1. App ontwikkelen op basis van strategie
De belangrijkste tip die ik geef is: begin met het einde voor ogen. Veel apps worden ontwikkeld omdat er een app moet komen, zonder duidelijk doel. Zo'n "app voor de heb" levert vaak niets meer op dan een leuk verhaal tijdens een borrel. Leuk om te vertellen, maar het wordt een grote blunder als mensen erachter komen dat niemand jouw app gebruikt. En dat terwijl een goede app gebaseerd op jouw idee juist je succes laat zien! Bijvoorbeeld als je er veel geld mee verdient, maar vooral als het een populaire app is! Die populariteit komt niet vanzelf. Nee, iedere bestaande succesvolle app heeft een strategie! (Tip: De belangrijkste strategie die deze apps volgen is dat ze een groot probleem oplossen voor gebruikers!) Dus ga niet als een kip-zonder-kop aan de slag met je app, maar maakt vooraf een strategie.
"Deze gebruikersdoelgroep bepaalt het uiteindelijke succes van je app."
2. Apps ontwikkelen ná marktonderzoek
Alle succesvolle apps die je kent (Bij TikTok, Instagram, Whatsapp etc) deden het: contact met hun doelgroep door marktonderzoek. Met je app wil zoveeel mogelijk mensen bereiken. Hij moet populair worden. Dat begint niet met in één dag van 0 naar 1 miljoen gebruikers. Je groeit er net als deze succesvolle apps naartoe! Dat succes bepaal jij namelijk niet, maar de gebruikers! Geloof het of niet, maar de eerste gebruikersdoelgroep bepaalt het uiteindelijke app-succes. Door hen van binnen en buiten te kennen, speel je in op hun exacte behoefte.
Marktonderzoek deden deze bekende apps vóórdat ze apps ontwikkelden. En het werkte!
Het is daarom belangrijk om deze doelgroep tijdens het proces van app ontwikkelen te benaderen. Door enquêtes, interviews, reeds beschikbare marktkennis of anderen onderzoeksmethodes kom je erachter wat gebruikers belangrijk vinden. Gebruik dat om de strategie te bepalen voor jouw app.
Bij het ontwikkelen van een app voor medewerkers geldt hetzelfde: ook hen moet je betrekken bij de app-development, want hoe beter zij in staat zijn de app te gebruiken, hoe beter jouw app zijn doel bereikt.
3. Maak een recept voor jouw app
In een document combineer je je idee en marktonderzoek met elkaar tot een "app recept". Hierin staat welke functies of elementen je gebruikers in je app willen. Voordat je begint met jouw app laten maken door een app-ontwikkelaar, maak je dit concept.
Je weet dan wat je wilt en zodra je op zoek gaat naar een app-maker, laat je hem dit app-concept zien. (Je hoeft niet bang te zijn dat je idee gestolen wordt, om deze reden).
De offertes en voorstellen die zij geven leg je dan veel eenvoudiger langs elkaar. Groot voordeel: je krijgt een scherpe prijs! En, als het app ontwikkelen van start gaat dan hou je controle over hetgene dat opgeleverd wordt, omdat je dit vooraf goed vastgelegd hebt.
"Veel ontwikkelaars werken met een Agile aanpak waarbij er vooraf geplande tussentijdse oplevermomenten zijn."
4. App ontwikkelen aan de hand van gebruikersinput
De daadwerkelijke ontwikkeling is niet alleen een technisch proces met strakke projectmanagement. Je stuurt zelf ook tijdens het proces! Dat komt doordat een app zeer persoonlijk is voor een gebruiker en je hier rekening mee wil houden.
Veel moderne ontwikkelaars werken met een zogenaamde Agile aanpak waarbij er vooraf geplande tussentijdse oplevermomenten zijn. Bij tussentijdse oplevermomenten kun je als opdrachtgever input geven aan de hand van je eigen mening, maar vergeet vooral de gebruikers niet in deze fase.
Test bijvoorbeeld vooraf met een prototype van de app om het gemak voor de gebruiker te achterhalen. Maar ook bij tussentijdse oplevermomenten is testen belangrijk. Je test dan of het lukt om de frustraties in app gebruik te voorkomen. Of zelfs het gebruik van je app extra leuk te maken! Als interface elementen worden toegevoegd die het voor gebruikers leuk maakt om de app te gebruiken, dan zal een app vaker gebruikt worden. Dat verhoogt de succeskans van jouw app een flink stuk. Dit optimaliseren van de ervaring van je doelgroep bij de ontwikkeling van jouw app wordt ook wel User Experience of UX genoemd.
