Maak je eigen app zo verslavend als Flappy bird met deze 5 kenmerken| kennisbank

Begin 2014 was hij daar opeens: Flappy Bird. De app waarin je door te tappen op het schermen een vogeltje tussen buizen laat vliegen. Een verdraaid verslavend spel dat snel in de ranglijsten van de appstore steeg. Veel mensen vragen zich af hoe het komt dat de Flappy bird app zo verslavend is.  Maak je eigen app ook zo verslavend door de app te laten voldoen aan de onderstaande 5 kenmerken

1. Maak je eigen app eenvoudig

Een verslavende app is een simpele app. Zo kun je ervoor zorgen dat er in jouw app zo min mogelijk knoppen en andere fratsen in het scherm staan.  Ook kun je de bediening versimpelen. Flappy Bird deed dat doordat een simpele tap op het scherm al genoeg is om het vogeltje te laten vliegen. Zelfs dit tappen wordt in deze app eenvoudig gemaakt, er staat een zeer simpele tutorial bij het openen van de game, zoals je kunt zien in de afbeelding hiernaast. Maar er is nog iets dat een app eenvoudig maakt: herkenning. Dingen die een gebruiker herkent omdat hij ze al eerder heeft gezien en gebruikt, worden sneller aangeleerd dan een hele nieuwe bediening. Zo weten gebruikers dat de groene buizen uit Flappy Birds obstakels zijn, zoals ze dat hebben geleerd bij Mario. Of dat de knop om het spel te starten een driehoekig “Play” symbool heeft.

2. Maak je eigen app deelbaar

Flappy Bird is niet heel uitgebreid, maar een van de functies die dit spel juist wél heeft, is de integratie met Google Play en Apple Game Center. Hierdoor kunnen gebruikers hun Flappy Bird score met vrienden delen en elkaar uitdagen om een hogere score te behalen. Deze competitie zorgt ervoor dat mensen de app met elkaar gaan delen én dit versterkt het virale effect dat de app heeft. Ook de manier van scoren is heel doorzichtig, één punt voor iedere buis die voorbij is gevlogen. Geen moeilijk puntensysteem dus, maar juist eenvoud dat delen stimuleert. Verder is het spel door iedereen te leren. Dat zorgt ervoor dat iedereen mee kan doen en uitgenodigd kan worden.

3. Maak je eigen app uitdagend

De Flappy Bird app is lastig en de leercurve is stijl: bij de eerste keer spelen is de moeilijkheidsgraad nog even hoog als nadat je hem 100x hebt gespeeld. Dat maakt de app zeker in het begin zeer moeilijk, maar daar heeft de programmeur van Flappy Bird handig gebruik van gemaakt. Namelijk, als je af gaat dan doe je binnen een paar seconde wéér een poging. Er is een bepaalde mate van frustratie als je afgaat, maar deze wordt gecompenseerd doordat je direct weer doorgaat. Zo blijf je in je “Flow”. De balans tussen uitdaging en frustratie is belangrijk, dus zorg ervoor dat je dit voor jouw app ook uitgebreid test met gebruikers om zo de ideale gebruikerservaring te krijgen. Ook de directe feedback die je krijgt en de hoge mate van concentratie die benodigd is, zorgen ervoor dat je in de Flow blijft en het spel leuk blijft. Allemaal essentiële elementen om gebruikers in hun Flow te houden en het spel extra verslavend te maken.

4. Geef je eigen app een doordacht verdienmodel

Flappy Bird is gratis, waardoor veel mensen deze app hebben gedownload. Daar moet je natuurlijk rekening mee houden in het verdienmodel. Flappy bird deed dat door advertenties te laten zien tijdens het spelen en verdiende zo veel geld. Maar dit verdienmodel is niet heiligmakend. Slechts een klein percentage van de apps trekt zoveel gebruikers aan dat ze genoeg kunnen verdienen met advertenties alleen. Overweeg ook andere verdienmodellen die wellicht beter passen bij jouw doelstellingen. Een overzicht van app verdienmodellen vind je in dit artikel over een eigen app maken.

5. Maak je eigen app zichtbaar in de appstore

In het begin van 2014 steeg Flappy Bird keihard in de appstores van Google en Apple, waardoor het in de kijker kwam te staan bij veel gebruikers. Een beetje vreemd was dit wel, omdat veel van de reviews van gebruikers negatief waren: het spel zou te moeilijk zijn. Ook opvallend was dat er zoveel reviews waren, rond de piek van de populariteit van de Flappy Bird app zo’n 75.000. Een stuk meer reviews dan bijvoorbeeld de Twitter app (62.000), die al een tijd langer populair is. Dit artikel beweert zelfs dat deze reviews er niet door gebruikers, maar er door zogenaamde “bots” zijn opgezet en dat er in feite is vals gespeeld. Hoe dan ook, Flappy heeft het goed gedaan in de appstores. Bedenk je goed dat het scoren in de appstore maar een onderdeel is van de volledige app marketing, doe aan app marketing via verschillende kanalen. Dit sluit echter niet uit dat ook jouw zichtbaarheid in de appstore op orde moet zijn als je een verslavende app wil maken.

Mening van een expert

David van der Loo - app expert bij AppSpecialisten: "Game apps bieden op een gegeven moment geen uitdaging meer voor gebruikers. Dat geldt zeker voor de Flappy Bird app, waarin iedere keer spel nagenoeg gelijk is aan het vorige. De noviteit is er na een tijdje al vanaf en mensen worden verveeld waardoor een app maar korte tijd populair blijft. Apps en game-apps die iedere keer nieuwe inhoud hebben, blijven  gebruikers verbazen en blijven relevant. Deze inhoud kan nieuw zijn door interactie met andere gebruikers of omdat er nieuwe inhoud wordt geladen zoals nieuws, afbeeldingen of video. Dit zorgt ervoor dat apps die steeds nieuwe inhoud hebben, meer kans hebben om klanten te binden.”

 “Flappy Bird is een bekend voorbeeld van een succesvolle game-app, maar het is dus oppassen geblazen met game-apps. Een game-app is namelijk vaak korte tijd gehyped, en verdwijnt daarna weer naar de achtergrond. Gaat zo’n app dan de doelen bereiken die je stelt? Wil jij jouw app gebruikers juist langer binden? Ga dan voor een app die steeds nieuwe inhoud heeft, in de meeste gevallen is dat geen game-app.”

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe,

-David

markten
onderwerpen