Een succesvolle app in 2019! In 6 stappen van goed voornemen naar eigen app| kennisbank

Tussen de kerstdagen en nieuwjaar in heb je even tijd om tot rust te komen en dingen op een rijtje te zetten. Wat is er allemaal gebeurd in 2018 en wat wil je bereiken in 2019?

Het kan zijn dat je al een tijdje rondloopt met een goed app-idee. Misschien ben je er door de drukte niet aan toe gekomen of weet je eigenlijk niet precies hoe je app ontwikkeld moet worden.

Dat is geen probleem, ik geef je een antwoord op de vraag; ‘Hoe krijg je een succesvolle app in 2019?’ Door deze stappen te volgen kan ik je helpen jouw app-droom werkelijkheid te laten worden.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

hoe ontwikkel je een appLet op! Ga niet meteen naar een app-ontwikkelaar

Als je jezelf afvraagt hoe ontwikkel je een app in 2019, dan denk je misschien dat het beste is om meteen naar een ontwikkelaar toe te stappen. Maar doe dit niet! Het komt helaas te vaak voor dat een app wordt gemaakt zonder dat getest is of er wel behoefte aan is. Die mensen spreek ik ook: ze hebben tienduizenden euro's uitgegeven en jaren van hun tijd gestopt in een app die niemand gebruikt. Als jij het ook zo aanpakt, dan krijg je in 2019 een app die je bakken met geld kost maar niks opbrengt. Uiteraard moet je app ontwikkeld worden door een ontwikkelaar. Maar zorg eerst voor een goede voorbereiding!

Dus, hoe ontwikkel je een app in 2019? Met dit onderstaande 6-stappen-plan! Per stap laat ik ook zien hoe ik jou kan helpen.

"Een voorbeeld van een app-ondernemer waarmee ik de App Try-out heb gedaan is Fernon Longfur."

hoe ontwikkel je een appStap 1: Randvoorwaarden aan een app 

Januari - Als je een app-idee gaat uitvoeren dan test je eerst hoe goed je idee is. Bij deze stap leer je wat de randvoorwaarden aan een app-idee eigenlijk zijn. Dit is het startpunt waar elke app-ondernemer begint. Voor deze eerste stap heb ik de App Try-out ontwikkeld. Hiermee scan je 7 gebieden van je app; haalbaarheid, doelgroep, promotie, (appstore) download, retentie, verdienen en ontwikkeling.

Ik kan me voorstellen dat dit een hoop begrippen zijn waar je zonder ervaring met apps niet veel vanaf weet. Daarom ga ik wekelijks met app-ondernemers rond de tafel zitten en doen we samen een App Try-out. Aan het einde van de sessie weet je dan precies waar je met je app staat én wat de volgende stap is.

Een voorbeeld van een app-ondernemer waarmee ik de App Try-out heb gedaan is Fernon Longfur. Fernon kwam naar mij met een geweldig idee voor een app waar hij heel enthousiast over is. Fernon vroeg zich ook af, hoe ontwikkel ik een app met mijn idee? Ik heb hem geholpen door inzicht te geven in het ontwikkelingsproces. Aan het einde van de App Try-out wist Fernon hoe hij ervoor stond én welke stappen hij kon gaan zetten! Hieronder zie je een foto van Fernon met zijn geteste idee. Hij is één van de 232 mensen die al een App Try-out met mij hebben gedaan.

hoe ontwikkel je een app

App-ondernemer Fernon Longfur. (Dit voorbeeld gebruik ik in overleg met Fernon zonder iets vrij te geven over zijn idee. App-ideeën hou ik altijd vertrouwelijk!)

hoe ontwikkel je een appStap 2: Behoefte van de gebruiker 

Februari - Een bekende valkuil bij app-ontwikkeling is het niet onderzoeken van de behoefte bij de toekomstige app-gebruiker. Het is een essentieel onderdeel bij app-ontwikkeling om een behoefteonderzoek uit te voeren. Je moet voor jouw idee dus testen of er vraag naar is.

Hierbij is het een vereiste dat wordt gevraagd naar ervaringen van de respondenten en niet naar meningen. Als jouw beste vriend zegt dat hij jouw app een super idee vindt, wil dat nog niet zeggen dat hij er behoefte aan heeft of hem gaat gebruiken. Maar, door het meten van voorkomend gedrag, stel je vast of je app aansluit op de behoefte van gebruikers. Je meet het verleden, nooit de toekomst.

