De verbluffende factor van Instagram voor jouw app?| kennisbank

Instagram. Binnen twee jaar na de lancering van hun app staan de twee oprichters op de covers van verschillende magazines. Ze ontmoeten Michelle Obama, de paus, Jamie Olivier, Karl Lagerfeld en de minister-president van onder meer het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Kortom: ze zijn beroemd. En dat is niet voor niets. Hun app heeft al 27 miljoen gebruikers en groeit nog steeds hard.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

Het verhaal begint met Kevin en Mike. Samen gaan ze, ergens in het begin van 2010, in gesprek met iPhone-gebruikers. Ze krijgen te horen dat deze mensen Facebook te rommelig vinden voor het delen van foto’s. De gebruikers blijken tevens de dan bekende foto-verbeter apps te kennen, maar ook die vinden ze niet handig om foto’s te delen. Kevin en Mikey bedenken Instagram, dat ze op 6 oktober 2010 lanceren. Binnen drie maanden bereiken ze een miljoen gebruikers.

De meeste apps die een tijd lang hoog in de app-store staan, zoals FourSquare en Angry Birds, besteden veel geld aan advertenties om in die top te blijven. Instagrams advertentiebudget is precies $ 0. Hun groei komt niet door advertenties of door trucjes uit te halen. Het is heel simpel: ze groeien zo hard omdat ze fans hebben. Deze fans vertellen de app door aan anderen, die ook fan worden. En zo groeit Instagram harder dan iedere andere app ooit.

Instagram werd op 9 april 2012 voor $ 1 miljard overgekocht door Facebook. En in juni 2018 bereikt Instagram het magische aantal van 1 miljard actieve gebruikers. Daar droomt toch iedereen van?

Hoe kun jij, net als de oprichters van Instagram, een verbluffende factor stoppen in jouw app? Hoe kun jij, vol zelfvertrouwen, je idee stap voor stap laten groeien tot een app waar je trots op bent? 

Dit verhaal is interessant voor iedereen die droomt van het maken van een geweldige app. Maar ook voor iedereen die al bezig is met het maken van een app. 

InstagramEen opblaasbootje in een zware storm

De mooie verhalen achter de start van apps – zoals dat van Instagram – leiden ertoe dat heel veel mensen deze populariteit ook willen. Jammer genoeg wordt slechts een klein gedeelte van deze apps populair. Slechts een fractie van alle gelanceerde apps haalt überhaupt 1000 downloads. En een nog veel kleiner gedeelte van de apps verdient de eigen investering terug. 

Dat is overigens niet gek, want veel apps worden gelanceerd als een opblaasbootje in een zware storm. Er wordt geen rekening gehouden met de cruciale onderdelen die een app zo populair maakt. Er wordt wel veel geld uitgegeven aan de onderdelen die juist niet belangrijk zijn. Alsof je een gigantische dieselmotor installeert op een klein opblaasbootje met gaten in de bodem... Er zijn maar weinig apps die hun hoofd boven water kunnen houden. De meeste apps verzuipen in het geweld van de woeste oceaan van miljoenen, reeds bestaande apps.

Dat maar weinig apps het halen, heb ik persoonlijk kunnen zien, de laatste jaren. Ik heb met tientallen bedrijven gewerkt (o.a. Tata, DHL, Dela, Young Capital, gemeentes, ministeries) en met honderden startups en ondernemers. Ze kwamen naar me toe en hadden allemaal dezelfde vraag: “We hebben een idee, hoe maken we daar een populaire app van?” En veel te vaak kreeg ik ook deze vraag: “We hebben een app gemaakt, maar hij is nog niet populair. Hoe komt dat?” Gelukkig zijn er antwoorden op deze vragen.

instagramSamenwerking met experts

Door de snelle start van Instagram hadden oprichters de kans op hun potentie aan ervaringsdeskundige te laten zien, zoals Facebook. Kevin en Mike kenden Mark Zuckerberg van Facebook en hebben dankbaar gebruik gemaakt van deze connectie! Bekijk dus ook voor jouw app, welke mensen of bedrijven goede connecties zijn. Je netwerk kan je gratis helpen om in de juiste kringen terecht te komen. Je hoeft écht niet aan te pappen met de grootste SEO van de allerpopulairste app.. Voor Kevin en Mike waren de lijntjes kort, én zij hadden een social media app. Ga jij bijvoorbeeld met jouw app-idee de kookwereld veranderen? Dan is het slim om aansluiting te zoeken bij restaurants, koks, receptenwebsites etc. Je kan van hen leren wat werkt én gebruik maken van hun netwerk. 

Dat gezegd hebbende, moet je wel écht kijken naar de verbluffende factor van Instagram. Zij hadden een goede timing: éérst zorgde zij voor en snelle groei en fans voor hun app, daarna gingen ze pas met Mark Zuckerberg om tafel zitten. Door de samenwerking met de Facebook-expert, hadden ze 1 miljard verdiend aan de rechten én mochten ze de app blijven leiden. Hierdoor konden ze, focussen op de leuke zaken en de organisatorische rompslomp (nieuwe ontwikkelaars, infrastructuur, advocaten etc) aan Facebook overlaten.

Hoe zet je dit in voor jouw app? Ga niet zelf het wiel opnieuw uitvinden! Maak gebruik van de kennis en experts die er al zijn. In het voorbeeld van de kook-app kan een kook-expert je meer leren over hoe je jouw gebruikers het beste kan helpen. Daarnaast kan de kennis van een grotere partij je helpen om op te schalen. Wij, als experts op het gebied van apps, helpen je natuurlijk ook graag ;).

"Slim als zij zijn, snappen ze dat social media vluchtig is."

instagramKen je app markt

Wil je een populaire app hebben én dat blijven? Ken dan je markt. Dit jaar zijn oprichters Kevin en Mike uit het Instagram imperium gestapt. Slim als zij zijn, snappen ze dat social media vluchtig is. Alleen als de populaire mensen er nog op zitten, is de social media app nog populair. Er gaat een moment komen dat Instagram vervangen wordt door een nieuw fenomeen. Momenteel ligt Facebook natuurlijk al een tijdje onder vuur, dus Kevin en Mike hadden geen beter moment kunnen kiezen om verder te gaan. 

Ik wil je daarom waarschuwen: social media-apps en game-apps hebben een bepaalde levensduur. Is jouw app-idee dus een van deze 2 groepen? Denk dan goed na of het je tijd en energie waard is voor een kortstondig succes. Dit is voor game-apps nog een groter probleem dan met social media. Denk eens na over de game-apps die jij zelf heb gebruikt? Speel jij nog steeds dezelfde spelletjes als 2 jaar geleden? Hoogstwaarschijnlijk niet. Ben dus slim, en maak een functionele app. Apps die echt een functie in mensenlevens hebben. Bekende voorbeelden zijn Google Maps of bankieren-apps. Zij lossen écht een probleem op en maken het leven handiger. Of misschien heb jij een eigen, uniek idee dat een probleem oplost. Deze apps zullen een véél langer leven genieten dan een Angry Birds. 

Wil je dat jouw app voor altijd gebruikt wordt? Blijf dan innoveren! Houd je gebruikers in de gaten en ontdek hoe je ze nog meer mee kan helpen. Weet wat er bij hen aansluit en maak dan nieuwe functies of voeg nieuwe content toe om je app relevant te houden.

instagramDe verbluffende factor van Instagram voor jouw app

Uit het verbluffende Instagram verhaal haal je 3 stappen:

Stap 1: Creeër een app waar mensen op zitten te wachten, zodat ze fans worden en de app zelf een vliegende start geven.

Stap 2: Kies slim! Zoek de juiste aansluiting met partners en experts.

Stap 3: Kies voor een functionele app en zorg dat je je gebruikers helpt. Blijf innoveren en kijken naar je gebruiker.

Met het Instagram verhaal begin ik ook mijn boek 'Maak een APP als een BAAS'. Het is zo inspirerend dat een app in zo'n korte tijd zoveel fans heeft gekregen! In het boek vind je nog veel meer verhalen van succesvolle apps. Plus, het bevat een stappenplan om ook van jouw idee een populaire app te maken. Het boek is hier te bestellen voor €19,95 

Bestel het boek voor €19,95, nu zonder verzendkosten! 

 

Wat je leert in dit boek:

✅ Hoe je van jouw unieke idee een populaire app maakt

✅ Hoe je geen domme fouten maakt die anderen maken

✅ Hoe je strategieën afkijkt van reeds succesvolle apps

✅ Hoe je mensen beïnvloedt zodat ze jouw app gaan downloaden

✅ Hoe je waardering krijgt van anderen met je app

✅ Hoe jouw app opeens haalbaar wordt door een slimme aanpak

Klik hier om het boek te bestellen

Binnen 2 werkdagen ligt het boek op je deurmat!

 

We wensen je een succesvolle app toe.

-David & Katja

markten

Plaats mijn reactie