De kosten van zelf een app maken voor iPhone

Ontdek hieronder de 8 verschillende kosten, die je niet moet vergeten bij een iPhone app maken 

1. Apple lidmaatschap

$99 per jaar

Het eerste waar de meeste mensen aan denken is de kosten die Apple vraagt. Dat valt in de basis mee. Voor maar $ 99 per jaar krijg je van Apple via het Apple Developer Program de basis om een app te maken. Je kunt dit uitbreiden met andere, specifieke programma's, maar dat is voor de meeste mensen niet nodig. Vind het overzicht van de programma's hier: https://developer.apple.com/support/compare-memberships/   
 

2. Afdracht aan Apple

15% van je omzet

Ga je geld verdienen met je app? Bijvoorbeeld via de directe verkoop van je app in de App Store of via in-app aankopen? Dan draag je 15% van je omzet af via het verplichte betaalsysteem van Apple. Komt je omzet boven de $ 1 miljoen, dan betaal je zelfs 30%.   
 

3. Hosting

10ct per gebruiker per jaar

Een groot deel van de apps heeft hosting nodig. Bijvoorbeeld voor de opslag van bestanden van gebruikers of een plek om de login en gebruiksgegevens te bewaren. Ook is hosting handig om uitgebreide statistieken van gebruikers bij te houden. De kosten per gebruiker zijn afhankelijk van de prestaties van de hosting (snelheid, beschikbaarheid) hoeveelheid opslag en gebruikte bandbreedte (hoe vaak wordt het gebruikt en hoeveel gegevens worden er opgeslagen). 10ct per jaar is een goed gemiddelde om rekening mee te houden per gebruiker. Uitgebreide apps zijn ook qua hosting duurder, bij simpele apps gaat het vaak om centen.   
 

4. Development software

Gratis tot tientjes per maand

Afhankelijk van in welk programma je programmeert, betaal je een bedrag. Met de gratis tools van apple zoals Xcode en / in combinatie met Swift heb je vaak al genoeg. Ook bekende platformen zoals  Github zijn in de basis gratis. Maar gebruik je geavanceerdere functies Github co-pilot (automatisch aanvullen code) of online opslag (voor bijvoorbeeld backups)? Hou dan rekening met abonnement die voor jou als developer verschillende tientjes per maand kosten.   
 

5. Training iOS app maken

Gratis tot duizenden euro's

Apple geeft zelf excellente trainingen in hoe je iOS apps moet maken voor iPhones. Wil je meer of gespecialiseerde ondersteuning? Overweeg dan een training die je online vindt, soms gratis op YouTube of betaalt op bijvoorbeeld Udemy. Het snelst leer je als je een docent hebt. Dat kan klassikaal en een goede cursus vind je op bijvoorbeeld Springest voor duizenden euro's.    
 

6. Een Apple computer

Meer dan € 300

Ontwikkeling van iOS oftewl iPhone apps kan alleen Apple Hardware. Het kan niet op Windows, je hebt het besturingssysteem MacOSX nodig. Die kunnen erg prijzig zijn. Nieuw vind je ze vanaf ongeveer €1200, maar kijk ook gerust voor een tweedehands modelletje voor ongeveer 300 euro op Marktplaats.   
 

7. Geavanceerde functies

Gratis tot € 1000 per maand

Soms hoeft je een app het wiel niet opnieuw uit te vinden. Als je een complexe functie wil, laat je dan helpen! Deze 3 opties heb je dan:

1. API's en SDK's - €0 - €1000 per maand

Wil je bijvoorbeeld notificaties, chat en video bellen in je app? Dat helemaal opbouwen vanaf 0 is dan gekkenwerk. Een API (koppeling) of SDK (gekoppelde code) van bijvoorbeeld Sendbird bespaart je járen aan werk door alles in hapklare brokken te leren. Tot zo'n 100 gebruikers gratis, maar daarboven gaat het al snel om honderden euro's per maand.

2.Online opzoeken - Gratis

Een ander alternatief voor het maken van dit soort functies, is het online opzoeken van eerder ontwikkelde code. Dat kan bijvoorbeeld bij SourceForge, GitHub of BitBucket. Dat is in veel gevallen gratis. Dat vergt meer werk en zorgt soms voor slordigheden in de code. Ook wordt er in de development community wat op neer gekeken, maar zorgt dat je niet vanaf nul hoeft te beginnen.

3. Outsourcing - tussen de € 15 en € 50 per uur

Ook zou je een gedeelte van de code kunnen laten maken door een (goedkoper) developer in een ver land. Je betaalt dan, ergens tussen de € 15 en € 50 per uur hiervoor. Dit outsourcen via bijvoorbeeld Upwork is echter lastig als je zelf niet de kennis hebt om de kwaliteit van het opgeleverde werk te controleren.   
 

8. Je app later overdragen naar andere ontwikkelaar

Meer dan € 10.000

Als je verwacht zelf de eerste stappen te zetten met je app en daarna je app door iemand anders te laten doorontwikkelen, dan kun je van een koude kermis terug komen. Je kunt de code wel aan iemand anders overdragen, maar die moet vele tijd besteden om jouw manier van programmeren te leren kennen. Dat gat écht niet makkelijk. 

Ik heb meegemaakt dat na overdracht van een bestaande app, er een jaar lang door een team is ontwikkelt aan de app, maar er steeds fouten werden gevonden. De klant werd ontevreden en het team moedeloos. Uiteindelijk hebben ze het, tienduizenden euro's verder, opgegeven. Opnieuw bouwen is bijna alle gevallen de beste oplossing. Hier lees je meer over je app overdragen aan een developer.

 

Vergelijk de kosten van zelf je app maken met het laten maken door een developer:

 

Kosten van een iPhone app laten maken door een developer

Besluit je dat het bouwen van een app toch niet helemaal je ding is, maar kan je je idee voor een app niet loslaten? Dan bestaat natuurlijk ook nog de optie om je app te laten bouwen.

De kosten hiervan lopen uiteen in:

1. Ontwikkelkosten

Tussen € 2.500 en € 100.000+

Afhankelijk van je idee, zijn de ontwikkelkosten ook anders. Maar hoe weet je dan wat jouw kosten zijn? Vergelijk apps in verschillende prijsklasses in dit artikel over de kosten van een app

2. Onderhoud + hosting

Ongeveer 10% van de ontwikkelkosten

Als je jouw app laat maken, zal ook deze ontwikkelaar ervoor zorgen dat hij online blijft, veilig is, noodzakelijke updates krijgt en er hosting is. Hou hierbij rekening met 10% van de originele ontwikkelkosten, per jaar. Dus kost de ontwikkeling van je app €30.000? Dan betaal je daarna jaarlijks €3.000.

3. Marketingkosten

Ongeveer 50% van de ontwikkelingskosten

Je app wordt niet vanzelf succesvol. Dat ligt enerzijds aan of je idee voor echt veel mensen een probleem oplost. Anderzijds ligt dat aan snel bekend worden, via verschillende promotiekanalen. Dat kan via advertenties, maar ook aan verkoop via bedrijven (partnerschappen), evenementen, beurzen en online uitingen zoals Social Media en Bloggen.

 

Hoe betalen succesvolle apps dit soort bedragen?

Kort gezegd: door het niet zelf te betalen. Je kunt op zoek naar verschillende vormen van financiering, die je helpen om je app te laten maken, te onderhouden en via marketing van de grond te krijgen. Hier vind je alvast 7 methodes van financiering die ik heb gemerkt dat goed werken als je een app-idee hebt.

 

Wil je een idee tot een succes maken? Maak dan niet zelf een iPhone app

David van der Loo (app expert bij AppSpecialisten): “Tenzij je zelf uitgebreide ontwerp-, programeer- én gebruikerstest-ervaring hebt, is het niet slim om je iPhone app helemaal zelf te maken. Het kost je zéker een jaar tijd, voordat alle training hebt doorlopen en de juist ervaring hebt. Dat betekent dat het lang duurt voordat je je app kan lanceren en valt het resultaat is in de ogen van een veeleisende gebruiker vaak ook nog eens tegen. 

 

Zelf een iPhone app maken is zeker interessant als je programmeur wil worden als beroep, of je dit hobbymatig wil blijven doen. Maar als je serieus bent om van je app-idee een succes te maken en je hebt geen programmeerervaring, begin er dan niet aan.

 

Als je echter een app maker vindt die eerder iPhone apps heeft gemaakt, dan kun je niet alleen sneller jouw app laten maken en lanceren, je app wordt door zijn hoge kwaliteit ook veel beter ontvangen door gebruikers! Als je de kosten voor het maken van een app te hoog vindt, bedenk dan dat het nog veel meer geld kost om gebruikers terug te krijgen als ze al eerder een teleurstellende van de app hebben gezien.

 

Ga je je iPhone app zelf ontwikkelen? Of laat je het juist doen? Wat je ook kiest, gebruik dan altijd deze 5 essentiële tips om ervoor te zorgen dat het ook écht een succes wordt:

 

Strategie voor succesvolle iPhone app: 5 essentiële tips

Ga je je iPhone app zelf ontwikkelen? Of laat je het juist doen? Gebruik dan altijd deze 5 essentiële tips om ervoor te zorgen dat het ook écht een succes wordt.

Bekijk hieronder de video of leest het artikel om die 5 tips te pakken!

icoon plan1. Werk met een plan

(iPhone) Apps maken kost veel tijd en geld. Dan wil je wel vooraf weten of jouw app deze investering waard is. Of deze investering jou iets gaat opleveren, hangt niet alleen af van je app idee, maar met name van hoe je jouw app idee uitvoert. Door vooraf te weten wat je gaat doen om je iPhone app een succes te maken, bepaal je óf het ook echt een succes gaat worden. Dat doe je met een uitgewerkt plan.

In je plan bepaal je op de eerste plaats je doelen. Daarna maak je deze doelen realistisch door ook rekening te houden met het app-ontwerp, de app marketing, het marktonderzoek, de financiering en de organisatie. Een iOS app (laten) maken, houdt namelijk veel meer in dan enkel het programmeren en app development.

Zodra je jouw plan compleet hebt, kun je met een gerust hart beginnen aan je iPhone app maken. Want je weet dat jouw investeringen in tijd en geld de moeite waard zullen zijn.

icoon doelgroep2. Pas je aan op de iPhone app doelgroep

Apple was de pionier was op het gebied van de smartphone revolutie in 2017. En hoewel veel mensen gebruik maken van een device die werkt op een iOS systeem, gebruiken toch veel meer mensen apparaten met een Android systeem. Dat betekent dus dat jouw iOS app maar voor sommigen beschikbaar zal zijn. Daarom is het juist belangrijk om te kijken welk deel van de mensen je wél bereikt.

Gebruikers van iPhones zijn over het algemeen “Early adopters”: mensen die als eerste nieuwe zaken uittesten en andere gebruikers aanraden om ook deze zaken uit te proberen, blijken vaker gebruik te maken van iOS systemen.

Ook blijkt dat jongeren tussen de 12-20 vaker dan andere leeftijdsgroepen kiezen voor een iPhone. Ook zijn iPhone gebruikers sneller geneigd om geld uit te geven aan apps dan Android app gebruikers, wat hen een interessante doelgroep maakt voor betaalde apps. Richt je app daarom zo in dat hij eenvoudig gedeeld kan worden en je app voldoet aan de eisen van deze veeleisende gebruikers.

icoon ipad3. Maak een apart design voor iPad

Apps die je voor de iPhone maakt, kunnen mensen ook downloaden voor de iPad. Let wel op dat er een verschil is tussen de twee iOS apparaten. Ga maar na: de meeste iPads worden (gezamenlijk) gebruikt door families, in de huiskamer en in een ontspannen omgeving. Heel anders dan iPhones, die juist voor een persoonlijk gebruik bedoeld zijn.

Dat verandert ook de functies en het gebruik van de app. Bijvoorbeeld: als je een lijstje van opties weergeeft op een iPhone staat dit mooi centraal in het scherm. Hetzelfde lijstje op een iPad zorgt voor veel witruimte aan de linker en rechterkant van de lijst, dat ziet er niet uit. Veel handiger is het om deze witruimte te gebruiken om bijvoorbeeld een menu weer te geven. Maak daarnaast ook het iPad design gebruiksvriendelijk in een familieomgeving, bijvoorbeeld door een kinderslot of een horizontale modus om de app op een schoot te gebruiken.

Als je dus een iPad app gaat maken, dan verdient het meer aandacht dan alleen een opgeschaald iPhone design. Apple biedt je de optie om een apart design voor iPads te uploaden óf om je app alleen geschikt te maken voor iPhone of iPad. Als je geen apart design maakt voor de iPad, laat deze optie dan weg voor gebruikers.

icoon penseel4. Hou je aan de iOS 16 design richtlijnen

Apple wil natuurlijk niet achterblijven met de andere giganten en ontwikkelt geregeld nieuwe updates voor het besturingssysteem. Door dit te blijven ontwikkelen, zorgt Apple er voor dat wij op iOS apparaten steeds mooiere en ingewikkeldere apps kunnen gebruiken. Op het moment van schrijven, moet je rekening houden bij het maken van de app met de iOS 16 richtlijnen. Elke update brengt een lijst met grotere en kleinere verbeteringen in het desing met zich mee, zodat het gebruikersgemak toeneemt.

Let op: iOS17 word is in 2023 tijdens de Worldwide Developers Conference aangekondigd. Dus houd er rekening mee dat je hier binnenkort ook aan moet voldoen!

Voor nieuwe apps van app ontwikkelaars die Apple toelaat tot de appstore kijkt Apple of je app zich aan de richtlijnen houdt. Hier zijn ze niet erg streng in, maar probeer hun designrichtlijnen te volgen, al is het maar omdat de gebruiker dit verwacht en hierdoor de app ook beter zal waarderen.

icoon besluit5. Respecteer de regels van Apple

Naast de richtlijnen voor de app, gelden er ook regels. Deze regels worden veel strenger gehandhaafd dan de richtlijnen; als je je namelijk niet houdt aan deze regels dan komt je app simpelweg de Apple Appstore niet binnen.

De belangrijkste regels zijn in het kort:

> Jouw iPhone app dient kindvriendelijk te zijn. Als jouw app aanstootgevende informatie bevat die niet geschikt is voor kinderen, dan wordt deze niet toegelaten.           

> Jouw iPhone app dient een duidelijke toegevoegde waarde te hebben of uniek te zijn.           

> Er moet moeite gestoken zijn in jouw iPhone app, het moet een app zijn die goed werkt en van hoge kwaliteit zijn. 


> Hou rekening met de privacy van app gebruikers en laat hen weten wat je met hun gegevens doet.           

> Verbindt in-app aankopen aan het systeem van Apple. Bijvoorbeeld betaalde uitbreidingen van de app of virtuele munten. Hierdoor sta je 30% af van de inkomsten hieruit af, maar het is de enige manier om deze In-app aankopen mogelijk te maken.           

> Apple heeft een tijdje nodig om jouw iPhone app te reviewen en haar regels te handhaven. Hou daarom rekening met zo’n 2 weken tussen het aanleveren van de app en het toelaten tot de appstore. Soms kan het sneller, en in utizonderlijke gevallen kan zelfs een simpele afwijzing een maand op zich laten wachten. Dit grillig proces moet iedereen door. Dus voorkom slapeloze nachten en gebruik de exacte regels op: https://developer.apple.com/appstore/guidelines.html          
 

Hoe maak je een appWeet jij al hoe je app een maakt, waar gebruikers fan van worden?

Kom erachter welke trucs succesvolle programmeurs in apps toepassen om apps zó goed te maken, dat ze verslavend worden. Je houdt gebruikers langer vast en ze worden wild-enthousiast over je app. Dat ontdek je in het Stappenplan gebruikersroutine.

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot het Stappenplan gebruikersroutine en pas de kennis van succesvolle apps direct toe op jouw app:

Vasthouden routine
Hoe hou je gebruikers langer vast in je app
Stappenplan gebruikersroutine PDF
Vul de gegevens in en ontvang het Stappenplan Gebruikersroutine:

Ontdek:

✔️ Hoe je gebruikers langer vasthoud in je app

✔️ Of jouw app gebruikers lang gaat vasthouden

✔️ Wat je moet doen om meer te verdienen aan gebruikers

 


Toegang tot het Stappenplan Gebruikersroutine kost normaal €7 in onze shop, nu Gratis:

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter