Hoe kies je een naam voor je app? 5 tips!| kennisbank

Gaaf hoor, een eigen app! Maar hoe kies je een goede naam voor je app? Zit je met een tekort aan creativiteit of wil je de naam die je hebt gekozen testen? De onderstaande 5 tips helpen je bij het bedenken van de perfecte app-naam! Heb je er hierna geen genoeg van? Scroll dan wat verder naar beneden, dan geef ik je een handige methode erbij.

Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

1. Bedenk een unieke app-naam

Een unieke app-naam bedenken is sowieso handig, want dan weten mensen het verschil tussen jouw en iemand anders' app. De naam "Google" is misschien een vreemde naam, maar is wel uniek. Daarnaast zijn namen niet onbeperkt te gebruiken. Op sommigen geldt een copyright, dat in veel gevallen buiten de appstore is vastgelegd, maar ook binnen de appstore geldig is.

2. Korte, reproduceerbare app-namen doen het beter

Korte app-namen, liefst minder dan 25 tekens, doen het beter in de appstore én zijn beter te onthouden. Moeilijke namen, zoals namen die je moet spellen om te weten hoe je het schrijft, zijn minder slim. Stel je voor, iemand vindt je app gaaf en beveelt hem tijdens een feestje aan bij een vriend. Als deze vriend gaat zoeken in de appstore, kan hij de app niet vinden. Dat zou zonde zijn.

3. Kies een beschrijvende naam voor je app

Kies een naam voor je app die laat zien wat hij doet of oplevert voor de doelgroep. Denk ook na over wat je niet wil uitstralen. Zo wil SnapChat bijvoorbeeld niet met "sexting" geassocieerd worden en staat er geen "Secret" in de naam, maar richten ze zich op de associatie met "Snap" en "Chat". Zoals vele succesvolle apps betekent dit een app naam met 2 delen (denk aan EverNote, FlipBoard, Instagram, Flitsmeister, etc). Wat voor app-naam kun jij bedenken, zodat die meteen de juiste associaties oproept?

4. Gebruik zoektermen in je app-naam

Heb je een app die een oplossing biedt voor een probleem waar veel mensen naar zoeken? Zet dan het woord waar veel mensen op zoeken in de titel, dat zorgt ervoor dat je nét iets meer aandacht krijgt in de appstore. Let wel op: een app in de appstore zetten (met een zoekwoord in de naam) zorgt op zichzelf nog niet voor een succesvolle app.
 

5. Je app-naam registreren? Doe het niet te vroeg

Je kunt een iOS Develop Program Account maken en dan via iTunes Connect een app-naam registreren. Nadat je de naam hebt geregistreerd, heb je 180 dagen* om een app te uploaden naar de appstore. Zo niet, dan verwijdert iTunes Connect de app-naam en is deze weer gratis te gebruiken door anderen met een iOS Develop Program Account. In artikel 3.2 van de iOS Developer Program License Agreement, staat: het vasthouden van een app-naam om legitiem gebruik door derden te voorkomen is verboden. Let dus op, als je niet op tijd apps uploadt (voor elke naam één), kan Apple hier straffen aan vast hangen, zoals het blokkeren van je account.

6. Bonus tip!

Op 29 april 2015 kregen we deze tip van app-ontwikkelaar Tim Nooteboom van YipYip:

Mooie tip van hem: omdat je tóch bepaalde zoekwoorden waarop gebruikers zoeken in de appstore ín je app-naam gaat zetten (stuffen), is het slim om te wachten met het vastleggen van de naam. Dan verandert de naam van je app namelijk toch. Bijvoorbeeld: ook al heb je de briljante naam "Whatsapp" bedacht, deze staat nu in de appstore als "Whatsapp messenger", zodat hij óók gevonden wordt op het woord "messenger".

Extra tips van app-expert over het kiezen van een app-naam

David van der Loo - app-expert bij AppSpecialisten: "Hieronder vind je een aantal persoonlijke tips voor het vinden van een app-naam. Ik help veel ondernemers en ondernemingen met het succesvol maken van apps, dus maak gebruik van mijn kennis:"

"Heb je nog wat inspiratie nodig? Dan is bustaname.com een fijne tool om goede namen, engelstalige synoniemen en combinaties met beschikbare URL's te vinden. Dat is ook belangrijk natuurlijk, naast je app-naam. " 

"Als je een app maakt voor de Google Play Store en de Apple App Store, zorg dan dat de naam hetzelfde en natuurlijk beschikbaar is. "

"De naam van de app in de AppStores kan anders zijn dan de app-naam onder het icoon van de app op de telefoon."

"Als laatste: dwing jezelf niet tot het kiezen van een naam op een korte termijn. Leg hem in de week en laat anderen met je meedenken. Je hoeft niet alles alleen te doen."

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul hieronder je gegevens in om direct toegang te krijgen tot het Verdienmodel Sjabloon:

Drieluik van app-bescherming

Ontdek hoe je jouw app beschermt!

drieluik app idee bescherming

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

 

Met deze 5 tips, het gebruik van bustaname.com en de ezelsbrug zou je al een heel eind kunnen komen met de naam voor je app. Toch begrijp ik je wel als je hiermee nog steeds vastloopt met het bedenken van een voltreffer. Een naam waarvan je gelijk een 'JA!'-gevoel bij krijgt. Dan heb ik nog een extra methode voor je, om je creativiteit wat aan te zwengelen. Maak kennis met de SHOUT methode.

Een naam bedenken met SHOUT

De grote vraag is dan natuurlijk; hoe kom je op een geweldige app-naam? Een handige tool om hiervoor te gebruiken is de SHOUT app-naam checklist, die je hieronder vindt.

Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app-naamSnel

Het is belangrijk dat je app-naam simpel is. En een simpele naam is vaak ook een korte naam. Een naam die je snel zegt zonder hem af te korten, of vraagtekens oproept hoe je de app-naam moet spellen.

Apps die dit goed doen zijn: Quizup (een quiz-competitie met je vrienden) 9292 (openbaar vervoer) of Inbox (uitbreiding van Gmail, inmiddels offline). 

Daarnaast zou je app-naam niet langer moeten zijn dan 9 letters. Korte app-namen zijn namelijk:

- Sneller om in te typen (zeker op telefoons)
- Makkelijker te spellen voor iemand anders
- Efficiënter om te gebruiken in een tweet of Facebook post
- Simpeler om een logo voor te verzinnen
- Minder kans dat gebruikers je naam gaan vervormen of verkorten

app-naam

Handig

We weten uit onderzoek dat voordat mensen een app downloaden, ze beoordelen hoe de handig de app is. Als de app handig is, zijn mensen veel meer geneigd om de app te downloaden. Op zich is dat niet vreemd: als je iemand vraagt waarom ze apps gebruiken, zullen ze snel zeggen dat ze apps handig vinden; het levert hen iets op. 

Een app-naam die toegevoegde waarde van je app beschrijft, zorgt ervoor dat mensen hem sneller downloaden. Apps die dit goed doen zijn SnapChat (verdwijnende chats), Routeradar (overzicht van te rijden routes), Pinterest ('pin' je interesses), Weer Online (bekijk direct het weer online) of A Piece of Cake (zonder gedoe een feestelijk cadeau kopen).

"App4U is dus geen goede naam voor je app"

app-naam

Onderscheidend

Het is natuurlijk ook erg belangrijk dat mensen je app-naam kunnen onderscheiden van andere apps. Door een onderscheidende naam zullen mensen je app sneller herkennen en herinneren.

Om goed herinnert te worden, zijn veel app-namen emotioneel geladen. Apps die dit goed doen zijn: Tinder (spannende dates met "hete" partners), Shazam (een haast magische manier om de naam van de muziek die je hoort te ontdekken), Pou (grappig huisdier-spelletje) en Flitsmeister (ludieke manier om flitspalen onder controle te houden).

Het verzinnen van een emotioneel geladen naam is niet eenvoudig. Een manier om dit te doen, is door een analogie te bedenken voor je app. Bijvoorbeeld, voordat de app Shazam deze naam kreeg, zou je de analogie kunnen maken met 'een tovenaar die je de naam van een app door een toverspreuk uitspreekt'. Daarop voortbordurend zou je "Alacazam", "Hocus Pocus" of "Shazam" als app-naam kunnen verzinnen. Uiteraard is het uiteindelijk Shazam gekozen als app-naam. 

"De ene keer laten ze de klinkers uit de naam van de app, de andere keer staat er -ly achter de naam van een app"

app-naamUniek

Dit klinkt vrij logisch maar het moet toch gezegd worden; check of je app-naam wel beschikbaar is!

Bij je app hoort ook een website. Is er al een website met die naam of heeft iemand anders de rechten? Dan gaat het feest niet door. Een handige tool om te zien welke webadressen beschikbaar zijn is bustaname.com. Daar combineer je eenvoudig diverse woorden tot een naam en zie je direct of het webadres nog beschikbaar is. Een ander voordeel van een gelijkname website die je vroeg hebt gekocht, is dat je sterker staat als het aankomt op een copyright kwestie.

Ook controleer je natuurlijk in de appstores of jouw naam al gebruikt wordt. Bestaat deze al? Overweeg dan een nieuwe naam.

app-naamTijdloos

Er zijn vaak nieuwe trends op het gebied van verzinnen van namen. De ene keer laten ze de klinkers uit de naam, de andere keer staat er -ly achter de naam van een app. Het is belangrijk om niet te veel mee te bewegen met trends bij het creëren van een naam. Er zijn waarschijnlijk genoeg andere apps die aan die trend meedoen, probeer daar maar eens tussenuit te springen. Daarnaast zijn trends kortstondig. Misschien is de trend wel over 3 maanden uit en jouw app indirect dus ook. Als je wilt dat jouw app voor langere tijd wordt gebruikt, kies dan voor een tijdloze naam.

Nog een app-naam tip:

Zet ook geen "app" in de naam van je app. Dat zou voor zichtzelf moeten spreken én voorkomt dat je later er ook kunt gebruiken als je dienst verandert in een ander kanaal zoals een website, video-serie, platform, etc. Kortom, "App4U" is dus geen goede naam voor je app

Check jouw app-idee

Ben je nog niet bezig met de naam voor je app, maar wil je eerst weten hoe sterk jouw idee eigenlijk is? 

Omdat je niet de enige bent, heb ik een handige PDF gemaakt om dit te checken. De '1111-ezelsbrug', hiermee zie je hoe hoog jouw app-idee scoort. Is jouw idee 1 punt waard of al 1111 punten?

Download hieronder de de 1111-ezelsbrug en check de score van jouw app idee.

De 1111-ezelsbrug

Kom erachter met welke stappen je app waardevoller wordt

1111-ezelsbrug

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David van AppSpecialisten

markten
geschreven door
David van der Loo

Plaats mijn reactie

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen