in de app-wereld beland?

Eigenlijk toevallig! Ik had al veel ervaring met growth hacking. Toen ik in Berlijn was kwam ik via-via in contact met een van de oprichters van Adviqo. Adviqo is de grootste Duitse speler in de app-markt. Hij vroeg mijn hulp met een van hun apps, Fortunica. Dit is een spirituele medium app. Op de app kunnen mensen op een laagdrempelige manier advies vragen via chat aan spirituele mediums. En of je er in gelooft of niet, ik weet inmiddels dat veel mensen hier steun van krijgen die ze soms hard nodig hebben. 

Toen ik binnenkwam bij Fortunica ging het niet zo goed met de app. Ze hadden niet de hoeveelheid gebruikers die ze wilden, verdiende te weinig geld en de eigenaren waren wel €70.000 in een kwartaal aan het verbranden aan advertenties! 

Eenmaal aan de slag, merkte ik al snel dat ze veel basisdingen fout deden. De grootste fout? Er werd te weinig naar de waarde van de app voor de gebruiker gekeken! Toen wilde ik ze graag helpen om dit te verbeteren, want ik zag wat de potentie was van de app.

"Wil je een grote omzet behalen? Dan moet er een duidelijke scheiding zijn tussen het web en app-team."

app growth hackingWat heb je bereikt bij Fortunica?

Adviqo was een bedrijf dat voornamelijk eerst web-producten had en daarom was er niet écht een mobiel team die zich vol op apps richtten. En dat zag je natuurlijk. Véél te lange teksten en geen ‘responsive’ gebruik van de app. Al snel werd het duidelijk: Wil je een grote omzet behalen? Dan moet er een duidelijke scheiding zijn tussen het web en app-team. Én dat app team, wat ik ze heb aanbevolen, is de snelste groeiende divisie van het bedrijf geworden!

Daarna heb ik een plan opgezet, en daarmee ben ik naar het bestuur gegaan. Toen ik ze uitlegde dat ik ervoor ging zorgen dat de app €250.000 per maand ging verdienen, lachten ze mij uit.. En, weet je hoe ik dat ging doen? Door de gebruikers te leren kennen!

Met dank aan growth hacking heb ik dat doel bereikt! Het ging zelfs zo goed dat we de uitdaging zijn aangegaan om een bedrag met 6 nullen te gaan verdienen. Juist omdat je de gebruikers zo goed kent! In de rankings van Apple stonden we lange tijd net onder Tinder.

app growth hacking

app growth hackingWelke growth hack tips heb je voor mensen die snel willen groeien met hun app?

Nou, ik heb wel een aantal curieuze growthacks hoor. Die hoeven niet eens geld te kosten. Zelf werk ik vanuit een marketing en product oogpunt. Daarom maak ik gebruik van het AARRR-model (Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue). Een voorbeeld die ik kan geven: Bekijk waarom mensen je app wél downloaden, maar niet registreren of gebruiken.

Zo ging ik bij Fortunica op zoek naar klachten van gebruikers, maar ook van spirituele mediums. Op een marktplaats app, zoals Fortunica, heb je namelijk met beiden te maken. Beide kanten benader ik als klanten en dus met marketing acties. Door de behoeftes van de ene groep op te lossen, los je vaak de problemen van de andere groep op. Zo kwam ik erachter dat de reviews van gebruikers vaak slecht waren omdat ze slecht advies hadden gekregen. Toen ben ik naar de mediums gegaan en hierover met hun gepraat. Niet verwijtend, maar open, om te zien wat er beter kon voor hen.

app growth hackingWat bleek? Ze hadden niet de juiste informatie en daardoor konden ze het werk niet goed doen. Zo kregen ze vaak van mensen een valse naam of geboortedatum.

Toen ik dát eenmaal wist, heb ik een goedkope oplossing gevonden. Op het registratiescherm heb ik de de tekst aangepast (rechts). We hebben uitgelegd wáárom de informatie van de gebruikers correct moet zijn(voor een goede voorspelling). Toen kwam er een enorme sprong in het aantal registraties! Zo werden de gebruikers beter geholpen en de spirituele adviseurs kunnen beter hun werk doen.

app growth hackingInteressant! Kun je nog een voorbeeld geven?

Nou, mijn Growth Hacking aanpak is om te begrijpen waar de waarde ligt voor de gebruiker en waar ze dus geld voor willen betalen. Om dat te ontdekken ga ik naar het mobiele gedrag kijken. Waarom zouden mensen deze app gebruiken en bijvoorbeeld niet een website?

Door met gebruikers te praten over dit soort dingen, kwam ik al snel achter een aantal zaken. Op de eerste plaats was er een bepaalde doelgroep: voornamelijk vrouwen, die ook in veel gevallen huisvrouw en moeder zijn. Het rare was dat het dezelfde mensen waren die de app installeerden, én verwijderden! Toen ontdekte ik dat zij een smartphone gebruikte, voor spiritueel advies, dat vaak door meerdere mensen werd gebruikt. De telefoon van de moeder is vaak de familie-telefoon. Dan gebruikten ze liever een website die ze kunnen sluiten, dan een app. Blijkbaar willen mensen niet dat andere familieleden weten dat ze deze app gebruiken. Het is dus erg privé. En daarom was er behoefte aan privacy.

Als antwoord op deze ontdekking zijn we gaan kijken hoe de app minder aanwezig kan zijn. Dat bleek eenvoudig: een simpele en generieke icoon voor de app én een pincode om de app te beveiligen. Als andere mensen de app zien, weten ze niet dat het een spiritueel advies app is en kunnen ze er ook niet bij. Toen we dit hebben doorgevoerd, zagen we in de cijfers dat de app vaker geïnstalleerd werd. Kortom: kwalitatief onderzoeken, een verandering doorvoeren en dan kwantitatief checken. Door iets aan te passen kijk je in de cijfers of het werkt.

" Mensen kregen zulke correcte teksten dat ze dachten dat ze met een robot aan het chatten waren."

app growth hackingHeel waardevol om dit zo aan te pakken! Ging dat altijd goed?

Ja, eerlijk gezegd gaat het vooral fout als ik dingen doe zónder eerst te overleggen met de doelgroep. Ik heb wel een voorbeeld om dat toe te lichten: ik stoorde me erg aan het gebrekkige taalgebruik die de spirituele mediums gebruikten in de chat met gebruikers. Dat vind ik erg onprofessioneel. Dus heb ik er bij de mediums op aangestuurd om meer correct taalgebruik te gebruiken. Dat lukte! Ik was eerst heel trots op, maar toen ik ging kijken in de cijfers (de kwantitatieve check) zag ik dat mensen opeens heel ontevreden waren.

Daar schrok ik van! Wat was er aan de hand; mensen kregen zulke correcte teksten dat ze dachten dat ze met een robot aan het chatten waren. De teksten met spelfouten waren een stuk persoonlijker en straalden meer vertrouwen uit.

Au! Even schrikken dus, maar hier heb ik dus van geleerd: eerst met gebruikers praten over hun problemen, dat oplossen en altijd achteraf checken wat het oplevert. En uiteindelijk leerde ik ook dat voor deze doelgroep de persoonlijke aanpak werkt. Dus hebben we de profielen van de spirituele adviseurs persoonlijker gemaakt en hun zelfs geholpen deze goed in te vullen. Je raadt het al: ook dat leverde weer meer gebruik op :)

Een fout die ik in het begin vaak maakte, en ik nu nog vaak zie, is om zelf te bepalen wat mensen ‘kwaliteit’ vinden. Is dat iets zo snel mogelijk doen? Of gaat het erom dat het goed gebeurt? Of juist iets wat je nog niet bedacht hebt? Maak niet te veel aannames, maar kom erachter waar je doelgroep op zit te wachten. Bedenk daar iets op en check of dat werkt in de cijfers.

Iapp growth hackingnzichten van een expert over App Growth Hacking

David van der Loo - app expert bij AppSpecialisten - Sylvia is goed bezig met haar aanpak. Haar App Growth Hacking aanpak gaat verder dan verkoop, maar het brengt juist product en de klant bij elkaar. Hierdoor heeft ze een bestaande app, Fortunica, hard laten groeien. Maar ook als je slechts een idee hebt of nog geen app hebt, zijn haar inzichten handig.

Hieronder vind je de samenvatting:

- Je idee is sterk. Combineer dat met de inzichten van de doelgroep om een onverslaanbaar concept te maken. Pas op met het maken van aannames over wat je denkt dat mensen op zitten te wachten. Dat zie ik bij veel apps: ze falen omdat ze geen waarde voor de gebruiker toevoegen. De oplossing is door vooraf met je doelgroep te praten en door hun gedrag en problemen in kaart te brengen. Daarop baseer je de uitvoering van je idee.

- Werk je idee uit naar een concept. Test of dit concept hetgene is waar mensen op zitten te wachten. Ook als je iets bedacht hebt dat een probleem oplost, wil dat nog niet zeggen dat het gaat werken. Sylvia kon aan gebruikerscijfers zien of een oplossing die ze had bedacht werkt. Ook als je nog geen app live hebt kun je testen of je concept werkt. Dat werkt door het maken van een prototype.

- Advertenties zijn niet heilig. Zelfs met een gigantisch budget bereik je niet altijd je doel. Toen Sylvia binnen kwam bij Fortunica werd er €70.000 per kwartaal verbrand aan advertenties, zonder resultaat. Pas toen ze ging praten met gebruikers en oplossingen voor hun problemen ging implementeren, steeg de omzet.

- Een app die geprogrammeerd is, is niet hetzelfde als een succesvolle app. Net als de bedenkers van Fortunica starten veel mensen met het uitvoeren van hun idee, voordat ze gaan nadenken over de doelgroep. Daarmee gooien ze veel geld weg bij de ontwikkeling en promotie van hun app. Door een goede voorbereiding te doen - door bovenstaande tips te volgen -  geef je niet alleen minder geld uit maar ben je ook sneller succesvol.

app growth hackingHoe goed is jouw idee eigenlijk?

Wil je weten hoe goed jouw idee is? Download dan de App-idee Scan. Hiermee test je zelf hoe goed je app-idee is. Je download hem hieronder meteen. Als je een bedrijfsapp wilt, dan is de App-Business scan meer geschikt.

Wil je ook een aanpak die gebruik maakt van deze inzichten en op het lijf geschreven is voor jouw app? Schakel dan mijn expertise in en laat je begeleiden tijdens een 3 urige App-idee Scan sessie. Ook zal ik vragen beantwoorden over financiering, verdienmodel, marketing, jouw app-idee en kosten. Je weet dus achteraf of je een goed idee hebt én je krijgt een concreet stappenplan om zelf of samen met mij uit te voeren.

Of misschien heb je al een app, maar kan deze wel gebruik maken van app growth hacking? Heb je een bestaande app en wil je die sneller laten groeien? Neem dan gerust contact op met Sylvia Lorente.

App-idee Scan:

Test je app-idee.

app advies

 

Verstuur deze PDF naar je e-mailadres:

 

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

App-Business Scan:

Bepaal de aanpak voor je bedrijfsapp.

 

Verstuur deze PDF naar je e-mailadres:

 

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten

Plaats mijn reactie