Waarom bestaat deze app nog niet?| kennisbank

Waarom bestaat deze app nog niet? Ik kreeg laatst de mail met de vraag waarom een visitekaartjes app nog niet bestaat: 

"Het is toch een drama, dat invoeren van visitekaartjes. Waarom kan dat nou niet simpel?"

Goede vraag! Hier is waaróm:

Visitekaartjes-app: Waarom bestaat deze app nog niet?

Goed nieuws, er is niet persé een app voor nodig om visitekaartjes snel uit te wisselen. Bijvoorbeeld op qr-code-generator.com, daar maak je met een QR-code waar contactgegevens gewoon in staan en je met een standaard qr-code lezer app direct gegevens kunt inlezen in je telefoon.

Omdat dit al bestaat, maar (bijna) niemand het gebruikt is wellicht de vraag belangrijker: waarom gebruikt niemand dit nog niet, terwijl het zo eenvoudig is? Dan is meteen de volgende vraag: is er dan wel behoefte aan een app?

In feite gaat het er dus om: het probleem dat je beschrijft, is dat groot genoeg om mensen te overtuigen hier een aparte app voor te downloaden?

Vrouwenportemonnee

Waarom bestaat deze app nog nietEen voorbeeld dat vaak wordt gebruikt wordt om de grootte van een probleem te schatten is de portemonnee van een vrouw. Dat is vaak een vrij groot exemplaar met een grote verzameling van kortingspasjes. Dat is lastig, zeker in en kleine handtas. Dat moet toch handiger kunnen?

Dat probleem hebben veel app-ondernemers gezien en daarom lieten ze diverse apps maken die kortingspassen inscannen. Zo zet je dus als vrouw al je kortingspassen in je smartphone en dat bespaart je veel plek in je handtas. Ideaal, toch?

Wat blijkt: voor veel vrouwen is het best veel moeite om zo'n app te downloaden en al hun pasjes in te scannen. De moeite die gebruikers moeten nemen is veel groter dan de oplossing die zo'n app biedt. Daarom zijn er nog geen grote successen geworden van een kortingpassen-app.

Hoe dan wel?

Waarom bestaat deze app nog nietJe wil natuurlijk weten of het probleem dat jouw app oplost, wél de moeite waard is. Dus, hoe meet je dat?

Op de eerste plaats is het belangrijk om een gebruiksmoment en doelgroep te bepalen die een probleem ondervinden. Als je namelijk een probleem oplost voor iedereen, verwatert de waarde die je app levert over een grote doelgroep. Durf dus te kiezen voor één doelgroep, hun gebruiksmoment en een specifiek probleem.

In ons voorbeeld van de kortingspassen app is dit de vrouw, die rondloopt met een handtas, waarin weinig plek is door de vele kortingspassen in haar portemonnee. Daarna ga je met deze specifieke doelgroep meten of het probleem de moeite waard is.

Experiment

Waarom bestaat deze app nog nietJe wil dus weten: gaan mensen de moeite nemen om je app te downloaden en toe te passen in het bedoelde moment. Oftewel, hebben ze iets óver voor de oplossing die je app biedt, zoals een klein geldbedrag of het achterlaten van hun emailadres? In het voorbeeld van de kortingspassen-app zou je het voordeel van de app kunnen simuleren door een eenvoudige internetpagina, waarop staat:

De alles-in-een kortingspas - Al je kortingspassen in één 

Hoe werkt het?
Je fotografeert al je kortingspassen met je telefoon en stuurt ons digitaal foto's. We sturen je de alles-in-een-kortingspas terug!

Inschrijven
We zijn nu bezig met afspraken met winkelketens. Als eerste een alles-in-een kortingspas ontvangen?

Vul dan hieronder je e-mailadres in: _______ 

Door deze eenvoudige internetadvertentie gericht op vrouwen zou je zo kunnen kijken hoeveel er reageren op je advertentie. Zo meet je dus of er daadwerkelijk interesse is voor een soortgelijke oplossing.

Zo'n experiment uitvoeren kost je wat geld en tijd, maar véél minder geld en tijd dan het bouwen van een app. 

Als dit experiment een succes is kun je met een gerust hart je app bouwen. Of je maakt je app-idee sterker door de mensen die hun contactgegevens hebben achtergelaten te vragen om feedback.

Uitslag

Waarom bestaat deze app nog nietWees in zo'n test eerlijk voor jezelf. Hoeveel reacties verwacht je vooraf? En heb je er achteraf minstens zoveel ontvangen?

De moedigste beslissing is niet om dóór te gaan als je weinig reacties hebt, maar juist door te stoppen en je energie ergens anders op te richten. 

Dus: Waarom bestaat deze app nog niet? Omdat er in dit geval niet genoeg behoefte aan is.

Vervolg

Heb je jouw app-idee getest? Dan kun je in onze zoekmachine een passende app-ontwikkelaar vinden.

Nog bezig met testen en wil je weten of er aan jouw app wel behoefte is? Begin met een app try-out, dan laat ik je zien hoe je dat aanpakt.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe,

-David

markten
onderwerpen