Hoe jouw appstore marketing 6x beter kan| kennisbank

AppSpecialisten heeft onderzoek gedaan naar appstore marketing. Via een online enquête hebben we 6 opvallende inzichten en hun implicatie voor appstore marketing gevonden, zo krijg je de sleutel tot de appstore.

Deze inzichten kunnen jouw appstore marketing 6x beter maken! 

Lees het artikel of bekijk de video hieronder:

1. Mensen bezoeken appstore als ze apps aanbevolen krijgen

appstore marketingHet uitslag van het onderzoek is duidelijk: dé belangrijkste reden waarom apps gedownload worden, is dat deze zijn aangeraden door vrienden of collega's. Tijdens feestjes, borrels en tijdens het werk worden apps besproken. Misschien ken je (of ben je) ze wel, de vrienden die altijd die nieuwste apps lijken te hebben. Deze personen moet je weten te bereiken, want de weg naar de app download start vaak bij hen, ruim vóórdat mensen in de appstore zoeken. Deze beïnvloedende vrienden worden ook wel de 'early adopters' genoemd. De early adopters zijn dus eigenlijk ambassadeurs van jouw appstore marketing. Hier zit jouw uitdaging in: ontdekken wie deze groep is. Daar kom je achter door met je doelgroep te praten. Voor iedere app is deze groep namelijk anders.

2. Mensen zoeken doelgericht op naam of functie

appstore marketingAls mensen op eigen houtje de Apple App Store of Google Play Store doorzoeken dan doen ze dat veelal doelgericht. Ze zoeken dan naar óf een app-naam óf de functie van een app. Dat wil zeggen dat een gedeelte al weet waar ze op zoek naar zijn, ze hebben namelijk al een app-naam in gedachte. Vaak weten ze die app-naam dankzij een aanbeveling van een vriend(in). Een ander deel zoekt juist een oplossing door een app handig toe te passen. Vooral in de doelgroep die zoekt op functie kun je gebruikers winnen. Maak bijvoorbeeld duidelijk waarvóór mensen je app kunnen gebruiken. Spreek ook met gebruikers en kom erachter hoe mensen je app inzetten. Wellicht op een manier die je zelf niet bedacht had. Door de toepassingen voor de app duidelijk te maken aan nieuwe gebruikers tijdens hun zoektocht in de appstore kun je meer downloads genereren. Een andere manier om hierop in te spelen is de functie of het nut in je app-naam te verwerken. Als je bijvoorbeeld een app hebt die de windkracht en -richting aangeeft voor zeilers, zorg dan dat het woord 'zeilen' in je app-naam zit. Als mensen dan zoeken op 'zeilen' zullen ze jouw app sneller vinden.

"Maar interessanter nog, is het om te weten waarom mensen kijken naar de screenshots."

3. Mensen vinden screenshots belangrijk

appstore marketingMensen zijn erg visueel ingesteld en baseren de keuze voor het downloaden van een app vaak op basis van plaatjes. Het is daarom ook niet gek dat goede screenshots van jouw app dit keuzeproces kunnen beïnvloeden. Maar interessanter nog, is het om te weten waarom mensen kijken naar de screenshots. Enerzijds willen ze er zo achterkomen wat je kunt doen met jouw app, zorg dus dat de functies van de app goed naar voren komen in de screenshots. Anderzijds proberen gebruikers met screenshots een gevoel te krijgen bij jou app. Veel apps worden gedownload op basis van een emotie. Kies voor jouw app dus een duidelijke emotie die je wilt overdragen. Zorg dat deze emotie overkomt in de sceenshots. Daarbij doe je er ook verstandig aan om een video van jouw app voor je appstore marketing in te zetten. Mobiele gebruikers zijn erg visueel ingesteld en steeds meer gewend om video's te bekijken. Laat daarom in een korte, visueel aantrekkelijke video zien hoe jouw app werkt én wat hij oplevert!

appstore marketing

4. Mensen willen gratis versie proberen

appstore marketingUit dit onderzoek blijkt dat er een groot aantal mensen het belangrijk vind om een gratis versie van een app te proberen voordat ze uiteindelijk kiezen voor een betaalde app. Ondanks dat een app maar een paar euro kost, is de betalingsbereidheid voor apps niet zo hoog. Je verlaagt de drempel tot de app download door ook een beperkte gratis versie van jouw app aan te bieden. Als mensen eenmaal de waarde van jouw app hebben ervaren, zullen ze eerder geneigd zijn er ook voor te willen betalen. Je kan er ook voor kiezen om gebruikers te laten betalen voor een advertentie-vrije app of extra functies. Het kan lastig zijn om geld te verdienen aan een app. Eerder schreven we al over verschillende verdienmodellen voor apps.

"Het is belangrijk om te laten zien wát gebruikers krijgen voor een betaalde app."

5. Mensen betalen alleen redelijke prijzen

appstore marketingAls je gebruikers de keuze gaan maken om dan voor je app te betalen, dan overwegen ze de waarde van de app waarvoor ze betalen. Ze willen namelijk weten of ze waar voor hun geld krijgen. Daarom is het belangrijk om te laten zien wát gebruikers krijgen voor een betaalde app. Welke functies levert dit op? En wat kun je daarmee? Bespaart dit tijd of geld? Of krijgen ze iets unieks dat niemand heeft waardoor ze hun imago kunnen bijschaven? Je kan je appstore marketing alleen goed inzetten als je app uiteindelijk ook iets verbetert of oplost. Denk na over wat jouw app oplevert voor gebruikers, oftewel wat het nut van je app is. 

appstore marketing6. App indexing gebruiken voor je appstore marketing

Een tijdje terug hebben we een artikel gewijd aan app indexing. Kort gezegd betekent dit dat mobiele gebruikers die zoeken in Google, ook apps te zien krijgen. Mensen die je app al hebben kunnen er in één klik naartoe en mensen die je app niet hebben, die krijgen de optie om jouw app te downloaden. Naast de appstore kan jouw app dus ook zichbaar zijn in Google! Maak vooral gebruik van deze ontwikkeling! Er worden dan veel meer mensen aan je app blootgesteld én het verhoogt de retentie van je bestaande gebruikers. 

Stappenplan gebruikersroutine

Goede appstore marketing is belangrijk voor de promotie van je app. Maar je kan nog méér doen om veel gebruikers voor je app te krijgen. Dat kan je leren met het Stappenplan Gebruikersroutine.

Met dit stappenplan zorg jij ervoor dat gebruikers jouw app zó graag gebruiken, dat ze er een routine van maken. 

Hieronder krijg je direct toegang tot de het Gebruikersroutine stappenplan, door je e-mailadres in te vullen.

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Op het succes van jouw app-droom!

 

-David

markten
onderwerpen