Hoe jouw app zo succesvol wordt als deze 4 apps

Hoe wordt jouw app zo succesvol als de apps met duizenden gebruikers? Heb jij een super goed app-idee maar nog geen succes?

Hoe ga jij van waar je nu staat naar een succesvolle app met tevreden gebruikers? Ik geef je vast 1 tip: een succesvolle app HELPT zijn gebruikers.

Succesvolle apps als Tinder, Bru-taal, TiqTiq en Trivoly helpen allen hun gebruikers. Daarom ga ik jou helpen en laten zien wáárom zij zo'n succes zijn. En daarbij vertel ik ook hoe jij verder kan op weg naar jouw app-droom!

Lees het artikel of bekijk de video:

appCasus 1: Tinder 

Tinder is een veelgebruikte dating-app waarbij de gebruiker foto's krijgt te zien van andere Tinder-leden. Door een foto naar rechts te swipen, geef je aan dat je geïnteresseerd bent. Swipet de gebruiker jou ook naar rechts? Dan hebben jullie een match en is er de mogelijkheid om met elkaar te chatten. Hoe kan het dat Tinder zo populair is en blijft groeien?

  • Ten eerste is je visie heel erg belangrijk. Tinder is ontwikkeld door drie vrienden, waarvan er één, de huidige CEO, een hele sterke visie had. Hij zag namelijk dat veel mensen moeite hadden om een nieuw persoon te leren kennen, vooral wanneer je in een hechte vriendengroep zit. Zijn doel is dan ook om mensen bij elkaar te brengen buiten hun bestaande kring op een makkelijke manier met Tinder.
  • Focus je niet op de concurrentie. Wanneer je dit doet, verzin je nooit iets nieuws en is jezelf onderscheiden lastig. Ga daarbij echt uit van je eigen ideeën; kies voor jezelf! 
  • De designer van Tinder bestudeerde hoe mensen zich gedragen. Door te kijken naar kinderen op een basisschool, kwam hij erachter dat het date-proces eigenlijk heel simpel is. Wanneer kinderen wéten dat ze elkaar leuk vinden, gaat het erg snel en wordt de drempel om elkaar te benaderen veel lager. Met dat wederzijdse liking wilde hij dat nabootsen. Zo is het swipe systeem ontstaan: gebruikers moeten wederzijdse interesse tonen voordat er contact is. 
  • Praat met je doelgroep! Ga na wat mensen nu al doen en hoe je app daar goed bij aansluit. De marketeer van Tinder besloot de app te richten op jonge mensen, aangezien zij vaak nog geen partner hebben. Ze hebben Tinder daarom eerst onder studenten getest, om na te gaan of de app aansloot bij de behoeftes. Zelfs nu Tinder al een tijd op de markt is, blijven de ontwikkelaars kijken naar het gedrag van mensen. Op die manier groeit de app mee. Zo is bijvoorbeeld later de 'super like' knop toegevoegd, om aan te geven dat je iemand écht heel erg leuk vind, zoals in een bar een interessant persoon een drankje aanbieden. Deze functie gaat net een stapje verder, zorgt voor nóg meer contact en zo voor een succesvolle app.

 

appCasus 2: Bru-taal

Ook Nederlandse apps doen het goed! Neem de kinderapp Bru-taal, ontwikkeld door YipYip voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Met deze app kunnen kinderen met een taalachterstand op een speelse en leerzame manier oefenen met de Nederlandse taal. Door het juiste woord te kiezen ontvangt de gebruiker materialen waarmee op een leuke manier een machine wordt gebouwd.

  • Bru-taal laat zien dat het goed is om iets te ontwikkelen wat écht leuk is om te gebruiken. Zij doen dit door mooie animaties, een duidelijk design en leuke spelelementen toe te voegen.
  • Wat voor Bru-taal ook heel goed heeft gewerkt, is het inzetten van experts. Denk hierbij aan ouders, docenten en logopedisten. Zij zijn de mensen die het dichtstbij de doelgroep staan en weten met welke aspecten kinderen moeite mee hebben. Door met deze groep te praten, kreeg Bru-taal een goed beeld van de methodes die ze konden gebruiken. Daarnaast komt de app heel verantwoord over doordat de methodes van logopedisten zijn gebruikt. Als laatste zorgden deze experts ook voor de promotie; docenten en logopedisten geven de app door aan ouders. En mond-tot-mond reclame is erg belangrijk voor de verspeiding van je app!  

 

appCasus 3: TiqTiq

Ook TiqTiq is een app van Nederlandse bodem. TiqTiq is een productiviteits app die het delen of verzenden van foto’s vergemakkelijkt voor gebruikers: in plaats van 7 acties, stuur je nu met één druk op de knop de foto’s die je zojuist hebt gemaakt naar een e-mailadres. De app werkt heel simpel en doeltreffend, en dat vond de Apple ook. De app werd door deze kenmerken door Apple in 8 verschillende landen bovenaan de featured apps lijst gezet, waardoor TiqTiq heel veel downloads heeft ontvangen.   

  • Focus op de toegevoegde waarde van je app. Wat is het nut van jouw app en waarom is het zo handig? Voor TiqTiq was dit heel duidelijk en door hier op te focussen is een app ontwikkeld die het waard is om doorverteld te worden.    
  • Besteed ook aandacht aan de gebruikersdoelgroep. TiqTiq heeft een sterke focus op professionals die vaak snel even foto's doorsturen, zoals makelaars en dakleggers die een foto hebben gemaakt van een factuur. Door een advertentie campagne in te kopen gericht op jonge iPhone-gebruikers die zoeken op 'foto-app' in omgeving Amsterdam, werd de app vaak gedownload om te proberen. 
  • Probeer opgepikt te worden door de Apple Store. Er is geen duidelijke formule om 100% zeker te weten dat jou dit ook overkomt, maar je kunt wel de kans groter maken om opgepikt te worden door Apple. Zo is een mooi design belangrijk, moet de app écht van nut zijn en spring je er eerder uit door exclusief voor iPhone gebruikers te zijn. 

 

app

appCasus 4: Trivoly app

De Trivoly is een dun plaatje dat je onder een normaal horloge plakt waardoor het tot een smartwatch wordt omgetoverd. Bij dit apparaatje hoort ook een companion app die de mogelijkheid geeft om licht notificaties en trillingen van je mobiele telefoon door te geven, zodat je nooit meer een belangrijk berichtje mist.  

  • De uitdaging voor Trivoly was het vinden van de juiste app ontwikkelaar. Een tip is om naar de ervaring van ontwikkelaars te kijken. Wat hebben ze al gedaan? Elke ontwikkelaar heeft namelijk zijn eigen kracht. In het geval van Trivoly hebben we uiteindelijk een ontwikkelaar gevonden die al ervaring had met het bouwen van smartwatch apps. Handig: zij hadden veel experts in huis en dachten goed mee!  
  • Iets wat Trivoly ook mee begon was het verzamelen van crowdfunding via Kickstarter. Dit is een platform waarbij je laat zien wat je idee is, zodat geïnteresseerden je product alvast kunnen voorbestellen. Zo haal je financiering binnen én peil je meteen of je product gewild is. Dit kan natuurlijk ook bereikt worden door vrienden en familie te benaderen. En dat is Trivoly gelukt! Via Kickstarter is hun project gefinancierd.
  • Zorg tot slot voor een WOW-effect, zodat mensen over jouw app gaan praten. Op die manier wordt het ook eerder door de media opgepakt. Dat doe je door een spraakmakende app te maken. Daarnaast heeft Trivoly al op verschillende internationale gadget sites gestaan. Het WOW-effect is daarnaast belangrijk om crowdfunding te krijgen.

 

icoon klik met wijsvingerBereken je eigen prijs

Ben je ook benieuwd hoeveel jouw app-idee precies gaat kosten?

Met de Ontwikkelkosten Check kom je erachter wat er betaald wordt voor meer dan 190 reeds gemaakte apps zodat je exacter de prijs van jouw app kunt zien. Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de Ontwikkelkosten Check, door je e-mailadres in te vullen.

-David van AppSpecialisten