5. Vind de beste app-ontwikkelaar
Als je de bovenstaande ingrediënten voor een succesvolle app hebt, dan heb je een app-bouwer nodig die de app gaat programmeren. Stappen 1, 2 en 3 doet een app-ontwikkelaar dus niet voor je. Sommige helpen je bij stap 4, maar de meeste helpen alleen bij het programmeren.
Goed om te weten! Want als je deze stappen overslaat is de kans op succes erg klein... En dat doen de meeste mensen. Daarom zijn 83% van alle apps, Zombie apps(1)! Ooit zijn ze begonnen als leuk idee en nu worden ze nooit meer gedownload of gebruikt. Deze apps hebben überhaupt nooit meer dan 1000 downloads gekregen.
Heb je voorgaande stappen op orde, dan ga je met een gerust hart aan de slag met het vinden van een app-ontwikkelaar. De twee belangrijkste elementen tijdens een app maken zijn de kosten en kwaliteit. App-ontwikkelingskosten zijn een belangrijke overweging voor je budget, maar dat kan een negatief effect hebben op kwaliteit. Daarom is het belangrijk om de juiste prijs-kwaliteit verhouding te vinden. App-makers met de juiste ervaring hergebruiken hun opgedane kennis en programmeercode om jouw app een hogere kwaliteit en lagere prijs te geven. Een betere prijs-kwaliteitverhouding dus.
Klik hier voor overzicht van app-ontwikkelaars die je doorzoekt op basis van ervaring. Een goed startpunt dus om de beste prijs-kwaliteitverhouding te vinden.
(1)Bron: Adjust, The Undead App Store
Maar hoe ziet een checklist voor een succesvolle app eruit volgens een ervaren app-ontwikkelaar?
Om erachter te komen hoe een app-ontwikkelaar werkt, kunnen we veel speculeren. Maar we kunnen het ze ook gewoon direct vragen! Daarom spreek ik Mark Jonker van Fish on Fire (rechts). Hij heeft ervaring met het proces van apps ontwikkelen en weet ook het een en ander over het proces dat veel app bedenkers doormaken, voordat ze überhaupt aan een ontwikkelaar hebben gedacht. Samen nemen we 6 punten door die je als app bedenker door moet nemen voor een succesvolle app, volgens een app-ontwikkelaar, die al veel met dit bijltje heeft gehakt.
Bekijk of beluister het hele interview via Spotify, Apple Podcast of YouTube. De samenvatting van de Podcast (in 5 minuten) vind je hieronder:
1. Valideer je app
Je hebt een goed idee, gebaseerd op je eigen aannames. Voorkom echter dat wat je bouwt niet gebruikt wordt door je gebruikers. Dat doe je door jouw concept te valideren. Controleer of jouw app ook echt gebruikt gaat worden (zoals je voor ogen hebt), voordat je grote investeringen gaat doen zoals het ontwikkelen van je app.
Bij Fish on Fire hebben we projecten gehad waarbij de klant expliciet niet wilde testen; die projecten zijn uiteindelijk ook niet geslaagd. Dit gebeurt vaak wanneer projecten net zo goed als onderdeel van je website had kunnen werken, wat veel kosten had gescheeld. Want je investeert niet alleen in het bouwen van een app maar ook het onderhoud ervan.
"Voorkom dat wat je bouwt niet gebruikt wordt door je concept te valideren."
Een methode om je app-idee te valideren is Design Thinking: je verplaatst jezelf in de (beoogde) doelgroep. Je identificeert alle persona's in deze doelgroep en brengt de belangrijkste persona in kaart met een klantenreis. "Een dag in het leven van". Hierbij pak je alle geluksmomenten en pijnpunten. Zo krijg je inzichtelijk wat kritische succesfactoren zijn voor jouw app.
Deze stap kun je geheel zelf doen, mits je dit goed aanpakt. Bijvoorbeeld wanneer jouw beoogde doelgroep voor jou binnen bereik is. Denk er dan aan welke methode jij gebruikt; van enquête tot workshop, alles levert andere info op.
