We bespraken eerder al verdienmodellen in dit artikel over een eigen app maken. Ook hebben we het gehad over app-abonnementen als verdienmodel. Nu gaan we een stap verder: welke nieuwe verdienmodellen bestormen op dit moment de markt? We gebruiken voorbeelden van apps om de verdienmodellen toe te lichten.

zelf een app maken1.      Waardevolle advertenties

Terwijl advertenties in knipperende balken de gebruiker afleiden, proberen apps zoals hardloop-app RunKeeper aanbiedingen te doen aan gebruikers op het juiste moment. Heb je zojuist in RunKeeper je eerste hardloop-ronde vastgelegd? Krijg een kortingscode voor een sporthandoek. Gebruik je al een jaar RunKeeper? Ontvang een gratis springtouw bij de volgende aankoop bij Decathlon. Mobiele advertenties, maar dan wél leuk voor de gebruikers omdat ze inspelen op momenten en dan waarde toevoegen. Mensen ervaren advertenties als minder storend als ze persoonlijk op hen afgestemd zijn.

zelf een app maken2.      Laat je opkopen

Een mooi voorbeeld van een app die zich heeft laten opkopen is MyOrder. Nadat 4 jaar groei van de app, ging de oprichter samenwerken met de Rabobank. Zo integreerde MyOrder het mobiele microbetaalsysteem Minitix van Rabobank, onder meer om digitale betalingen te doen bij Pathé, Thuisbezorgd en New York Pizza. Ze waren zelfs betrokken bij het, toen nog, heel innovatieve mobiele versie van iDEAL. Na 2 jaar werd deze app volledig opgekocht door Rabobank. De doorslag voor deze overname was de toekomst van mobiel betalen, waarin Rabobank wilde investeren. 

Wil jij ook opgekocht worden, zorg dan voor een samenwerking met een partij waarin jouw app strategisch belangen behartigd. Laat je waarde zien door niet aan te kloppen met een idee, maar juist al je sporen te hebben verdiend. Bijvoorbeeld omdat je al klantentests hebt gedaan, omzet maakt of techniek hebt die waardevol is voor je strategische partner.


Tips bij je app verkopen aan een externe partij of investeerder:

1) Je kunt pas verkopen als je iets hebt. Dus een idee, plan of kleine tests, is niets waard. Een externe partij is pas geïnteresseerd als je omzet hebt en groeit. 

Je loopt dan al snel in de moeilijkheid dat je geld nodig hebt om je app te maken, maar pas geld krijgt als je een (groeiende) app hebt. Hoe je het kip-ei-verhaal oplost lees je in dit artikel over hoe je een app maakt in 7 stappen

2) Verkoop niet als het jou goed uitkomt, bijvoorbeeld omdat je niet meer groeit. Verkoop als het goed gaat. Ookal heb je dan de neiging om zelf door te gaan en 'nog niet te verkopen want het gaat zo goed'. Want dan verkoop je pas als de rek eruit is of als je door omstandigheden móet. De partij die je opkoopt zal ook zijn onderzoek doen en dat zien. Dan krijg je veel minder voor je app / bedrijf.

Over dat onderzoek gesproken: je zult met de billen bloot moeten. Als een bedrijf je wil kopen, dan zul je al je cijfers, ins en outs en ontwikkelingen laten zien. De boeken moeten open. Dat is bureaucratisch, saai en kost tijd, maar is nodig. Een M&A advocaat, accountant of adviseur kan hierbij helpen.

3) De trend in de markt is ook belangrijk. Als er een groeitrend is in de economie, jouw markt of sector van de aankoper, dan betalen ze veel meer. In een recessie of andere vertraging in de markt ben je gewoon minder waard.

4) Ga niet proberen te verkopen, maar wacht tot je een verzoek krijgt om te praten over de verkoop van je app. Je hoeft niet passief te blijven zitten op je stoel, maar actief je bedrijf in de verkoop doen maakt het onaantrekkelijk voor verkoop. 

5) Zoek een strategische partner. En dat brengt ons bij het punt van 'zoek een strategische partner' uit dit artikel. Je hoeft niet actief je app in de etalage te zetten. Samenwerken met partners die mogelijk je opkopen in de toekomst zorgt dat je in het vizier bent en er al vertrouwen is.

Heb je geen strategische partner, of is dit lastig, probeer dan contact te zoeken met strategische partners. Ga in gesprek over samenwerking en gezamenlijke tests. Niet meteen met de deur in huis vallen dat je wil verkopen. Oftewel, "vraag je beoogde partner niet op de eerste date ten huwelijk".

6) Omgaan met een bod. Nadat je een bod hebt gehad of in de onderhandelingen zit, kun je om je heen vragen of andere bedrijven ook geïnteresseerd zijn. "Het is nu of nooit" voor hen om een bod te zoen, kun je dan zeggen. Dat maakt je app extra aantrekkelijk.

7) Verkoop terwijl je kan: de markt kan snel veranderen. Zeker in de technologische markt en bij apps. Dus wachten op een beter bod of tot je 'groter bent' is niet vaak de moeite waard. Ligt er een goede deal, weet dan dat de kans dat er over een tijdje een nog betere deal komt.

Anderzijds, als een bod "blijft zweven" en niet tot een deal komt, trek dan je eigen conclusies. Wacht niet op een aankoper. Het maakt je niet alleen passief in je bedrijf en kost veel tijd en energie, het zegt waarschijnlijk iets over hun interesse. Kijk op tijd verder.


3.      Bedrijven betalen voor werknemers

Laat bedrijven niet eenmalig betalen voor je app, maar wordt betaalt aan de hand van het aantal gebruikers van de app. Een app die hiervan gebruik maakt is de Verlof app, van Rework, die €1,25 per gebruiker per maand vraagt. Zo'n app is waardevol als veel werknemers de app gebruiken. Laat zien aan een bedrijf dat je wilt mee-investeren in het succes van de app, door het gebruiksniveau te koppelen aan de verdiensten. Méér werknemers die de app gebruiken zorgen dan voor winst voor jou én je klant. Grote voordeel: jij hoeft niet je best te doen om gebruikers te krijgen, dat doe je mét het bedrijf waarvoor je werkt.

4.      Loyaliteits apps

Terwijl websites met één klik te verlaten zijn, zitten apps vaak langere tijd op een smartphone. Ideaal dus om klanten langer te engageren en te belonen voor hun loyaliteit. Daar maken bedrijven graag gebruik van. 

Enerzijds zijn dit bedrijven die hun klanten langer willen behouden, zoals de sociale drink app Untappd. Daarop adverteren biermerken, maar ook lokale cafés. 

Anderzijds willen bedrijven ook vissen uit een bredere groep van mensen, die ze naar hun winkel of bedrijf willen lokken met kortingsacties, denk bijvoorbeeld aan de Social Deal app. 

Heeft jouw app een specifieke doelgroep die gevoelig is voor kortingsacties of een type product? Verbind je met een merk of een kortingsplatform om geld te verdienen aan de gebruikers van je app. Zo geef je waarde aan je klant, maar ook aan je gebruiker.

zelf een app maken

zelf een app maken5.      Niet één bedrijf, maar hele sector

De Nederlandse app Bru-taal, die door ontwikkelaar YipYip gelanceerd werd, richt zich niet op één bedrijf, maar op een hele sector. De app richt zich op scholen die hun leerlingen op een interactieve manier taal willen leren. Met name kinderen van basisschoolleeftijd zijn hiervoor de doelgroep. Verrassend aan hun verdienmodel is dat de scholen betalen per leerling, niet met een abonnement. Niet alleen maken ze zo het leren van taal beschikbaar voor kinderen, ook maakt het verdienmodel het eenvoudig voor scholen om een nieuwe manier van taal leren beschikbaar te stellen. En omdat ze zich op de hele sector richten, en niet per school hun app verkopen, zijn ze veel betaalbaarder en hebben ze een groter bereik.

zelf een app maken6.      B2B Plug-and-Play

Bedrijven staan te springen om hun klanten ook mobiel te bereiken. Zelf een app maken is dan een slimme, maar riskante zet: hoe weet je of de app een succes wordt? Door mee te liften op het succes van een ander! Heb jij een app die al werkt bij een bedrijf? Maak hem dan schaalbaar en zorg dat een bedrijf moeiteloos (plug-and-play) aansluit op een kloon van deze app. 

Een mooi voorbeeld hiervan is de e-commerce-app “HighStreet” (van app-ontwikkelaar Touchwonders, die zich inmiddels focust op meer dan alleen apps). Deze app werd gemaakt nadat er één kleding verkoop app werd gemaakt voor de eerste klant. Daarna werd het HighStreet platform gemaakt om voor iedere volgende kledingverkoper / retailer die zich aansloot. Daarin wordt veel van de eerder ontwikkelde techniek hergebruikt. Iedere volgende klant kon zo voor een relatief laag bedrag aansluiten. Zo konden zij (en kan jij nu!) hun verdienmodel snel opschalen.

"Méér klanten in plaats van een ander verdienmodel is geen slechte keuze."

zelf een app maken7.      Internationale expansie

Ga je eerst zelf een app maken voor de Nederlandse markt? Dan is je thuismarkt al snel te klein. 17 miljoen Nederlanders lijken misschien veel, maar de bevolking van geheel Europa is meer dan 40x zo groot. Méér klanten in plaats van een ander verdienmodel is daarom geen slechte keuze. 

Dat moeten ook de oprichters van de Travelbird-app gedacht hebben. Ze begonnen als online reisorganisatie in Nederland maar werken ondertussen in 11 andere landen in Europa. Eén voor één testten ze in de nieuwe landen of het idee zou aanslaan in een nieuwe markt. Dat is een slimme eerste zet om het succes van de app in het buitenland te voorspellen.

zelf een app makenZelf een app maken: het Verdienmodelsjabloon

Ga je zelf een app maken? Wil je nog meer verdienmodellen bekijken én zien hoeveel ze opleveren? Doe dat vooral! 

Krijg hieronder de PDF 'Verdienmodel Sjabloon' door je gegevens in te voeren.

Kassa zodat mensen kunnen betalen
Hoeveel ga verdienen met je app?
Verdienmodel Sjabloon
Kom achter de 14 manieren waarop anderen al verdienen met hun app

Met de het Verdienmodel Sjabloon krijg je:

✔️ Volledig overzicht van 14 kansen om te verdienen met je app
✔️ Zien hoeveel euro jouw idee precies gaat opbrengen
✔️ Vergelijk verdienmodellen zodat je altijd het meeste verdient met je app
 

Het Verdienmodel Sjabloon kost normaal €5 in de shop, nu GRATIS beschikbaar:

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Markten
Onderwerpen
Geschreven door
David van der Loo