Een goede app-naam: met SHOUT vergeet niemand jouw app| kennisbank

Hoe belangrijk is een goede app-naam? Is het succes van een app afhankelijk van zijn naam? Een slechte naam kan je app in ieder geval wel verpesten! We geven je tips om een goede naam te vinden en laten je zien wat een goede naam oplevert.

Een naam bedenken met SHOUT

De grote vraag is dan natuurlijk; hoe kom je op een geweldige app-naam? Een handige tool om hiervoor te gebruiken is de SHOUT app-naam checklist, die je hieronder vindt.

Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app-naamSnel

Het is belangrijk dat je app-naam simpel is. En een simpele naam is vaak ook een korte naam. Een naam die je snel zegt zonder hem af te korten, of vraagtekens oproept hoe je de app-naam moet spellen.

Apps die dit goed doen zijn: Quizup (een quiz-competitie met je vrienden) 9292 (openbaar vervoer) of Inbox (uitbreiding van Gmail, inmiddels offline). 

Daarnaast zou je app-naam niet langer moeten zijn dan 9 letters. Korte app-namen zijn namelijk:

- Sneller om in te typen (zeker op telefoons)
- Makkelijker te spellen voor iemand anders
- Efficiënter om te gebruiken in een tweet of Facebook post
- Simpeler om een logo voor te verzinnen
- Minder kans dat gebruikers je naam gaan vervormen of verkorten

app-naam

Handig

We weten uit onderzoek dat voordat mensen een app downloaden, ze beoordelen hoe de handig de app is. Als de app handig is, zijn mensen veel meer geneigd om de app te downloaden. Op zich is dat niet vreemd: als je iemand vraagt waarom ze apps gebruiken, zullen ze snel zeggen dat ze apps handig vinden; het levert hen iets op. 

Een app-naam die toegevoegde waarde van je app beschrijft, zorgt ervoor dat mensen hem sneller downloaden. Apps die dit goed doen zijn SnapChat (verdwijnende chats), Routeradar (overzicht van te rijden routes), Pinterest ('pin' je interesses), Weer Online (bekijk direct het weer online) of A Piece of Cake (zonder gedoe een feestelijk cadeau kopen).

"App4U is dus geen goede naam voor je app"

app-naam

Onderscheidend

Het is natuurlijk ook erg belangrijk dat mensen je app-naam kunnen onderscheiden van andere apps. Door een onderscheidende naam zullen mensen je app sneller herkennen en herinneren.

Om goed herinnert te worden, zijn veel app-namen emotioneel geladen. Apps die dit goed doen zijn: Tinder (spannende dates met "hete" partners), Shazam (een haast magische manier om de naam van de muziek die je hoort te ontdekken), Pou (grappig huisdier-spelletje) en Flitsmeister (ludieke manier om flitspalen onder controle te houden).

Het verzinnen van een emotioneel geladen naam is niet eenvoudig. Een manier om dit te doen, is door een analogie te bedenken voor je app. Bijvoorbeeld, voordat de app Shazam deze naam kreeg, zou je de analogie kunnen maken met 'een tovenaar die je de naam van een app door een toverspreuk uitspreekt'. Daarop voortbordurend zou je "Alacazam", "Hocus Pocus" of "Shazam" als app-naam kunnen verzinnen. Uiteraard is het uiteindelijk Shazam gekozen als app-naam. 

"De ene keer laten ze de klinkers uit de naam van de app, de andere keer staat er -ly achter de naam van een app"

app-naamUniek

Dit klinkt vrij logisch maar het moet toch gezegd worden; check of je app-naam wel beschikbaar is!

Bij je app hoort ook een website. Is er al een website met die naam of heeft iemand anders de rechten? Dan gaat het feest niet door. Een handige tool om te zien welke webadressen beschikbaar zijn is bustaname.com. Daar combineer je eenvoudig diverse woorden tot een naam en zie je direct of het webadres nog beschikbaar is. Een ander voordeel van een gelijkname website die je vroeg hebt gekocht, is dat je sterker staat als het aankomt op een copyright kwestie.

Ook controleer je natuurlijk in de appstores of jouw naam al gebruikt wordt. Bestaat deze al? Overweeg dan een nieuwe naam.

app-naamTijdloos

Er zijn vaak nieuwe trends op het gebied van verzinnen van namen. De ene keer laten ze de klinkers uit de naam, de andere keer staat er -ly achter de naam van een app. Het is belangrijk om niet te veel mee te bewegen met trends bij het creëren van een naam. Er zijn waarschijnlijk genoeg andere apps die aan die trend meedoen, probeer daar maar eens tussenuit te springen. Daarnaast zijn trends kortstondig. Misschien is de trend wel over 3 maanden uit en jouw app indirect  dus ook. Als je wilt dat jouw app voor langere tijd wordt gebruikt, kies dan voor een tijdloze naam.

Nog een app-naam tip:

Zet ook geen "app" in de naam van je app. Dat zou voor zichtzelf moeten spreken én voorkomt dat je later er ook kunt gebruiken als je dienst verandert in een ander kanaal zoals een website, video-serie, platform, etc. Kortom, "App4U" is dus geen goede naam voor je app

Check jouw app-idee

Ben je nog niet bezig met de naam voor je app, maar wil je eerst weten hoe sterk jouw idee eigenlijk is? 

Omdat je niet de enige bent, heb ik een handige PDF gemaakt om dit te checken. De '1111-ezelsbrug', hiermee zie je hoe hoog jouw app-idee scoort. Is jouw idee 1 punt waard of al 1111 punten?

Download hieronder de de 1111-ezelsbrug en check de score van jouw app idee.

De 1111-ezelsbrug

Kom erachter met welke stappen je app waardevoller wordt

1111-ezelsbrug

 

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

Ik wens je een succesvolle app toe.

PS Nieuw! Weet je al of je app haalbaar is? Test in een paar stappen de kosten, het verdienmodel en financiering voor je app! Doe de Haalbaarheid Scan

-David van AppSpecialisten

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo