Het belang van appmarketing

Je wil een groeiend aantal gebruikers van je app. De eerste stap is dat je app nuttig en gebruiksvriendelijk moet zijn, dat is de absolute basis voor groei. De groei van gebruikers kun je zien aan de hand van de zogeheten 'R-waarde', het reproductiegetal. Dit getal is ons al om de oren geslingerd tijdens de afgelopen pandemie. Als de R-waarde onder de 1 zat, was het goed nieuws. Boven de 1? Tijd voor maateregelen! Nu is het in het geval van jouw appsucces precies andersom! Hoe hoger de R-waarde, hoe beter. Oftewel, lekker viral gaan!

Heb je je R-waarde op orde? Dan is het tijd voor marketing om die groei te gaan versnellen. Bijvoorbeeld om een doelstelling te halen, zoals een bepaald aantal gebruikers bereiken binnen bepaalde tijd, of je concurrenten in te halen. Neem bijvoorbeeld een dating app. Er moeten al veel gebruikers zijn om het voor nieuwe gebruikers interessant te maken. Je wil dus een explosieve launch hebben, in plaats van een slow and steady aanwas.

Wat is er veranderd?

Sinds de release van iOS14 (én die van Covid19) wordt er steeds meer geld in appmarketing gestopt. Privacy wordt steeds strenger bewaakt door (inter)nationale regelgeving. Dat maakt het lastiger om gericht te adverteren, wat de kosten van adverteren ook omhoog heeft gedreven. Afgelopen jaar hebben we dat goed kunnen merken. Sylvia en Brigitta vertelden me tijdens ons interview dat ook zij hier flink last van hadden, maar dat ze manieren hebben ontwikkeld om daarmee om te gaan. Die 4 manieren leg ik jou kort uit, maar kun je volledig terugluisteren in de podcast.

1. Appstore search ads

Ads die je in de appstore krijgt te zien. Het werkt eigenlijk soortgelijk aan Google Ads; je advertentie wordt getoond wanneer iemand op een bepaald zoekwoord zoekt. Je komt dan boven de organische zoekresultaten uit. Dit is de snelst groeiende categorie van adverteren. Sylvia merkte op dat dit ook voor haar de snelst groeiende manier van adverteren is.

2. App optimalisatie

Je kan ook adverteren met de functies van je app! Denk bijvoorbeeld aan de app Bunch. Deze metaverse app geeft gebruikers de mogelijkheid om hun leiderschapsstijl te ontdekken. Ben jij de volgende Elon Musk of Bill Gates? De resultaten van je zoektocht kun je via de app delen op social media, wat nieuwe gebruikers kan aantrekken. Door te investeren van je app kun je dus tegelijkertijd werken aan het verspreiden van je app.

3. Referrals

Kijk eens naar welke andere kanalen je kan inzetten. Welke zijn het meest zichtbaar voor jouw doelgroep? E-mail marketing, werken met partners? Brigitta geeft ons de tip om vooral te kijken naar attributie tracking. Oftewel, als je jouw referrals op de juiste manier inricht, kun je achterhalen waar gebruikers vandaan komen, hoe ze jouw app hebben gevonden. Uit die resultaten kun je je toekomstige marketing planning opbouwen.

4. CRM

Sylvia geeft nog een laatste tip: double digit growth en investeringen in CRM. Je brengt in kaart wat de customer journey van jouw gebruikers is, via welk kanaal dan ook. Daaruit haal je info over waar je gebruikers weet te bereiken en op welk punt je ze weer verliest. Daarmee kun je gaan tweaken. Titels van berichten aanpassen, je teksten anders schrijven, berichten op andere tijdstippen versturen. Een handige tip voor mensen die doen aan appmarketing.

Zelf aan de appmarketing!

Effectief je app marketen en de aandacht van gebruikers vasthouden? Maak gebruik van het Stappenplan Routine! Daarmee kom je te weten hoe je je zuurverdiende gebruikers niet kwijtraakt en zelfs jouw app gaan doorvertellen.

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo