App op de markt brengen? Zo wordt je app populair| kennisbank

Een app op de markt brengen, waar je gebruikers van smullen én geen dag meer zonder kunnen? Het bereiken van deze heldenstatus blijft voor 99% van de apps een droom. Laten we eerlijk zijn: de meeste apps sterven een stille dood en raken ondergesneeuwd door miljoenen andere apps. Toch is het niet allemaal willekeurig en kan je het lot wel een duwtje in de goede richting geven. Hoe breng je een app op de markt en zorg je ervoor dat je app gezien, besproken en gewild is?

Lees in het artikel de eerste stap hoe je app succesvol op de markt brengt of kijk de video: 

Icoon sterEen app succesvol op de markt brengen

Ik werk al ruim 10 jaar met apps en ondertussen weet ik al de ins and outs van het vak. Wat een winnaar onderscheidt van de rest, welke geheime ingrediënten je aan een app moet toevoegen om te zorgen dat je app opvalt in de massa.

Het is mijn missie om mensen de kracht te geven om ideeën daadwerkelijk als succesvolle apps op de markt te laten brengen. Door deze kennis te delen en mensen met ideeën te ondersteunen, wil ik ervoor zorgen dat er alleen succesvolle en nuttige apps gemaakt worden!

icoon voortgangHet onderzoek

In de afgelopen jaren liet ik meerdere onderzoeken uitvoeren om te ontdekken waarom mensen apps downloaden en verwijderen. Daarnaast onderzocht ik hoe mensen nieuwe apps ontdekken. De resultaten gebruikte ik om het succes van een app in 3 stappen te verdelen: Ontdekken, Download en Routine. In dit artikel laat ik je zien hoe mensen apps ontdekken.

icoon vergrootglasStap 1: Het ontdekken van apps

Wellicht denk je dat de meeste mensen apps ontdekken dankzij dure marketing campagnes en advertenties. Dat is, verrassend genoeg, niet het geval! De meest voorkomende reden dat mensen apps leren kennen is via aanbevelingen van vrienden en familie. Denk zelf eens na over de laatste app die je hebt gedownload. Hoe kwam jij achter het bestaan van deze app? Grote kans dat iemand in je sociale kring de app aanbevolen heeft omdat ze dachten dat jij er iets aan kon hebben.

icoon persoonDe rol van Early Adopters

Sommige mensen lijken altijd wel de allernieuwste apps te gebruiken. Misschien ken je ze, of ben je er zelf wel een. Dit zijn de ‘early adopters’ van je app. Dit is de groep mensen die als eerste kennis maken met je app. Het is belangrijk om voor jouw eigen app te ontdekken wie deze groep eerste gebruikers is. Als jouw app deze groep gelukkig maakt, dan verzeker ik je dat ze anderen vertellen over jouw app. Zie hen als (gratis!) ambassadeurs van je app. Ontdek jouw early adopter groep en bedenk hoe je ze gaat bereiken.

Om het plaatje nog duidelijker te schetsen, geef ik je een voorbeeld. Stel je een vriendengroep voor, die net samen een borrel hebben gehad. Stijn betaalt de rekening en de andere vrienden zijn hem nu geld verschuldigd. Joost schrijft meteen op hoeveel hij moet betalen en zegt dat hij het morgen zal overmaken. Hierop vertelt Stijn dat hij Tikkie kan downloaden, dan kan hij het geld in één klik overmaken! Zonder dat hij het weet, is Stijn promotie voor de app aan het maken, door het nut van de app te delen.

Een positieve review trekt onbekende mensen over de streep om je app te proberen.

Er bestaan natuurlijk ook andere methodes voor mensen om apps te vinden. Soms zoekt iemand een beetje doelloos door de app store. Of iemand ziet een reclame in een andere app of op tv. Maar dat is slechts in een klein gedeelte van het ontdekken van apps het geval. De meest voorkomende en effectieve manier van apps ontdekken is mond-tot-mond reclame!

illustratie met emoticons van tevreden naar ontevreden

icoon beoordeling schrijvenVraag om een review

Weet je wie de early adopters zijn binnen jouw vriendengroep of op je werk? Laat deze trendsetters dan voor je werken, vraag ze om je app uit te proberen. Zijn ze tevreden over je app? Overtuig ze dan om de app te blijven gebruiken en aan te bevelen bij hun vrienden. Zo komt mond-tot-mond reclame op gang.  En, als je dan toch bezig bent: vraag de early adopters om een positieve review achter te laten. Een positieve review trekt onbekende mensen over de streep om je app te proberen.

icoon emoticon met zonnebrilHoe breng je een populaire app op de markt?

Nu je weet hoe mensen apps ontdekken, weet je al meer over hoe je een populaire app krijgt. Wil je weten welke stappen je nog meer moet volgen om te ontdekken wat een app populair maakt? En ook ervoor zorgen dat je app na een proefperiode niet naar de prullenbak verhuist? Koop dan mijn boek, daarin staat precies beschreven hoe je app fans creëert.

icoon stijgende lijnMeteen aan de slag met een populaire app

Wil je eerst nog meer informatie over het krijgen van downloads en app marketing? Dat kan met de mini-cursus Meer App Downloads.

Deze cursus is een onderdeel van de "Meer App Downloads" online training en ik geef je de mogelijkheid om vandaag hieraan te beginnen. Met de mini-cursus krijg je 5 tips uit deze training die je meteen op weg helpen om vandaag al aan de slag te gaan met meer downloads voor je app. Deze mini-cursus is helemaal GRATIS!

Schrijf je hieronder in voor de mini cursus en start direct:

app promoten

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

PS Jouw idee voor een app is niet voor eeuwig houdbaar.

De houdbaarheidsdatum verstrijkt op het moment dat iemand met hetzelfde idee de app WEL op de markt brengt.

Tegelijkertijd begrijp ik de frustratie van het rondlopen met een idee waar je niet verder mee komt.

Je zet je idee maar in de koelkast, in de hoop dat het niet bederft. Maar het blijft spoken in je achterhoofd.

Wat als jij WEL degene bent die als eerste jouw idee in een app omzet ? Wat als je meteen voortgang boekt?

Ik neem je graag bij de hand en samen maken van jouw idee een app.

Voel jij je gemotiveerd om echt iets te doen met je idee? De bal ligt bij jou…

De link: www.appspecialisten.nl/app-takeoff

Ik wens je een populaire app toe,

-David

markten
geschreven door
David van der Loo en Katja Nagelkerke