Zo is het om een succesvolle app te hebben: de 4 fases van appontwikkeling| kennisbank

Je staat aan het begin van een pad. Misschien heb je de eerste paar stappen al gezet, of sta je nog stil, denkend over hoe je pad eruit gaat zien. Het kan je nieuwsgierig maken, maar ook overweldigend lijken. Zo werkt dat bij app-ideeën!

Wanneer je een app-idee wil gaan ontwikkelen komen er vragen in je op. "Waar begint mijn pad? Wat zijn de eerste stappen eigenlijk? Wat kan ik verwachten, en wat verwacht men van mij?"

Ik laat je zien wat er zoal gebeurt onderweg naar jouw app-succes. In dit artikel deel ik het pad van appontwikkeling netjes op in 4 fases, zodat je een goed overzicht hebt en beter weet wat je te doen staat voor de volgende stap.

Klaar voor de app-start? Lees het hieronder of bekijk de livestream opnieuw:

video een eigen app maken

Fase 1: Het uitwerken van je idee

Je begint met het uitwerken van je app-idee. Want je hebt natuurlijk een idee. Een idee dat je graag wil uitwerken tot een succesvolle app. Een app waar veel mensen gebruik van gaan maken.

Maar je idee is er meestal niet in één keer. Het heeft tijd nodig om te rijpen. Je voegt functies toe, haalt andere functies weer weg. Het is knippen en plakken. Je bent bezig met brainstormen, de theorie, het schetswerk.

Wat goed werkt is het met anderen sparren over jouw app-idee. Apps worden namelijk zo goed als altijd door meerdere mensen gemaakt. Niet alleen in de productiefase, maar ook hier al, tijdens de vorming van het app-idee.

Sommige mensen met een app-idee die ik spreek vragen mij wel eens of dat wel zo'n goed idee is, je app-idee delen. Want wordt dat dan niet gestolen? Uit ervaring kan ik je vertellen dat ideeëndiefstal eigenlijk nooit gebeurt. Mensen zijn juist enthousiast om je te helpen je idee verder te ontwikkelen. Je app-idee kan er echt zoveel krachtiger en succesvoller van worden.

Fase 2: Aansluiting vinden op de markt

Na het uitwerken van je app-idee kom je bij een heel spannende fase. Nu is namelijk het moment dat je theorie om gaat zetten in praktijk.

In deze fase test je uitgebreid wat wel en niet werkt voor jouw app-idee. Je deelt je gevormde idee met anderen en verzamelt de feedback die je krijgt. Die feedback kan zijn van testers uit een gebruikersonderzoek, maar ook van mogelijke investeerders. Het is in feite een reality check: is jouw app-idee levensvatbaar?

Als uit de feedback blijkt dat jouw idee niet aanslaat, is het belangrijk om je idee te gaan tweaken. Terug naar de tekentafel! Dat klinkt misschien wat vervelend, maar liever nu dan later. Je hebt misschien al wat geld geïnvesteerd in de eerste ontwikkelingsstappen, maar nog lang niet zoveel als wanneer je pas bij de volgende fase gaat testen en dan blijkt dat je idee nog wat aangescherpt kan worden.

Fase 3: Ontwikkeling en lancering van je app

Je hebt je onderzoeksfase gehad. Tijd voor het productiewerk! Jouw app gaat de ontwikkelingsfase in. Je gaat op zoek naar een ontwikkelaar die samen met jou de app op de markt gaat brengen.

Zoals ik aan het einde van de tweede fase al zei, is het geen goed idee om pas in deze fase na te denken over mogelijke gebruikerstesten. Toch merk ik dat dit (te) regelmatig wel gebeurt. Het zal de laatste keer niet zijn dat een prima app-idee na een paar jaar van ontwikkeling strandt in de ontwikkeling omdat deze met de onderzoeksfase is omgewisseld. Zonde van je tijd én van je geld, want appontwikkeling is een stuk duurder dan een gebruikerstest.

"Je bent een ondernemer; de grootste fan van je eigen app."

Maar goed, laten we er even van uit gaan dat je de fases op de goede volgorde doorloopt. Voor je ontwikkeling en lancering kan het meehelpen als je ambitieus bent. En als je die ambitie ook laat zien! Je bent een ondernemer; de grootste fan van je eigen app.

Je moet laten zien dat je je app graag op de appstore wil hebben staan. Je laat zien aan mensen om je heen dat je 't meent, dat je niet zomaar opgeeft. Dat geeft anderen zekerheid dat jouw app-idee niet zomaar een bevlieging is. Het maakt het makkelijker om mensen aan je app-idee te binden, om je netwerk te vergroten, om zakelijke relaties te vinden. Hoe meer mensen van jouw app-idee afweten, hoe groter de kans op zakelijk succes. Dat trekt op zijn beurt weer meer succes aan.

Je krijgt steeds meer meningen te horen over jouw app-idee. Er komt meer en meer feedback binnen, steeds meer mensen raken verbonden. Het kan je zelfs gebeuren dat de groei van je app tijdens de ontwikkeling of zelfs na de lancering zó groot wordt, dat je het overzicht verliest. Op dat moment kom je in de vierde en laatste fase.

Fase 4: Een bedrijf vormen

Ja, verlies van overzicht klinkt wat heftig, maar in de wereld van apps eerder de regel dan uitzondering. Gelukkig is er de vierde fase. Want vanaf nu krijg je weer grip op de ontwikkeling van jouw app. De sterke groei van de vorige fase stabiliseert tot een rustige groei. Je krijgt weer overzicht en controle over je app-ontwikkeling.

Daarmee heb je de rust om aan verdere stappen te denken. Wie gaat jouw app verder helpen ontwikkelen? Hoogstwaarschijnlijk mensen die jou helpen om het overzicht te bewaren. Planners, organisatoren, regelaars. Mensen die ervoor zorgen dat jouw app werkt en blijft werken. Kortom, je gaat een bedrijf vormen rondom jouw app.

De vier fases van Instagram

Leuk, zo'n theorie over die fases, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Nou, wat dacht je van een van de grootste apps tot nu toe? Jazeker, ook Instagram heeft deze vier fases doorlopen.

Laten we beginnen bij het begin. Fase 1: Kevin en Mike hadden een app-idee. "Zou het niet gaaf zijn om een app te hebben waarmee je al je vrienden kan laten zien wat voor heerlijk drankje je hebt besteld bij die ene hippe bar? Met een mooie foto erbij laat je iedereen weten dat jij weet wat genieten is." Okay, dat soort beelden kom je nog steeds wel tegen op Instagram. Maar Kevin en Mike hadden het niet over Instagram. Nee, ze hadden het over 'Burbn'.

Het idee van deze twee jongens was dus Burbn, een app gefocust op horeca belevingen delen. Hier kwam verandering in gedurende de tweede fase. Want wat gebeurde er nou? Ze haalden een investeerder binnen die wel potentie zag in Burbn. Hij wilde er wel geld in steken, maar alleen op de voorwaarde dat hij actief deel mocht nemen aan de appontwikkeling. Akkoord, zeiden Kevin en Mike.

Niet veel later stonden de twee voor een verrassing. De eerste data van de gebruikerstesten was binnengekomen. Wat bleek? De app deed het aardig, maar de veruit meest populaire functie was dat gebruikers foto's konden nemen van hun zichzelf met hun vrienden en hun favoriete drankjes. De investeerder stond erop dat ze hun app-idee zouden aanpassen en zich op de resultaten van de test gingen richten; dat was waar de markt om vroeg! Kevin en Mike schrokken hier eerst wel van. Dat was immers niet wat zij met hun app wilden gaan doen. Het was de bedoeling dat het echt gericht was op die horeca ervaringen. Toch hebben ze de keuze gemaakt om het advies van de investeerder op te volgen. Ze deden meer onderzoek naar de fotofunctie.

Niet veel later maakte de app een enorme groeispurt door. De fotofunctie was een goede zet geweest. De app Burbn werd in 2008 vervangen met Instagram. De app groeide en groeide. De twee jongens hadden inmiddels een goed team om zich heen verzameld, maar konden de groei simpelweg niet bijhouden. Toen kwam Facebook ten tonele.

"We kopen jullie app en maken het nóg groter. Dat doen we met onze uitgebreide kennis en mankracht. Natuurlijk voor een mooie prijs. Deal?"

Facebook deed een voorstel. "We kopen jullie app en maken het nóg groter. Dat doen we met onze uitgebreide kennis en mankracht. Natuurlijk voor een mooie prijs. Deal?" Zoals je inmiddels wel weet is het inderdaad een deal geworden. Facebook maakte de app nóg groter en zorgde ervoor dat die groei uiteindelijk stabiliseerde.

Ben jij een Mike of een Mark?

Oké, top zo'n voorbeeld. Nu even terug naar jou. Want misschien herken jij wel wat van jezelf in Kevin en Mike. Dat je een gaaf idee hebt, waar al dan niet nog aan getweakt gaat worden in een volgende fase. Maar wat daarna? Veel creatieve denkers verliezen veel van hun plezier in de derde en vierde fase. Hierin wordt namelijk veel vastgehouden aan het bestaande succes van de app. Nieuwe ideeën komen minder aan bod.

Het is verstandig om na te denken over jouw toekomstige rollen binnen de ontwikkeling van jouw app-idee. Ben jij net zo'n organisator als een bedenker? Of ben je veel liever bezig met het brainstormen en opzetten van een app? Afhankelijk van de rollen die jij voor je ziet, kan het een optie zijn om jouw app te verkopen in de derde of vierde fase, net als Kevin en Mike van Instagram. Dat is geen teken van zwakte; het laat juist zien dat je weet waar je krachten liggen, welke dingen jou het beste op gang krijgen.

Zie jij het echter wel zitten om die laatste fases mee te maken? Dan heb je misschien wat meer gemeen met een partij als Facebook. Je mag van hem vinden wat je wil, maar Mark Zuckerburg zit er vanaf het begin van Facebook nog steeds bij. Zo zie je, opties genoeg.

Klaar voor de eerste stap?

Nu dat alle fases zijn doorgesproken en je een praktisch voorbeeld hebt gekregen, is het tijd om zelf maar eens aan de slag te gaan, vind je niet?

Dan is het wel zo prettig om wat handvaten mee te krijgen. Want wat moet je jezelf precies vragen, welke stappen neem je nou precies en waar moet je verder nog voor opletten? Ik laat je zien hoe je stap voor stap jouw app van de grond krijgt met het stappenplan van A tot App! Vul hieronder je e-mailadres in, dan krijg je meteen een mail met toegang tot het stappenplan.

Stappenplan van A tot App

Kom erachter welke stappen je moet zetten naar een succesvolle app!

Stappenplan van A tot App

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

Ik wens je een succesvolle app toe. 

-David van AppSpecialisten

markten
geschreven door
David van der Loo

Plaats mijn reactie

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen