De 3 geheime ingrediënten van een haalbare app| kennisbank

Een haalbare app knutsel je niet even in een middagje in elkaar. De meeste slagen er überhaupt niet in om een haalbare app te bouwen. Ondanks dat het behoorlijk lastig is, ken ik wel een aantal app ontwikkelaars die er wel in slagen. Hoe doen ze dat?

Even ter verduidelijk: met haalbaarheid bedoel ik dat jouw geniale ingeving het tot een app schopt. Dus dat jouw idee tot leven komt en alles klopt: het geld, de mensen de techniek, de bekendheid... je voelt hem :)

Net als het bakken van lekkere koekjes geven we je 3 tips van de kok: wat zijn nou de geheime ingrediënten die een app haalbaar maakt? Hieronder vind je de figuurlijke chocolade, suiker en bloem van een app.

Chocolade: businessplan

cacao en reepje chocolade

Zonder goede smaak, koopt niemand je koekjes. Ze moeten je app wíllen. Net zoals jij nu zin hebt in chocoladekoekjes.

Daarom maak je vooraf een businessplan voordat je een app gaat bouwen. Daarin beschrijf je natuurlijk wat voor haalbaarheid zorgt, hoe jouw doelgroep eruit ziet en wat voor features zij  in een app willen. Ook kost app development veel geld. Als je dan de stap zet om een app maker in te schakelen, moet je ook een plan maken om er een haalbare app van te maken.

Bij een goede app hoort dus een goed businessplan, dat beschrijft welk doel wordt nagestreefd (doelstellingen), hoe de doelgroep wordt bereikt (marketing), hoe je geld gaat verdienden (verdienmodel), en wie dit gaat uitvoeren (organisatie). Laat je een app laten maken zonder aan deze vier factoren te denken, bespaar jezelf dan de moeite en spoel maar meteen je geld door de wc. Kort gezegd: weet waarom je iets doet, voor welke doelgroep, hoeveel je eraan gaat verdienen en wie dit plan gaat uitvoeren. Lees hier verder over verdienmodellen en hoe je geld verdient met een app.

deegballetjes op bakplaat

Suiker: design

een stapeltje suikerklontjes

Zonder suiker geen smaak (en dus niet te vreten). Je merkt dat pas als je een koekje in je mond steekt. En koekjes zonder lekkere smaak koop je niet nog eens. Net zoals je apps met een slecht design en ongebruiksvriendelijke bediening niet nog eens gebruikt.

Mensen raken hooked aan je app als ze het fijn vinden om te gebruiken. Bedien je gebruikers dan ook op hun wenken en zorg voor een app met zowel een aantrekkelijke uitstraling als een hoog gebruiksgemak. Schakel dus een talentvolle designer in die met een doordacht design je gebruikers inpakt. Daarnaast moet je ook denken aan het gebruiksgemak: een interface dat overduidelijk is en 'nog geen halve seconde vraagtekens oproept'. App-ontwikkelaars en -designers die een verleidelijke uitstraling en gebruiksgemak integreren in een app, zijn spekkopers. Zij binden namelijk hun doelgroep door een app die een glimlach tovert op het gezicht van de app-gebruikers. Lees hier verder over hoe je gebruikers langer vasthoudt in je app.

Bloem: techniek

bergje bakbloem

Met alleen suiker en chocolade kom je er niet. De bloem houdt alles bij elkaar en zorgt ervoor dat een koekje ontstaat. De bloem van een koekje is de techniek van de app. De bloem is in dit geval een programmeur die zorgt dat je app goed werkt.

Nog concreter: de techniek van een app zorgt enerzijds voor een app die foutloos werkt, anderzijds biedt de innovatieve toepassing van techniek ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld, in een winkelcentrum app laat je gebruikers zelf kiezen in welke winkel ze zijn, óf je gebruikt indoor-navigatietechnieken om de app automatisch de locatie van de gebruiker te laten bepalen. Het is dus belangrijk om app-makers uit te dagen niet alleen een goede app te bouwen, maar ook pro-actief mee te laten denken over innovatieve technische oplossingen. Lees hier meer over "Hoe je ontwikkelaars te werk gaan" voor dummiestwee koekjes

De mening van een expert over een app bouwen

foto David van der Loo

David van der Loo (app expert bij AppSpecialisten): "Het is vaak lastig om alle drie de elementen die een app haalbaar maken te laten uitvoeren door één partij, laat staan één persoon. Als je namelijk een technische hoed op hebt en de app bouwt, dan is het lastig om over de vermarkting van de app na te denken. Een technicus wil namelijk leuke dingen bouwen, in plaats van de app-functies waar de klant op zit te wachten. Ook een designer wil vaak niet meedenken over techniek omdat hij er zo min mogelijk beperkt door wil worden. De vloeiende overgang die de designer in gedachte heeft, is weer door een technicus lastig te realiseren. Een marketingmedewerker weet misschien alles over hoe je de app moet promoten maar minder over een goed grafisch ontwerp. "

"Daarom is het slim om als initiator van een app of opdrachtgever stil te staan bij elk van de drie beschreven factoren en experts te vinden op ieder vlak. Dan is het natuurlijk de kunst om deze partijen, die elk een heel andere taal spreken, tot een effectief team te maken. Wat ik je op deze website in ieder geval kan bieden is een manier om een  goede app-ontwikkelaar te vinden die een app bouwen kan. Je schakelt mij in als de beste app-ontwikkelaar wil, of als je vooraf meer inzicht wil in welke stappen je moet zetten met een app-idee."

voetstappen icoonWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te bouwen gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in en krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe,

-David

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo en Katja Nagelkerke