4 redenen waarom mensen jouw app downloaden

4 redenen waarom mensen jouw app downloaden| kennisbank

app downloaden

Als mensen op het punt staan om je app te downloaden, wat doen ze dan? Luisteren ze naar de tips van hun vrienden? Of kijken ze juist naar de functies van de app? Dat zijn de vragen die de scriptie van Boy Alberts, stagiair bij AppSpecialisten, heeft beantwoord. Dit is niet alleen een leuk afstudeeronderwerp, het levert ook waardevolle informatie op. Informatie die van jouw app een app-succes gaat maken!

Het onderzoek bekijkt wat de redenen zijn voor het downloaden op het moment dat iemand de app downloadt. Ook vergelijkt het onderzoek de reden voor downloaden van apps, in de categorie game apps (spelletjes zoals Angry Birds of WordFeud) en functionele apps (toepassingen zoals Whatsapp en bankieren-apps). 

Hoe mensen in de appstore komen of hoe ze over een app horen lees je in het onderzoek over appstore marketing.

We hebben de  4 belangrijkste redenen voor het downloaden van game apps en functionele apps samengevat in deze infographic:

app downloaden

Download als PDF

App download reden 1: je app is nuttig

Nut speelt een rol bij game apps, maar is doorslaggevend voor het downloaden van een functionele app. Op verschillende manieren benadruk je het nut van je app in de appstore, we geven je wat voorbeelden op basis van Whatsapp:

Vertel concreet wat de app doet. Dus niet “blijf in contact met bekenden”, maar “stuur berichten en chat met vrienden en familie”. Dat kan met een plaatje of video die deze situatie uitbeeldt.

Laat zo concreet mogelijk de voordelen zien van wat de app doet. Zo is “vervang sms en verstuur gratis berichten” beter dan “stuur goedkoop berichten”.

Kijk naar de problemen die gebruikers hebben en vertel hoe jouw app deze problemen oplost. Zo adverteert Whatsapp ermee dat je geen gebruikersnamen hoeft te onthouden (zoals bij Twitter), maar dat automatisch de telefoonnummers uit je adressenboek worden gebruikt.

App download reden 2: Een app zorgt voor plezier

Bij zowel game apps en functionele apps is plezier belangrijk maar bij game apps het meest. Plezier betekent hier: lijkt de app je leuk in gebruik?

Ook jouw app moet laten zien dat het leuk is om hem te gebruiken. Dat kun je laten zien in je communicatie, zoals bij de beschrijving, video, screenshots en afbeeldingen in de appstore. Creëer op deze plekken een positieve emotie. Een aantal voorbeelden zijn:

Gebruik in de tekst woorden zoals: “beleef de …”, “gebruik de eenvoudige interface om..”, “wij maken van … (een vervelende taak) een leuke bezigheid” of“ontdek de mooiste…” Je kunt ook beschrijven hoe het gebruik van je app vreugde oproept.

Gebruik foto’s die een fijne sfeer creeëren.

Benadruk het gebruiksgemak, laat bijvoorbeeld de overzichtelijke navigatie  van de app zien.

Gebruik lachende mensen in afbeeldingen, screenshots en video.

Creëer een positieve stemming in de video, bijvoorbeeld met vrolijke muziek.

Stel jezelf de vraag: "geeft deze afbeelding/tekst/video mensen een glimlach op hun gezicht?"

App download reden 3: invloed van sociale omgeving

Met sociale omgeving bedoelen we enerzijds persoonlijke contacten (wat vrienden en familie zeggen) en anderzijds massamedia (welke berichten gebruikers hebben gezien in reclames, poster en flyers). De sociale omgeving is een belangrijke reden om een app te downloaden maar echter nooit de hoofdreden. Daarnaast heeft de social omgeving alleen invloed op functionele apps. 

De invloed van de sociale omgeving gebruik je alsvolgt:

Herinner mensen aan de app buiten de appstore, bijvoorbeeld met een tv campagne. Dat is niet voor ieder budget weggelegd dus probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Met een Facebook-, Google- of YouTube-campagne kun je je specifiek richten op een doelgroep waardoor je het meest uit je promotiebudget haalt.

Aanbevelingen van persoonlijke contacten zijn belangrijk om mensen over te halen tot het downloaden van een app. Zorg er daarom voor dat je app zich snel kan verspreiden. Maak de waarde van de app groter als meer vrienden hem gebruiken. Bijvoorbeeld, de online opslag app Dropbox beloonde gebruikers met extra opslagruimte als zij de app verspreidden via hun vrienden.

Veel gebruikers vinden het een risico om een nieuwe app met vrienden te delen, omdat ze niet weten of vrienden dit wel cool’ vinden. Stel hen gerust en vertel hen dat ze de app kunnen uitproberen zonder vrienden uit te nodigen.

Naast risico’s zijn er ook kansen in het delen met vrienden. Geef gebruikers het gevoel dat ze ‘erbij horen’ als ze de app gebruiken. Laat zien hoeveel vergelijkbare mensen de app al gebruiken. Bijvoorbeeld: “blijf op de hoogte van foto’s die worden gedeeld in je vriendengroep”.

App download reden 4: Kritische massa

Voor game apps is het belangrijk dat deze in de appstore hoge rankings, ratings en reviews heeft. Voor functionele apps is dit nauwelijks van belang.

Kritisch beïnvloed je positief door:

Je ranking in de appstore wordt bepaald door hoeveel mensen je app downloaden in een bepaalde tijdperiode. Door de promotie van je app te concentreren in een korte periode kun je meer mensen binnenhalen in een korte tijd. Zo kom je dus hoger in de rankings. Als je eenmaal hoog in de rankings staat is het eenvoudiger om nieuwe gebruikers te trekken en hoef je minder promotie te voeren.

Omdat alle apps worden gedownload in de appstore is het eenvoudig om bij te houden hoe vaak je app gedownload wordt, hoeveel mensen geld uitgeven aan je app en hoe lang ze gebruik maken van de app. Je weet dus precies hoeveel een nieuwe download je oplevert. Je kunt dan ook bepalen hoeveel geld je kunt uitgeven aan het werven van één gebruiker.

Voorbeeld: 50% van de mensen die je op je advertentie klikt, downloadt je app. Één op de 3 gebruikers doet een aankoop in je app en dat levert gemiddeld 4 euro op. Dat betekent dat je maximaal 50% * 33% x €4 x = €0,66 per online advertentie click kunt uitgeven.

Om meer ratings en reviews te krijgen van gebruikers kun je hen in de app vragen om een review achter te laten in de appstore. Doe dit met een pop-up op een moment dat het gelegen is voor een gebruiker. Vaak is dat zodra ze de app voor de 2e of 3keer openen.

Een pop-up voor het achterlaten van een review is eenvoudig weg te klikken, zorg daarom voor de keuze tussen “Ja, ik wil een review achterlaten” of “Ik wil later een review achterlaten”, en biedt geen optie voor "nee".

Soms zul je negatieve reviews ontvangen. Veel gebruikers zijn niet voor rede vatbaar en een discussie kun je nooit winnen. Toch moet je wel reageren, zo laat je andere gebruikers zien dat je een klacht serieus neemt en redelijk bent. Zorg dat je geen discussie voert in de appstore maar vraag de gebruiker bijvoorbeeld om je te e-mailen om hun klacht te verhelpen.

bouw appsMeer gebruikers voor jouw app? Gebruik het overzicht! 

Zo, nu weet je hoe mensen apps gebruiken en wat belangrijk is.

Maar, hoe pas je dit toe op jouw app of idee? Dat doe je met het Stappenplan Gebruikersroutine.

Met dit stappenplan zorg jij ervoor dat gebruikers jouw app zó graag gebruiken, dat ze er een routine van maken. 

Hieronder krijg je direct toegang tot de het Stappenplan Gebruikersroutine:

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

We wensen je een succesvolle app toe.

 


jouw app zo succesvolHoe maak je jouw app succesvol?

Door te leren van bovenstaande artikel weet je al meer over de zaken waar je rekening mee moet houden. Maar wil je nog verder met je idee? Meer te weten komen over een onderwerp? En afkijken bij een expert hoe hij een app succesvol maakt?

Dan nodig ik je uit voor mijn eerstvolgende Live Online Masterclasses, die je gewoon via je computer kijkt:

Tijdens de Masterclass krijg je:

Voorbeelden van andere succesvolle apps

► Lessen over hoe zij succesvol zijn geworden

►Iedere Online Masterclass pakt een ander onderwerp aan: ontwikkelingskosten, financiering, verdienmodellen en anderen. Welke kies jij? Of kies je er meerdere..?

► Een stap-voor-stap aanpak voor hoe je verder gaat met jouw idee

► Tijd om vragen over jouw app testellen

Kies zelf welke live Online Masterclass je bijwoont en registreer je nu GRATIS:

Geschreven door David van der Loo (link is external)

markten
onderwerpen