Feiten over mobile marketing waar je versteld van staat

Iedereen weet het ondertussen wel: mobiele apparaten zijn een groot onderdeel van ons leven. Mobiele apps hebben de wereld blijvend veranderd. Of het nu gaat om de gezondheidszorg, shoppen, nieuws, media, reclame of games: de smartphone is een belangrijk onderdeel van ons leven. Het is slim om hierop in te spelen met mobile marketing.

Tijd voor wat interessante, dikgedrukte feiten! De cijfers hieronder laten duidelijk zien waarom het zo belangrijk is dat jij optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van apps. Apps geven zoveel kansen, en die kansen worden alleen maar groter. Voor jou en voor een app developer. Als je eenmaal een app hebt, zorgt mobile marketing ervoor dat je app niet meer over het hoofd te zien is.

wereldbol icooneen coca-cola vrouw op een busMarktgrootte

De markt van mobiele apps groeit ontzettend snel. In 2018 waren er al 5 miljard mobiele gebruikers. In 2022 stijgt naar verwachting het aantal gebruikers zelfs naar 5,5 miljard! Met een huidige bevolking van meer dan 7,6 miljard mensen is dat wel een erg hoog percentage!

download icoonApp downloads

Wat doen mensen de hele dag op hun telefoon? Juist, apps gebruiken! Iedere seconde (!) worden er 850 apps gedownload uit de Apple Store. Dan hebben we het dus nog niet eens over de Play Store van Google... We downloaden er dus met zijn allen flink op los. Vorig jaar sprong de teller op 194 miljard gedownloade apps! Steeds meer acties die oorspronkelijk via websites verliepen, doen we nu op onze mobiele apparaten.  Ruim 52% van e-mails openen wij voortaan op onze smartphones via apps. Ook onze financiën regelen wij steeds vaker met apps. Even snel een tikkie sturen of via je smartphone internetbankieren... Het is allemaal niet meer uit ons leven weg te denken. Maak met deze feiten dan ook slim gebruik van mobile marketing!

icoon hartjeLiefde voor apps

Mensen houden echt van hun smartphones, het hoort bij alles wat ze doen op een dag. Zo checkt de gemiddelde Amerikaan om de 12 minuten zijn telefoon. Ook in Azië zit het met de liefde voor apps wel snor: 90% van de smartphones in Japan is waterbestendig zodat Japanners ook tijdens het douchen niets hoeven missen!  Deze liefdesband met apps is goed nieuws voor een applicatie ontwikkelaar én als je een app ontwikkelen wil! Op dit moment is TikTok ongekend populair. Maar liefst 700.000 Nederlandse gebruikers zijn niet meer weg te slaan van deze sociale media app. Wereldwijd gebruiken er zelfs 500 miljoen mensen deze app. Vooral pubers vallen als een blok voor deze applicatie. Maak je een app voor deze doelgroep? Dan is het handig om te weten dat 50% van de jongeren mobiele aankopen doet. 

 

times square

 

icoon chatten op je smartphoneMobile Marketing

Apps veranderen ons gedrag en als je een app-idee hebt, kun je daar gebruik van maken. Daarom is het belangrijk om aan mobile marketing te doen. Het is de ideale manier om voor jouw app veel downloads te krijgen.

Het is cruciaal dat je een goede strategie hebt, voordat je begint met het lanceren van je app. De levensduur van apps is namelijk bijzonder kort: in de eerste 6 maanden bereiken apps al de helft van hun maximale gebruik. Daarom moet jij als app-idee bedenker weten hoe belangrijk het is om gebruik te maken van in-app berichten, push notificaties, email en sociale media.

Dit zijn zaken die goed werken om een app te maken die veel downloads heeft:

- Advertenties voor apps kúnnen werken, maar zijn wel duur. Gemiddeld kost het $4 om een gebruiker actief te krijgen in een app. Dus wil je een start met bijvoorbeeld 10.000 gebruikers in je app, dan ben je al snel $40.000 kwijt!

- Omdat advertenties zo duur zijn, is het verstandig om ze alleen te gebruiken als aanvulling op organische groei van je app. Daarmee wordt bedoeld dat je apo vanzelf groeit door mond-tot-mond reclame. Als mensen je app doorvertellen, dan groeit je app vanzelf!

- Mond-tot-mond reclame is niet eenvoudig om te krijgen. Dit artikel leert je meer over app promotie en mond-tot-mond reclame

- Uit onderzoek blijkt dat deze gepersonaliseerde communicatie via apps leidt tot 2x zoveel retentie in 90 dagen.

- Als je meer wil weten over de kanalen die je het beste inzet voor de verspreiding van je app, kijk dan naar de doelgroep. Is er bijvoorbeeld een influencer waar mensen uit je doelgroep tegenop kijken? Of is er een site die ze veel gebruiken? En waar kom je vergelijkbare apps of concurrenten tegen?

- Wat voor de ene app werkt, hoeft nog niet voor jouw app te werken. Laat je inspireren door wat er al bestaat en experimenteer om erachter te komen wat er werkt. Probeer daarom bijvoorbeeld eerste met een klein budget op diverse kanalen en zet pas je volledige budget in als je weet welke kanaal het beste voor je werkt.

- Naast de hierboven genoemde kanalen, is het ook goed om na te denken over welke boodschap je wil geven. naar welke doelgroep (en sub-doelgroepen) en hoe je gebruikers na de download vasthoudt. Over dat laatste lees je hieronder meer:  

Downloads én veel gebruikt krijgen

Na een download ben je er nog niet. Je moet ook gebruikers houden en zorgen dat ze actief blijven. Dan gaan ze jouw app meer en meer gebruiken en zelfs doorvertellen aan hun vrienden. Dat doe je door een routine of gewoonte van jouw app te maken. 

Dat werkt heel eenvoudig in 4 stappen en leg ik uit in Stappenplan Gebruikersroutine.

Hieronder krijg je direct toegang tot de het Stappenplan Gebruikersroutine , door je e-mailadres in te vullen:

-David van AppSpecialisten

Ingediend door Ben Roersma op

Het verbaasd me dat de levensduur van apps bijzonder kort is.
Gepersonlaiseerde communicatie is dus erg belangrijk.
Ben benieuwd hoe?

He Ben,

Klopt, persoonlijke communicatie is belangrijk. Daarbij is het belangrijk dat het nut van de app (de toegevoegde waarde in de ogen van de gebruiker) vaak benadrukt wordt. Ook het regelmatig gebruik van de app verminderd het aantal deinstallaties.

Een goed voorbeeld hiervan vind ik een nieuwe functie van de Rabobank app. Een belangrijk nut van die app is grip hebben op geld en een vertrouwd gevoel hebben dat er genoeg geld op je rekening staat. Daarin kun je sinds kort instellen dat je een bericht krijgt als er geld is bijgeschreven of afgeschreven boven een bepaald bedrag. Dat betekent bijvoorbeeld dat je niet nerveus om de 10 minuten hoeft te kijken of je loon al is gestort, maar je wordt op de hoogte gehouden. Of, voor mensen die de app minder vaak raadplegen, krijgen ze een bericht als er geld wordt gestort en openen ze dan de app. Het feit dat de berichten zijn toegespitst op de gebruikssituatie van deze mensen, maakt de communicatie persoonlijk.

Meer over dit onderwerp vindt je in dit artikel, dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek op dit gebied: https://www.appspecialisten.nl/kennisbank/zorg-dat-je-app-niet-verwijde…

Het Stappenplan routine in app-gebruik vind je trouwens in je mailbox.

Groeten,

-David

doel van jouw app
fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo