Deze 6 app store categorieën groeien het hardst| kennisbank

Het is Lente in de AppStore! Het app gebruik is afgelopen jaar met 11% gegroeid. Sommige apps worden groen, andere bloeien al. De app store is namelijk onderhevig aan veranderingen. Trends komen en gaan en ook de app store categorieën die het meest worden gebruikt veranderen. Hoe kan jij met je app meeliften op de groei van deze categorieën?

Dankzij een recent onderzoek van Flurry analytics is er meer inzicht in wat de groeiende app store categorieën zijn. Zij hebben onderzoek gedaan naar 2,1 miljard telefoons en bijna 1 miljoen apps. In 2016 is het app gebruik met 11% gegroeid en de tijd besteedt in apps met 69%! In de laatste jaren groeiden alle app store categorieën maar daar kwam in 2016 verandering in. De ene app categorie werd vaker gebruikt als de ander. Als je een app wil laten maken dan is het verstandig om een app te maken voor één van de groeiende 6 categorieën van de app store. Daarnaast laat ik ook zien bij welke app store categorieën een daling is in het gebruik.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app store categorieënCategorie 6: Productiviteit

De categorie productiviteit is in het afgelopen jaar 17% in gebruik gestegen. Onder deze categorie vallen functionele, standaard apps. Denk aan apps als een zaklamp, Word, Adobe of Google agenda. Deze apps heb je bijvoorbeeld nodig als een bestand wil openen, erg handig dus. Deze apps helpen mensen om productief bezig te zijn. En we weten uit onderzoek dat gebruikers apps die handig vinden, sneller downloaden. Het is dus niet raar dat deze categorie groeiende is.

app store categorieënCategorie 5: Gezondheid en fitness

De gezondheid en fitness categorie is in 2016 18% meer gebruikt dan het jaar ervoor. Denk hierbij aan Stappenteller, Calorieën teller, Runkeeper of Stoppen met roken apps. Deze apps zijn een hulpmiddel voor mensen om bij te dragen aan een gezonde levensstijl. Het kan een geheugensteun zijn, motivatie of een onderdeel van een fitness routine. Mensen zijn dagelijks bezig met sporten of gezonder leven, daarom worden deze apps routine in het leven van gebruikers. Ook iets dat we weten uit onderzoek: apps die aansluiten op het gedrag van gebruikers worden eerder (en vaker) gebruikt. Maak je een app in deze app categorie, dan zal jouw app een langere levensduur hebben dan de meeste apps.

"Nu blijven mobiele aankopen alleen maar stijgen!"

app store categorieënCategorie 4: Winkelen

Mobiel winkelen via apps is in 2016 gestegen met maar liefst 25%. Marktplaats, Hema, Wish en Lidl zijn apps in deze categorie. Maar ook minder grote winkels hebben apps in deze categorie. In de afgelopen jaren is de trend van gemakkelijker leven en daarbij online aankopen doen enorm gestegen. De eerste jaren bleef mobiel winkelen nog achter en werd er vooral via websites geshopt. Nu blijven mobiele aankopen alleen maar stijgen! Mensen besteedden in 2016 31% meer tijd in een winkel-app dan in 2015. Daarbij waren er meer impulsieve aankopen dan bij desktop aankopen. Deze apps maken aankopen doen gemakkelijker en sneller. Als je producten verkoopt is het dus aan te raden om een winkel-app te ontwikkelen. Je weet dat dan in ieder geval je verdienmodel: productverkoop!

app store categorieën

app store categorieënCategorie 3: Zakelijk en financiën

Zakelijk en financiële apps zijn met 30% gegroeid in 2016. Dit zijn bijvoorbeeld apps als; LinkedIn Job Search, VGZ Zorg, Aangifte 2016 of Rabo Bankieren. Deze soort apps maken het eenvoudig om je zaken en financiën op orde te brengen. Dit zijn zaken die niet altijd even leuk of makkelijk zijn om uit te voeren. En juist het oplossen van problemen vinden gebruikers fijn. Deze app categorieën zullen hoogstwaarschijnlijk verder groeien omdat het dagelijks regelen van deze zaken steeds minder op traditionele media wordt uitgevoerd.

app store categorieënCategorie 2: Sport

Het gebruik van sport apps is in 2016 zelfs met 43% gestegen! Voetbal.nl, FOX Sports of Wedstrijdzaken zijn apps die talloze keren gedownload zijn. Net als bij de zakelijke categorie gebruiken sport apps ‘live’ data. Oftewel, deze apps zijn altijd up-to-date. Dat zorgt voor steeds een nieuwe reden om je app te openen. We weten dat "geen nieuwe informatie" een belangrijke reden is voor gebruikers om een app te verwijderen. Daar hebben sport apps dus weinig last van. Daarnaast zijn sport apps belangrijke vervangers van traditionele media. Bijvoorbeeld om live sport of sport nieuws op hun telefoons te kijken i.p.v. op televisie. Dit zullen steeds meer en meer mensen gaan doen.

"Dit fenomeen wordt ook wel ‘Communitainment’ genoemd."

app store categorieënCategorie 1: Sociaal

De winnaar van de sterkste groei in de app store categorieën is sociaal met 44%. Snapchat, Instagram, Badoo en LinkedIn zijn apps die praktisch iedereen kent. De tijd gespendeerd in sociale apps in vergelijking met 2015 is gestegen met een ongelooflijke 394%! Deze groei is te danken aan de vele gebruikers. Zij gebruiken de apps om te bellen, video’s en foto’s te maken. Naast een vorm van communiceren zijn deze apps ook een vorm van entertainment. Dit fenomeen wordt ook wel ‘Communitainment’ genoemd. Sociale apps zijn daarom in rap tempo de entertainment in andere sectoren aan het opslokken.

app store categorieënMinder gebruik in 3 app store categorieën

Dankzij het vele gebruik van sociale apps is het gebruik van de categorie nieuws en tijdschriften met 5% omlaag gegaan. Omdat mensen hun dagelijkse nieuws al krijgen via bv. hun Facebook tijdlijn is er minder behoefte aan deze apps gekomen. Ook bij games apps is een daling in het gebruik gezien van 15%. Games apps zijn erg afhankelijk van tijdelijke hypes. Zo was er dit jaar Pokémon Go, waarbij interesse in het spel al snel verloren ging. In tegenstelling tot de andere categorieën zijn games geen onderdeel van iemands leven of maken ze dagelijkse dingen gemakkelijker. Investeren in een games of nieuws app is dus geen aanrader. De grootste verliezer is de personalisatie categorie met 44%. Dit zijn apps met bijvoorbeeld wallpapers of beltonen. Deze apps geven helaas te weinig waarde aan de gebruikers.

app store categorieën

app store categorieënWelke categorie kies jij?

Het is handig om een app te ontwikkelen in een van de meest gebruikte categorieën. Maar waarom deze categorieën het goed doen? Dat is omdat al deze apps mensen helpen. Ze lossen problemen op of helpen dagelijkse activiteiten gemakkelijker te maken. Bedenk goed welk probleem jouw app oplost en hoe jouw idee mensen kan helpen. Als dat een sterke propositie is, dan is de categorie waar jouw app in valt bijzaak.

Misschien ben je wel erg benieuwd welke stappen volgen na het verzinnen van een idee. Dat schikt! Ik heb een ‘Van A tot App Stappenplan’ gemaakt. Hiermee kan je gemakkelijk zien welke stappen je moet volgen op weg naar jouw app-ontwikkeling.

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang de toegang tot het stappenplan direct in je mailbox!

app store categorieën

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Op het succes van jouw app!

-David

onderwerpen

Reacties

Ik heb interesse in het 'van A tot App' stappenplan.

Alvast bedankt!

Het stappenplan is naar je verzonden Erik. Gr. Katja

Plaats mijn reactie