iPhone app (laten) maken: 5 essentiële tips | Appspecialisten.nl

iPhone app (laten) maken: 5 essentiële tips| kennisbank

Een app maken voor iOS apparaten, zoals een Ipad en Iphone, is niet iets wat je zomaar op een zondagmiddag maakt. Een app maken, is erg ingewikkeld en vraagt veel van je tijd en energie. Maar goed, de aanhouder wint en als jij je zinnen hebt gezet op het bouwen van je app, dan hoop ik natuurlijk dat je slaagt!

Besluit je dat het bouwen van een app toch niet helemaal je ding is, maar kan je je idee voor een app niet loslaten? Dan bestaat natuurlijk ook nog de optie om je app te laten bouwen.

Je gaat of laat dus een app ontwikkelen voor iPhone (en wellicht later ook een Android app maken). Om je op weg te halen, wil je de onderstaande 5 tips meegeven.

1. Werk met een plan

icoon plan

Het maken van (Iphone) Apps maken kost veel tijd en geld. Dan wil je wel vooraf weten of jouw app deze investering waard is. Of deze investering jouw iets gaat opleveren, hangt niet alleen af van je app idee maar met name van hoe je jouw app idee uitvoert. Door vooraf te weten wat je gaat doen om je iPhone app een succes te maken, bepaal je óf het ook echt een succes gaat worden. Dat doe je met een uitgewerkt plan.

In je plan bepaal je op de eerste plaats je doelen. Daarna maak je deze doelen realistisch door ook rekening te houden met het app-ontwerp, de app marketing, het marktonderzoek, de financiering en de organisatie. Een iOS app (laten) maken, houdt  namelijk veel meer dan enkel het programmeren en app development.

Zodra je jouw plan compleet hebt kun je met een gerust hart beginnen aan je iPhone app maken, want je weet dat jouw investeringen in tijd en geld de moeite waard zullen zijn.

2. Pas je aan op de iPhone app doelgroep

icoon doelgroep

Apple was de pionier was op het gebied van smartphone revolutie in 2017. En hoewel veel mensen gebruik maken van een device die werkt op een iOS systeem, gebruiken toch veel meer mensen apparaten met een Android systeem. Dat betekent dus dat jouw iOS app maar voor sommige beschikbaar is. Daarom is het juist belangrijk om te kijken, welk deel van de mensen je wel bereikt.

Gebruikers van iPhones zijn over het algemeen “Early adopters”: mensen die als eerste nieuwe zaken uittesten en andere gebruikers aanraden om ook deze zaken uit te proberen blijken vaker gebruik te maken van iOS systemen.

Ook blijkt dat jongeren tussen de 12-20 vaker dan andere leeftijdsgroepen kiezen voor een Iphone. Ook zijn iPhone gebruikers sneller geneigd om geld uit te geven aan apps dan Android app gebruikers, dat hen een interessante doelgroep maakt voor betaalde apps. Richt je app daarom zo in dat hij eenvoudig gedeeld kan worden en je app voldoet aan de eisen van deze veeleisende gebruikers.

3. Maak een apart design voor iPad

icoon ipad

Apps die je voor de iPhone maakt, kunnen mensen ook downloaden voor de iPad. Let wel op dat er een verschil is tussen de twee iOS apparaten. Ga maar na: de meeste iPads worden (gezamenlijk) gebruikt door families, in de huiskamer en in een ontspannen omgeving. Heel anders dan iPhones, die juist voor een persoonlijk gebruik bedoeld zijn.

Dat verandert ook de functies en het gebruik van de app. Bijvoorbeeld: als je een lijstje van opties weergeeft op een iPhone staat dit mooi centraal in het scherm. Hetzelfde lijstje op een iPad zorgt voor veel witruimte aan de linker en rechterkant van de lijst, dat ziet er niet uit. Veel handiger is het om deze witruimte te gebruiken om bijvoorbeeld een menu weer te geven. Maak daarnaast ook het iPad design gebruiksvriendelijk in een familieomgeving, bijvoorbeeld door een kinderslot of een horizontale modus om de app op een schoot te gebruiken.

Als je dus een iPad app gaat maken, dan verdient het meer aandacht dan alleen een opgeschaald iPhone design. Apple biedt je de optie om een apart design voor iPads te uploaden óf om je app alleen geschikt te maken voor iPhone of iPad. Als je geen apart design maakt voor de iPad, laat deze optie dan weg voor gebruikers.

4. Hou je aan de iOS14 design richtlijnen

icoon penseel

Apple wil natuurlijk niet achterblijven met de andere giganten en ontwikkelt geregeld nieuwe updates voor het besturingssysteem. Door dit te blijven ontwikkelen, zorgt Apple er voor dat wij op iOS apparaten steeds mooiere en ingewikkelde apps kunnen gebruiken. Op het moment van schrijven, moet je rekening houden bij het maken van de app met de iOS14 richtlijnen. Elke update brengt een lijst met grotere en kleinere verbeteringen in het desing met zich mee, zodat het gebruikersgemak toeneemt.

Let op: iOS15 verschijnt in het najaar van 2021 met het bouwen van je app kan je daar nu al rekening mee houden.

Voor nieuwe apps van app ontwikkelaars die Apple toelaat tot de appstore kijkt Apple of je app zich aan de richtlijnen houdt. Hier zijn ze niet erg streng in, maar probeer hun designrichtlijnen te volgen, al is het maar omdat de gebruiker dit verwacht en hierdoor de app ook beter zal waarderen.

5. Respect de regels van Apple

icoon besluitNaast de richtlijnen voor de app, gelden er ook regels. Deze regels worden veel strenger gehandhaafd dan de richtlijnen; als je je namelijk niet houdt aan deze regels dan komt je app simpelweg de Apple Appstore niet binnen.

De belangrijkste regels zijn in het kort:

> Jouw iPhone app dient kindvriendelijk te zijn. Als jouw app aanstootgevende informatie bevat die niet geschikt is voor kinderen, dan wordt deze niet toegelaten.
> Jouw iPhone app dient een duidelijke toegevoegde waarde te hebben of uniek te zijn.
> Er moet moeite gestoken zijn in jouw iPhone app, het moet een app zijn die goed werkt en van hoge kwaliteit zijn.
> Hou rekening met de privacy van app gebruikers en laat hen weten wat je met hun gegevens doet.
> Verbindt In-app aankopen (bijvoorbeeld betaalde uitbreidingen van de app of virtuele munten) aan het systeem van Apple. Hierdoor sta je 30% af van de inkomsten hieruit af, maar het is de enige manier om deze In-app aankopen mogelijk te maken.
> Apple heeft een tijdje nodig om jouw iPhone app te reviewen en haar regels te handhaven. Hou daarom rekening met zo’n 2 weken tussen het aanleveren van de app en het toelaten tot de appstore.

Voor de exacte regels kijk je op: https://developer.apple.com/appstore/guidelines.html

Mening van een expert over een iPhone app maken

David van der Loo (app expert bij AppSpecialisten): “Tenzij je zelf uitgebreide ontwerp-, programeer- én gebruikerstest-ervaring hebt, is het niet slim om je iPhone app zelf te maken. Je bent dan namelijk erg veel tijd kwijt aan het ontwerpen, programmeren en gebruikerstesten van je app. Dat betekent dat het lang duurt voordat je je app kan lanceren en valt het resultaat is in de ogen van een veeleisende gebruiker vaak wat tegen.

Als je echter een app maker vindt die eerder iPhone apps heeft gemaakt, dan kun je niet alleen sneller jouw app laten maken en lanceren, je app wordt door zijn hoge kwaliteit ook veel beter ontvangen door gebruikers! Als je de kosten voor het maken van een app te hoog vindt,  h, bedenk dan dat het nog veel meer geld kost om gebruikers terug te krijgen als ze al eerder een teleurstellende van de app hebben gezien.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

-David

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo