Wat is de kracht van Google Glass?

Google Glass werd op 27 juni 2012 voor het eerst volledig getoond aan consumenten. Op dat moment stonden veel mensen met open mond te kijken. Maar waarom is Google Glass zo revolutionair? De onderstaande 3 redenen laten zien waarom deze ‘bril’ zo anders is dan we gewend zijn.

Open

Als je over straat loopt zie je overal mensen op hun smartphone kijken. Mensen turen naar het scherm en lijken hun omgeving volledig te vergeten. Het normale gezichtsveld van 140 graden verdwijnt opeens naar een scherm van een paar centimeter en mensen sluiten zichzelf hierdoor af. Met Google Glass verandert dit. Mensen krijgen niet langer ‘een schermpje met informatie’, maar informatie die toegevoegd wordt aan hun realiteit. Hierdoor blijven deze mensen veel opener voor contact.

Eenvoud

De projectie van een Google Glass bril is slechts 640×360 pixels groot. In verhouding: een modern smartphone scherm heeft tot 1920 x 1080 pixels. Hierdoor kan er veel minder informatie worden weergegeven op de bril. Sommige app-ontwikkelaars vinden het lastig om genoeg informatie kwijt te kunnen in een app op een klein scherm. Zij zullen dus rigoureus moeten gaan schrappen in de informatie die ze gaan tonen in Google Glass. Deze rigoureuze verandering zorgt ervoor dat er anders nagedacht moet worden over informatievoorziening. Hiervoor heeft Google zogenaamde ‘Cards’ voor bedacht: eenvoudige kaarten die alleen relevante informatie tonen gebaseerd op de input van de gebruiker. De gebruiker staat bij Google Glass dus nog centraler en de informatie is nog eenvoudiger.

Omnipresent

Met een Google Glass op je hoofd heb je informatiebron altijd tot je beschikking. Het is er altijd. Ze noemen dit nieuwe type apparaat daarom ook een ‘wearable’, iets dat je draagt zoals een kledingstuk. Sommige mensen steigeren bij de mogelijke privacy inbreuken, anderen zien de kansen van een apparaat dat zich aanpast op zijn omgeving én direct benaderbaar is. Door je hoofd te knikken of het gesproken commando ‘OK Glass’ activeer je de Google Glass. Dat is 10x eenvoudiger dan je smartphone uit je broekzakhalen, hem te unlocken en door de menu’s te navigeren naar de juiste app.

Deze ongebruikelijke kenmerken zijn niet persé een recept voor succes. Sterker nog: vaak zijn zaken die mensen niet kennen, ongewennig. Zo ook bij Google Glass, dat tot op heden nog niet is doorgebroken. Dat heeft onder andere te maken met het ongemak dat mensen ervaren met de nieuwe kenmerken die deze bril heeft. 

Ook voor jouw app-idee geldt dat je mensen niet in een nieuwe situatie moet brengen. Ga op zoek naar een situatie die bekend is voor mensen en laat je app daarin een probleem voor mensen oplossen. Dat is een belangrijk, misschien wel het belangrijkste, ingredient voor een succesvolle app.

Nieuwe informatie

Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Hoe je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je hoog in de app store komt te staan? Lees dan dit artikel genaamd 'Hoe maak je een app'

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

-David van AppSpecialisten