Maak een APP als een BAAS: het boek is nu in de voorverkoop!| kennisbank

Jaaaaa! Maak een APP als een BAAS is nu officieel in de voorverkoop!! Woohooo, mijn eerste boek ligt bijna op je deurmat. Ter gelegenheid van deze feestelijkheid, laat ik je hieronder een belangrijk deel van mijn splinternieuwe boek zien.

Én onderaan kan je metéén mijn boek bestellen, zodat jij een van de eerste wordt die gebruik kan maken van alle kennis over apps! Als je een van de eerste 200 boeken bestelt, krijg je een heleboel voordelen. De boeklancering is op 7 december.

Je krijgt in dit artikel alvast een Sneak Preview van het boek. Dat heeft alles te maken met de Apollo 11 missie, die mensen op de maan zette.

Maar bekijk eerst de video om te zien hoe de voorverkoop werkt:

Sneak Peak uit het Boek "Maak een APP als een BAAS!":

 

maak een app als een baasApollo 11

Op het lanceerplatform staat de zwaarste raket ooit door de mens gemaakt. Boven in het uiterste puntje, de commando-module, zitten 3 astronauten gespannen te wachten. De aftelklok is gestart en de raket is klaar om te lanceren.

Met nog 12 seconden te gaan, start de ontsteking. Een enorme ontstekingsvonk van 500 volt wordt onder de raket gecreëerd. Deze vonk zorgt voor het ontsteken van de 3,5 miljoen liter raketbrandstof, waardoor er een vlammenzee ontstaat onder de raket. Met nog 8,9 seconden te gaan, knallen de vlammen uit de onderkant van de 5 gigantische motoren. Maar de raket wordt nog op zijn plaats gehouden door enorme klemmen, zodat er stuwkracht wordt opgebouwd.

3… 2… 1… Zero! De klemmen laten los en de raket van 3000 ton komt vrij van de grond. De explosies onder de raket zijn oorverdovend en super krachtig, maar toch lijkt de raket niet te willen vertrekken. De tijd lijkt in slow motion te gaan als de raket zich langzaam in beweging zet. Het duurt wel 15 seconden om voorbij de lanceertoren te komen. De bemanning in de capsule kunnen alleen hopen dat alles goed gaat, maar als de raket vaart maakt realiseren ze zich dat hun reis onvermijdelijk is begonnen.

De namen van de astronauten zijn Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins. Het is 1969 en ze zijn onderweg naar de Maan. Hun reis, de Apollo 11 missie, heeft een grote invloed op de geschiedenis van de mens. Zij zouden namelijk als eerste voet zetten op de maan. Het was Neil Armstrong die zichzelf onsterfelijk maakte toen hij zei:

“One small step for a man, one giant leap for mankind.”

Ook jij gaat op een reis, maar dan om je app te realiseren. En ook jij wil een grote invloed hebben met je app, en jezelf daarmee onsterfelijk maken. We gaan het hebben over de aandacht die je zélf geeft aan je app, zodat jij net als de Apollo 11 Missie een grote impact gaat maken met jouw app. Daarvoor ga je jouw idee inzetten op dezelfde manier als de Apollo 11: met een ontstekingsvonk, een missie, raketbrandstof en rocketscience.

Ontstekingsvonk

Een bankier belde mij op en vertelde mij zijn idee voor een app. Het is een man die bij een grote Nederlandse bank werkt in een zeer gespecialiseerd, financiële functie. Hij vertelde mij dat hij jaren ervaring had binnen het bankwezen. Een echte specialist. En hij vertelde mij zijn idee: een dating-app. Dating apps zijn de afgelopen jaren erg opkomend en er zijn inmiddels honderden, nee duizenden van op de markt. Dat is niet gek, want dating spreekt niet alleen tot de verbeelding, er is ook veel geld mee te verdienen. Dat zorgt ervoor dat het lastig is om tussen al deze duizenden dating apps nog op te vallen. 

De bankier had dus ook een dating app idee. Dat weer nét even anders was dan alle andere apps. Ik vertelde hem dat ik hem graag zou helpen met zijn idee, maar dat het wel een lastige markt is om een app op uit te brengen.
“Even een stomme vraag,” zei ik toen: “Zie je in je beroepspraktijk wel eens dat collega’s of klanten problemen hebben?”. Hij dacht even na en zei: “Een van de lastigste zaken is om met klanten terugkerende analyses te maken in hun boekhouding. Bijvoorbeeld om te zien of ze een bepaalde investering moeten doen.” “Heb je er wel eens over nagedacht om dáár een app voor te maken? ,” vroeg ik hem. Hij was met stomheid geslagen. Onnodig om te noemen, maar daar een app voor maken was natuurlijk veel interessanter voor deze bankier. 

Je hoeft geen specialist in een marktgebied te zijn om inspiratie te krijgen voor een app-idee. Vaak zijn het de simpele problemen die mensen over het hoofd zien, die de beste ideeën vormen. In sommige gevallen zijn mensen dagelijk urenlang in hun baan bezig om deze problemen op te lossen. En ‘s avonds gaan ze verder werken aan hun idee dat een kopie van een bestaande app is, maar net even anders.Je bewust worden van de problemen die mensen om je heen hebben, is vaak een goed startpunt voor een populaire app.

De beste ideeën ontstaan op verschillende manieren. Soms is het spontaan. Als bijvoorbeeld iemand in een praktijksituatie iets fout ziet gaan en er een oplossing voor bedenkt. Op andere momenten worden ideeën per ongeluk bedacht. Zo was Whatapp eerst een app om de status van iemand te zien. Dat was leuk en aardig, maar de app begon pas echt populair te worden nadat ze een chatfunctie hebben toegevoegd.

Maar een goed idee kan ook bedacht worden op een gestructureerde manier. Dat kan op verschillende technieken zoals met brainstormen of door knappe koppen met verschillende disciplines bij elkaar te steken. 

Het belangrijkste is echter dat jouw idee de vonk is die dit alles in gang zet. Zonder de vonk, geen ontsteking, net als bij de Apollo 11 missie. Zie dat ook zo voor jouw idee: jouw idee zet alles in gang. Maar jouw idee is niet voldoende om jouw bestemming te bereiken. Daarvoor heb je andere dingen nodig, zoals een missie.

" Een idee is vluchtig, snel bedacht en het klinkt als een iets tijdelijks."

maak een app als een baasMissie naar de maan

Het is 1962 en een warme dag in Texas. In een voetbalstadion zitten 40.000 mensen te wachten in de brandende zon. Dan komt John F. Kennedy het podium op; de jongste president die de Verenigde Staten ooit gehad heeft. Een groot applaus vult het stadion. Daarna is het echter doodstil, want de spanning is te snijden. Het is namelijk bekend dat Kennedy de Amerikanen wil overtuigen van een van de grootste uitgaven die de VS ooit zou maken: het Apollo programma, van 19,4 miljard dollar (in huidig geld 100 miljard dollar). Wat gaat hij zeggen?

Gelukkig begint Kennedy zijn speech met wat grapjes, dat zorgt voor gelach uit het publiek. De spanning voorafgaand aan zijn speech neemt af en dat geeft hem de kans om het onderwerp van de ruimtemissie aan te snijden:

“We choose to go to the Moon! We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard.”

Met deze speech en deze bekende regel inspireert Kennedy de Amerikanen. De mening van de Amerikaanse bevolking begint vanaf dat moment te veranderen. Zij zien het opeens voor zich dat het echt kan. We zetten iemand op de maan. Ja! Wij kunnen dit met z’n allen! Ze krijgen geloof in hun eigen kracht. 

Door niet zomaar een raket te bouwen, maar juist een krachtig doel te stellen, maakt Kennedy zijn missie concreet. En dat maakt de Amerikaanse bevolking enthousiast. Ze willen graag meewerken aan dit project. Ook de Amerikaanse ruimteagentschap NASA krijgt door deze missie meer focus. Bedrijven, wetenschappers en anderen dragen graag bij aan deze missie. Zo komt een heel land in beweging, op weg naar één doel. 

Jouw missie is het doel dat je wil behalen met je app. Iets waar jíj op de eerste plaats warm van wordt en daarna ook anderen mee overtuigt. Tegelijkertijd is een missie een volwassen idee. Een idee is vluchtig, snel bedacht en het klinkt als een iets tijdelijks. Je kunt meerdere ideeën tegelijkertijd hebben en als een idee niet werkt, stoppen veel mensen ermee. In tegenstelling tot een idee, is een missie krachtig, concreet en heel persoonlijk. Doordat je missie jou een tastbaar doel heeft, krijg je meer energie en werk je er langer aan. Anderen willen meewerken aan de missie, omdat ze er op hun eigen manier aan kunnen meewerken, terwijl een idee juist heel specifiek is en niet bij iedereen aansluit. 

"Een missie is een idee met peper in z'n reet."

maak een app als een baasNu is het tijd voor jouw missie

Een missie verzinnen is best lastig. Hij moet bij je passen, jouw enthousiasmeren, is liefst niet te lang en is bovendien specifiek. 

Ik geef je 6 manieren om een missie te maken. Kies de methode die bij jou past en pas hem toe. Leg je missie meteen vast, deze kan je straks in het boek opschrijven. Je zult hem later nog nodig hebben!

1) Waarom ben je begonnen met je idee? Wat bezielt je als je bezig bent met je idee? Wat gaat dat voor anderen betekenen? Zet dat in een zin.

2) Beantwoord de vraag voor wie doe je dit, waarom en hoe?

3) Gebruik de checklist AMORE: is de missie Ambitieus, Motiverend, Onderscheidend, Relevant en Echt? Jij bepaalt zelf wat elk van deze woorden voor jou en dus de missie betekent.

4) Zet het verhaal op papier van hoe jij bent begonnen met je app. Onderstreep daarna welke elementen uit het verhaal er zeker moeten terugkomen in je missie.

5) Vul deze zin in: Ik zorg voor het oplossen van (een bepaald probleem) bij (een specifieke groep mensen) door het leveren van (de oplossing die je app biedt).

6) Laat je inspireren door deze voorbeelden:

Spotify: geef mensen toegang tot alle muziek die ze altijd willen - op een volledig legale en toegankelijke manier.

Google: organiseer de informatie van de wereld en maak het universeel toegankelijk en bruikbaar.

Skype: een eenvoudige, betrouwbare en vriendelijke communicatie-tool leveren die gewoon werkt. We streven ernaar dat mensen flexibeler, kosteneffectiever en met betere geluidskwaliteit te communiceren met vrienden, gezinnen en collega's dan ooit tevoren was gedacht.

Facebook: geef mensen de kracht om te delen en de wereld meer open en verbonden te maken.

Instagram: het vastleggen en delen van de momenten van de wereld.

WhatsApp: mensen overal ter wereld zonder hindernissen met elkaar laten communiceren.

Flitsmeister: autorijden leuker maken.

Bunq: Mensen weer volledig controle geven over hun geld.

Heb je een app missie? Goed zo! Het mag gerust een ruwe eerste versie zijn. Schrijf hem meteen op, zodat je hem niet meer vergeet! Gefeliciteerd, je hebt de eerste stap naar een volwaardig app-concept gezet! In 'Maak een APP als een BAAS', worden al deze stappen genoteerd zodat jij alle ingrediënten voor een succesvolle app in huis hebt. 

maak een app als een baasMaak een APP als een BAAS!

Jouw missie is nu een punt op de horizon. Net als bij Apollo 11, geeft jouw missie je een doel om naartoe te werken. Stel je voor dat je deze missie echt gaat volbrengen? Dat het lukt om veel mensen op deze manier te bereiken…? Hoe gaaf zou dat zijn? Ik kan me voorstellen dat je enthousiasme al begint te borrelen. Gelukkig is er een manier om dit enthousiasme om te zetten in actie. En dat heeft alles te maken met explosieve raketbrandstof.

In mijn boek vertel ik je graag verder over de explosieve raketbrandstof die je gaan creëren voor jouw app! Daar wil je natuurlijk verder mee. Dat treft, ondertussen is het boek in de verkoop! Je kan hem meteen bestellen voor maar €19,95 en hebt hem binnen 2 werkdagen op je deurmat.

Bestel het boek voor €19,95 incl. verzendkosten. Wat je leert in dit boek:

✅ Hoe je van jouw unieke idee een populaire app maakt

✅ Hoe je geen domme fouten maakt die anderen maken

✅ Hoe je strategieën afkijkt van reeds succesvolle apps

✅ Hoe je mensen beïnvloedt zodat ze jouw app gaan downloaden

✅ Hoe je waardering krijgt van anderen met je app

✅ Hoe jouw app opeens haalbaar wordt door een slimme aanpak

 

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Dat geldt ook voor mijn e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten

Plaats mijn reactie