In samenwerking met een ervaren ontwikkelaar kan dit proces natuurlijk ook worden opgepakt. Het voordeel daarvan is dat zij hiermee al ervaring hebben en weten welke methode voor welk project het beste werkt. Ook hebben zij een goede grip op dit proces.
Zo kan het gebeuren dat na dit onderzoek blijkt dat jouw concept beter past bij een andere doelgroep. Dan moet daar adequaat op gehandeld worden, zodat je geen kansen laat liggen. Laatste tip: luister naar wat jouw doelgroep wil, maar besef je dat hun wens lang niet altijd de oplossing voor het probleem is.
2. Maak je kosten inzichtelijk
Is je app concept vastgelegd en gevalideerd? Dan kun je kijken naar het kostenplaatje van je app. Dit kun je op meerdere manieren inschatten, afhankelijk van welke van deze 2 projectmanagement-methodes je gebruikt:
Watervalmethode
Je schrijft de volledige functionaliteit van je app uit en maakt met een ontwikkelaar een opsomming van de kosten. Deze methode gaat er van uit dat jouw app niet meer gaat veranderen tijdens de ontwikkeling. In de praktijk komt deze methode steeds minder vaak voor. Vooral omdat als er dan toch iets verandert - wat vaak gebeurt - je onvoorziene kosten hebt. Zonde van de hele berekening én nog eens gevaarlijk voor jouw budget.
Scrummethode
Deze methode wordt steeds vaker gebruikt en gebruiken we ook het liefst bij Fish on Fire. Waar de watervalmethode uit gaat van een perfecte berekening, is de scrummethode stapsgewijs. Je stelt een minimumdoel of MVP vast en berekent de kosten hiervan. In deze fase wordt al gekeken met welk budget jouw app moet kunnen werken, zij het in een minimale uitwerking. Pas hierna ga je stapsgewijs verder richting een volledige app. Zo hoef je niet in één keer het hele budget op te hoesten en ben je al veel eerder in staat extra financiën te werven of gebruikers aan te laten haken.
"Welke ontwikkelmethode je ook gebruikt, de validatie van je app-idee blijft kernachtig voor succes."
De reden dat de watervalmethode nog in gebruik is, is dat deze beter kan werken voor apps met een erg klein budget (lees: 20.000 euro). De lijst met functionaliteiten is dan zo gering dat deze kosten aardig te voorspellen zijn. Daarnaast kom je met dit budget nagenoeg niet aan scrummen toe. Dat werk pas goed bij apps vanaf ongeveer 50.000 euro.
Het hangt geheel af van de eerdere validatie van jouw app om te kunnen bepalen wat jouw app gaat kosten. Want als je dit niet doet, kan het zo zijn dat jouw verwachting (20.000 en dus watervalmethode) uiteindelijk totaal niet aanslaat en je beter met een groter budget met de scrummethode had kunnen werken.
3. Onderzoek je verdienmodel
Je hebt je kosten nu inzichtelijk, maar hoe ga je dat lappen? Als ontwikkelaar denken we mee in je verdienmodel of ROI (Return on investment). Dus wat zijn de kosten, wat zijn de opbrengsten en hoe lang duurt het tot je bij je opbrengsten bent.
Stel, het duurt 5 jaar tot je uit je kosten bent, of het blijft een kostenpost, is het dan een project dat je door wil zetten? Want ook als ontwikkelaar hebben we liever een app die zichzelf betaalt, dan een app die enkel blijft slurpen.
We geven daarom altijd een advies, aangezien we mensen met een app-idee graag een goede keuze laten maken. Het gaat immers om een flinke investering. Toch blijft dit nog een onderdeel waarbij de input van de validatie van groot belang blijft en wat dus in handen van jou als app bedenker ligt.
Voor zaken zoals het budget kan jouw ontwikkelaar jou advies geven, al is het verzorgen van een budget toch altijd jouw verantwoordelijkheid. Tenzij je daar een partner in weet te vinden, zodat je niet alle kopzorgen zelf hebt.
4. Het ontwikkelproces
Stel, je hebt alle vorige checks zelf gedaan. Haalbaarheid gecontroleerd, je app idee gevalideerd. Kosten en baten inzichtelijk gemaakt en je verdienmodel vastgesteld. Dan kom je nu echt bij het punt waar je een ontwikkelaar moet aanhaken, als je dat al niet eerder had gedaan.
Om goed in kaart te brengen wat jouw ontwikkeling gaat kosten, baseert de ontwikkelaar zich op jouw designs en benoemde functionaliteiten. De kosten van een app kunnen flink variëren op basis van de benodigdheden.
De inschatting bepaalt ook de planning. Gemiddeld duurt appontwikkeling tussen de twee en vier maanden. Heeft jouw app functionaliteiten die nog volledig moeten worden opgebouwd? Dan pakken we die eerst beet met een eerste sprint. De verdere ontwikkeling breken we in zoveel mogelijk stukjes, zodat jouw app stukje voor stukje in elkaar wordt gezet en de kosten per stadium bepaald kunnen worden.
De rol van jou als app bedenker is het duiden van de complexiteit van functionaliteiten. Bijvoorbeeld: is inloggen iets wat gebeurt met een mailadres en wachtwoord, of wil je dit ook met social platformen kunnen doen? Dat maakt het geheel natuurlijk een stuk complexer.
"Met de scrummethode werken we gebruikelijk in sprints van 2 weken. Bij de derde sprint kunnen we dan meestal een werkende, eerste versie van je app lanceren."
Die keuze ligt normaal gesproken bij jou. Als ontwikkelaar kunnen we je hierbij adviseren. Belangrijk hierbij is om te bedenken of er voor deze functie echt complexiteit nodig is om jouw app te laten werken. Dat kan bijvoorbeeld met de MoSCoW methode.
Hierbij keert dat validatieproces weer terug: het is leidend in jouw beslissingen over de complexiteit van functionaliteiten. Uit de data van jouw validatie blijkt namelijk wat jouw app écht nodig heeft. En dus of een functie complex moet zijn, of simpel.
Mocht je je ontwikkelaar dit soort keuzes wel willen toevertrouwen, kan dat natuurlijk. Zo werken wij met voldoende disciplines om de eerste fase al uit te werken gebaseerd op jouw validatie. Dit gebeurt vaak bij mensen met een app-idee die niet veel tijd kunnen besteden in deze fase van de app ontwikkeling. Heb je die tijd wel, dan raden we echt aan om zoveel mogelijk met je ontwikkelaar in contact te blijven. Zo heb je meer controle over de ontwikkeling van jouw eigen app.
Aangezien wij als ontwikkelaar het liefst met de scrummethode werken, betekent dit dat je tijdens de ontwikkeling een aantal sprints zal meemaken. Tijdens zo'n sprint ontwikkelen we een deel van de app, gebaseerd op een vooraf afgesproken doel. We richten erop om elke 2 weken een sprint af te ronden en na 3 sprints een werkende app te kunnen lanceren.
5. Je app lanceren
Als we na 3 sprints je app lanceren, betekent dit niet dat jouw app af is. Je kunt dit beter zien als een soft launch. Jouw app wordt geïntroduceerd bij een klein testpubliek, nog zonder marketing.
Het is vooral bedoeld om jouw app te valideren. Ja, zelfs in deze stap blijft validatie relevant. Want we zijn nu nog op het punt waarop zaken aangepast kunnen worden op basis van feedback van gebruikers, zonder dat het te veel tijd en geld kost.
Wij werken in dit geval met een zogeheten 'schaduw operatie'. We gebruiken de feedback om het idee te tweaken, waarna we beide processen laten lopen. We kijken welke variant van de app het beste werkt, en gaan pas door op een van de twee opties wanneer deze zichzelf goed en wel bewezen heeft.
6. Je app laten groeien
Je app is gelanceerd. Mooi! Dan is het nu tijd om te kijken naar jouw doestellingen en hoe die te behalen. Bijvoorbeeld de beoogde omzet of hoeveelheid gebruikers.
Stel, je wil 1500 nieuwe gebruikers per maand, gebaseerd op jouw verdienmodel, dan moet de app dit natuurlijk verwezenlijken. Gebaseerd op feedback van je gebruikers en belanghebbenden, ga je met de ontwikkelaar opnieuw je app valideren zodat je met de volgende sprint kan beginnen.
De doelen die je stelt noemen we KPI's (Key Performance Indicators). Het is belangrijk om er hiervan één uit te kiezen, zodat je doelgericht aan de slag kan gaan. Handig is om deze op kwartaalbasis op te stellen, zodat je lang genoeg de tijd hebt om een betrouwbaar beeld te schetsen met de feedback en data, maar niet te lang zodat je niet meer kan inspelen op ontwikkelingen.
Zodra je KPI's duidelijk zijn, maken we gebruik van een funnel om de doelen te behalen. Wij gebruiken daarvoor de piratenfunnel: AAARRR.
Awareness: marketing gedreven aandacht genereren voor jouw app.
Acquisition: de hoeveelheid downloads van jouw app.
Activation: het eerste wow-moment van jouw gebruikers op jouw app.
Revenue: het verdienmodel, bijvoorbeeld een abonnementsvorm.
Retention: hoeveel gebruikers terugkeren naar jouw app.
Referral: gebruikers die andere gebruikers jouw app aanraden.
Stel, je app heeft veel downloads. Tof! Maar wacht, veel van de gebruikers maken geen account aan. Dat is niet de bedoeling! Dan is het dus belangrijk om te blijven kijken naar je KPI's in elk van de bovenstaande fases. Van awareness tot referral. Gebaseerd hierop zetten we experimenten op om deze KPI's te verbeteren.
"Bij de eerste lancering van je app sta je op het punt waarop je zaken nog kunt aanpassen op basis van gebruikersfeedback. Zonder dat het te veel tijd of geld kost."
Een oplossing om meer gebruikersaccounts te krijgen, kan zijn dat we de onboarding laagdrempeliger maken. We lanceren een tweede variant en gebruiken de schaduw operatie methode. Daaruit moet blijken welke variant het meeste succes heeft.
Zodra je een goed aantal gebruikers hebt en je eerste inkomsten uit je app haalt, kun je eventueel kijken naar de groei van je eigen team. Want als jouw app het beoogde succest niet alleen behaalt maar overtreft, zul je niet alles alleen kunnen oppakken. Dit komt vaak neer op een kip-of-ei verhaal: je hebt inkomsten nodig om te groeien, maar je moet groeien om inkomsten te genereren.
Een manier om dit verhaal te doorbreken is jouw app te verkopen aan zakelijke organisaties. Bedrijven en gemeentes kunnen geïnteresseerd zijn in jouw app-idee als het relevant voor ze is, waardoor ze mogelijk in jouw idee willen investeren. Natuurlijk willen zakelijke partners vaak wel zien dat jouw app potentieel heeft. Ook hierbij is die validatie weer zo belangrijk. Want met een onderbouwd businessplan dat gevalideerd is met bewijs, kun je investeerders gemakkelijker overtuigen dan enkel met jouw app-idee of zojuist gelanceerde app.
Laatste tip:
Zoals je al hebt gemerkt is validatie van jouw app-idee kernachtig voor het succes van jouw app. In elke bovengenoemde stap komt validatie kijken. Dat betekent dat er regelmatig dingen niet zullen lukken. Experimenten blijken niet het beoogde resultaat te hebben en je krijgt misschien zelfs het idee dat je app meer kosten heeft dan gewild.
Maar zonder die gefaalde experimenten krijg je ook geen succesvolle experimenten die juist de gemaakte kosten dubbel en dwars terugverdienen. Om nog maar te zwijgen over de gemiste inkomsten vanwege de gelanceerde app die geen gebruikers weet te trekken, omdat er nooit is gevalideerd of jouw app-idee ook echt werkt.
Validatie gaat dus om controle, wikken en wegen en onderbouwde keuzes maken.
Succes check: hoe goed is je app-idee?
De eerste 5 stappen dragen bij aan het succesvol maken van een app, en de checklist van Mark maken de samenwerking met jouw ontwikkelaar een stuk beter. Maar wil jij nu weten hoe succesvol jouw idee eigenlijk is? Dat kan!
Hieronder download je de App-idee Scan. Met dit schema zie je precies hoe goed jouw app-idee is.
Vul hieronder je email in en ontvang de App-idee Scan in je mailbox!
Met de App-idee scan ontdek je:
✔️ Of je een goed idee hebt
✔️ Of je overal aan gedacht hebt
✔️ Welke stappen je kunt zetten met je app
Toegang tot de App-idee scan kost normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegangelijk:
-David van AppSpecialisten
Reacties: Wat vind jij van dit artikel?
Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!
Klik en laat een reactie achter