Jouw app zichtbaar in Google met app indexing| kennisbank

Het rommelt bij Google. Ze zijn al een tijdje bezig om apps op nieuwe manieren beschikbaar te maken. Daarover schreven we al in eerdere artikelen. Ook de nieuwe technologie app indexing gaat een grote impact hebben op hoe mensen jouw app gebruiken!

Mijn visie is dat apps en websites steeds dichter naar elkaar zullen bewegen. Zorg dat je er klaar voor bent, zodat je gebruik kunt maken van de nieuwe kansen die dit biedt!

app indexingDaarom krijg je in dit artikel inzicht in hoe deze nieuwe ontwikkeling ervoor staat. En wat jij er nú al mee kunt. Daarvoor interviewde ik een expert op dat gebied: Jeroen Luijten. Hij is online marketing consultant en heeft zich gespecialiseerd in app-indexing. En laat app-indexing nou net één van de grootste veranderingen zijn waar jij rekening mee moet houden.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app indexingJeroen, kun je iets vertellen over app indexing?

Ja natuurlijk! App indexing is de techniek waarmee Google apps indexeert. Met deze techniek toont Google in de mobiele zoekresultaten naast websites nu ook apps! Deze worden getoond aan gebruikers die de app al geïnstalleerd hebben. Mensen die je app nog niet hebben krijgen een optie te zien om je app te installeren.

Zonder in de technische details te duiken werkt dit aan de hand van een koppeling die je legt tussen de content op je website en de content in je app. Je vertelt Google als het ware waar de pagina op je website, die Google al kent en indexeert, te vinden is in je app. Google kan dan deze in-app pagina dan tonen aan de mensen die er naar zoeken en je app geïnstalleerd hebben. Een onderdeel van je app wordt dus zichtbaar in de browser van je gebruiker.

Dit zorgt dan voor een ranking boost in Google, oftewel; je komt bij deze zoekopdrachten hoger in de zoekresultaten. Google beredeneert dat iemand die een app van een bedrijf geïnstalleerd heeft, ook eerder naar informatie van dit bedrijf op zoek is. Dat is handig voor jouw app; hij wordt namelijk zichtbaar bij jouw doelgroep!

app indexingMaar waarom zou je je app zichtbaar maken bij mobiele zoekopdrachten in plaats van je website?

Apps zijn altijd mobile first, ze worden immers speciaal gemaakt voor mobiel gebruik. Hierdoor kunnen apps vaak een betere gebruikerservaring opleveren voor mobiele gebruikers. Neem bijvoorbeeld retailer Hunkemoller; ze nemen de app serieus en zien hierdoor in de app hogere verkopen dan haalbaar met de mobiele website. Een goede app pushen levert geld op!

" Een user flow zijn de stappen die een gebruiker doorloopt vanaf het moment dat hij een mobiele zoekopdracht intypt."

app indexingKun je een voorbeeld geven aan een app die dit al goed aanpakt?

De app van IMDB heeft app indexing als een van de eersten opgepikt. Ze koppelen de inhoud van hun website aan hun vaak gedownloade app. Zoek je bijvoorbeeld op een bepaalde film, zoals Sin City, dan krijg je hun app als resultaat. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dat werkt:

app zichtbaar

In Nederland is Hunkemöller een goed voorbeeld. Hunkemöller is een van de weinige retailers die android app indexing heeft draaien. Al ben ik wel een beetje bevooroordeeld, want hier heb ik ook zelf aan meegewerkt! ;)

app indexingWaarom doet Google aan app indexing?

Bij dit soort ontwikkelingen is het altijd verstandig af te vragen wat het belang voor Google is om iets te ontwikkelen. Dit geeft je inzicht in de richting die Google op wil en het doel wat je moet nastreven om ook na doorontwikkeling en updates nog succesvol te zijn. Daarvoor zijn er eigenlijk drie doelen:

1. Google krijgt toegang tot in-app data, iets dat vóór app indexing een niet mogelijk was voor Google. Met deze data krijgt Google een veel beter beeld van gebruikersintenties. Dit geeft belangrijke input voor Google zelf, om de gebruikerservaring van zijn zoekmachine en Android apps te verbeteren. 

2. App indexing is ook een vorm van personalisatie, een trend die al lange tijd geleden is ingezet bij zoekmethoden. Personalisatie moet leiden tot zoekresultaten die beter aansluiten bij vragen van de doelgroep en helpt Google om andere zoekmachines voor te blijven.

3. De huidige generatie mobiele apps zijn speciaal ontwikkeld voor Android of iOS, oftewel platform-specifiek. Omdat deze platformen ieder sterk zijn, zal hun marktaandeel niet snel veranderen. Google overbrugt het gat tussen deze twee platformen door ze te verbinden in de mobiele Google zoekresultaten. Hierdoor krijgt Google een sterke marktpositie ten opzichte van Apple.

Deze 3 ontwikkelingen maken het aannemelijk dat de ondersteuning voor app indexing alleen maar zal toenemen.

"Om je doelgroep te bereiken moet je daar zijn waar je doelgroep is."

app indexingWelke toekomstige veranderingen zie jij eraan komen?

Een volgende stap is app streaming. Dit is de techniek waarbij een app vanuit Google werkt zonder dat je hem hoeft te installeren. De vraag is hoe deze techniek er uiteindelijk uitziet in de praktijk, maar het zou ertoe kunnen leiden dat apps zoals Uitzendinggemist en RTL XL direct vanuit de Google zoekmachine werken. Dan is app streaming verbonden met mobiel zoeken. Zo kan je bijvoorbeeld meer gebruikers voor je app krijgen, want mensen hoeven je app niet te downloaden om hem te gebruiken. Dan is een app zichtbaar zonder hem te installeren.

app indexingHeb je tips voor mensen die een app willen ontwikkelen?

Om je doelgroep te bereiken moet je daar zijn waar je doelgroep is. Mobielgebruik is groeiende en daar maak je gebruik van met een goede app die aansluit bij de vragen en behoeftes van jouw doelgroep. Waar te beginnen? Google is zelf zoekende en voert veel updates uit. Onlangs heeft het de Firebase omgeving ingericht waar app indexing kan worden gekoppeld met andere online marketing programma’s. Daar is ook voldoende documentatie beschikbaar over app indexing. Begin dus met jezelf informeren over app-indexing. Dat doe je bijvoorbeeld op de website over Firebase van Google.

app indexingAan de slag met app-indexing

Jeroen en ik hebben gekeken naar voor wie app indexing waarde oplevert. Het is waardevol voor organisaties én mensen die een eigen app willen maken.

Organisaties

Voor organisaties is app indexing een goede manier om de retentie van een app te vergroten. Als je al getoond wordt in de zoekresultaten van Google, gaat een deel van de resultaten opgevangen worden door app content. Je app zal hierdoor gebruikers van je website overnemen. Dat is voor veel organisaties positief, omdat ze gebruikers langer kunnen vasthouden in een app en meer interactie hebben. Vooral apps met veel installaties hebben baat bij app indexing. Want hoe meer installaties je hebt, hoe meer je app zichtbaar is, hoe meer mensen er worden blootgesteld aan je app content.

Een app indexing user flow helpt hierin. Een user flow zijn de stappen die een gebruiker doorloopt vanaf het moment dat hij een mobiele zoekopdracht intypt. Dit hoeft niet complex te zijn. Een gebruiker zoekt bijvoorbeeld 'zomerjurk' op zijn mobiel in Google. Dan is de vraag; bestaat die pagina in jouw app? Nee? Dan wordt de gebruiker doorgestuurd naar je mobiele website. Bestaat die pagina wel in je app én heeft de gebruiker je app geïnstalleerd? Dan stuur je hem door naar je app. 

Mensen met een app-idee

Voor mensen die hun app-idee op de markt willen brengen, is app-indexing een goede aanvulling op bestaande app-promotie. Gebruikers die jouw app namelijk nog niet geinstalleerd hebben, krijgen hem gepresenteerd via app-indexing. Zo is app indexing niet alleen een strategie voor retentie van gebruikers, maar ook voor de promotie van apps

We weten uit onderzoek dat mensen op dit moment vooral apps vinden via mond-tot-mond reclame. Dat is vaak probleem-gebaseerd. In een typisch geval heeft iemand een probleem en geeft iemand anders via een app een oplossing. Hieronder vind je daarvan 5 voorbeelden:

Voorbeelden van probleem-gebaseerde app mond-tot-mond reclame
 

Iemand vertelt over dat hij op zoek is naar een nieuw huis in een nieuwe stad. Hij weet alleen nog niet in welke wijk hij zou willen wonen  Een andere persoon kent de oplossing: wijkinformatie over de leefbaarheid die verkrijgbaar is via de Leefbaar-ometer app.

Iemand vertelt over dat hij nét te hard heeft gereden in zijn auto en daardoor geflitst is.  Een andere persoon vertelt hem dat je flitspalen kunt zien aankomen met Flitsmeister.

Iemand klaagt over hoge belbundel en sms-kosten.   Een andere persoon vertelt over 'gratis sms-en' via Whatsapp.

Iemand vraagt voor de derde keer in een Whatsapp groep wie er mee doet met een cadeau voor een gezamenlijke vriend.   Iemand anders uit de groep vertelt dat je dit sneller kunt regelen met Piece of Cake.

Iemand klaagt erover dat hij zoveel wachtwoorden moet onthouden.   Een ander persoon vertelt over dat je met LastPass nog maar één wachtwoord nodig hebt.

Dit soort mond-tot-mond reclame is nu dé belangrijkste manier om je app te promoten. Maar dat kan dus aangevuld worden met app-indexing. Nu leg je jouw probleem nog voor aan vrienden, maar straks kan dit aan Google. Die kan dan apps voorstellen die je probleem oplossen. In feite past Google hier stap voor stap het app-ontdekkingsgedrag van mensen aan.

Zorg er daarom voor dat je niet alleen in je promotiestrategie duidelijk je oplossing aanbiedt voor een probleem van de doelgroep, maar zorg er ook voor dat je als probleem-oplossende app geindexeerd wordt door Google. Dat kan op basis van de zoekwoorden die je doelgroep intypen in Google. Door deze te onderzoek en je app erop in te richten, kun je dus zichtbaar worden voor hen.

Zo krijg je meer gebruikers voor je app

Het creëren van loyale app gebruikers is dus iets dat grote, bestaande apps al doen via app-indexing.

Hoe zorg je als kleine of nieuwe app ervoor dat gebruikers van je app gaan houden? 

Om dit op te lossen heb ik het 'Stappenplan Gebruikersroutine' op gesteld. Het gaat je helpen om van app gebruikers loyale klanten te maken!

Wil je dit stappenplan als PDF ontvangen in je mailbox? Vul hieronder dan je e-mailadres in:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Je krijgt dan direct de PDF 'Stappenplan Gebruikersroutine', maar je mag natuurlijk ook een reactie achter laten! 

-David

markten
onderwerpen

Reacties

Dit is de reactie sectie. Laat me hier gerust weten wat je vond van het artikel en de video.

En wil je het Gebruikersroutine Stappenplan ontvangen? Laat dan (ook) weten of je app-indexing gaat gebruiken.

Natuurlijk hoef je daarbij niets over je app te vertellen.

Ik hoor graag van je,

Groeten,

-David

Hi David, leuk artikel heb je er van gemaakt!

En heb jij als lezer na dit artikel nog een vraag over app indexing, stel hem dan gerust hier in de reacties.

Hoi David,

Ik ga dit eens met mijn programeur overleggen , het lijkt mij een geweldige aanvulling  als digitale mond op mondreklame.

Bedankt voor je tip.

Groet Ben

Plaats mijn reactie