Dat begint met een sterke identiteit, een uniek app-concept en een prototype, die je creëert tijdens de concept-ontwikkeling.
David van der Loo
Oprichter & App expert bij AppSpecialisten
Wil jij een krachtig concept van jouw app maken? Plan dan een belafspraak om dit met mij te bespreken.
De gebruiker bepaalt of hij een app gaat gebruiken en of de app dus een succes gaat worden. We weten inmiddels uit het onderzoek (bron) dat het succes van een app grotendeels bepaald wordt door “Perceived Usefullness”, de wetenschappelijke term voor “nut” of “toegevoegde waarde”.
Laten we deze term uit elkaar trekken. Het begint met Perceived, hoe de gebruiker het ervaart. Oftewel, de oplossing die jij biedt met de app moet geplaatst worden in de context en gedrag van de gebruiker. Usefullness is de toegevoegde waarde van de app voor de gebruiker. Dus het moet een probleem oplossen of een situatie op een bepaalde manier gemakkelijker maken. Beiden moet je dus onder controle hebben, wil je hoog scoren op deze factor. Het komt erop neer dat je enerzijds de context en gedrag wil weten en anderzijds welke problemen en verbeterpunten er zijn in de praktijk.
Dit beide ‘zachte waardes’ zijn, die je moet achterhalen in een kwalitatief onderzoek. Een fijne manier om dit uit te voeren is met interviews. Je doel hierbij is niet om álle gedraging van gebruikers te achterhalen of om iets statistisch significant te maken, je wil weten hóe gebruikers zich gedragen en waar verbetering mogelijk is. Als je daarna wil weten of dit bij een statistisch significante groep gebruikers voorkomt, kun je met een kwantitatief onderzoek uitvoeren, zoals een enquête. Er zijn bureaus die deze interviews met gebruikers uitvoeren, maar wil je zelf uitvoeren, dan is het slim om open gesprekken aan te gaan met een selecte groep gebruikers. Uit onderzoek weten we dat als je 5-7 gebruikers interviewt, je 80% van alle gedragingen achterhaalt (bron). Dat is dus ook voor nu jouw onderzoeksgrootte: 5-7 gebruikers.
Ga met deze mensen een open één-op-één gesprek aan waar je hen alleen vraagt naar hun gedrag uit het verleden. Laat het beschrijven wat ze nu in de situatie doen, waarvoor de app bedoelt is. Vraag vaak door (waarom?) en laat hun aangeven wat hen het meeste stoort. Voorkom vooroordelen in je onderzoek door nóóit te vragen naar meningen of wat gebruikers zouden willen hebben. Goede stelregel is om de gebruiker te laten vertellen over hun ervaring en zelf alleen open vragen te stellen. Ben je ervan bewust dat als dit niet lukt, je slechte resultaten krijgt uit je onderzoek. Resultaten die je een verkeerd beeld geven, waardoor je je app gaat bouwen op een manier die juist níet werkt in de markt. Dus: hou jezelf scherp op de beinvloeding van het onderzoek door de bovenstaande tips.
Deze interviews zijn vaak heel verhelderend. Je leert hoe de gebruiker zich gedragen, wat de context is, wat er fout gaat en waar er verbetering mogelijk is. Dit geeft vaak al genoeg input en discussiepunten voor de volgende stap. Wil je een hoge zekerheidsgraad en is je doelgroep groot genoeg, dan kun je je bevindingen valideren met een enquête.
Vervreem je niet van je doelgroep
Test en kom erachter of je doelgroep je app wel snapt
Ben niet wéér een app
Zet je idee om in een uniek app-concept
Betaal niet te veel
Test met je doelgroep, scherp aan en bouw daarna pas je echte app. Dat bespaart kosten!
Voorkom een app zonder gevoel
Krijg een sterke identiteit voor je app
STAP 1: IDENTITEIT
We creëren samen het gevoel van je app
Het gevoel van je app is niet alleen een goede basis, het is ook belangrijk om gebruikers te overtuigen om je app te downloaden. We beginnen met je missie en visie, dan de kernwaarden, de naam van je app en ontwikkelen op dit fundament een huisstijl, inclusief logo, kleuren, typografie etc.
STAP 2: PROTOTYPE
We maken in deze fase je app tastbaar!
Zo kun je mensen in je omgeving laten zien hoe je app exact gaat worden, zonder de app te hoeven programmeren. Niet alleen handig om zo investeerders, potentiële klanten en belanghebbenden te overtuigen, ook is het gaaf om je omgeving je app te kunnen laten zien!
STAP 3: GEBRUIKERSTEST
Gebruikers moeten je app snáppen
Bijkomende voordeel van een prototype: je kunt je app al voorleggen aan gebruikers voordat je hem laat bouwen. Zo kun je de laatste hand leggen aan je concept, voordat je veel geld uitgeeft aan het bouwen van functies die de gebruiker niet snapt.
Is conceptontwikkeling duur?
Niet als je bedenkt dat een app laten maken je gemiddeld €19.000 kost. Als je jouw app serieus wil uitvoeren, dan investeer je nu om later geld te besparen. Door het hebben van een prototype heb je ook veel meer kans om investeerders voor je app over te halen.
De prijs van conceptontwikkeling bepalen we samen, op basis van je behoeftes. Neem dus gerust contact op om samen naar je behoeftes te kijken en een prijs te krijgen.
Moet mijn idee al uitgewerkt zijn?
Als je begint aan de conceptontwikkeling van je idee, dan is het belangrijk om al onderzoek naar je doelgroep te hebben gedaan. Als je de behoeftes en het gedrag van je doelgroep weet, geeft dat input om je concept vorm te geven. Is je idee echt nog pril? Dan kun je het beste beginnen met een App Try-out . Tijdens deze test kijken wij samen naar je doelgroep, verdienmodel, financiering en de sterkte van je idee.
Wat heb ik aan het einde van de conceptontwikkeling?
Je start de conceptontwikkeling met het ontwikkelen van een app-identiteit. Je krijgt dan een sterke missie, visie en kernwaarden waardoor je precies weet wat jouw doel met de app is. Daarna is er ruimte voor een brainstorm, waarmee je jouw concept versterkt en omkaderd. Met dit concept gaan wij aan de slag om een prototype te maken. Dat prototype wordt gemaakt door een specialist én daarna getest met de doelgroep. Uiteindelijk heb je een sterke identiteit, concept, logo, huisstijl en een app prototype én een test met gebruikers.