Ik heb een app idee, wat nu?| kennisbank

Ineens heb je het, een geweldig idee voor een app. Maar is jouw app idee wel echt zo goed? Is het slim om hier geld en tijd in te gaan investeren? Lees snel verder en ontdek het antwoord op die belangrijke vragen.

Ontdek in 2 minuten of jouw app idee een kans maakt

Minuut 1: hoe goed past het idee voor de app bij mij

Jij bent degene die met de app aan de slag gaat. En het zijn de mensen achter een app die hem tot een succes maken, zoals bijvoorbeeld Sebastian Gaede van MyTherapy, Evan Spiegel van SnapChat of Gwen Stok van de Toon Tellegen app. Hoe groot is jouw passie voor je app idee? Wil jij een verandering teweeg brengen? Een probleem oplossen? Hoe sterk is jouw motivatie om dit probleem op te lossen?

Geef een cijfer op een schaal van 0 tot 100. 

Minuut 2: Hoe goed past het idee voor de app bij de markt?

Als jij enthousiast bent dan is de vraag of anderen ook enthousiast zullen zijn over jouw app idee. Dat bepaalt namelijk of mensen de app gaan downloaden en delen. Bekijk eens hoe goed jouw app idee past bij het gedrag van mensen. Voeren ze nu al een taak uit die jij in je app stopt? Of los jij een probleem op dat veel mensen hebben?

Geef een cijfer op een schaal van 0 tot 100.

Uitkomst: mijn idee voor een app is…

Deze twee cijfers zet je ieder op een as in de onderstaande grafiek.

idee voor een app

  • Zoals de gele pijl aangeeft, hoe meer je rechts bovenin zit, hoe beter je app idee. 
  • Scoor je laag op beide factoren (linksonder), dan is het lastig om vanuit hier een goede app te maken. Ga op zoek naar een ander idee dat past bij de markt én bij jou!
  • Een stuk beter is een idee dat hoog scoort op "past bij markt", maar lager op "past bij mij" (linksboven). In dat geval is het slim om op zoek te gaan naar motivatie. Kom in aanraking met de markt waarvoor je app bedoeld is en kijk of je een 'haakje' kunt vinden om jouw motivatie te versterken. Stel ook doelen voor jezelf. Jij zorgt uiteindelijk dat je idee voor een app een succes wordt! Vind je geen of weinig motivatie? Bedenk dan liever een ander idee dat beter bij je past.
  • Als je rechtsonder zit, past je idee wel bij jou, maar minder bij je markt. Of je weet nog niet of je app aansluit op het gedrag van mensen of een probleem oplost. Je kunt dan marktonderzoek doen. Bijvoorbeeld door mensen te observeren die in de situatie zitten waarvoor je app bedoeld is. Stel jezelf dan de vragen: Welk gedrag vertonen zij? En past jouw app daarbij? Merk je dat ze een probleem hebben dat jouw app gaat oplossen?
     

De volgende stap: doe de ultieme idee test

En hoe scoor jij? Moet je nog werken aan je enthousiasme of juist aan de aansluiting van jouw idee op de markt? Na 2 minuten weet je al best veel, maar nog niet alles. Wil je een beter beeld krijgen van je app idee? Dan kan je als extraatje de App-idee Scan downloaden.

Hieronder krijg je direct toegang tot de App-idee Scan, door je e-mailadres in te vullen. 
 

app idee scan

 

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorbeelden goede en slechte app ideeën
 

Slechte app ideeën

1. Bedrijfswebsite

Download jij ook zo vaak apps van bedrijven waarin ze jou vertellen wat ze allemaal voor je kunnen doen? Nee, ik ook niet. Aanbod van informatie is zelden interessant voor een gebruiker. Iemand gebruikt een app als die app een oplossing biedt voor een vraag of probleem van deze gebruiker. Dus, een website richt zich op aanbod van informatie, een app op de vraag van de gebruiker. Als ze het goed doen, tenminste.

Als je voor je bedrijf een app maakt, is het dus belangrijk om te weten waarom die app er moet komen. Is dat om de wereld te vertellen wat voor diensten of producten je aanbiedt? Of is dat om een veelvoorkomend probleem bij gebruikers op te lossen?

Om te checken of jouw app vraaggericht is, is de kerntaak van jouw idee te beschrijven. Zet het gelijk ook zwart-op-wit, bespreek het met een betrouwbare partner. Is deze taak een oplossing voor een probleem van je gebruikers? Of is het een taak die jij wil dat je gebruikers voltooien? Bij het eerste antwoord zit je goed. In het geval van het tweede raden we aan om daar nog eens goed naar te kijken. Veel gebruikers zitten niet te wachten op een bedrijfswebsite, maar op een nuttige app!

2. Nieuwsfeed uit website

app idee

Je app is iets waard. Maar wat je wil is dat je app een duidelijk toegevoegde waarde heeft voor je gebruikers. Anders gebruiken ze je app niet. Een goed voorbeeld van een slechte app is een niewsfeed. Stel, je hebt een website met een specifieke doelgroep die met regelmaat jouw site bezoeken om het laatste nieuws te checken. Die bezoekers zullen gebruik blijven maken van die website en de app links laten liggen. Een nieuwsfeed is niet interessant genoeg om een app voor te laten maken. Dat maakt jouw app idee dus overbodig, en dat is zonde!

Wat ook vaak gebeurt tijdens het app ontwikkelen is dat een nieuwsfeed als 'extraatje' wordt toegevoegd. Dat klinkt heel leuk, maar het kan de populariteit van je app schaden. Je gebruikers willen je app alleen als deze doet wat nodig is. Overige onderdelen worden nauwelijks of niet gebruikt en kunnen zelfs gebruikers wegjagen. En wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is; het kost je meer geld! Hou dat geld dus mooi in je zak, of stop het in het ontwikkelen van de kern van je app. Bouw rondom een probleem die je gebruikers zelf aangeven.

3. Games

app idee

Hoe lang speel jij een game app? Zit je nog steeds elke dag te Wordfeuden met je tante? Of ben je na al die jaren nog trouw fan van Angry Birds? Zo ja, dan ben je de uitzondering. Want apps hebben een extreem korte levensduur. Tuurlijk, sommige games worden een hype. Iedereen heeft het erover, speelt het, vindt het het leukste in de app store. En toch zakt zo'n game app na korte tijd weer in de peilingen. De enorme hoeveelheid downloads die de app had tijdens de hype keert nooit meer terug. Alleen al om die reden is het geen slim idee om een game app te ontwikkelen.

Alle succesvolle game apps die op je app store voorbij komen vliegen, worden ontwikkeld door grote bedrijven die zich hebben toegelegd op het maken van game apps. Het zijn experts in hun markt. Achter Pokémon Go zitten ontwikkelaar Niantic en uitgever Nintendo. Candy Crush wordt gemaakt door King, die al meer dan 200 mobiele games hebben gemaakt. Dit zijn bedrijven met budget, ervaring en kwaliteit om game-apps te ontwikkelen. Voor ondernemers of kleine bedrijven heeft het dus al geen zin om en game-app te bouwen. Alleen met veel budget en een korte positie op de markt, raad ik af om een game app te bouwen.

 

"Soms biedt nieuwe technologie kansen waar je zelf niet zo snel aan denkt."

app idee

Goede app ideeën

1. App idee gedreven door doelgroep

app idee

Weten wat je doelgroep nodig heeft is vaak de kern van je app idee. Stel de gebruiker centraal in je app. Met dat uitgangspunt kom je al een heel eind. Jouw behoefte om een app te ontwikkelen of te hebben brengt je namelijk een stuk minder ver, of maakt het pad naar een succesvolle app een stuk moeilijker. De gebruiker houdt namelijk absoluut geen rekening met jouw behoefte. Die wil een app die de gebruiker zelf nodig heeft. Okay, hoe kom je er dan achter wat jouw beoogde gebruiker van een app wilt? Verricht marktonderzoek. Jouw app is er om het gevonden probleem op te lossen. Je gebruiker staat voorop.

app ideeVoorbeeld: Nieuwe wetten

Een voorbeeld hiervan is de Wetten-app van AgentschapNL. Wetten zijn vaak onduidelijk, ondoorgrondelijk en moeilijk om bij te houden. Regelgeving staat vaak ver van je bed en de Wetten-app speelt hier op in. Hiermee krijgen ondernemers (de app gebruikers) op basis van hun sector een berichtje als er een nieuwe wet aankomt. Super handig om op de hoogte te blijven, zonder zelf uren op onderzoek uit te hoeven gaan. Heel gebruikersgericht en erg succesvol in de appstore.

2. App idee gedreven door organisatiedoel

app idee

Elke actie die een organisatie onderneemt, heeft een doel. Wat is het doel van jouw organisatie? Meer omzet? Klanten binden? Of zelfs allebei? In dat geval is een webshop wat voor jou. Dat werkt wel zo prettig als je ook iets te verkopen hebt. Bijvoorbeeld een product met veel herhaalde aankopen. Dat maakt het voor je gebruiker een stuk eenvoudiger om na die eerste bestelling ook volgende bestellingen te plaatsen. Opnieuw en opnieuw bestellen ze via jouw app. En daarmee stappen ze minder snel over naar je concurrent. 

app ideeVoorbeeld: mijnKPN

Een app die klanten weet te binden en meer winst creeërt is de mijnKPN app. Hiermee bekijk je als KNP klant gemakkelijk je abonnement, pas je deze naar gelang aan en zie je je facturen in. KPN maakt hiermee niet alleen meer klanten, maar meer loyale klanten. Naast dat het meer geld oplevert, bespaar het KPN ook nog eens geld. Personeelkosten voor bijvoorbeeld de klantenservice worden gedrukt omdat veel vragen al via de app worden beantwoord. Dit soort apps helpen je bedrijf bepaalde zaken te automatiseren en schelen je dus een hoop tijd en geld! Dus, ga na of je app idee een probleem oplost binnen een bedrijf, waarna je de app aan ze kan verkopen.

3. App idee gedreven door technologie

app idee

Innoveren is niet eenvoudig. Ondanks dat nieuwe technologie veel kansen biedt, is het vaak lastig om zelf die kansen te bedenken. Je begint namelijk al snel met laaghangend fruit: bestaande databases, algoritmes en wbeservices uit je eigen organisatie. Die kunnen ook interessant zijn voor je app idee, maar brengt menig ondernemer met een app idee tot duizelen. Komt je dat bekend voor? Betrek dan je afdeling ICT of betrek een programmeur. Deze mensen hebben wel koek gegeten van technische ontwikkelingen. Zij vertellen je over wat er ooit is geprogrammeerd of voor handen ligt wat direct in een app verwerkt kan worden.

app ideeVoorbeeld: ING Bankieren

Neem nou de ING app met vingerafdruk scanner. Misschien gebruik je deze zelf al, of een app van een andere bank. De vingerafdruk scanner geeft klanten van ING vertrouwen en veiligheid. Hiermee kun je zorgeloos mobiel bankieren. Daarnaast zet ING in op gebruiksvriendelijkheid. Stel, je bedenkt je tijdens het hardlopen dat een vakantie naar Rome wel leuk zou zijn. Heb je genoeg geld? Met één klik zie je je saldo op je Smartwatch. Sta je later die dag op het punt diezelfde reis te boeken? Draadloos doe je een betaling bij een pinautomaat. Met gemak kan de gebruiker alle bankzaken regelen met een app.
 

Valt je iets op bij deze 3 app voorbeelden? Juist, alle 3 de voorbeelden spelen in op de behoefte van de gebruiker. Ook de mijnKPN en ING app lossen een duidelijk probleem op voor de gebruiker. Beide maken het gemakkelijker om telefoon- of bankzaken te regelen. Zo zie je maar, de gebruiker centraal stellen is prioriteit nr. 1 bij een app. Je idee wordt nóg krachtiger als je daar ook nog een organisatiedoel en technologie aan toevoegt.

Bestaat mijn app idee al? En wat als dat zo is?

Misschien loop jij al een tijd met een goed idee voor een app rond. Maar nu, potverdorie, blijkt dat er al een app bestaat die wel heel veel op jouw idee lijkt. Wat nu? Toch je app idee laten ontwikkelen of de handdoek in de ring gooien? Hoe maak je een app als er al een soortgelijke bestaat?

Je kunt je app idee gewoon ontwikkelen

Ik snap dat het wat ontmoedigend werkt als blijkt dat iemand anders jouw idee al heeft uitgewerkt, maar dit is zeker geen reden om je app idee niet te ontwikkelen.

Stel je voor dat Mark Zuckerberg had gezocht naar sociale netwerken en MySpace had gevonden. Als Mark Zuckerberg het toen opgegeven had, was Facebook nooit opgericht!  

Hetzelfde geldt voor dating-, game-, chat- en alle andere apps. Omdat er al veel chatapps bestaan wil dat niet zeggen dat jouw nieuwe manier van berichten uitwisselen in de prullenbak moet. Je moet er alleen voor zorgen dat jouw app idee niet exact hetzelfde is als de voorgaande app. Iets moet uniek zijn aan jouw app.

"Verzin maar eens een product dat geen concurrentie in zijn markt heeft."

Doe concurrentie-onderzoek

Negeer concurrentie niet. Je concurrentie laat je zien hoe de markt in elkaar zit en geeft je inzicht in hoe jij de markt kunt benaderen. Dat heeft implicaties voor de functies van je app en achteraf functies aanpassen is duur. Doe dus een concurrentieanalyse vóórdat je jouw app laat maken.

Nu iets wat je zal verbazen: het is heel goed als er al een app in de store staat zoals de jouwe. Zie het als een compliment! Want dat betekent dat het een goed idee is. Om erachter te komen of de concurrerende app een succes is ga je naar topappcharts.com. Je ziet zo snel of de app hoog in de store staat.

Concurrentie aangaan

Nu weet je of dit al een populaire type app is en of er dus vraag naar is. Daarna ga je op zoek naar manieren om je te onderscheiden. Lees ook vooral de reviews van gebruikers: wat stellen zij op prijs en wat vinden ze slecht aan de bestaande app? Daarop ga jij je onderscheiden! We weten uit onderzoek dat als mensen een app frustrerend vinden, ze veel sneller op zoek gaan naar een alternatieve app. 

Nog een voordeel van een concurrerende app is ‘De wet van remmende voorsprong’. Dit is een fenomeen beschreven door Jan Romein. Dit houdt in dat als een app de eerste is, dit vaak leidt tot weinig verbetering. Als er eenmaal veel geld is geïnvesteerd in de initiële app, dan wordt er soms geen geld meer geïnvesteerd in innovatie of upgrades. Jij laat jouw app idee ontwikkelen en voortborduren op waar de concurrent is gebleven. Of je streeft die concurrent zelfs in één keer voorbij. Zo neem je snel een groot marktaandeel over en ga je geld verdienen met apps.

Als laatste is het goed om te weten dat apps met een eigen visie vaak verder komen dan een app die alleen de concurrentie na-aapt. Wordt dus geen copy-cat, maar ben origineel en authentiek. Op de lange termijn levert dit meer op dan een na-aapstrategie.

Juridische implicaties

Het is belangrijk dat je geen problemen krijgt als je concurrenten nadoet. Dit gebeurt als jouw app te veel lijkt op de concurrerende app. De belangrijkste stelregel is dat je dit voorkomt door minstens 6 verschillen aan te tonen. Je schendt geen rechten als er duidelijk aantoonbare veranderingen zijn. Meer lezen over app bescherming.

En als er geen concurrenten zijn?

Dan kan jouw app idee ook een succes worden. Je weet dan nog niet of er vraag is, maar daar kom je op andere manieren achter. Ik raad je in dat geval aan om je markt te testen op vraag, voor je aan de gang gaat met de ontwikkeling van jouw app idee.

"De meeste apps hebben hun markt nog niet getest en dat is een veel groter probleem dan een concurrent hebben."

Markt testen

Als er al een app bestaat die op jouw idee lijkt, is dat dus eigenlijk een opluchting. Het betekent namelijk dat er behoefte is aan jouw app idee. Je bent daardoor zeker dat er al een markt is en dat mensen geïnteresseerd zijn. De meeste apps hebben hun markt nog niet getest en dat is een veel groter probleem dan een concurrent hebben! Voordat je gaat beginnen met het ontwikkelen van jouw app idee moet je altijd weten of er wel behoefte aan is.

Dat doe je door met mensen uit je markt te praten. Ontdek hun gedrag. En binnen dat gedrag de problemen die ze hebben. Zorg ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie en andere problemen oplost of dezelfde problemen beter oplost met je app. Het oplossen van problemen is dé succesfactor van apps! Dat is de namelijk de reden dat mensen een app downloaden, gebruiken én delen met anderen!
 

PS Je hebt een geweldig idee voor een app. En toch is ‘ie er nog niet. 

Wat zou het gaaf zijn als daar nou eens verandering in kwam!

De Live Online Training Krijg je eigen app! op 30 november geeft de ontwikkeling van jouw app de boost die hij nodig heeft.

Klik hier en schrijf je in via deze link

Zou het niet mooi zijn als het ontwikkelen van je app in een stroomversnelling kwam. Mét geld van een betrouwbare partij, en met een ontwikkelaar die je enthousiasme deelt en snapt wat je precies bedoelt.

Daarom krijg je tijdens deze Live Online Training:

  • 3 supertips waardoor jouw app eindelijk vaart krijgt en  nu eindelijk wél gaat lukken
  • Dé methode waarmee ik voor tientallen apps financiering regelde, en hoe jij dat ook doet zelfs als je dit niet eerder hebt gedaan
  • Een effectieve manier om ontwikkelaars te overtuigen zodat ze jouw app willen bouwen
  • 5 versnellers, die de vaart die je nu hebt nog enorm vergroten en zorgen dat jouw app er heel snel is
     

Reserveer je plek nu en schrijf je in

-David van AppSpecialisten

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo

Reacties

Dag David,

zou je mij de pdf willen opsturen?

Natuurlijk, de pdf is inmiddels onderweg naar je mailbox.

Het bovenstaande formulier gebruiken om de pdf te ontvangen is trouwens ook mogelijk :)

-David

Hallo,
Soms is er iets gewoon niet en dan wil je daar een app voor. Ik wil dat niet programmeren maar gewoon een idee spuien. Een ander mag er geld mee verdienen.
1. Ik ben soms met machines bezig en ligt mijn telefoon op een andere werkbank. Draag oordoppen. Als er dan een app scherm flitst dat het een lieve lust is. Ook voor dove mensen om te tonen dat er een whattsappje of mail is of iemand aan de deur staat.
2. Hee daar gebeurd iets opmerkelijks: Gauw een foto maken te laat smartphone vroeg van alles en stond nog op selfie enz. Een app die om de x seconden een opname maakt zogauw je hem opstart.

Moest het ff kwijt

Hoi Willem, 

Bedankt voor je inbreng. Wellicht ziet iemand jouw idee en is er ook enthousiast over. In de praktijk komt dat helaas weinig voor, mensen zijn vooral enthousiast over hun eigen idee. Als je dus zelf verder wilt met je ideeën, weet ons dan te vinden :).

Gr. Katja 

Wederom bedankt voor deze waardevolle info David!

Fijn dat je er wat aan hebt gehad Waqar. Tot de volgende Masterclass ;). Gr. Katja

Ik doe stage in een bedrijf waar ze de app aangevraagd hebben. Issue is dat er geen bevraging gedaan werd, waardoor nu heel weinig gebruikers zijn.

Plus de app werkt technisch niet naar behoren. Wat kan het bedrijf vragen aan de app oprichter? Ik vind dit niet ok, dat er andere acties ondernomen worden (wat ook geld kost) terwijl de app slecht werkt....

Hoi Jelena,

Nee, dat klinkt niet als een succesvolle app. Ik weet niet precies hoe de situatie in elkaar zit, maar het belangrijkste is om te ontdekken wat de gebruikers wél willen. Je kan bijvoorbeeld voorstellen dat er een onderzoek wordt gedaan naar de behoeftes van de doelgroep.

Veel succes en als wij ergens mee kunnen helpen, laat het dan vooral weten!

Gr. Katja

Ik heb een idee voor een app Ivm vertrouwen.. Hoeveel partners kijken stiekem in de gsm van de andere.. Met mijn app zou dit probleem verleden tijd zijn. Graag hoor ik meer van jullie hoe het nu verder moet. 

Hoi Tina,

Dank voor je reactie. Dat klinkt als de basis van een goed idee.

Ik zal contact met je opnemen via de e-mail.

Met vriendelijke groet,

-David

Plaats mijn reactie

Loop jij al een tijdje rond met een idee? En wordt het maar geen app?

Ontdek tijdens de
Live Online Training
'Krijg je eigen app':

• 3 supertips waardoor jouw app nu eindelijk wél gaat lukken

• Dé methode waarmee je financiering regelt

• Het overtuigen van een ontwikkelaar om jouw app te bouwen

• 5 versnellers die ervoor zorgen dat jouw app er heel snel is

Schrijf je in:

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen