We maken het je eenvoudig: hieronder vind je een overzicht van de 10 meest populaire methodes waarmee je met het maken van een eigen app geld verdient. Als bonus laat ik je zelfs een extra effectieve methode zien en vertel ik je hoe je je inkomsten vooraf berekent!

10. Reseller apps

icoon omkeer pijlEr bestaan veel gestandaardiseerde, schaalbare apps die geschikt zijn voor meerdere bedrijven. Zo vind je apps die over een catalogus van producten beschikken ter ondersteuning van verkopers en die voor iedere gebruiker wordt ingericht met hun eigen catalogus. Of een evenementen reseller app die per bedrijf een ander programma, sprekers en plattegrond bevat. Denk aan business apps, zoals whitelabel apps.

Je verkoopt dit soort apps als reseller door aan bedrijven en verdient zo geld. Het voordeel is dat je dan ondersteund wordt door de originele ontwikkelaar van zo'n app. Je moet echter goed nadenken over de waarde die de gestandaardiseerde app gaat leveren voor je klant. Levert de app echt iets op? Of is het een ‘app voor de heb’? Apps met weinig toegevoegde waarde herken je vaak aan een website-uiterlijk waarin een app is gepropt. De app bestaat dan uit veel pagina’s met statische tekst en bevat geen duidelijk doel voor de gebruiker. Ook mag je bij het resellen van een app niet spreken van “een eigen app maken”; je verkoopt in feite de app van een ander.

Iets wat resellen van apps nóg minder populair maakt, is dat Apple ze steeds vaker verbiedt. Apple weigert apps die kopieën zijn van andere apps toegang tot de App Store. Als je bijvoorbeeld apps doorverkoopt van platformen zoals AppMachine, BiznessApps of BuildFire, dan bestaat er een grote kans dat deze alleen te vinden zijn in de Google Play Store voor Android apps. En waarom gebeurt dit? Apple blokkeert deze apps omdat ze meestal niet veel opleveren voor de eindgebruiker.

9. Producten verkopen in je eigen app

icoon doos

Als je producten verkoopt binnen een app, een zogenaamde “appshop”, dan begin je (vaak) met een achterstand. Google doorzoekt apps niet of nauwelijks, dus via deze grote zoekmachine vinden klanten je app niet. Ook moeten klanten extra stappen zetten om in je app te komen ten opzichte van een traditionele webshop (zoals de app vinden, downloaden, installeren) en veel mensen nemen deze extra moeite niet.

Toch kopen klanten steeds vaker producten via apps. Een appshop heeft namelijk ook voordelen, bijvoorbeeld bij de verkoop van producten die klanten vaak kopen. Als mensen herhaaldelijk een product kopen dan hoeft diegene niet meer na te denken over zijn aankoop. Dan kan het juist makkelijker zijn om een product met één klik aan te schaffen met een app (de app staat dan al op de telefoon), dan via de ‘traditionele webshop weg’. Daarnaast bestaat er een nieuwe integratie met Google waarmee gebruikers hun geïnstalleerde apps zien in de zoekresultaten.

Vooral als je bedrijf al bekend is bij de klant, kan je geld verdienen met producten verkopen in een app. Zo spoort H&M bezoekers al in de winkel aan om de app te downloaden om korting te ontvangen. De bezoeker kent H&M en het assortiment, het is dan een kleine stap naar het gebruik van de app. Dit geldt helaas alleen voor kleinschalige aankopen, voor grote aankopen zoals tv's of laptops zal een klant toch de tijd willen nemen in een winkel of op een website. Tenzij je al een bestaande webshop bezit, is producten verkopen in je app géén goed verdienmodel voor apps.

"Zo verdiende de populaire app Angry Birds meer aan merchandising dan aan de app verkopen zelf. "

8. Opbrengsten advertenties in je app

icoon supporterAls je jouw eigen app maakt en deze publiceert in de Apple App Store of Google Play Store, bestaat de mogelijkheid om in deze app advertenties en banners te laten zien aan gebruikers. 50% van de kliks op deze advertenties gebeurt per ongeluk. Dus de waarde van deze advertenties is voor de adverteerder niet zo groot. Reken er daarom op dat je per advertentievertoning minder dan één cent verdient. Voor één euro moet een advertentie dus zo'n 100 tot 300 keer bekeken zijn. Om geld te verdienen met advertenties in je app heb je veel gebruikers nodig, dus in dat geval richt je je op het volume: zoveel mogelijk actieve gebruikers van je app. Ik denk dat er betere verdienmodellen zijn dan te adverteren.

7. App verkopen in appstore

Een manier van geld verdienen met je app, is om in de Google Play Store of Apple App Store jouw app te verkopen voor een paar euro’s. Veel gebruikers willen niet betalen voor een app. Apple gebruikers kopen weer sneller een app dan Android gebruikers. Een Android app maken is daarom over het algemeen minder lucratief dan een iOS app maken, al is het Android marktaandeel in Nederland een stuk groter. 

Het verdienmodel van een app verkopen in de appstores is vaak gekoppeld aan het tonen van advertenties in een gratis versie en géén advertenties in de betaalde versie van de app. Bij een waardevolle app met nut werkt dit verdienmodel. Mensen gebruiken de app dan vaak en betalen daarom graag voor een betere ervaring zónder die irritante advertenties!

Maar ook in betaalde apps kom je advertenties tegen, omdat apps verkopen in appstores niet snel iets oplevert. Het levert steeds maar een paar euro’s op per download en daarvan moet je 30% afstaan aan Apple of Google. En dan moet je er ook nog zelf voor zorgen dat veel mensen jouw app downloaden. Maar zelfs met veel gebruikers ben je er nog niet. Zo verdient de populaire app Angry Birds meer aan merchandising (verkoop van Angry Birds speelgoed en prullaria) dan aan het verkopen van de app zelf. Dat wil wel iets zeggen over de winstgevendheid van apps verkopen. Er bestaan meer doordachte verdienmodellen met apps dan het eenvoudig verkopen in de appstore.

"Je hebt veel meer kans om een partij te overtuigen om je te sponsoren als je al concrete resultaten hebt."

6. Een eigen app maken: in-app purchases

icoon downloadEen slimmere manier om geld te verdienen met je app zijn zogenaamde in-app purchases. Dit is een manier voor gebruikers om uitbreidingen voor de app te kopen, vanuit de app zelf. Denk aan “muntjes” om je game-app beter te spelen of het aankopen van een extra functies voor een app. Dit werkt beter dan enkel het verkopen van de app, omdat de gebruiker de app al gebruikt voordat deze ervoor hoeft te betalen. Helaas moet je ook bij in-app purchases 30% van de opbrengsten van de app afstaan aan de appstore.

foto van een app op de telefoon

5. Geld verdienen met sponsoring

icoon business manAls je een bedrijf bereid vindt om je app te sponsoren dan betalen zij voor de ontwikkeling van jouw app. Je hebt veel meer kans om deze partij te overtuigen om je te sponsoren als je al concrete resultaten kan laten zien. Bijvoorbeeld met een simpel prototype van de app tot aan een volwaardige app die al populair is. Hoe meer je laat zien van een concrete app, hoe beter je jouw sponsor overtuigt én des te meer geld je kunt vragen. Dat betekent dat als je zelf investeert in de app en de resultaten hiervan laat zien aan de sponsor, je meer kans maakt om de sponsoring binnen te halen. Wil je een eigen app maken met sponsoring, kom dan dus niet met lege handen!

4. Een eigen app ontwikkelen én verkopen

cirkel waar staat sell

Een combinatie van reselling en sponsoring? Dan ga je jouw eigen gestandaardiseerde apps ontwikkelen en doorverkopen aan bedrijven en organisaties. Je laat je niet eenmalig sponsoren en ook ben je geen doorverkoper van het app concept van iemand anders. Je gaat je eigen gestandaardiseerde app verkopen aan meerdere bedrijven. Jij bent dus degene die de app bezit én dit als schaalbaar concept inzet. Een slim verdienmodel.

Met de nieuwe richtlijnen van Apple moet je opletten dat je niet een simpele kopie maakt. Of je maakt één app waarin de apps van verschillende organisaties zijn samengevat. In dat geval loggen gebruikers in op een overkoepelende app, om bij de inhoud van een app te komen.

Als je jouw app laat ontwikkelen door een derde partij, maak dan goede afspraken over de rechten voor de verkoop van een app. Je kunt afspreken met een app maker dat je 100% eigenaar bent van de programmeercode van jouw app, maar daarmee geeft deze app maker ook een deel van zijn waardevolle werkwijze en bedrijfs-programmeercode vrij. De meesten zijn wel bereid om dit vrij te geven, maar tegen een stevige vergoeding. Als je slim bent, bespaar je op deze kosten en maak je afspraken over herverkoop met de app maker zonder dat je 100% eigenaar hoeft te zijn van de programmeercode van de app.

"De kennis en kunde uit je bedrijf zorgt voor de basis van een kwalitatieve app."

3. Een eigen app maken: kostenbesparing voor bedrijf

Een slimme toepassing van een app is om de efficiëntie binnen je eigen bedrijf te vergroten. Je laat je eigen personeel sneller en slimmer werken met een app die hun werkzaamheden ondersteunt.

Dat kan al heel eenvoudig met een reeds ontwikkelde app, gewoon uit de appstore. Die kost maar een paar euro en helpt werknemers bijvoorbeeld efficiënter hun uren bijhouden. Het uiterste wat je kunt doen is een maatwerk ontwikkelde app van boven de tienduizend euro. Bijvoorbeeld een app waarmee werknemers kennis terugvinden om de service naar klanten te verhogen.

Natuurlijk moet de investering in zo'n app zich wel terugverdienen! Afhankelijk van de kostenbesparing met de app en de terugverdienperiode, bepaal je hoeveel geld je investeert in de app en wat de app je uiteindelijk oplevert.

2. Een eigen app maken: als aanvulling op je productrange

icoon aanvulling

Binnen je eigen bedrijf bestaan er al een aantal diensten en producten. Waarom niet de kennis en kunde binnen je bedrijf inzetten om producten en diensten in een app-vorm te gieten? Een interessant verdienmodel, waardoor je sneller geld verdient met je app dan dat je van scratch begint.

Spelletjesfabrikant Jumbo brengt diverse bordspellen uit als iPad app. Uitgeverij Zwijsen geeft diverse interactieve lesboeken uit en beveiligingsbedrijven verkopen apps om ook op tablets beveiligingscamera’s te kunnen zien. TomTom biedt haar kastjes, maar ook navigatieapps aan en zelfs vogelverenigingen geven vogel-encyclopedieën-apps uit. Dit is een slimme manier om apps te verkopen in de appstore en volledig gebaseerd op waar een bedrijf al goed in is.

De kennis en kunde uit een bedrijf zorgen voor de basis van een kwalitatieve app. Het merk van het bedrijf geeft de gebruikers vertrouwen om de app te downloaden. Daarnaast is het mogelijk om bestaande klanten te benaderen met deze handige apps en heb je al snel downloads zonder veel te investeren in app marketing. Geen eigen bedrijf? Bekijk dan hoe jouw idee waarde kan toevoegen voor bedrijven.

1. App als klantenservice: geld verdienen met je app, door hem weg te geven

icoon liefde

Het beste verdienmodel voor apps is… ze gratis weggeven!

Rabobank vergroot haar financiële dienstverlening met diverse gratis apps, Albert Heijn vergroot het winkelgemak met de Appie app en de kapper op de hoek laat je afspraken inplannen via hun app. Ook krijg je bij je favoriete koffiewinkeltje een spaarkaart waarmee iedere 5e koffie gratis is, via een app natuurlijk!

Indirect verdienen deze bedrijven geld aan hun klanten via een app. Deze apps kosten klanten niets omdat de bedrijven weten dat ze dit terugverdienen. Ze weten klanten aan zich te binden én realiseren indirect meer verkopen. Door hun klanten te voorzien van een handige app staan bedrijven met hen in contact, verzamelen ze informatie en gebruiken hun klanten hun diensten en producten vaker.

Zorgt jouw app voor een betere klantenservice, bijvoorbeeld omdat je mensen zelf zaken laat regelen? Dan heb je goud in handen. Er bestaan dan verschillende manieren om bedrijven hierin te interesseren. Het belangrijkste is dat je laat zien dat je app echt waardevol is voor hun doelgroep. Als je hen daarna voorrekent hoeveel kosten het bespaart, kom je al snel tot een overeenkomst.

Dus wil je echt scoren met een eigen app maken? Maak je app waardevol voor eindgebruikers en vind een synergie met een organisatie!

Blauwe bol met plus symbool

Bonus: App abonnementen, de heilige graal van de verdienmodellen

Ik noem dit niet zomaar de heilige graal. Er valt echt veel geld te verdienen met app abonnementen. Kijk maar naar bekende voorbeelden zoals Spotify. Daar betaal je gemiddeld € 9,99 per maand voor je abonnement, 12 maanden per jaar (als je blijft hangen). Dat is dus € 120,— per jaar; best wel veel! En dat keer de honderdduizenden gebruikers is natuurlijk een ontzettend bedrag. En dat is nog eens een terugkerend bedrag.

Dit verdienmodel werkt dus goed bij dienstverlening. Vooral als de app met opslag werkt. Opslag van data van de gebruiker, of opgeslagen content zoals podcasts of muziek. Bij content die steeds opnieuw aanvult zie je dit extra sterk. Daarmee wordt de drang om een abonnement aan te schaffen nog groter. Apps waarbij abonnementen ook werken, zijn apps die je dagelijks tijd of geld schelen. Daar willen mensen ook graag geld voor inleggen.

Uiteindelijk ligt dit verdienmodel in het verlengde van het freemium model. Het grote verschil is alleen de effectiviteit van app abonnementen. Heb je al een app met freemium model? Kijk eens verder wat abonnementen je bieden. Nog geen app? Ook dan is het het overwegen waard; het moet natuurlijk wel bij je app-idee passen!

Hoeveel verdien je met een app?

Ontdekken hoeveel geld je verdient met een app? Daarvoor maakten wij het 'Verdienmodel Sjabloon'. In deze PDF zie je alle verdienmodellen. Je ziet ook de voor- en nadelen in één overzicht.

Plus, ik laat je in deze PDF zien wat de opbrengsten zijn in euro's per verdienmodel. 

Hoeveel wil jij verdienen met je app?

Vul hieronder je gegevens in om direct toegang te krijgen tot het Verdienmodel Sjabloon:

Kassa zodat mensen kunnen betalen
Hoeveel ga verdienen met je app?
Verdienmodel Sjabloon
Kom achter de 14 manieren waarop anderen al verdienen met hun app

Met de het Verdienmodel Sjabloon krijg je:

✔️ Volledig overzicht van 14 kansen om te verdienen met je app
✔️ Zien hoeveel euro jouw idee precies gaat opbrengen
✔️ Vergelijk verdienmodellen zodat je altijd het meeste verdient met je app
 

Het Verdienmodel Sjabloon kost normaal €5 in de shop, nu GRATIS beschikbaar:

-David van AppSpecialisten

Markten
Onderwerpen
Geschreven door
David van der Loo

Reacties

Ingediend door Freek op

helder overzicht. Ik mis freemium en subscription model enigszins. die zitten wel in punt 6. belangrijkste inzicht is dat nut en waarde voor de gebruiker kern zijn voor het verdienmodel. En natuurlijk de een locked-in strategie. de user binden aan je App.

 

Hoi Freek,

Klopt, het Freemium model is samentrekking van Free en Premium. Dat is de essentie van punt 6 :)

Fijn dat dit artikel je nieuwe inzichten heeft gegeven. Het Verdienmodel Sjabloon vindt je in de mailbox.

-David 

Ingediend door Erik op

wat is je grootste inzicht uit dit artikel?

Ingediend door Evert Jan Bosman op

Hallo David,

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik ben zoekende hoe ik mijn idee concreter kan maken. Het toepassen van advertenties in de app in jou punt 8 had ik totaal anders ingezien. Mijn idee betreft een klantenservice georienteerde app. Wel goed te lezen dat ik hiermee op de goede weg ben.

 

 

Ingediend door henrie op

white labeling trekt zeer mijn aandacht.

Ingediend door Sam Furbie Fermin op

Hee David!

Bedankt voor de uitleg! Heb het hele internet afgezocht maar kwam niks nuttigs tegen tot jouw super vet toffe filmpje!
Ik zou erg graag de 20 tips ontvangen over het aan tafel gaan met app ontwikkelaar. En vond het grootste inzicht hoe klantendata werkt en hoe je ermee om moet gaan.

 

Met vriendelijke groet,
Sam Furbie Fermin

Ingediend door Paul op

Dank je voor het overzicht. Helpt ons bij brainstorm over wel of niet zelf ontwikkelen!

 

Ingediend door pierre op

Dank voor het overzicht, het gaat me helpen in mijn advieswerk!

Ingediend door Maikel op

dankje voor het overzicht! Dit helpt ons om na te gaan of het maken van een app realistisch is voor ons!

Ingediend door Linda Pezik Pajoow op

Dank je wel voor de uitleg die verhelderend heeft gewerkt voor wat betreft punt 1 en 8. Ik weet nu wat wel en niet te doen. Groetjes, Linda