Uit het onderzoek blijkt uiteindelijk welke functies jouw app moet hebben. Daarnaast geven de resultaten ook kansen voor je app. Zo kan je erachter komen dat jouw doelgroep met een bepaald probleem zit die jouw app kan oplossen. En laat het probleemoplossende vermogen van een app nou nét de belangrijkste succesfactor zijn!

Als ik app-ondernemers heb geholpen met de App Try-out raad ik ze dan ook aan een marktonderzoek op te zetten. Zo hebben we voor vele app-ideeën al de behoefte ontdekt én nieuwe kansen blootgelegd. Niet op basis van gevoel of meningen, maar op basis van feiten.

Ook Fernon heeft samen met mij een marktonderzoek gedaan en de behoefte van zijn doelgroep gevonden.

hoe ontwikkel je een appStap 3: App concept vormgeven 

Maart - Als je precies weet wat jouw toekomstige gebruikers willen, kan je je app-concept daar op aanpassen om je idee nóg sterker te maken. Deze concept-ontwikkeling bestaat uit drie verschillende onderdelen; identiteit, design en prototype.

Identiteit

Door het gebruiken van de resultaten uit het marktonderzoek, kan het concept zo worden afgesteld dat het ook precies aansluit op je toekomstige gebruikers. Daarom is het handig om, voordat je begint met de vormgeving van je concept, de identiteit van je app vast te stellen. Dat doen we in een creatieve sessie, waarin duidelijk wordt wat je doel is en hoe je dat gaat bereiken. Daarnaast worden er op basis van je marktonderzoek enthousiaste ideeën bedacht die een toegevoegde waarde aan je app geven.

Ook in deze stap geef ik graag handvatten aan jou en andere idee-bedenkers om het app concept aan te sterken. Samen met mijn collega Katja (die opgeleid is als concept-ontwikkelaar) doe ik sessies om de identiteit en het app concept te vormen. Als het concept strak omkaderd is, is het tijd voor de volgende stap: het design.

Design

Het design is een belangrijk onderdeel van een app en is gebaseerd op de identiteit. Dit is namelijk wat de gebruikers zien en waarvan ze een ‘gevoel’ bij je app krijgen.

In deze stap werk ik samen met professionele designers, waar de app-ondernemer en ik samen mee om tafel gaan. De app-ondernemer blijft ten allertijden natuurlijk de eigenaar van het idee. Hij of zij bepaalt samen met de designer hoe de huisstijl en het logo eruit moeten gaan zien. Het voordeel van werken met een professionele designer is dat deze uit ervaring kan bijsturen waar nodig en het resultaat er professioneel uitziet.

Prototype

Met het design in handen, kan je al goed zien hoe je app eruit komt te zien. Nu is de volgende stap om ook te ‘voelen’ hoe de app werkt. Dat wordt met een klikbaar prototype gedaan.

Een groot voordeel aan het maken van een prototype is dat je app al getest gaat worden bij de gebruikers. Een concept-test noemen we dat. Hiermee kan je er snel achter komen wat wel en niet werkt in je app. Zo kan je nog aanpassingen doorvoeren voordat je duizenden euro’s hebt uitgegeven aan de ‘echte’ ontwikkeling.

Als het prototype is gemaakt komt het ook goed van pas bij de volgende stap: financiering vinden. Voordat je hier echter aan begint moet er eerst een businessmodel en verdienmodel worden bepaald. Hiervoor kan het Business Model Canvas en mijn ervaring met app verdienmodellen worden gebruikt.

Ook app-ondernemer Fernon heeft de stappen van conceptontwikkeling doorlopen, dat bijvoorbeeld zorgde voor een fantastisch logo (op Facebook).

"Er zijn verschillende manieren om financiering te vinden, daarom moeten alle opties bekeken worden"

hoe ontwikkel je een appStap 4: Financiering vinden

April - Als het prototype af is, kan worden gezocht naar een financiering. De ontwikkeling van een app is een flinke investering die gemiddeld €20.000,- kost. De meeste mensen hebben dat niet op hun spaarrekening staan en daarom is het verstandig om een financiering te zoeken.

Er zijn verschillende manieren om financiering te vinden, daarom moeten alle opties bekeken worden. Een zeer sterke optie is een subsidie die afgelopen jaren steeds in April beschikbaar kwam en we ook dit jaar weer verwachten. Ene subsidie is een gift, zolang je voldoet aan een aantal voorwaarden en je natuurlijk wordt uitgekozen om hem te ontvangen. Afgelopen jaren hebben we veel mensen met een app-idee geholpen om hem te krijgen. EN dat betekent dat ze hun app droom laten uitkomen. Fernon is er één van. Het is een financiering van tienduizenden euro's die de ontwikkeling van je app mogelijk maakt.

Maar we kijken verder dan alleen deze financiering. We kijken naar alle opties en pakken de beste (al is de bovenstaande optie voor de meeste mensen interessant). Samen met de jou bekijken  we welke financiering de meeste kans heeft bij het specifieke idee in een financieringsscan. Een voorwaarde voor deze scan is dat er een marktonderzoek is uitgevoerd en er een businessplan is. Als er geen bewijs is dat er behoefte aan de app is of de investering terugverdient kan worden, heeft het vinden van een financiering weinig kans. Een app prototype vergroot ook de kans op een financiering. Als investeerders een tastbaar voorbeeld hebben van de app, kunnen zij ook beter inschatten of het de financiering waard is.

Ondernemer Fernon heeft na het voltooien van zijn marktonderzoek ook met succes een subsidie aangevraagd. Hij kan nu verder met zijn app-ontwikkeling en dankzij de subsidie zijn app op de markt gaan zetten.

hoe ontwikkel je een appStap 5: App-ontwikkelaar vinden

Juni - Als alle voorgaande stappen zijn doorlopen is er een sterk app concept waarvan getest is dat het een succes gaat worden. Als dan de financiering in Juni binnen is, kan de ontwikkeling beginnen!

Ik heb een groot netwerk van app-ontwikkelaars. Daar put ik uit als ik samen met jou een app-ontwikkelaar kies die het beste past bij jouw idee. Elke app-ontwikkelaar heeft namelijk zijn eigen prijzen, marktkennis en ervaring. Hierbij adviseer ik ook welke app-ontwikkelaar het beste aansluit bij de app-ondernemer en het idee.

"Met een goed doordachte marketingcampagne kan je app gelanceerd worden."

hoe ontwikkel je een appStap 6: Lancering en marketing

November - Als na een aantal maanden de app ontwikkeld is, dan is het tijd voor de lancering van de app. Daarbij wordt aandacht besteed aan de marketing van de app. Je gebruikers moeten tenslotte wel weten dat je app bestaat!

Met een goed doordachte marketingcampagne kan je app gelanceerd worden. Zo kan jij, met een beetje hulp, in 2019 al je app lanceren! Met als doel: volgend jaar rond deze tijd in bezit zijn van een succesvolle app!

Hoe ontwikkel je een app in 2019?

Zoals hierboven beschreven zijn dit de stappen die iedere app-ondernemer zou moeten doorlopen om een succesvolle app in 2019 op de markt te brengen. Net zoals Fernon deze doorloopt.

Momenteel lopen er geen speciale acties voor het vinden financiering. Maar niet gevreesd, ik wil jou natuurlijk ook nog graag helpen. Met de App Try-out geef ik ook jou online en offline advies over je app, én kunnen we samen kijken naar financiering. Lees hier meer over de voordelen van een App Try-out. Of koop er meteen een en ga direct aan de slag(€350).

Ik wens je een succesvolle app in 2019 toe!

-David

markten

Reacties

Dag David,

Ben je ook aktief in België? 

Indien niet, kan je me iemand aanbevelen die in België een gelijkaardig aanbod heeft als jij?

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Elke

Hoi Elke,

Goede vraag! Klopt, ik ben ook actief in België. Al diverse Belgen heb ik geholpen met hun app.

Voor de subsidieaanvraag moet je Nederlander zijn en/óf ingeschreven zijn in de Nederlandse Kamer van Koophandel. En om in te kunnen schrijven heb je een Nederlands vestigingsadres nodig. Een virtueel adres of postbus is daarvoor niet genoeg. 

Kortom: wil je de subsidie, zorg voor een adres in Nederland :)

Met vriendeljke groet,

-David

Dag David, bedankt voor alle handige informatie & tips. Ik verwijs jullie zeker door naar andere mensen die iets uit de grond willen stampen. Zelf ben ik nu bezig aan mijn businessplan en jullie website helpt me daar veel bij. Groetjes, Gert

Hoi Gert, wat fijn dat we jou kunnen helpen :). Houd ons zeker in gedachte als je verder met je app wil! Gr. Katja

Plaats mijn reactie