App-ideeën van de bovenste plank: hoort jouw app-idee erbij?| kennisbank

Jouw app-idee is uniek, dat weet je zeker. Maar hoe weet je of het een van de beste app-ideeen is?

Wat maakt een app-idee een idee van de bovenste plank? Wat mij betreft is dat een app-idee dat veel gebruikers gaat trekken. Oftewel, een app met veel fans, zoals gebruikers nu ook fan zijn van populaire apps zoals Whatsapp, Tinder, SnapChat, Thuisbezorgd en Shazam. Net als hen, maak je jouw app populair door het perspectief van de gebruiker aan te nemen. Zo kom je erachter hoe je een app bouwt die zich snel verspreid. Dat is essentieel gebleken voor veel app successen en leer ik je hier:

Lees het artikel of bekijk de video:

Durf je te beginnen met een beperkte doelgroep?

app-ideeenVan geen enkele app kun je zeggen dat hij vanaf het eerste moment meteen voor iedereen interessant is. Baken je doelgroep af om je app beter af te stemmen op hun behoeftes en de app waardevol te maken voor alléén hen. Zijn het mannen of vrouwen die de app gaan gebruiken? Hoe oud zijn ze? In welke levensfase zitten ze? Zijn ze welgesteld of juist uit een middenklasse? Door met gebruikers te praten kom je erachter voor wie je app écht interessant is. En neem van mij aan: hoe specifieker hoe beter! Als je eenmaal een aanzienlijk deel hebt "verovert" van deze doelgroep groei je door een nieuwe groep mensen toe te voegen aan je doelgroep.

Voorbeeld: doelgroep bepalen
De populaire SnapChat app werd in het begin keer-op-keer getest met studenten. De "verdwijnende foto’s” die SnapChat aanbiedt bleken toen niet aan te slaan. Na vele testen bleek de app echter wél interessant voor scholieren die selfies met elkaar delen. Deze ontdekking was het begin van het succes van SnapChat.

app-ideeen

Past je app binnen het gedrag van je doelgroep?

app-ideeenHet gaat naast de doelgroep omeen bepaalde situatie waarin gebruikers de app gaan gebruiken. Vertonen de gebruikers al gedrag waar de app binnen past? Alleen als gebruikers hun gedrag nauwelijks hoeven aan te passen, zijn ze bereid om een nieuwe app te gebruiken. Bijvoorbeeld omdat ze al een taak uitvoeren die ze nu makkelijker doen met jouw app. Hier kom je niet achter door hen te vragen of ze de app zouden gebruiken (in de toekomst), maar juist wat nu hun gedrag is in zo’n situatie (in het verleden).

Voorbeeld: doelgroep gedrag ontdekken
Er wordt vaak gezegd dat een briljant brein zoals Steve Jobs zich niets aantrok van wat gebruikers vonden van zijn producten. Dat klopt: vooraf kreeg hij veel kritiek omdat zijn producten anders waren. Maar hij wist al lang dat wat mensen zeiden (mening over de toekomst) en doen (gedrag in het verleden) heel anders was. Zo kreeg de iPad veel kritiek, maar wist Jobs dat de iPad een ideaal thuis-apparaat was en bijvoorbeeld een passende vervanger was voor een laptop op je schoot op de bank.

"Praten met je gebruiker maakt van je app-idee een van de beste app-ideeen!"

 

Lost je app een belangrijke pijn op voor de doelgroep?

app-ideeenHet is belangrijk dat je gebruikers in hun situatie helpt om een “pijn” weg te nemen. Iets bevalt hen niet aan de situatie en als jij dit oplost met je app, dan ben je spekkoper. Onderzoek dit dus specifiek. Zorg er óók voor dat de pijn die je wegneemt de moeite waard is. Als jouw app maar een klein pijntje oplost dan is het vaak niet genoeg om de app te downloaden, laat staan aan vrienden aan te bevelen.

Voorbeeld: een pijn oplossen bij gebruikers
Als de pijn van een gebruiker niet groot genoeg is, of je oplossing niet passend genoeg, dan zullen gebruikers niet aan je app beginnen. Een goed voorbeeld zijn portemonnees van vrouwen. Deze zijn vaak gevuld met een rimram aan kortingspasjes, een "pijn" voor veel vrouwen. Een app waarmee je pasjes fotografeert en zo mee vervoert in je smartphone biedt de oplossing. Nou, niet helemaal. De app-store staat vol met dit soort apps, maar zijn nauwelijks een succes. Het inscannen van elk pasje kost veel tijd. Het lost wel een pijntje op, maar is niet de moeite niet waard: de pijn is niet groot genoeg.

 

Kan jouw app mond-tot-mond worden doorverteld?

app-ideeenEén groep mensen kan je vertellen of je app-idee een goed idee is: de toekomstige gebruikers van de app! Zij zullen hem in een specifieke situatie gebruiken en als dit hen bevalt, dan houden ze hem op hun telefoon en vertellen het door aan anderen. En laat mond-tot-mond reclame nou net dé belangrijkste manier zijn waarop een app zich verspreid...

Voorbeeld: mond-tot-mond reclame
Uit onderzoek is gebleken dat persoonlijk aanbevelen de meest gebruikte manier is om apps te ontdekken. Vaak ontdekken gebruikers apps zo meer dan in de appstores! De appstores zit daarnaast tjokvol met apps en is het lastig om op te vallen. Persoonlijke aanbevelingen hou je niet tegen. Mond-tot-mond reclame is dus essentieel voor een geslaagd app-idee. Door met gebruikers te praten ontdek je op welke momenten ze het over jouw app kunnen hebben.

 

Starten met jouw app testen

app-ideeen

Wil jij vandaag nog starten met jouw app-idee? Dan begin je bij stap 1: je idee testen! 

Daar heb ik een hulpmiddel voor, de App-idee Scan. Hiermee kan je precies zien waar jouw idee staat en waar je rekening mee moet houden. Als je een idee voor een bedrijfsapp hebt, download dan de App Business Scan:

App-idee Scan:

Test je app-idee.

app advies

 

Verstuur deze PDF naar je e-mailadres:

 

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

App-Business Scan:

Bepaal de aanpak voor je bedrijfsapp.

 

Verstuur deze PDF naar je e-mailadres:

 

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen

Reacties

Bedankt voor je interesse in dit artikel en video.

Wil je de 1111-ezelsbrug als PDF ontvangen?

Beantwoord dan de vraag: Ken jij je doelgroep al?

A) Nog nooit mee gesproken
B) Alleen uit persoonlijke ervaring
C) Wel eens een babbeltje mee gemaakt
D) Een gedegen marktonderzoek uitgevoerd

Ik hoor graag van je,

-David

PS als je een vraag of opmerking hebt, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag in een reactie :)

Alleen uit persoonlijke ervaring

Ik heb wel eens een babbeltje gemaakt met een aantal mensen in mijn directe familiekring (mijn ouders, zus, echtgenote), meer niet...

 

Bij voorbaat dank voor het doorsturen van de 1111-ezelsbrug.

B. En ook benieuwd naar jullie PDF! ;-)

Hoi Pi, je kan voortaan het formulier invullen om de PDFs te ontvangen. Toch heb ik de scan vast naar je gestuurd :). Groet, Katja

Plaats mijn reactie