Maak je app onweerstaanbaar met deze mobile marketing inzichten| kennisbank

Een app maken kan iedereen. Maar een app succesvol maken? Dat is andere koek! Met mobile marketing kun je dat wél voor elkaar krijgen. 

Google heeft hier eerder over gepubliceerd maar ik vind dat dit beter kan. Google's onderzoek kan namelijk aangescherpt worden met inzichten uit de praktijk...

Meer downloads krijgen voor je app via mobile marketing? Op een manier die beter is dan wat Google iedereen vertelt?

Bekijk dan de onderstaande video of lees het artikel:

Google heeft een enquête gehouden onder 999 smartphone gebruikers in de V.S. van 16 t/m 64 jaar oud. Ik heb de bevindingen van het onderzoek op een rijtje gezet, voorzien van context en aangevuld met onze inzichten. Zo kan jij aan een goede mobile marketing strategie beginnen met de juiste achtergrond informatie.

mobile marketingHoe ontdekken mensen apps?

De belangrijkste manier voor mensen om apps te ontdekken is simpelweg mond-tot-mond. Mensen luisteren het liefst naar de degene die ze vertrouwen; familie en vrienden dus. 51% van de mensen ontdekken een app via hun eigen sociale kring. Bedenk maar eens bij jezelf, heb jij de afgelopen maanden een app aangeraden aan een vriendin, tante of broer? Grote kans dat deze mensen de app hebben gedownload na jouw aanraden. Dit feit vertelt je hoe belangrijk het is om je mobile marketing goed in te richten want vóór mensen een app aanraden, moeten ze hem natuurlijk wel kennen!

De tweede meest gebruikte manier van apps ontdekken is door rond te kijken in de app stores. Dat vind ik opvallend! Want uit ons eigen onderzoek blijkt dat dit eigenlijk voornamelijk voorkomt bij game apps. Ik denk dat Google "functionele apps" en "game apps" op één hoop gooit. Dat is kwalijk, omdat het ontdekken van apps in de appstore voornamelijk voorkomt bij games. Is jouw app of app-idee geen game, dan kun je wat mij betreft de 2e, 3e en 4e reden uit het onderstaande rijtje van Google* negeren, als het aankomt op het ontdekken van apps.

Een goede mobile marketing strategie houdt natuurlijk wel rekening met de app store, maar niet als plek om onder de aandacht te komen. Daarvoor moet je zorgen via andere kanalen.

Top methodes om apps te ontdekken:

51% Mijn familie en vrienden gebruiken ze
48% Rondkijken in app stores*
34% Aanbevolen in de app store*
33% Zag een advertentie in een andere app*

32% Online gelezen over de app
32% Werd gedeeld op social media

 

mobile marketingWat vinden mensen belangrijk als ze een app gaan installeren?

Oké, we weten nu hoe mensen apps vinden. Met name mond-tot-mond, en in mindere mate via de app stores en advertenties. Via vrienden en advertenties zijn mensen zelf al overtuigd om de app te installeren. Maar hoe zit dat als mensen, na het ontdekken, de keuze gaan maken om jouw app wellicht te downloaden? Het belangrijkste bij deze keuze voor een app is de prijs. Dat vindt een groot percentage belangrijk, 85% van de mensen. Daar komt bij dat 50% van alle mensen nog nóóit betaald hebben voor een app. Waarom de andere helft wel betaald heeft? In deze gevallen bood de app content die de mensen nodig hadden, had deze functionaliteiten die niet gratis beschikbaar waren of waren er geen advertenties. Als je dus niet 50% van de mensen wilt verliezen, maak je geen betaalde app. Of een app die niet direct, maar indirect geld verdient, zoals je kunt vinden in deze app verdienmodellen. Als dit wel je mobile marketing richting en verdienmodel is, zorg dan dat je écht extra waarde levert zoals extra content of functies. 

Belangrijkste factoren om een app te installeren in de app store:

85% Prijs
84% Privacy of beveiliging van informatie
71% Hoe vaak ze app zullen gebruiken
71% Beschrijving van de app
66% Hoeveelheid geheugen gebruik

 

mobile marketingHoe gebruiken mensen apps?

Uit het onderzoek van Google blijkt dat de gemiddelde smartphone gebruiker 35 apps op hun telefoon heeft. Daarvan wordt 31% dagelijkse gebruikt en 21% wekelijks. 17% van apps wordt zelfs nooit gebruikt. Hoe zorg je dat je niet bij de 17% van de apps hoort? Door de luisteren naar de mensen die je app moeten gebruiken natuurlijk! Daarom heeft Google ook gevraagd wat de mensen het belangrijkste waarde vinden van hun favoriete apps. Daaruit kwam één waarde als grootste winnaar uit de bus; gemak in gebruik en navigatie. Straal dus in je app zelf maar ook in je mobile marketing het gemak en eenvoud van je app uit. De tweede waarde wat mensen belangrijk vinden is als de app actueel is en er steeds nieuwe dingen worden toegevoegd. Het is dus slim om te zorgen dat je app up-to-date is. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je app waardevol voor je gebruikers is.

Uit ons eigen onderzoek blijkt dat naast het gebruiksgemak, ook de toegevoegde waarde en het positieve gevoel over de app een belangrijke rol speelt om het gebruik te voorspellen. Daar lijkt Google niet op getest te hebben. Met name het plezier in gebruik bleek in ons onderzoek een goede voorspeller te zijn voor veel gebruik. Gebruiksvriendelijkheid is daarvoor slechts het fudament. Dat een app leuk is om te gebruiken gaat verder. Denk bijvoorbeeld aan een aangename vormgeving, animaties of door lichte humor een glimlach op het gezicht van gebruikers te krijgen. Kortom, de persoonlijkheid van de app wordt niet meegenomen in dit onderzoek, slechts of "hij het goed doet". Ook weten we dat toegevoegde waarde het gebruik sterk beinvloed: een nuttige app wordt langer gebruik dan een "gimmick". Daarom staan ze in de onderstaande lijst erbij.

De belangrijkste waarden van apps:

Eigen onderzoek: De app is leuk om te gebruiken, gebruiksvriendelijk en is nuttig voor de gebruiker.

Google's onderzoek:

61% Ze zijn makkelijk te gebruiken en navigeren
34% Er zijn altijd nieuwe dingen om uit te proberen
29% Ik heb de app gepersonaliseerd voor de best mogelijke ervaring
28% Er zijn veel dingen om te ontdekken
26% Ik heb handige notificaties gekregen

mobile marketing

Nu je weet wat mensen waardevol vinden aan apps, is het ook interessant om te kijken welke functies mensen graag in apps zien. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de app; veel diversiteit in kenmerken heeft, voorkeuren van mensen opslaat of gespecialiseerd is in een paar veel gebruikte kenmerken.

Om ook deze informatie van Google bruikbaar te kunnen maken is dit inzicht belangrijk: omdat mensen zeggen dat ze een functie willen, hoef je hem nog niet te maken**. Gebruikers weten vaak niet precies wat ze willen en dan is de stelregel: méér is beter. Dat geldt niet persé voor apps. Veel apps die voor het eerst verschijnen op de markt hebben nog niet veel functies. Maar de functies die erin zitten, zijn goed uitgevoerd. Oftewel: kwaliteit boven kwantiteit. Ga je je eigen app maken? Maak dan, zeker in het begin, niet te veel functies. Daardoor blijf je flexibel en ontwikkel je je app sneller en goedkoper. Geef je gebruikers wel inspraak, maar bepaal zelf wat welke functies er in de app komen.

Gewenste functies** in apps:

66% Veel diversiteit in kenmerken
62% Slaat voorkeuren op en maakt toekomstige activiteiten gemakkelijker
58% Gespecialiseerd in klein aantal kenmerken die veel gebruikt worden
58% Vereist login voor beveiliging
41% Gebruikt mijn huidige locatie voor het geven van relevante lokale info

 

mobile marketingWanneer verwijderen mensen apps?

Wil je een app succesvol maken? Dan zorg je dus voor een waardevolle app, die makkelijk is in gebruik en zet je de juiste mobile marketing in. Toch worden genoeg apps verwijderd. Als je weet wat de redenen daarvoor zijn kan je een deïnstallatie proberen te voorkomen. Er zijn 2 soorten redenen waarom mensen een app verwijderen; persoonlijke en app-gerelateerde redenen. De meest genoemde persoonlijke reden: mensen hadden geen behoefte meer aan de app. Daarna werd het gebrek aan ruimte genoemd en dat de app minder nuttig bleek dan ze dachten. App-gerelateerde redenen voor deïnstallatie waren: de app gebruikte teveel geheugen, had technische problemen of had teveel reclame.

De onderstaande inzichten van Google zijn handig, maar vergeten een belangrijk perspectief. Namelijk: de persoonlijke redenen*** zijn veel belangrijker dan de app-gerelateerde redenen. Bij deinstallatie kijkt een gebruiker namelijk naar zíjn behoeftes, niet naar wat de techniek van de app doet. We weten bijvoorbeeld dat gebruikers bij deinstallatie van apps nauwelijks kijken naar de grootte van de app in MB's. Maar wél naar de ruimte op hun telefoon. Als die op is, dan worden apps massaal verwijderd, tot er weer plek is. Uit het onderzoek van Google zou je kunnen concluderen dat je app vooral erg klein moet zijn in MB's. Klopt, dat helpt, maar dat is niet dé belangrijkste reden.

Persoonlijke redenen*** voor deïnstallatie:

55% Geen behoefte meer aan de app
53% Ik had ruimte op mijn telefoon nodig
50% De app was niet zo nuttig als ik dacht
28% Ik had een vergelijkbare app die nuttiger was
24% Ik had een vergelijkbare app die gemakkelijker in gebruik was

App-gerelateerde redenen voor deïnstallatie:

46% De app gebruikte teveel geheugen
39% Technische problemen
32% Teveel reclame
28% De app was niet zoals beschreven
27% Ik kreeg teveel notificaties

 

mobile marketingOpvallende mobile marketing inzichten

Misschien zag je het hierboven al staan, 26% van de mensen vinden apps waardevol als ze er handige notificaties/push berichten krijgen. Dat zou je misschien in eerste instantie niet zeggen, omdat ze ook erg irritant kunnen zijn. Het blijkt dus dat notificaties gewaardeerd kunnen worden, mits ze echt handig zijn! 85% van alle mensen vinden notificaties op hun telefoon waardevol. Hieronder zie je welke mensen het allerhandigst vinden. De onderstaande resultaten komen vrijwel overeen met onze ervaring: nuttigere functies en notificaties worden meer gewaardeerd dan aanbiedingen of reclame.

Meest waardevolle notificaties:

42% Aankoop wordt verzonden/geleverd
35% Herinnering aan een afspraak of reservering
35% Nieuwe korting of aanbod
34% Upgrade voor de app(nieuwe functies)
32% Vermindering van prijs voor een product

mobile marketing

Verder brengt het onderzoek nog goed nieuws: de meeste mensen willen een app nog een kans geven als deze verbetert is. 91% van de mensen zouden een app nogmaals gebruiken, mits veranderingen plaats hebben gevonden. Als de eerste versie van je app niet is bevallen, zijn dus nog niet al je kansen verkeken. De belangrijkste reden voor mensen om een app weer te gebruiken is als de app minder geheugen gebruikt.

Als de andere resultaten van Google's onderzoek met een korreltje zout genomen moeten worden, dan moet dit antwoord met een schep zout genomen worden****. Omdat mensen wordt gevraagd wat ze zouden doen, vragen de onderzoekers in feite aan mensen om hun eigen toekomst te voorspellen. Dat zorgt voor zeer subjectieve antwoorden. Tegelijkertijd spreekt het onderzoek zichzelf tegen: mensen gaven eerder aan dat ze een app deinstalleren, als ze een andere app vinden die nuttiger is (iets dat ook uit ons onderzoek blijkt). Dat vinden we niet terug in deze "herinstallatie" vraag. Je app nuttiger maken, vind ik dus een betere concurrentiestrategie dan de onderstaande uitkomsten van Google's onderzoek:

Belangrijkste reden om een app te herinstalleren****:

43% De app gebruikt minder geheugen
36% De app opnieuw ontworpen voor makkelijker gebruik
32% De app gebruikt minder data
29% Nieuwe functies toegevoegd
17% Exclusieve of bonus aanbiedingen

 

mobile marketingVolgende stap: maak je app onderdeel van de levens van mensen

Met de inzichten van het Google onderzoek heb je een beter idee wat je wél en niet moet doen.

Je hebt wordt pas écht succesvol, als hij onderdeel wordt van de levens van mensen. Hoe je dat doet? Door routine van je app te maken!

Dankzij het boek van Nir Eyal heb ik een PDF kunnen maken waarin precies staat beschreven hoe je mensen 'hooked' aan je app. Hieronder kan je de PDF 'Stappenplan Gebruikersroutine' downloaden.

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen