App op de markt brengen? In 3 stappen wordt je app populair| kennisbank

Een app op de markt brengen, waar je gebruikers van smullen én geen dag meer zonder kunnen? Het bereiken van deze heldenstatus blijft voor 99% van de apps een droom. Laten we eerlijk zijn: de meeste apps sterven een stille dood en raken ondergesneeuwd door miljoenen andere apps. Toch is het niet allemaal willekeurig en kan je het lot wel een duwtje in de goede richting geven. Hoe breng je een app op de markt en zorg je ervoor dat je app gezien, besproken en gewild is?

Lees in het artikel de eerste stap hoe je app succesvol op de markt brengt of kijk de video: 

Icoon sterEen app succesvol op de markt brengen in 3 stappen 

Ik werk al ruim 10 jaar met apps en ondertussen weet ik al de ins and outs van het vak. Wat een winnaar onderscheidt van de rest, welke geheime ingrediënten je aan een app moet toevoegen om te zorgen dat je app opvalt in de massa.

Het is mijn missie om de volledige potentie te halen uit mensen en hun app-ideeën. Door deze kennis te delen en mensen met ideeën te ondersteunen, wil ik ervoor zorgen dat er alleen succesvolle en nuttige apps gemaakt worden!

Zo weet ik dit: In de afgelopen jaren liet ik meerdere onderzoeken uitvoeren om te ontdekken waarom mensen apps downloaden en verwijderen. Daarnaast onderzocht ik hoe mensen nieuwe apps ontdekken. Dat deed ik samen met professionele onderzoekers en met Tilburg University.

Al deze kennis maak ik praktisch voor jou in 3 stappen: Stap 1: Ontdekken, Stap 2: Download Stap 3: Routine

Stap 1: Ontdekken

We leggen je uit hoe apps ontdekt worden in stap 1, met een verdeling in wat, wie en waar

icoon vergrootglasWAT: Mond-tot-mond reclame

Wellicht denk je dat de meeste mensen apps ontdekken dankzij dure marketing campagnes en advertenties. Dat is, verrassend genoeg, niet het geval! De meest voorkomende reden dat mensen apps leren kennen is via aanbevelingen van vrienden en familie. Denk zelf eens na over de laatste app die je hebt gedownload. Hoe kwam jij achter het bestaan van deze app? Grote kans dat iemand in je sociale kring de app aanbevolen heeft omdat ze dachten dat jij er iets aan kon hebben. Dat noemen we dus mond-tot-mond reclame

icoon persoonWIE: De rol van Early Adopters

Sommige mensen lijken altijd wel de allernieuwste apps te gebruiken. Misschien ken je ze, of ben je er zelf wel een. Dit zijn de ‘early adopters’ van je app. Dit is de groep mensen die als eerste kennis maken met je app. Het is belangrijk om voor jouw eigen app te ontdekken wie deze groep eerste gebruikers is. Als jouw app deze groep gelukkig maakt, dan verzeker ik je dat ze anderen vertellen over jouw app. Zie hen als (gratis!) ambassadeurs van je app. Ontdek jouw early adopter groep en bedenk hoe je ze gaat bereiken.

Een positieve review trekt onbekende mensen over de streep om je app te proberen.

Er bestaan natuurlijk ook andere methodes voor mensen om apps te vinden. Soms zoekt iemand een beetje doelloos door de app store. Of iemand ziet een reclame in een andere app of op tv. Maar dat is slechts in een klein gedeelte van het ontdekken van apps het geval. De meest voorkomende en effectieve manier van apps ontdekken is mond-tot-mond reclame!

icoon emoticon met zonnebrilWAAR: Wordt op de juiste plek ontdekt

Deze early adopters gaan het niet spontaan hebben over je app. Op de eerste plaats moeten ze héél tevreden zijn over je app. Zo tevreden zelfs dat ze spontaan over je app beginnen. Dat doe je door hun verwachtingen te overtreffen. Voeg daarom iets toe aan je app waardoor gebruikers spontaan een glimlach krijgen.

Daarnaast is de locatie belangrijk. Wanneer hebben mensen het over je app? Dat is als ze het hebben over het probleem dat je app oplost. Dus bijvoorbeeld als ze het op een feestje hebben over een flitsboete krijgen, wordt flitsmeister genoemd. Als mensen in het weekend vrienden bezoeken en hongerig zijn: Thuisbezorgd. Als mensen op het werk een meeting moeten plannen met veel aanwezigen: Zoom (of Teams). 

Vicoon voortgangoorbeeld van Stap 1: Ontdekken

Om het plaatje nog duidelijker te schetsen, geef ik je een voorbeeld. Stel je een vriendengroep voor, die net samen een borrel hebben gehad. Stijn betaalt de rekening en de andere vrienden zijn hem nu geld verschuldigd. Joost schrijft meteen op hoeveel hij moet betalen en zegt dat hij het morgen zal overmaken. Stijn weet dat hij Joost waarschijnlijk nog hieraan moet herinneren of dat hij het zelfs gaat vergeten. Hierop vertelt Stijn dat hij Tikkie kan downloaden, dan kan hij het geld in één klik overmaken! Zonder dat hij het weet, is Stijn promotie voor de app aan het maken, door het nut van de app te delen.

icoon beoordeling schrijvenTip: Vraag om een review

Weet je wie de early adopters zijn binnen jouw vriendengroep of op je werk? Laat deze trendsetters dan voor je werken, vraag ze om je app uit te proberen. Zijn ze tevreden over je app? Overtuig ze dan om de app te blijven gebruiken en aan te bevelen bij hun vrienden. Vraag ze achteraf wáár dit was, zodat je weet waar mensen jouw app bespreken. Zo komt mond-tot-mond reclame op gang.  En, als je dan toch bezig bent: vraag de early adopters om een positieve review achter te laten. Een positieve review trekt onbekende mensen over de streep om je app te proberen.

illustratie met emoticons van tevreden naar ontevreden

Stap 2 en 3: Download en Routine

Nu je weet hoe mensen apps ontdekken, weet je al meer over hoe je een populaire app krijgt. Wil je weten welke stappen je nog meer moet volgen om te ontdekken wat een app populair maakt? En ook ervoor zorgen dat je app na een proefperiode niet naar de prullenbak verhuist?

Stap 2: Download. Mensen horen van je app, maar laten het dan erbij zitten. Dat gebeurt veel, want ken je het verschil tussen "een app waar je van gehoord hebt" en "een app die je graag gebruikt"...? Leer tot in detail hoe je ervoor zorgt dat iemand met een lichte interesse in je app, zeer overtuigd wordt van je app en hem daadwerkelijk download. Dat verschil maak je met stap 2: Download.

Stap 3: Routine. Stel gebruikers proberen je app één keer ... óf dagelijks. Wat zou het verschil zijn voor jou? En je inkomsten? Hoe zorg je ervoor dat mensen van "af en toe de app proberen" gaan naar "meerdere keren per dag de app gebruiken"? Hoe zorg je ervoor dat dit onderdeel wordt van hun gedrag en jij niet blijft zitten met een app zonder gebruikers? Je leert dit in stap 3: Routine.

icoon duim omhoogZo krijg je alle informatie van stap 2 en 3:

De kennis uit stap 2 en 3 die ik heb geleerd door jarenlang onderzoek en ervaring opdoen, maak ik beschikbaar voor mensen die écht gemotiveerd zijn. Wil jij de volledige potentie halen uit je app? Dan bied ik je 3 opties

1) Koop de Meer App Downloads training
vanaf €997 ex btw, direct toegang

De Meer App Downloads Training verenigt alle kennis die ik over de jaren heb opgedaan. Maar liefst 5 (!) onderzoeken die we hebben gedaan samen met de Universiteit van Tilburg zijn verwerkt tot een concrete aanpak. Ik ben trots op het resultaat en weet zeker dat het jou zal helpen. Het is tijd voor de volgende stap met je app. In 14 Online videolessen en sheets krijg je alle handvatten om zelf je app tot een succes te maken

Want stel je voor: Wat zou er gebeuren als je veel meer app downloads zou hebben? Klik voor meer informatie over de Meer App Downloads training
 

2) Plan een App Boost Call
GRATIS, iedere week voor maximaal 3 mensen

Ontvang gratis en eenmalig een online App Boost Gesprek van 30 minuten met App expert David van der Loo. Krijg inzichten over financiering, je verdienmodel of een stappenplan. Ook vertel ik je graag over hoe je stap 2 Download en stap 3 Routine, toepast op jouw app. Dus niet alleen de theorie, maar vooral de toepassing

Klik om een gratis App Boost Call van 30 minuten te plannen (beschikbaar tot er deze week 3 plekken gevuld zijn)
 

3) Download Stappenplan Gebruikersroutine
GRATIS, direct toegang

Krijg grip op het creëren van routine in het gebruik van je app en stap 3. Want zoals gezegd: Stel gebruikers proberen je app één keer ... óf dagelijks. Wat zou het verschil zijn voor jou? En je inkomsten?

Om dit op te lossen heb ik het 'Stappenplan Gebruikersroutine' op gesteld. Het gaat je helpen om van app gebruikers loyale klanten te maken!

Wil je dit stappenplan als PDF ontvangen in je mailbox? Vul hieronder dan je gegevens in:

Stappenplan Gebruikersroutine

Ontdek hoe je gebruikers langer vasthoudt in je app!

stappenplan gebruikersroutine

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David van AppSpecialisten

markten
geschreven door
David van der Loo

Plaats mijn reactie

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen