“Het begon met idee, dat werd een hobby. Toen werd het een bezigheid voor een dag per week en nog later werden we een bedrijf en sloten meer mensen zich aan. Zo ging het nog een tijdje door en nu zijn we dus een app succes met 60.000 boeken erin.”
Ben jij ook iemand met een app-idee? Blijf dan lezen en leer van mijn interview met Robbin Reijnen (rechts), een van de oprichters van Bksy hoe je ook van jouw idee een succesvolle app maakt.
Hoe zijn jullie begonnen, 5 jaar geleden?
Het begon met het idee voor Bksy: de mogelijkheid om je boeken in een app te zetten en anderen zo laten zien wat je hebt en ze die boeken te laten lenen. We hebben toen lang nagedacht en de missie neergezet om met dit idee ‘de grootste bibliotheek ter wereld’ te worden.
De belangrijkste vraag die we ons toen samen stelden was: kunnen we daarmee waarde toevoegen? We dachten eerst van niet, maar toen zijn we onderzoek gaan doen naar de markt. We dachten namelijk dat ebooks al zeker 40% van de markt was en dat ons platform helemaal niet relevant was. Maar de normale, fysieke boekenmarkt was toen 96% van alle boeken! Door ons erin te verdiepen, raakte ook de sociale kant van ons idee: hierdoor konden we meer mensen aan het lezen krijgen.
Op een gegeven moment maakten we ons eerste prototype om mee te testen. Dat hebben we toen een paar maanden getest in de markt om feedback te krijgen. Dat werd zó snel opgepikt, dat het snel de media bereikte. Dat hadden we niet verwacht en eerlijk gezegd: we schrokken ons rot! Want dat konden we helemaal niet aan. Tegelijkertijd gaf die periode ons wel focus om door te pakken. Toen hebben we de eerste versie gemaakt en gelanceerd. Toen deden Bksy nog ernaast, het kwam puur vanuit onze passie voor dit onderwerp en onze missie.
Veel apps werken samen met andere organisaties om een app succes te worden. Hoe is dat bij jullie gelopen?
We hebben in het begin ons gericht op gebruikers binnenhalen. Tegelijkertijd zijn we op zoek gegaan naar een verdienmodel. We hadden toen nog maar weinig gebruikers, maar maakten eerst een tussenstap naar een zakelijk verdienmodel. Dus we waren te vroeg naar zakelijke markt omdat we niet genoeg waarde konden bieden, terwijl er wel zakelijke interesse was. Tijdens Pilot ging het goed, maar toen we ter zake wilden komen schoten we te kort.
Samenwerken met bibliotheken
Bijvoorbeeld: Een van de organisaties die naar ons toe kwam was de bibliotheek. Zij zeiden: “Interessant, laten we samenwerken!” Zij hadden namelijk de uitdaging van het aankopen van nieuwe boeken waar lange wachtlijsten voor bestonden. Extra boeken kopen is duur en met Bksy kon er een alternatief worden geboden voor deze boeken. Iedereen zag de potentie en daarom zijn we snel met hen gaan experimenten en Pilots gaan doen. Toen we bij de implementatie kwamen, bleek dat we collecties moesten gaan koppelen, maar dat bleek technisch en juridisch nog een te grote uitdaging voor de bibliotheek. We moesten daarvoor zelf ook nog te veel ontwikkelen, maar hadden daarvoor niet de mensen in huis of het geld. We hadden als organisatie meer volwassen moeten zijn voor deze stap. Een nieuwe investering was ook een optie geweest, maar dat bleek niet te kunnen met onze investeringspartner of met externe investeerders. We waren er dus nog niet klaar voor.
"We moesten door deze zure appel heen bijten, maar dat was voor ons de grootste les van de afgelopen 5 jaar."
Energievreter
Bovendien zijn we erachter gekomen dat als je afwijkt van wat je motiveert, dit enorm veel energie vreet. Onze missie draait om mensen op een nieuwe manier van boeken voorzien. Daar ben je niet mee bezig als je verregaand integreert met bibliotheken en je daarop moet aanpassen. We hebben ons laten verleiden door de kans van snel app succes door een zakelijk verdienmodel in te zetten. Maar dat lukte ons dus niet en dat was toen een flink klap voor onze motivatie.
Dieptepunt
Het moeilijkste is het dan om, als je al gedemotiveerd bent, dit uit te leggen aan andere mensen. Ze zeggen dan: "Dit is toch een kans!", “Waarom niet doen?" en “Zo kun je geld verdienen!”. De realiteit is echter dat je snel gedemotiveerd raakt als je bezig bent met je passie, maar met moeilijke contracten, technische details en werkt met organisaties die verwachten dat je hun problemen oplost.
We moesten door deze zure appel heen bijten, maar dat was voor ons de grootste les van de afgelopen 5 jaar. De lijfspreuk die ik me hierdoor heb aangemeten is: “Blijf bij je eerste liefde, blijf zuiver!”
Nieuwe aanpak
Nú houden we vast aan onze missie en zeggen we tegen bibliotheek: “nodig je je leden uit om Bksy te gebruiken”. Het doel is dan anders: meer gebruikers werven in plaats van een zakelijk verdienmodel via een bibliotheek. Als je dus wil samenwerken met een organisatie dan kan dat zeker helpen, maar doe dat dan op een manier die past bij jezelf wat je wil bereiken. We zijn nu meer partners van de bibliotheek, we delen dezelfde missie.
In de praktijk
We zijn nu in Groningen gestart met iets wat bij onze missie past om eindgebruikers te helpen. Daar worden leden van bibliotheken uitgenodigd voor lokale deel-communities om de druk van wachtlijsten voor boelen te halen. Je zou kunnen zeggen dat we "boeken crowdsourcen ". Met de bibliotheken daar hebben we het doel gesteld om wachtlijsten met 10-15% te laten dalen. De bibliotheek ziet daar de waarde van en wij krijgen een wervingskanaal naar gebruikers voor onze app. Succes heb je met dit soort partnerschappen veel sneller, omdat het wel bij ons past, omdat wij er een kanaal naar de eindgebruiker bij krijgen.
Toekomst
We zijn dus nu bezig met de test. Pas als we hebben bewezen dat we deze waarde kunnen leveren, dan groeien we als organisatie en kunnen we de volgende stap zetten. Namelijk, als we die 10-15% halen in Groningen, dan kunnen we de rest van de bibliotheek-branche benaderen. Dan kunnen we samenwerken met partner die de implementatie doet bij bibliotheek. Daar is dan een afrekenmodel denkbaar naar deze dienstverlener. Dat zou nooit kunnen voordat we hebben aangetoond dat Bksy waarde toevoegt. En we weten dat we dit neit zelf maar met een dienstverlener willen doen, want het zou ons energie kosten als we dit zelf moeten implementeren.
Het klinkt alsof je best wel wat tegenslagen hebt gehad. Ben je daar altijd zo open over?
Nou, dat open zijn over fouten maken is wel eens anders geweest. In de beginperiode van Bksy maakten we dingen groter dan dat ze daadwerkelijk waren. We deden alsof we al een zeer volwassen platform waren met veel app succes, zoiets als Bol.com. Dan verwachten gebruikers heel veel van je te krijgen, terwijl je daar nog helemaal niet klaar voor bent. Sterker nog: je hebt juist je eerste gebruikers nodig om mee te bouwen aan je app succes, kleine fouten te vergeven en anderen te enthousiasmeren. Dat lukt niet als gebruikers denken dat je een grote organisatie bent.
Reviews en recensies van toen waren daarom ook een stuk slechter dan nu. Dat kwam door onze onervarenheid. Als ik terugkijk hadden we Bksy als beta moeten lanceren. Ook had ik graag meer laten zien waar we fouten maakten en had ik gebruikers willen betrekken om de community achter app te laten groeten door hen gewoonweg te vragen om daarmee te helpen. Je mag dus als startend bedrijf om hulp vragen, in plaats van lof en eer behalen aan app succes dat er nog niet is.
Je moet ook zelf door het stof. Ik heb gemerkt dat het laten zien van je persoonlijke kant of zelfs emotionele kant helpt. Ik denk dat ik daar ook als persoon in ben gegroeid en daarmee ook Bksy is gegroeid. Ik ben ervan overtuigd dat er zonder persoonlijke groei geen zakelijke groei kan zijn.
"Om te groeien zetten we nu kleine experimenten in om te zien waar de behoefte ligt."
Dat zijn waardevolle lessen voor partners en jezelf. Wat is de meest recente les die je hebt geleerd?
Leer van eindgebruikers. Dat hebben we sinds het begin van Bksy gedaan en zijn we nog mee bezig.
Bijvoorbeeld, als je kijkt naar welke functies worden allemaal worden gevraagd om toe te voegen in de app, en als we deze allemaal zouden programmeren, dan hebben voor 30 app-ontwikkelaars een fulltimebaan. Dat kunnen we natuurlijk nooit betalen. Een valkuil is dus om alles te maken dat de gebruiker vraagt. Dus als we gaan uitbreiden, dan gaan we eerst grondig onderzoek doen onder gebruikers over wat ze écht nodig hebben. De gebruiker helpt je met priotiteit te geven aan wat er echt gebouwd moet worden.
Ander voorbeeld: Om te groeien zetten we nu kleine experimenten in om te zien waar de behoefte ligt. Bijvoorbeeld door te kijken welke boeken er worden gevraagd en niet geleverd kunnen worden. We vragen mensen dan om deze boeken toe te voegen. Daarna meten we of mensen dat ook gaan delen en of zo’n actie dus werkt. Nu voeren we elke week dit soort kleine experimenten uit en kijken wat het beste werkt. Dat ronden we binnen een week af en we evalueren de resultaten. Echt een aanrader voor iedereen die dit nog niet doet. Dit kan ook zonder geld en zonder gebruikers, dus voor iedereen en in ieder stadium van je app.
Eerde verzon ik ideeën in mijn eentje of met mijn compagnon Peter. In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat je pas echt een kick krijgt van je idee, als je het test met de gebruiker en hij zo richting geeft. Dan weet je namelijk dat je iets gaat maken dat de moeite waard is. Het uitvoeren van idee geeft echt voldoening als je het niet voor jezelf doet maar je het leven van iemand een beetje beter maakt!
Inzichten van een expert over een app succes maken
David van der Loo: “We kunnen veel leren van Bksy en de aanpak van Robbin. Dit is wat ik uit dit interview heb gehaald en wat interessant is voor mensen met een app of app-idee:”
- Als je samenwerkt met een partner, doe dat dan om de juiste reden. Hou vast aan wat je motiveert en laat je niet verleiden door geld verdienen als dat niet bij past. Een missie opstellen geeft je in dit soort gevallen richting. Of zoals Robbin het zei “Blijf bij je eerste liefde, blijf zuiver!” Die zuiverheid, zie ik ook terug in de woorden van Whatsapp oprichter Jan Koum: “A lot of times, people start out with a lot of good ideas, but then they don't execute. They lose the purity of their vision. You end up running around in circles.” (Vaak hebben mensen goede ideeën, maar ze vergeten ze uit te voeren. Ze verliezen dan de zuiverheid van hun visie. Daardoor blijven ze in rondjes rennen.)
- Durf open te zijn over je idee of je app. Hierdoor gaan mensen je helpen.
- Leer van je fouten. Door te groeien als persoon, groeit ook je app.
- Blijf je app testen bij gebruikers, vanaf het prille begin wanneer het nog een idee is en tot aan het einde van app.
Ik interviewde Robin eerder in 2015 over zijn app. Succes had Bksy toen al, maar op een andere manier. Vorige week sprak ik hem over hoe hij omgaat met de Corona situatie in 2020. Lees dat gerust nog eens terug en leer wat goed blijkt te werken voor het laten groeien van een app.
Stappenplan naar succes
Wil je zelf ook zo'n succes als Robin met Bksy? En wil je weten waar je moet beginnen en welke stappen je moet zetten? Gebruik dan het van A tot App Stappenplan:
-David van AppSpecialisten
Waardevolle les, dank voor het delen! Vooral het open zijn over de fase van je app en het succes dat er juist uit voort kan komen als je hier eerlijk over bent, vind ik een mooie eyeopener.
Hoi Zita,
Dank voor je reactie. Fijn dat het je helpt, daar doen we het voor! :)
-David