Applicatie ontwikkeling starten voor een specifieke markt vergt een eigen aanpak. Ik kijk met je naar het voorbeeld van een app voor de de Industrial IT. Ofwel een app voor in de fabriek, de maak-industrie.
De mannen van de EZ Factory hebben het gedaan! Randy Appiah en Robert Bouwman hebben een app ontwikkeld die operators, monteurs en managers van fabrieken en veel bedrijven dagelijks kan helpen in de Industrial IT. Vandaag interview ik hen om te weten te komen hoe je een applicatie ontwikkeling start voor een specifieke markt zoals de Industrial IT.
Lees het artikel of bekijk samenvatting in de video:
Wat is de EZ GO app?
De mannen van EZ Factory hebben de app ontwikkeld genaamd "EZ GO". De EZ GO app is een applicatie ontwikkeling die zaken standaardiseert, visualiseert en vergemakkelijkt in fabrieken. Oftewel, de maak industrie. Dan moet je denken aan bedrijven zoals Philip Morris, Heineken en Friesland Campina. Mensen op de werkvloer weten dan met gemak welke taken ze per dag moeten uitvoeren. Dat kunnen standaard taken zijn zoals een machine inspecteren of een audit uitvoeren in een omgeving. Daarbij staan er ook foto’s en video’s bij om de kwaliteitsstandaard van de taken te zien. Welke stappen moet de werknemer zetten zodat de bedrijven optimaal presenteren? De werknemers kunnen ook een melding en foto van mankementen maken zodat daar een oplossing voor komt.
Het resultaat van de applicatie ontwikkeling is niet alleen handig voor mensen op de vloer maar ook voor managers. Nu is de manager vaak nog bezig met papier om mankementen op te lossen, en dat blijft vaak ook nog liggen! Met de EZ GO app kan de manager taken uitzetten, heeft hij overzicht over de elementen die in orde zijn en kan hij problemen doorsturen naar de technische dient. De applicatie ontwikkeling moest voor ons voldoen aan 3 focuspunten: de standaard van een bedrijf, visualiseren van de werkvloer en gebruiksgemak.
"We merkten dat iedereen nu graag met mobiele telefoons werkt die lekker makkelijk en interactief werken."
Hoe zijn jullie op het idee voor deze mobiele app gekomen?
Wij hebben beide onze eigen eenmanszaken waarmee we constant bezig zijn met het invoeren van verbeteringen zodat fabrieken optimaal kunnen presteren. We willen het beste uit mensen halen door het geven van trainingen en het begeleiden van groepen zodat fabrieken optimaal werken. Voor ons werk doen we vaak een audit, oftewel, we bekijken hoe het in een bedrijf loopt en beter kan. Om klanten extra te helpen, klusten we al een beetje aan met tooltjes, bijvoorbeeld in Excel. Zo hebben we bijvoorbeeld een tooltje in elkaar gezet zodat klanten gemakkelijk de resultaten van de audit kunnen bekijken.
Om de klanten nog verder te helpen moesten we een tool hebben die visueel en intuïtief is en dat kan niet met Excel. We merkten dat iedereen nu graag met mobiele telefoons werkt die lekker makkelijk en interactief werken. Zo is het idee voor de app ontstaan, onze ervaring met werkvloer en management is omgezet in een app. Het is bijvoorbeeld raar dat er in de fabriek nog steeds met vinkjes op papier wordt gewerkt, daarom werken we met leuke groene duimpjes die aangeklikt moeten worden. Eerst hebben we het als Excel applicatie gemaakt en daarna omgezet tot app. Je ziet er niets meer van terug in de app alleen de data en logica structuur is hetzelfde gebleven.
Welke uitdagingen zijn jullie tot nu toe tegen gekomen?
Het houden van de focus voor je applicatie ontwikkeling. Je kan zo veel bedenken voor toepassing in de fabriek! Die andere ideeën hebben we aan de kant gezet en het simpel gehouden. Zelfs als klanten ons tips gaven om de applicatie ontwikkeling te verbeteren. We moesten er streng op zijn om alleen het écht belangrijke doel te maken. Daarbij is het ook een uitdaging om een applicatie ontwikkeling te maken die niet alleen in onze ogen goed is, maar ook in de ogen van de klanten. Daarom testen we met operators, monteurs en managers om erachter te komen of EZ GO hun verwachtingen waarmaakt.
"Begin met eenvoudige testversies, ga schetsen, dromen, denken, doen, doorzetten en hou focus!"
Hoe zijn jullie aan de eerste klant gekomen en hoe willen jullie groeien?
Onze eerste klant is een bedrijf in industriële garagedeuren, die komt uit ons eigen netwerk door professionele werkzaamheden. Dus de eerste stap naar groeien is het aanboren van ons eigen netwerk. Vanuit daar willen we doorgroeien via een marketingstrategie. Daarvoor zullen we meer kanalen inzetten zoals social media, het netwerk van ons netwerk en filmpjes maken van hoe mensen er in de praktijk mee werken. Als we verder groeien willen we ook een onderdeel van de app in de AppStore zetten. Dat kan het audit gedeelte zijn, waar we eerder over vertelde. Dit kunnen we dan via resellers verkopen via een licentie.
Voor de toekomst hebben we doelen gesteld per kwartaal. Het is belangrijk om vast te houden aan deze doelen en het bijhouden van de omzet, klanten, verdienmodellen en het verkopen van de applicatie ontwikkeling nog voordat deze af is. Doordat we een prototype hebben laten maken door Moqod, konden we de applicatie ontwikkeling aan klanten laten zien. Het was erg fijn om te werken met deze ontwikkelaar, ze dachten echt met ons mee. Moqod is een belangrijke sparringspartner en heeft hun kennis ingezet van andere B2B apps. Zo leerden ze ons meer over het proces, distributie en het business model. In het prototype gebruikten we specifieke foto’s die pasten bij de klant, een klant specifieke presentatie dus. Doordat de klant de schermen kan zien op de iPad of browser krijgt hij een écht gevoel bij de applicatie. En dat is weer goed voor de sales!
Welk advies wil je geven aan beginnende app ondernemers en bedrijven die een app gaan maken?
Gewoon doen! Begin met eenvoudige testversies, ga schetsen, dromen, denken, doen, doorzetten en hou focus! Wij hadden echt een startpunt vanuit een probleem in de markt en zijn toen aan de slag gegaan met ons denkproces. Dat ging om vragen beantwoorden als; waarom doe ik dit, wat is het verdienmodel, hoeveel is de investering en financiering én hoe haalbaar is het in de markt? Toen we hierover nagedacht hadden voelde het goed en hebben we samen doorgezet. Keuzes maken is dus belangrijk om ermee aan de slag te gaan.. Gewoon doen dus!
Wat is de volgende stap voor EZ factory?
Begin september is onze showcase bij een eerste klant. Het wordt een training om binnen een week alles van het bedrijf in de app te zetten. Daar hebben we al heel veel zin in!
Leerpunten van applicatie ontwikkeling in een specifieke markt
David van der Loo - App Expert bij AppSpecialisten - Ik zie dat Randy en Robert een aantal zaken goed aanpakken. Die zet ik nog eens voor je op een rij. Gebruik deze leerpunten in je voordeel:
1. Begin vanuit je kennis van de markt die je zelf hebt, of kunt krijgen. Start altijd vanuit een pijnpunt in de markt. Daar is namelijk een oplossing voor nodig, en jouw app kan dat gaan bieden!
2. Denk groot, begin klein. De mannen van EZ GO zijn direct aan de slag gegaan met excel, om hun ideeën meteen uitvoerbaar te maken. Dat kan je ook doen met schetsen of het maken van een prototype.
3. Doe tussentijds tests met de gebruikers. Alleen dan kan je zeker weten of de verwachtingen en de vraag naar de app overeenkomen met de werkelijkheid.
4. Eerste klant uit eigen netwerk. Probeer niet de hele markt in één keer te pakken, maar begin dicht bij huis. En creëer net als EZ GO een showcase. Om te leren, maar ook als voorbeeld voor klanten die hun app ook gaan gebruiken.
5. Ben realistisch over verkoop. Ze verkopen de app als een product op de zakelijke markt. Het is slim om niet uit te gaan de verspreiding via de AppStore, maar door verkopen zelf te stimuleren. De zakelijke markt zorgt ervoor dat je genoeg kunt verdienen aan je app en het de moeite waard is om langs te gaan bij klanten. Na verloop van tijd kun je dan opschalen en hoef je steeds minder directe verkoop te doen.
Wil jij ook een applicatie ontwikkeling starten?
Dan moet je eerst beginnen met het denkproces, net zoals de mannen van EZ Factory hierboven. Een makkelijke manier om te testen hoe sterk je app-idee is, is door de 1111-ezelsbrug te gebruiken. Dit is een methode die ik heb bedacht waarin je punten toe kent aan de sterkte van je idee, en zo ontdekt hoe ver je bent je idee.
Ik heb de methode in een handige PDF voor je gezet, zodat je precies kan lezen hoe het werkt. Download hieronder de 1111-ezelsbrug.
Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.
-David van AppSpecialisten