Als je een advocaat vraagt, dan antwoordt deze altijd "ja, bescherm je idee". Maar een investeerder beantwoordt de vraag altijd met "nee". Wat moet jij nu als ondernemer met een app idee doen? Moet je jouw app-idee beschermen en vastleggen of gaat dat te ver? En welke opties heb je dan nog over? Hieronder kijk of lees je wat je het beste doet om je app idee te beschermen.

Icoon uitspraakApp idee bescherming: patenten werken niet

Laat ik beginnen met het juridische stuk. Je hoort het misschien van alle kanten; "bescherm je app idee met een patent!". Een app-idee beschermen is juridisch gezien echter lastig.

In Nederland is het niet mogelijk om patenten aan te vragen op een app-idee. Al ben je een applicatie ontwikkelaar of app ondernemer; het gaat gewoon niet. Een nieuwe chemische formule, een tastbaar product of een machineonderdeel zijn te beschermen. Het zijn unieke, tastbare feiten. Maar een app idee is juridisch gezien niet uniek genoeg. Het is wel mogelijk om een bescherming op je productnaam en merk te krijgen, zodat je de naam van je app idee beschermt en deze niet zomaar gekopieerd mag worden. Maar dat beschermt je idee niet. Toch zijn er andere methodes...

icoon slot

Je app vastleggen in een i-DEPOT: geen goed idee

Het is wél mogelijk om vast te leggen dat je idee op een specifieke datum door jou is bedacht. Dat je de eerste bent. Dit leg je vast in juridische constructies met een i-DEPOT bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP), waarbij er een idee in een soort kluis wordt vastgelegd en een datumstempel krijgt. Máár, dat betekent nog niet dat jouw app idee beschermd is. Omdat je de éérste was, wil dat nog niet zeggen dat het daarom jouw idee is. Het is een hulpmiddel bij een rechtszaak, maar wil niet zeggen dat niemand jouw idee bij een app developer mag ontwikkelen.

Vind je het vastleggen van je idee belangrijk, dan is er een eenvoudige manier om door een e-mail de andere partij te laten bevestigen dat jij er het eerst mee kwam. Heb je een bespreking gehad met een andere partij, stuur dan achteraf een email naar hen. Beschrijf daarin je idee kort, bijvoorbeeld in één zin. Je wil bevestiging dat de andere partij jouw mail heeft ontvangen en dus bewijs dat ze jouw idee hebben gehoord. Pak het slim aan en gebruik daarvoor een vraag in je email, zodat dit reactie uitlokt van de andere partij.

Voorbeeldmail als eenvoudige vervanging van i-DEPOT:

Beste “andere partij”,

Het was mij een waar genoegen om u gisteren te ontmoeten. Hartelijk bedankt dat u de tijd heeft genomen om te luisteren naar mijn 'korte beschrijving van idee'.

Al heeft u momenteel nog geen tijd om te investeren in mijn 'naam van idee', lijkt het mij ook plezierig om met u samen te werken aan andere projecten. Zou ik u om advies mogen vragen in de toekomst per e-mail?

Met vriendelijke groet,

'De persoon met idee'

Als de investeerder hierop reageert; gefeliciteerd! Nu bezit je een gedocumenteerd bewijs, die je mogelijk gebruikt in een rechtszaak. Nogmaals: dit bewijst alleen dat je eerst was, niet dat je volledige app idee beschermd is. Maar het zal in sommige gevallen helpen.

icoon beschermd documentWerkt het dan wel om je idee te beschermen met een geheimhoudingsverklaring?

Een geheimhoudingsverklaring laten tekenen met iedereen die je spreekt over je idee, is ook een optie. Maar, als degene die je spreekt jouw idee een klein beetje aanpast, dan is het idee niet meer aanwijsbaar van jou en is je geheimhoudingsverklaring zo goed als waardeloos in een rechtszaak. Dan mag iemand anders gewoon de app ontwikkelen. Jouw app idee beschermen met een geheimhoudingsverklaring blijkt dus lastig.

