Al honderden mensen met een app-idee zijn door mij geholpen aan hun droom-app-ontwikkelaar. Maar ik hoor ook horrorverhalen van mensen die het niet lukte om de juiste app maker te vinden. Daarom help ik je met waar je op moet letten, zodat je zelf niet in zo'n nachtmerrie terecht komt:

Geldzakje euro icoon1. Bepaal je budget vóór je een app ontwikkelaar zoekt

Een app laten maken door een applicatie ontwikkelaar kán duur zijn. Daarom is het slim om na te denken over je budget, voordat je app ontwikkelaars gaat vergelijken. Bedenk welke functies je minimaal nodig hebt. Met een lijst van functies krijg je overzichtelijk hoeveel je app bij iedere ontwikkelaar kost en vergelijk je ze eenvoudig op prijs-kwaliteit. De MoSCoW-methode is een handige methode om functionaliteiten te prioriteren en waarmee je meteen de haalbaarheid van je idee test.

Maar hoeveel kost een app?

De kosten van een app zijn helemaal afhankelijk van jouw behoeften. Houd rekening met ongeveer €15.000 voor een basis app, €30.000 voor een gemiddelde app of meer dan €40.000 voor een uitgebreide app (prijzen gelden voor update in 2023). 

Waarschijnlijk heb je zulke bedragen niet in een spaarpotje thuis liggen. Gelukkig zijn er talloze opties om financiering te vinden. Hier vind je 16 originele manieren om financiering te vinden. TIP: verwacht niet dat een ontwikkelaar je app gratis maakt in ruil voor aandelen. De tijd dat zoiets gebeurde ligt inmiddels ver achter ons...

Kennishoedje icoon2. Achterhaal de marktkennis van de app maker

Elke app maker heeft ervaring met een bepaalde markt, zoals de zorg, de overheid of de logistiek. Deze ervaring is belangrijk voor jouw keuze, omdat app ontwikkelaars hun ervaring opnieuw inzetten om van jouw app een succes te maken. Regelgeving, omgangsnormen, reeds geprogrammeerde onderdelen en databronnen zorgen ervoor dat een ontwikkelaar met marktkennis in jouw markt, voor jouw app het onderste uit de kan haalt.

Bovendien kost het maken van jouw app minder tijd en dus geld als de app maker al ervaring heeft met hetzelfde soort apps als jouw idee.

Kijk daarom in het portfolio van applicatie ontwikkelaars of ze vergelijkbare apps hebben gemaakt.

mobiele telefoon icoon3. Met welk mobiel platform heeft de applicatie ontwikkelaar ervaring?

app-ontwikkelaar

Door ervaring met een mobiel platform, zoals Android, iPhone of iPad, weet je zeker dat een app ontwikkelaar niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. App ontwikkelaars die al ervaring hebben met een bepaald platform, hoeven geen tijd te investeren om dit platform te 'leren kennen'.

Daarnaast: hoe meer ervaring met een platform, hoe beter een app maker de mogelijkheden kent en van jouw app een goed werkend product maakt.

Ook zijn gebruikers per platform een bepaald uiterlijk en gebruiksgemak gewend. De juiste applicatie ontwikkelaar weet deze 'app-etiquette' perfect toe te passen.

Tip! Ga je een app maken bij een app ontwikkelaar? Probeer dan zelf een aantal van zijn eerder gemaakte apps uit. Stel jezelf daarna de vraag: zijn deze apps fijn in gebruik? 

checklist icoon4. Kwaliteitscontrole app bouwer

Op internet roepen veel app bouwers dat ze de beste zijn. Maar hoe weet je of dat ook echt zo is? Hoe maak je een app bij de juiste app bouwer? 

Je kunt kijken naar alle reviews van hun apps in de app-store. Of je belt de klanten van de app developer. Maar dat is niet betrouwbaar en tijdrovend.

Daarom is het handig om een professional als begeleider in te schakelen, die voor jou het kaf van het koren scheidt. AppSpecialisten controleert zijn app ontwikkelaars op diverse kwaliteitscriteria

Bovendien kun je onderaan deze pagina de '20 gouden tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars' downloaden. Daarmee doorzie je meteen of een ontwikkelaar wel écht de kwaliteit heeft die hij beweert.

Heb je al een offerte gekregen van een app bouwer? Laat de offerte dan ook op kwaliteit controleren op addertjes onder het gras, fouten of andere tekortkomingen. Zo kijk standaard naar VIJFTIG punten als ik met een klant door een offerte loop. Zo voorkom je dat je een app laat maken die veel duurder uitvalt (komt vaak voor!) of door een prutser wordt gemaakt.

selecteren in lijst icoon 5. Bekijk app ontwikkelaars in een overzicht!

In de meest ideale situatie vergelijk je app ontwikkelaars in een overzicht op álle bovenstaande factoren.

Dat is mogelijk in het overzicht van app ontwikkelaars van AppSpecialisten.

Je filtert deze app makers eenvoudig op basis van budget, markt, ontwikkelplatform, specialisme, regio, methode of specialisten. En natuurlijk zijn ze voor jou getoetst op onze kwaliteitseisen! Kortom: een lijst van de beste ontwikkelaars van Nederland.

En zoek je een app ontwikkelaar die in de buurt zit? Bekijk dan eens de vergelijkingen van:

6. Te goed om waar te zijn? Niet doen!

Soms worden je gouden bergen beloofd, ook in app-land. App-ontwikkelaars bieden jou (veel) goedkoper een app aan die net zo goed of zelfs beter zou werken dan dat je een 'dure' app laat maken.

Het gebeurt soms in Nederland, met professionals of studenten, maar ook in het buitenland. Dat ze je eerst een goedkopere oplossing bieden lijkt een uitkomst, een droom die uitkomt. Want ja, een app maken is nou eenmaal aardig prijzig. Maar goedkoop blijkt toch duurkoop te zijn; in mijn 10 jaar als appspecialist hoor ik regelmatig verhalen van klanten die zo'n horror app verhaal hebben meegemaakt. Zij kregen te maken met app-ontwikkelaars die puntje bij paaltje niet de beloofde kwaliteit leverden, hun afspraken niet nakwamen of zelfs van het project wegliepen. Hier vind je een volledige vergelijking van zakendoen met studenten of buitenlandse ontwikkelaars.

Dus doe jezelf én je portemonnee (of je investeerders) een plezier en besteed je geld bij een goede ontwikkelaar voor een marktconforme prijs.

Let op! Ben jij eigenlijk wel klaar om met een app maker aan de slag te gaan?

Een app maker maakt apps. Dat betekent dat hij verantwoordelijk is voor de techniek van jouw app, en hij maakt NIET jouw app succesvol.

Te vaak krijg ik mailtjes van mensen die een app hebben laten maken, die nauwelijks wordt gedownload terwijl ze juiste hoopten op veel app downloads. Zij voelen zich teleurgesteld, omdat de app niet bereikt wat ze hoopten. Dan gaat hun investering van tienduizenden euro's en jaren van hun tijd verloren. Erger nog: ze zien hun droom ten onder gaan. Soms geven ze zelfs de app maker de schuld. Maar klopt het wel om de maker van je app de schuld te geven?

Don't blame the app developer

Jij als bedenker van het idee bent verantwoordelijk voor het succes van je app. Om je niet in de kou te laten staan, wil ik je daarmee helpen. De grootste succesfactor? Een goede voorbereiding! Dat is niet aan de app maker, maar aan jou…

In feite wil je een sterke hand kaarten hebben, voordat je ALL-IN gaat met een app maker.

In deze video vertel ik je wat er komt kijken bij een goede voorbereiding, vóórdat je een app maker benadert:

         
 

harten tien spelkaartStap 1: Kennis van de app-markt 

Begin met het begrijpen van de app-markt. Hoe maken anderen apps? Wat komt daarbij kijken? Hoeveel kost een app? Hoe verdien je geld met apps? En welke stappen moet jij zetten?

Zonder deze voorbereiding – het fundament - schopt je app het nooit tot een succes! Ik weet bijvoorbeeld dat veel mensen een app aanpakken als een website. Maar dit is niet de juiste manier. Een website draait namelijk om informatie stúren en werkt aanbod-gestuurd. Een app werkt echter vraag-gestuurd: je maakt een gefocust medium waarmee gebruikers één taak uitvoeren. 

Zo komen er nog meer zaken bij kijken waar je rekening mee moet houden bij het maken van een app. Op de hoogte zijn van al deze zaken? Met de App Takeoff maak jij een vliegende start.  

harten boer spelkaartStap 2: Verdienmodel

Mensen geven steeds minder geld uit aan apps, ze willen een app direct gratis in de appstore downloaden. Daarom is het belangrijk om je verdienmodel niet te baseren op directe downloads, maar te focussen op het probleem dat je app oplost. Kortom: je moet gebruikers overtuigen om een oplossing te kopen voor een probleem, en ze juist niet proberen te overtuigen om een app kopen. Daarmee bedoel ik dat zodra je het woord "app" laat vallen, gebruikers denken aan een klein gratis tooltje. Dat wil je natuurlijk niet: je wil juist waardevol overkomen! Via verschillende verdienmodellen overtuig je gebruikers om daarna ook geld neer te leggen voor je oplossing.

Het verdienmodel baseer je op opbrengsten per gebruiker (bijv. €1) x het percentage gebruikers (bijv. 10%) als onderdeel van je doelgroep (bijv. 1.000.000). Dan weet je de totale opbrengsten over een periode. Gecombineerd met een kostenschatting bepaal je of de investering in je app zich terugverdient. Denk bij de kostenschatting niet alleen aan kosten aan de initiële ontwikkeling door de app-maker, maar ook aan marketing, ondersteuning en loon voor jezelf.

"Vraag niet naar de toekomst, vraag naar het verleden."

harten vrouw spelkaartStap 3: Behoefte-onderzoek

Als je app in de appstore staat, dan bepaalt de gebruiker of hij hem downloadt. Voor jou is jouw app het beste idee tot nu toe, maar hoe communiceer je dat naar deze gebruiker?

Dat doe je door in te spelen op zijn behoeftes. Waar zit voor gebruikers een pijnpunt dat jouw app oplost? Kom daarachter en je weet hoe je jouw app moet communiceren en zelfs welke functies het moet bevatten.

De manier om dit níet te doen, is door mensen te vragen om hun mening. Als je iemand vraagt "Zou je mijn app gebruiken?", dan beïnvloed je niet alleen zijn mening door je enthousiasme, ook vraag je diegene om zijn eigen toekomst te voorspellen. Dat is dus een erg onbetrouwbare manier. Mijn tip: vraag niet naar de toekomst, maar naar het verleden. Onderzoek het gedrag van gebruikers. Wat hebben ze al gedaan? En wat waren de pijnpunten daarbij? En komen die pijnpunten overeen met de oplossingen die je app biedt?

harten heer spelkaartStap 4: Concept test

Door het behoefte-onderzoek weet je of er een behoefte is bij je doelgroep. Ze voelen een pijn, en jij gaat voor hun oplossen. Nu is de vraag: is jouw app een passende oplossing voor hun probleem? Oftewel: sluit jouw concept dat hun probleem gaat oplossen aan op de belevingswereld van de doelgroep?

Voorbeeld: misschien ben je erachter gekomen dat met name vrouwen tussen de 18 en 30 jaar het lastig vinden veel kortingspasjes in hun portemonnee te hebben. Jij bedenkt dat een app waarmee zij pasjes kunnen inscannen en daarna via een afbeelding op hun telefoon kunnen laten zien aan de kassa een oplossing is. Bij een concept test kom je er bijvoorbeeld achter dat deze doelgroep het inscannen van pasjes lastig vindt. Of dat ze bang zijn dat eenmaal bij de kassa de app niet goed werkt en ze voor gek staan. Of is de eerste inschatting niet correct: ze vinden al die pasjes in hun portemonnee geen enkel probleem…         

Door het maken van een prototype en deze te testen bij de doelgroep kun je zien of er op de manier die jij bedacht hebt, echt behoefte is aan een app. Met deze kennis kun je jouw concept aanpassen. Bovendien helpt een prototype bij het overtuigen van investeerders en is het een goede manier om aan een app-maker te laten zien wat je precies wil. Ook kunnen de designs van de schermen van de app uit een prototype vaak hergebruikt worden tijdens de ontwikkeling. 

Sommige app makers helpen je met het testen van een concept en het maken van een prototype. Vraag dan specifiek naar een User Experience designer (UX-designer). Deze specialisten zijn opgeleid om concepten te testen met gebruikers.

"Weet welke technieken er beschikbaar zijn voor ontwikkeling."

harten aas spelkaartStap 5: Technisch concept bespreken met de app maker

Je concept is een creatief en visueel concept. Een app bouwer gaat dit technisch invullen, als het tenminste technisch haalbaar blijkt. Hoe hij dat doet ligt aan de technieken die hij gebruikt, maar ook van de communicatie met jou. Jouw technische kennis bepaalt dus mede hun goed jouw app er uit komt te zien. Sommige app bouwers praten vooral met programmeurs om samen tot een complexe, doeltreffende oplossing te komen. Er zijn twee dingen die je kunt doen om tot een goede technische oplossing te komen: 

1) Vraag naar typische klanten die de app maker heeft. Werkt hij vaak met grote bedrijven en praten ze dan met de technische afdeling? Of werken ze vooral voor Startups en denken ze dan mee met de technische invulling? Je kiest dan de ontwikkelaar die matcht met jouw situatie en kennisniveau.

2) Weet welke technieken er beschikbaar zijn voor ontwikkeling. Elk bezit zijn eigen voor- en nadelen. In dit artikel vind je een overzicht daarvan. Vraag aan de app maker welke techniek zij gebruiken en vraag naar de voor- en nadelen. Iedere ontwikkeltechniek komt met zijn eigen nadelen, dus vraag gerust door.

vijf harten kaarten spelkaart

Met deze 5 kaarten in handen (Royal Flush of Hearts), bezit je de beste hand voor een succesvolle app en kun je gerust een app-maker benaderen.         
Afbeelding: Cornischong at Luxembourgish Wikipedia [CC BY-SA 1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0)], via Wikimedia Commons 

Zaken doen met app ontwikkelaars

Hopelijk heb je dankzij de bovenstaande tips meer inzicht gekregen waar je app ontwikkelaars op moet selecteren.

Wil je inhoudelijk weten wat je moet bespreken met een app maker? Dat kan!

We sturen je graag de PDF '20 tips voor zakendoen met app ontwikkelaars'.

Je kunt hiervoor gemakkelijk je e-mailadres achterlaten hieronder.

Checklist 20 gouden tips
Voorkom een wurgcontract!
20 gouden tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars PDF
Maak je wel de juiste afspraken met een app-ontwikkelaar?

Met de 20 Gouden tips krijg je:

✔️ 20 zaken je moet denken bij een contract sluiten met een ontwikkelaar
✔️ Hoe je ervoor zorgt dat je idee goed wordt geprogrammeerd
✔️ Wat je moet doen om niet in de valkuilen te trappen waar anderen al in zijn getrapt
✔️ Meteen een link voor toegang in je mailbox voor onbeperkt toegang


Toegang tot de 20 gouden tips kost normaal €7, nu toegang voor €0:

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo