Een eigen app maken: de 10 meest populaire verdienmodellen| kennisbank

Een eigen app maken en hier een verdienmodel aan koppelen is voor veel mensen en bedrijven aantrekkelijk. Het is echter lastiger dan het op het eerste oog lijkt. Want hoe maak je een app waaraan je geld verdient, terwijl er al miljoenen andere apps bestaan? We maken het daarom eenvoudig voor je: hieronder vind je de 10 meest populaire methodes waarop je geld verdienet met een eigen app maken.

Lees het artikel of bekijk de video:

10. Reseller apps

eigen app makenEr worden veel apps gestandaardiseerd en schaalbaar gemaakt die daardoor ook beschikbaar worden voor meerdere bedrijven. Zo zijn er apps die een catalogus van producten hebben ter ondersteuning van verkopers en die voor iedere gebruiker wordt ingericht met hun eigen catalogus. Of een evenementen reseller app die per bedrijf een ander programma, sprekers en plattegrond bevat.

Je kunt deze soort apps als reseller doorverkopen aan bedrijven. Hierbij wordt je ondersteund door de originele ontwikkelaar van zo'n app. Je moet echter goed nadenken over de waarde die de gestandaardiseerde app gaat hebben voor de klant. Levert de app echt iets op? Of is het een ‘app voor de heb’? Apps met weinig toegevoegde waarde zijn vaak te herkennen aan een website-uiterlijk waarin een app is gepropt. De app heeft dan veel pagina’s met statische tekst en heeft geen duidelijk doel voor de gebruiker. Ook is het resellen van een app per definitie geen “eigen app maken”, je verkoopt in feite de app van een ander.

Iets dat Reseller van app zijn nóg minder populair maakt, is dat Apple ze steeds vaker verbiedt. Apps die functioneel kopieën zijn van andere apps, worden door Apple geweigerd in de App Store. Als je bijvoorbeeld apps gaat herverkopen van platformen zoals AppMachine, BiznessApps of BuildFire, dan heb je een flinke kans dat deze alleen gepubliceerd gaan worden in de Goog Play Store voor Android apps. Niet zo gek, Apple blokkeert deze apps omdat ze meestal niet veel opleveren voor de eindgebruiker.

9.  Producten verkopen in de app

eigen app makenAls je producten gaat verkopen binnen een app, een zogenaamde “appshop”, dan begin je (vaak) met een achterstand. Google doorzoekt apps niet of nauwelijks, dus via deze grote zoekmachine zul je geen klanten vinden. Ook moeten klanten extra stappen zetten om in je app te komen ten opzichte van een traditionele webshop (zoals de app vinden, downloaden, installeren) en veel mensen nemen deze extra moeite niet.

In het begin van productverkoop in apps was dit vooral het geval. Aangezien het app landschap steeds verandert, worden er voortaan steeds vaker producten verkocht in apps. Daarom heeft een appshop ook voordelen, bijvoorbeeld bij de verkoop van producten die door klanten vaak gekocht worden. Als mensen herhaaldelijk een product kopen dan hoeft diegene niet meer na te denken over zijn aankoop. Dan kan het juist heel gemakkelijk om een product met één klik aan te schaffen met een app (de app staat dan al op de telefoon). Daarnaast is er een nieuwe integratie met Google waarmee gebruikers hun geinstalleerde apps zien in de zoekresulaten.

Vooral als je bedrijf al bekend is bij de klant, kan je geld verdienen met producten verkopen in een app. Zo wordt een H&M bezoeker in de winkel al aangespoord om de app te downloaden voor een korting. De bezoeker kent H&M en het assortiment, het is dan een kleine stap naar het gebruik van de app. Dit geldt helaas alleen voor kleinschalige aankopen, voor grote aankopen zoals tv's of laptops zal een klant toch de tijd willen nemen in een winkel of op een website. Tenzij je al een bestaande webshop hebt, is producten verkopen in je app géén goed verdienmodel voor een eigen app maken.

"Zo verdiende de populaire app Angry Birds meer aan merchandising dan aan de app verkopen zelf. "

8. Adverteren in de app

eigen app makenAls je jouw eigen app maakt en deze publiceert in de Apple App Store of Google Platy Store dan kun je in deze app advertenties en banners laten zien aan gebruikers. Wel 50% (!) van de kliks op deze advertenties is per ongeluk. Dus de waarde van deze advertenties is voor de adverteerder niet zo groot. Reken er daarom op dat je per advertentievertoning minder dan één cent verdient. Voor één euro moet een advertentie dus zo'n 100 tot 300x bekeken zijn. Om dit verdienmodel te laten werken heb je veel gebruikers nodig, dus reken erop dat je je zult moeten richten op volume: zoveel mogelijk actieve gebruikers van je app. Ik denk dat er betere verdienmodellen zijn dan adverteren.

7. App verkopen in appstore

eigen app makenEen manier van geld verdienen met je app, is om in de Google Play Store of Apple App Store jouw app te verkopen voor een paar euro’s. Veel gebruikers zullen niet voor een app te betalen, Apple gebruikers kopen wel eerder apps dan Android gebruikers. Een Android app maken is daarom over het algemeen minder lucratief dan een iPhone app maken, al is het Android marktaandeel in Nederland een stuk groter. 

Het verdienmodel van een app verkopen in de appstores is vaak gekoppeld aan het tonen van advertenties in een gratis versie en géén advertenties in de betaalde versie van de app. Bij een waardevolle apps met nut werkt dit verdienmodel. Mensen gebruiken de app dan vaak en willen dan betalen voor een betere ervaring zónder die irritante advertenties!

Maar ook in betaalde apps kom je advertenties tegen omdat apps verkopen in appstores niet snel iets oplevert. Het zijn steeds maar een paar euro’s die je per download verdient en daarvan moet je 30% afstaan aan dApple of Google. En dan moet je er zelf voor zorgen dat veel mensen jouw app downloaden. Maar zelfs met veel gebruikers ben je er nog niet. Zo verdient de populaire app Angry Birds meer aan merchandising (verkoop van Angry Birds speelgoed en prullaria) dan aan de app verkopen zelf. Dat wil wel iets zeggen over de winstgevendheid van apps verkopen in de appstore. Er zijn meer doordachte verdienmodellen met apps dan slechts het eenvoudig verkopen in de appstore.

"Je hebt veel meer kans om een partij te overtuigen om je te sponsoren als je al concrete resultaten hebt."

6. In-app purchases

eigen app makenEen slimmere aanpak dan slechts de verkoop van apps in de appstore zijn de zogenaamde in-app purchases. Dit is een manier voor gebruikers om uitbreidingen voor de app te kopen, vanuit de app zelf. Denk aan “muntjes” om je game-app beter te spelen of het aankopen van een extra functies voor een app. Dit werkt beter dan het enkel verkopen van de app omdat de gebruiker de app heeft gebruikt voordat hij ervoor hoeft te betalen. Ook bij in-app purchases moet je 30% van de opbrengsten van de app afstaan aan de appstore.

eigen app maken

5. Sponsoring

Als je een bedrijf bereid vindt om je app te sponsoren dan betalen zijn voor de ontwikkeling van jouw app. Je hebt veel meer kans om deze partij te overtuigen om je te sponsoren als je al concrete resultaten hebt, bijvoorbeeld met een simpel prototype van de app tot aan een volwaardige app die al reeds populair is. Hoe meer je laat zien van een concrete app, hoe beter je jouw sponsor overtuigt én des te meer geld je kunt vragen. Dat betekent dat als je zelf voorinvesteringen hebt gedaan in de app en de resultaten hiervan laat zien aan de sponsor, je meer kans hebt om de sponsoring binnen te halen. Als je een eigen app maken wilt met sponsoring, kom dan niet met lege handen!

4. Een eigen app maken en doorverkopen

Een combinatie van sponsoring en reseller zijn van jouw app is eigen gestandaardiseerde apps maken en deze zelf doorverkopen aan bedrijven en organisaties. Je laat je niet eenmalig sponsoren en je wordt geen doorverkoper van het app concept van iemand anders, maar je verkoopt je eigen gestandaardiseerde app aan meerdere bedrijven. Jij bent dus degene die het bezit heeft van de app én dit als schaalbaar concept aan meerdere bedrijven verkoopt.

Met de nieuwe richtlijnen van Apple is het belangrijk om op te letten dat je niet een simpele kopie maakt. Of je maakt één app waarin de apps van verschillende organisaties zijn samengevat. dan loggen gebruikers in op een overkoepelende app, om bij de inhoud van een app te zien die je hebt gemaakt voor een opdrachtgever.

Als je jouw app laat maken door een derde partij, maak dan goede afspraken over de rechten voor de herverkoop van een app. Je kunt afspreken met een app maker dat je 100% eigenaar wordt van de programmeercode van jouw app, maar daarmee geeft deze app maker ook een deel van zijn waardevolle werkwijze en bedrijfs-programmeercode vrij. De meesten zijn wel bereid om dit vrij te geven, maar tegen een stevige vergoeding. Als je slim bent bespaar je op deze kosten en maak je afspraken over herverkoop met de app maker zonder dat je 100% eigenaar hoeft te zijn van de programmeercode van de app.

"De kennis en kunde uit je bedrijf zorgt voor de basis van een kwalitatieve app."

3. Kostenbesparing voor bedrijf

Een slimme toepassing van een eigen app maken is om de efficiëntie binnen je eigen bedrijf te vergroten. Je laat je eigen personeel sneller en slimmer werken met een app die hun werkzaamheden ondersteunt.

Dat kan al heel eenvoudig met een reeds ontwikkelde app, gewoon uit de appstore. Die kost maar een paar euro’s en daarmee houden werknemers bijvoorbeeld efficienter hun uren bij. Het uiterste wat je kunt doen is een maatwerk ontwikkelde app van boven de tienduizenden euro. Bijvoorbeeld een app waarmee werknemers kennis terugvinden om de service naar klanten te verhogen.

Natuurlijk moet de investering in zo'n app zich wel terugverdienen! Afhankelijk van de hoogte van de kostenbesparing die mogelijk ismet de app en de terugverdienperiode, bepaal je hoeveel geld je investeert in de app en de app je uiteindelijk oplevert.

2. App als aanvulling op productrange

Binnen je een eigen bedrijf zijn er al een aantal diensten en producten. Waarom niet je kennis en kunde die binnen een bedrijf aanwezig zijn inzetten om producten en diensten in een app-vorm te gieten?

Spelletjesfabrikant Jumbo brengt diverse bordspellen uit als iPad app, uitgeverij Zwijsen heeft diverse interactieve lesboeken en beveiligingsbedrijven verkopen apps om ook op tablets beveiligingscamera’s te kunnen zien. TomTom heeft haar kastjes maar ook navigatieapps en zelfs vogelverenigingen geven vogel-encyclopedieën-apps uit. Dit is een slimme manier om apps te verkopen in de appstore en is volledig gebaseerd op waar een bedrijf al goed in is.

De kennis en kunde uit een bedrijf zorgt voor de basis van een kwalitatieve app. Het merk van het bedrijf geeft de gebruikers vertrouwen om de app te downloaden. Daarnaast is het mogelijk bestaande klanten te benaderen met deze handige apps en heb je al snel downloads zonder veel te investeren in app marketing. En heb je geen eigen bedrijf? Bekijk dan hoe jouw idee waarde kan toevoegen voor bedrijven.

1. App als klantenservice

De beste manier om te verdienen aan apps is… door ze gratis weg te geven!

Rabobank vergroot haar financiële dienstverlening met diverse gratis apps, Albert Heijn vergroot het winkelgemak met de Appie app en de kapper op de hoek laat je afspraken inplannen via hun app. Ook met een app krijg je bij je favoriete koffiewinkeltje een spaarkaart waarmee iedere 5e koffie gratis is.

Indirect verdienen deze bedrijven geld aan hun klanten via een app. Deze apps zijn allemaal gratis omdat de bedrijven weten dat ze dit terugverdienen doordat ze klanten aan zich binden én indirect meer verkopen realiseren. Door hun klanten te voorzien van een handige apps staan bedrijven met hen in contact, verzamelen ze informatie en worden hun diensten en producten vaker gebruikt.

Zorgt jouw app voor een betere klantenservice, bijvoorbeeld omdat je mensen zelf zaken laat regelen, dan heb je goud in in handen. Er zijn dan verschillende manieren mogelijk om bedrijven hierin te interesseren. Het belangrijkste is dat je laat zien dat je app echt waardevol is voor hun doelgroep. Als je hen daarna voorrekent hoeveel kosten het zal besparen, kom je al snel tot een overeenkomst.

Dus wil je echt scoren met een eigen app maken? Maak je app waardevol voor eindgebruikers en vind een synergie met een organisatie!

Een eigen app maken: Hoeveel levert ieder verdienmodellen op?

Dat heb ik overzichtelijk voor jou gemaakt in het 'Verdienmodel sjabloon'. Dit is een PDF waarin je naast alle verdienmodellen ook de voor- en nadelen in één overzicht ziet.

Plus, ik laat je in deze PDF zien wat de opbrengsten in euro's per verdienmodel zijn.

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om direct toegang te krijgen tot het Verdienmodel Sjabloon:

geld verdienen met apps

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen

Reacties

helder overzicht. Ik mis freemium en subscription model enigszins. die zitten wel in punt 6. belangrijkste inzicht is dat nut en waarde voor de gebruiker kern zijn voor het verdienmodel. En natuurlijk de een locked-in strategie. de user binden aan je App.

 

Hoi Freek,

Klopt, het Freemium model is samentrekking van Free en Premium. Dat is de essentie van punt 6 :)

Fijn dat dit artikel je nieuwe inzichten heeft gegeven. Het Verdienmodel Sjabloon vindt je in de mailbox.

-David 

wat is je grootste inzicht uit dit artikel?

Hallo David,

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik ben zoekende hoe ik mijn idee concreter kan maken. Het toepassen van advertenties in de app in jou punt 8 had ik totaal anders ingezien. Mijn idee betreft een klantenservice georienteerde app. Wel goed te lezen dat ik hiermee op de goede weg ben.

 

 

white labeling trekt zeer mijn aandacht.

Hee David!

Bedankt voor de uitleg! Heb het hele internet afgezocht maar kwam niks nuttigs tegen tot jouw super vet toffe filmpje!
Ik zou erg graag de 20 tips ontvangen over het aan tafel gaan met app ontwikkelaar. En vond het grootste inzicht hoe klantendata werkt en hoe je ermee om moet gaan.

 

Met vriendelijke groet,
Sam Furbie Fermin

Dank je voor het overzicht. Helpt ons bij brainstorm over wel of niet zelf ontwikkelen!

 

Dank voor het overzicht, het gaat me helpen in mijn advieswerk!

dankje voor het overzicht! Dit helpt ons om na te gaan of het maken van een app realistisch is voor ons!

Dank je wel voor de uitleg die verhelderend heeft gewerkt voor wat betreft punt 1 en 8. Ik weet nu wat wel en niet te doen. Groetjes, Linda

Bedankt voor het heldere overzicht.

Ik ben zelf met 2 vrienden begonnen met het uitwerken van een idee voor een app. Na het bedrijfsplan te hebben geschreven blijven we toch nog met een vraag zitten: wat wordt ons verdien model? We willen graag gratis en transparant naar onze klanten blijven. We willen geen advertenties plaatsen. Ik zou graag het PDF bestand van u willen ontvangen om nog meer opties af te gaan en inspiratie op te doen.

Bedankt

Hoi David,

Bedankt voor je uitleg. Mijn grootste inzicht uit dit artikel, zijn de verschillende verdienmodellen en dat je heel goed moet bedenken welk verdien model het beste past of welke combinatie van verdienmodellen. Jouw pdf ontvang ik graag om meer inspiratie op te doen.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Jonathan

zeer informatief

voor mij was verdienmodel sponsoring interessant

Hallo David,

Het geeft een goed overzicht weer van de verschillen. Het heeft mij op ideeën gebracht om een app te gaan onwikkelen. Ik ben vooral benieuwd naar hoe de sponsoring werkt en ga eens hier en daar polsen. Ik ontvang graag jouw pdf. 

Groetjes Niels

Hoi Niels, hopelijk heb je veel aan het Verdienmodel Sjabloon gehad! Gr. Katja

Helder uiteenzetting over hoe je succesvol te werk kunt gaan, top!

Bedankt! Goed om te horen dat je er iets aan hebt gehad Paul. 

Beste David,

Ik ben opzoek naar het juiste verdienmodel voor de app van mijn organisatie. Jou video heeft me een klein overzicht gegeven van de modellen en hier wil ik me graag nog verder in verdiepen. Zo wil ik de meest geschikte voor onze organisatie bepalen. Hopelijk helpt het PDF bestand hier nog meer bij. Freemium klinkt voor ons aantrekkelijk maar de haalbaarheid hiervan ben ik niet zeker van.

Met vriendelijke groet,
Fjolla

Leuk om je zojuist telefonsich gesproken te hebben Fjolla.  Succes met je onderzoek en bedenken van je verdienmodel!

Groeten,

-David

Nou dacht ik dat - buiten de achtergrond data - advertenties het meeste opleveren. Ai, toch maar "huiswerk" maken  :-)

Hoi Margot,

Ja, klopt. Maar je bent niet de enige die dit denkt.

Heb je de PDF gedownload, daar krijg je een mooi overzicht voor je huiswerk ;)

Als je meer wilt weten over verdienmodellen, ik geef ook een Masterclass over geld verdienen met apps. Die vind je hier: https://appspecialisten.nl/online-masterclass

Groeten,

-David

Goede video uitleg. Kijken wat de pdf verdienmodellen nog meer opleverd. Dank voor de info zover. Mvgr. Ruud

Hoi Ruud, bedankt voor je reactie. Voortaan kan je je emailadres hierboven invoeren om het Verdienmodelsjabloon meteen in je inbox te krijgen. Hopelijk heb je er veel aan! :) Gr. Katja

Beste,

Heb met belangstelling jouw tips gelezen en graag zou ik je verdienmodel ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

Hoi Bart, je kan voortaan zelf meteen het Verdienmodel Sjabloon ontvangen, door hierboven je emailadres in te vullen. Veel succes met jouw idee! Gr. Katja

Plaats mijn reactie