Daarnaast: Stel, je pitcht jouw idee aan een investeerder, app-ontwikkelaar of andere partij. Jij vindt natuurlijk zelf je idee helemaal het einde. Wat je dan vergeet, is dat die partij hoogstwaarschijnlijk een soortgelijk idee vaker heeft gehoord én zal gaan horen. Door de andere partij te dwingen om van tevoren een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen, zorg je ervoor dat deze heel moeilijk een vergelijkbaar idee mag maken, erin mag investeren of anderszins. 

Oftewel, hij is daardoor vatbaar voor rechtszaken en loopt mogelijke projecten mis. Een andere partij zal dus vrijwel nooit een geheimhoudingsverklaring tekenen omdat het zijn belangen schaadt zonder er iets mee te winnen. Dan snijdt hij zichzelf in de vingers. Het heeft dus weinig zin om dit te vragen én levert jou weinig op. Geen handige manier om je app idee te beschermen, laat staan je app-idee verder te brengen.

En niet te vergeten: je komt gewoon onprofessioneel over als je om een geheimhoudingsverklaring of NDA (Non Disclosure Agreement) vraagt. Het is niet wat ervaren app-ondernemers doen. Het laat de andere partij (bijvoorbeeld een ervaren investeerder) zien dat je de markt niet kent. Jouw idee lijkt heel waardevol, maar een investeerder weet dat de waarde zit in de uitvoering. En dat toon je aan door te laten zien dat het in de praktijk werkt, door onderzoek, prototypes, intentieverklaringen, omzet of andere vormen van zogenaamde 'tractie'. 

Je kan wél iets doen als je echt iets vertrouwelijks hebt, zoals een formule. Maak investeerders nieuwsgierig door hen dat te laten zien tijdens de 'due diligence': de onderzoeksfase van de onderhandeling over de prijs die ze gaan betalen. En daarvoor is het heel gebruikelijk om een geheimhoudingsverklaring te tekenen.

Voorbeeld: 

Stel je voor dat je een briljant idee hebt voor een app, net zoals het geval was bij de uitvinding van Coca Cola. In plaats van een uitleg te geven over je geheime formule (die houd je geheim) en waarom je denkt dat het een succes zal worden (puur speculatie zonder bewijs), laat je mensen zien hoe verslaafd je vroege gebruikers eraan zijn en hoezeer ze genieten van de ervaring. Waar je de nadruk op moet leggen, zijn de tastbare bewijzen van het enthousiasme en de tevredenheid van je vroege gebruikers.

"Iedereen heeft “zijn eigen kindje” en heeft helemaal geen zin om tijd om te besteden aan het idee van iemand anders"

icoon bedToch lekker slapen en je idee beschermen

"Oh nee, mijn idee loopt 'vrij' rond, klaar om gestolen te worden", denk je misschien. Ik begrijp dan ook heel goed dat je je app-idee wil beschermen. Het is jóuw idee. Jij hebt het bedacht en niemand anders mag “ermee vandoor” gaan. Je bent er zo veel mee bezig, dat het een beetje je kindje is geworden. En het beeld dat je in Hollywood films ziet, hoe anderen ideeën afpakken en ermee vandoor gaan, verstoort je nachtrust. Hoe moet je rustig slapen als anderen op de hoogte van jouw briljante app idee zijn?

Ik stel je gerust: het stelen van ideeën komt vrijwel niet voor. Dat bestaat alleen in films. In het echte leven is iedereen namelijk bezig met zijn eigen idee, hobby of project. Het idee van iemand anders klinkt misschien goed, maar nog lang niet zo goed als je éigen idee. Iedereen bezit “zijn eigen kindje” en heeft helemaal geen zin of tijd om te besteden aan het idee van iemand anders. In een heel uitzonderlijk geval zie je dat grote bedrijven wél het belang en de mankracht hebben om een idee over te nemen. Maar, dat is iets heel anders dan je idee delen met vrienden, collega’s of kleine bedrijven die echt geen behoefte hebben aan jouw idee en met hun eigen ideeën bezig zijn.

Sterker nog: ik heb inmiddels meer dan 840 ideeën gehoord. Elk van die ideeën houd ik vertrouwelijk en vertel ik nooit door aan anderen. Van al die mensen vernam ik nooit dat hun idee door iemand is gestolen. Dus ook in de praktijk blijkt: een idee stelen komt niet voor!

icoon groep mensenEen app maken doe je niet alleen, zorg samen voor bescherming

En nu een reden om je idee juist wél te delen. Een idee moet zich ontwikkelen om uit te groeien naar een volledige app. En groeien doen we samen, dit geldt ook voor apps. Anderen zullen je helpen om je idee te verbeteren, je idee te testen, te financieren, naar de markt te brengen én in contact te komen met nieuwe mensen.

Ik hoor zo vaak van iemand: “Die app die nu op de markt is gebracht, bedacht ik al 5 jaar geleden.” Zij lieten hun idee verstoffen achterin de ideeën-kast, omdat ze het met niemand durfden te delen. Dat vind ik erg jammer. En waarom zou je niet je idee delen met anderen? Je app idee beschermen staat het delen van je idee juist in de weg!

Kortom: jouw app-idee beschermen lukt nauwelijks. Máár, je hebt niets te vrezen van anderen én het is juist waardevol om je app-idee te delen. Het is een persoonlijke overwinning om je idee te delen. Maar ook een essentiële stap als je jouw idee naar de markt wil brengen. Dus wees een held; deel je idee met anderen!

"De waarde van je idee zorgt voor de bescherming ervan. Voer je idee uit om het te beschermen!"

icoon ideeIs bescherming van je app idee wel nodig? 

Zonder een idee, komt er geen app. Maar hoeveel is je idee waard? Is je app idee beschermen wel de moeite waard? Als je kijkt naar alles wat er geschreven wordt over ideeën, dan kan je al snel de conclusie trekken dat alleen het hebben van een idee niet zoveel waard is:

"Ideas are funny things; they don’t work unless you do" – Lou Holtz

“Ideas not coupled with action never become bigger than the brain cells they occupied.”– Arnold Glasgow

“It’s not about ideas, it’s about making ideas happen.” – Scott Belsky

“Ideas are worthless, execution is everything.” – Scott Adams

Zoals de quotes hierboven duidelijk maken: een idee is niet waardevol op zichzelf. Iedereen kan ideeën bedenken. Maar diegene die een idee uitvoert, creëert waarde.

icoon groeien en ontwikkelenJouw app idee beschermen? Maak je idee waardevol!

Als je idee waardevoller wordt, dan is het lastiger te kopiëren.

Bijvoorbeeld: Toen Facebook net begon, was het eenvoudig hen na te doen met je eigen sociale netwerk. Maar nu Facebook veel gebruikers heeft, is het lastig om deze van hun af te pakken met je eigen sociale netwerk. Facebook kreeg dus door zijn uitvoering een grote voorsprong en is inmiddels zo populair dat je niet meer tegen hen op kan boksen.

Kortom: de waarde van een idee zit hem in de uitvoering ervan. De waarde van je idee zorgt voor de bescherming. Voer je idee uit om het te beschermen! Een niet uitgevoerd app idee beschermen hoeft dus niet.

Een handig stappenplan om meer waarde toe te voegen aan je app idee is de 1111-ezelsbrug. 

Wil je ook weten hoe je je idee moet uitvoeren, waardevol maken en zo je app idee beschermen? Hieronder krijg je direct toegang tot de 1111-ezelsbrug, door je e-mailadres in te vullen:

Hand icoon wit
Weten hoeveel je app waard is?
1111 ezelsbrug PDF
Met deze slimme ezelsbrug ontdek je in 2 minuten hoeveel je app waard is!

Met de 1111-Ezelsbrug ontdek je:

✔️ Hoeveel je app waard is, in 2 minuten
✔️ Hoe je jouw app beschermt door de kracht van je idee
✔️ Welke stappen je kunt zetten om je app te realiseren
 
Toegang tot de 1111 Ezelsbrug kost normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegankelijk:

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter

Ingediend door Bram op

Beste David,

Bedankt voor je interessant(e) stuk(ken). Bij veel vragen waar ik mee zit kom ik toch
telkens op deze site terecht.

Ik ben enorm zoekende betreft het op de markt brengen van een applicatie. Zoals je elders schrijft is het van (groot) belang je idee te delen. Het idee is, uiteraard?!, uitstekend maar door de eenvoud ervan durf ik het juist niet te delen met vrienden.

Het zal op zich geen zwaar "programma" worden aangezien ik de app eigenlijk zo-goed-als uitgeschreven heb, maar ik wil als het mee zit gelijk tot in de puntjes uitbrengen vooral qua design én marketing. Laatst genoemde lijkt mij de zwaarste klus. Zo heb ik ergens gelezen dat je de helft van je totale budget opzij dient te zetten voor marketing. Klopt dat?

Zelf ben ik totaal niet actief op geen enkele social media, en zie het ook niet zitten om het zelf via deze weg aan de man te brengen. Is het dan gedoemd te mislukken?

Dank bij voorbaat voor je reactie.

Groeten,

Bram

Ingediend door david@appar.nl op

In reply to by Bram

He Bram,

Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Het klopt dat marketingkosten de helft van je budget kan beslaan, maar dat ligt uiteraard aan je plan. Alleen social media is in de meeste gevallen niet genoeg. Wat wél slim is, is om te zien welke kanalen de beoogde gebruikers van je app gebruiken. Komen ze vaak op een bepaalde plek? Gebruiken ze bepaalde websites? Hebben ze een persoon waar ze naa rop kijken? Maak daar gebruik van om je app op deze gerichte kanalen te promoten.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent, je vindt de 1111-ezelsbrug in je e-mailbox.

-David

Ingediend door Suus op

Andermaal bedankt voor de informatie. Als app-leek weet ben ik sinds het lezen van je blog, er steeds meer van overtuigd dat niet geschoten altijd mis is. Ik durfde ook niet mijn idee te vertellen aan anderen. Maar deed het toch en ja hoor, ik kreeg al gelijk te horen dat een kennis dat ook doet en hem kon benaderen.
Ik ben nu een plan aan het bedenken en uitwerken op papier. En bedenken hoe ik mijn idee waardevol kan neerzetten. Jammer dat het ontwikkelen van een app best prijzig is!

Groeten,

Suus

He Suus,

Gaaf om te horen dat het delen van je idee je verder geholpen heeft. Delen is vermenigvuldigen! :)

De belangrijkste reden dat een app ontwikkelen duur is, is dat je iets unieks wil maken. Iets dat nog niet bestaat. Dat betekent ook dat er maatwerk een app voor je ontwikkelt wordt. En dat kost meer ontwikkeluren. De kosten zul je dus moeten maken, maar je kunt wél op verschillende manieren financiering voor je app krijgen. Hier vind je een artikel hierover: https://www.appspecialisten.nl/kennisbank/16-originele-manieren-hoe-je-…

Mocht dat niet genoeg zijn, plan dan gerust een gratis 30 minuten telefoongesprek met mij met de contactknop onderin het scherm.

Je vindt de 1111-ezelsbrug in je mailbox.

Groeten,

-David

Ingediend door Jet op

Ik zat me nadat ik een idee had idd af te vragen of er patent aangevraagd kan worden. De inhoud van je mail is handig te weten. En het inspireert me verdere stappen te zetten.

Ingediend door Wim op

Hallo David,

Ik ben nu enkele maanden bezig met het uitwerken van mijn App-idee. Het is nu dusdanig "gerijpt" dat ik het voorgelegd heb aan potentiele klanten. Unaniem was men razend enthousiast. Ook heb ik nu twee app bouwers benaderd. Iedere keer vraag ik wel om geheimhouding maar door het enthousiasme van iedereen ben ik wel bevreesd dat het gekopieerd kan worden. Uit je artikel blijkt dat het moeilijk juridisch te beschermen is. Wel heb ik reeds het idee en de namen vastgelegd bij het merkenbureau BBIE.
Het is me nu zeker na het lezen van dit artikel duidelijk geworden dat ik volle kracht vooruit moet. Heb je misschien nog tips hoe je een goede app bouwer selecteert?

Groeten van Wim

Ingediend door david@appar.nl op

In reply to by Wim

Hoi Wim,

Mooi om te horen dat je zoveel enthousiaste reacties krijgt. Dat geeft je ook zelf energie om door te gaan!

Ik kan me voorstellen dat je vreest om je idee. Maar ik zal je geruststellen: de kans dat iemand met je idee "er van door gaat" is minimaal. Zeker app-ontwikkelaars hebben daar geen behoefte aan: hun belangrijkste probleem is dat hun programmeurs doorbetaald worden en dat gaat het makkelijkste als ze opdrachten van klanten uitvoeren. Zelf een idee in de markt zetten heeft een hoger risico en levert pas na een lange tijd rendement. Een geheimhoudingsverklaring afsluiten met een app-ontwikkelaar is niet heel waardevol en kan zelfs een drempel opwerpen.

Alleen bij grote bedrijven die strategisch belang hebben bij je idee zou ik op je hoede zijn. Die hebben soms interne projectteams die ideeën in de markt kunnen zitten (al zitten die vaak al vast aan een strakke planning).

Kortom: je kunt vanaf rustig slapen: deel je idee gerust met anderen, er is weinig te vrezen.

Ik stuur je een PDF toe waarin je 20 tips krijgt hoe je een goede app bouwer selecteert. Als andere mensen dit lezen en die PDF ook willen ontvangen: Ontvang ook 20 tips voor het vinden van een goede app bouwer door je grootste inzicht te plaatsen als reactie onder dit artikel: https://www.appspecialisten.nl/kennisbank/7-markten-waarin-app-bouwers-…

Groeten,

-David

Ingediend door Jerry op

Toch is dit ook belangrijk om te lezen waarom je het juist wel zou moeten doen. http://www.rvo.nl/onderwerpen/innovatief-ondernemen/octrooien-ofwel-patenten/octrooi-anders-beschermen   het gaat oa over Intellectueel eigendom en auteursrecht

Hoi Jerry,

Bedankt voor je aanvullende informatie. Ik merk dat de RVO informatie aanvullend is, maar weinig toevoegt voor mensen met een app. Het is misschien ook verwarrend, omdat bijvoorbeel een patent niet van toepassing is op een app. Begrijpelijk ook: RVO informeert een breed publiek, mijn artikel laat alleen zien wat van toepassing is als je een app wil beschermen. Het doel van dit artikel is om grip te krijgen in het woud aan regelgeving rondom idee-bescherming. Ik hoop dat het je verder heeft geholpen :)

Met vriendelijke groet,

-David

Ingediend door Ignace op

Hallo dag David,

ik vind het enorm leuk om grote delen van mijn vragen beantwoord te zien in jouw video's.

Toch heb ik het een beetje lastig met het delen van het idee zonder  dat je daar beschermt door bent. Zeker met professionals . Zij kunnen kwasie onmiddelijk inschatten of je idee zal aanslaan of niet , en als dat het geval zou zijn kunnen zij je dan gemakkelijk met een kluitje in het riet sturen ?

Vriendelijke groeten

Ignace