De snelste manier om financiering te vinden voor je app| kennisbank

Veel mensen die ontdekken hoeveel een app kost, schrikken zich kapot. Ik snap dat de meesten die dit lezen niet zomaar even duizenden euro’s ophoesten. Maar ook als je geen flink gevulde spaarpot paraat hebt, bestaan er mogelijkheden. Ik wil je helpen om aan financiering voor jouw app te komen... Om jouw app-idee werkelijkheid te laten worden!

Begin met jouw pad naar app-succes door verder te lezen, of bekijk deze video:

Voordat ik van start ga en vertel hoe je aan financiering komt, wil ik je laten weten dat er een sluiproute bestaat. Deze weg is alleen begaanbaar voor de échte vernieuwende en unieke denker. Als jij je aangesproken voelt en een idee met een goud randje bezit, scrol dan helemaal naar onder en wie weet ontvang jij deze golden ticket.

afbeelding van een winnende ticket

icoon grafiekTraditionele financiering

Per idee en per bedenker verschilt het enorm welke financiering het best aansluit. Past jouw idee bij de zorg of heb je juist een idee voor kleinkunstenaars? Dan zou je idee prima geschikt kunnen zijn voor een subsidie. Loop jij rond met een app-idee waar geen treinreiziger zonder zou kunnen? Wie weet vind je dan financiering bij een slimme partner, zoals NS.

Wil je alvast weten wat voor opties er zijn? Lees dan verder over twee financieringsmogelijkheden; Lening en Investeerder.

icoon notebookLening

Het bestaat al honderden jaren en is de meest traditionele vorm om aan een grote som geld te komen: een lening bij de bank. Er bestaan ook microfinancieringsfondsen die leningen geven aan ondernemers met goede plannen. Dit geld moet je natuurlijk weer met rente terugbetalen.

Een lening krijgen, brengt uiteraard wel een risico met zich mee. Je móet het geld gaan terug betalen, binnen de afgesproken termijn. Als jouw app compleet flopt, ben je vaak persoonlijk aansprakelijk. Het is dus belangrijk om te weten of jouw vertrouwen in je idee en jezelf het risico waard is om aan te gaan.

Door het nadenken over een lening snappen mensen vaak hoe belangrijk het is dat je een plan hebt met je app. Zo moet je weten of er een markt voor je idee is en hoe je met de app je geld gaat verdienen. Wil jij je in de schulden steken voor een onuitgewerkt idee? Nee, natuurlijk niet! Als jij niet eens garant wil staan voor jouw idee, waarom zou een andere investeerder dat dan wél doen? Bedenk in hoeverre jouw idee getest en uitgewerkt moet zijn vóór jij financieel de verantwoordelijkheid wil dragen. Zorg dat je deze stappen zet vóór je een lening aanvraagt. 

Leestip: 12 dingen die jouw app goedkoper maken

Pas als je wat verder in het ontwikkelingsproces zit, breekt het moment aan dat het goed is om na te denken over een lening. Je hebt bijvoorbeeld al een eerste versie gemaakt en je weet dat mensen staan te popelen om je app. Op zo’n moment heb je al véél meer zekerheid dat je de lening kan terugbetalen dan wanneer je slechts een idee hebt. Je beschikt al helemaal over een ideale positie als je al geld verdient met je app. Dan vraag je bijvoorbeeld een lening aan om nieuwe functies of updates toe te voegen. Tot slot is het in dat geval ook een stuk gemakkelijker om een lening aan te vragen; de verstrekker ziet graag dat de aanvrager ook de potentie heeft om de lening terug te betalen. Veel banken zijn daar tegenwoordig vrij terughoudend in geworden.

icoon pasjesInvesteerder

Een andere mogelijkheid om aan geld te komen voor je idee, is door een investeerder aan de haak te slaan. In plaats van een lening op je eigen naam te zetten, investeert een ander in jouw idee. Een investeerder brengt weer hele andere risico's met zich mee.

Investeerders willen vaak inspraak in de strategie van je app

Je gaat geen investeerder vinden als je, net als hierboven, je idee niet getest hebt of een businessplan hebt. Want als jij zelf geen moeite doet voor jouw idee, waarom zou een ander dat dan wel doen? Als je wél een investeerder vindt, wil deze natuurlijk zien waar zijn geld aan besteedt wordt. Investeerders willen vaak inspraak in de strategie van je app. Ze willen namelijk, net als jij, dat je app het tot een succes schopt. Daar maak je natuurlijk afspraken over, zoals wie bepaalt wat? Toch ben jij in ieder geval verantwoording schuldig over wat je met het geld van de investeerder doet.

Bij investeerders geldt hetzelfde als bij een lening; zij zullen vaak pas instappen in een latere fase. Wanneer het idee al zover gegroeid is dat er meer zekerheid en potentie is. Dan moet er op zijn minst een test zijn uitgevoerd of een businessplan zijn. Als een investeerder daarvóór instapt, neemt hij namelijk een groot risico. Soms doen ze dat wel, maar dan willen ze veel minder geld geven of meer dan 50% van de aandelen. Ben je juist al een stuk verder en verdien je al geld met je app, dan staan investeerders juist voor je in de rij. Logisch natuurlijk, want zij lopen dan minder risico dat zij hun geld niet meer terugzien.

Snellere financiering

Waar veel mensen nog denken aan die traditionele methodes van lenen of investeren, bestaan er ook andere opties. Snellere opties. Hieronder geef ik je 3 methodes waarmee jij binnen weken of zelfs dagen jouw app-idee kan gaan ontwikkelen.

1. Opdrachtgever

Jouw app is waarschijnlijk bedoeld voor een brede consumentenmarkt. Voor 'iedereen'. Dat klinkt wel goed, maar je zult merken dat het lastig is om in 1 keer 'iedereen' te bereiken en bedienen. Het is een stuk makkelijker om je op een kleinere groep te richten, maar zelfs dan is het lastig om die via de appstore te bereiken.

Dus laten we dit probleem eens omdraaien. Wat nou als je je app(-idee) aanpast aan een kleinere doelgroep. Bijvoorbeeld een bedrijf. Jawel, jouw app is waarschijnlijk zo te vormen dat die heel interessant kan worden voor een bedrijf of organisatie.

Een gemeente, bedrijf of organisatie kan zomaar jouw eerste financierder zijn!

Een goed voorbeeld hiervan is Ommetje, een app die de gebruiker uitdaagt om elke dag een ommetje te maken. Dat idee hadden de bedenkers natuurlijk al, maar kregen ze maar niet succesvol op de appstore. Toen zijn ze gaan zoeken naar een opdrachtgever die geïnteresseerd zou zijn in de app. Wat bleek; veel bedrijven hadden er geld voor over om hun personeel op een speelse wijze gezond te houden. Ommetje was een succes! Het geld dat ze hiermee verdienden, stopten ze weer in de verdere ontwikkeling van hun app om het uiteindelijk alsnog op de appstore te krijgen.

Denk dus goed na; is er een gemeente, bedrijf of organisatie die mogelijke interesse zou hebben in jouw app? Zo ja, dan maak je met een goed opgezet plan of prototypeschets echt kans op die eerste financiering.

2. Opknippen

Als je een app maakt, zal je veel geld moeten investeren. Op z'n minst duizenden euro's. Hoe zorg je er dan voor dat je vandaag al aan de slag kan met je app, zelfs als je dit geld niet hebt liggen? Het probleem is dat veel mensen denken dat je begint met je idee, dat in één keer uitwerkt en zo op de appstore zet. Meestal niet! Je ontwikkelt eerder stap voor stap.

Het is slim om niet ineens al je geld uit te geven, maar dit in stukjes te doen. Je kan beter eerst testen of je app-idee eigenlijk wel gaat werken met een marktonderzoek. Aan de hand van de resultaten kun je aan je businessplan gaan werken, gevolgd door een prototypeschets en daarna verder kijken naar financiering door bijvoorbeeld een opdrachtgever. Heb je die financiering geregeld, dan begint het grote ontwikkelwerk.

Zo knip je je appontwikkeling op in behapbare stukjes en zorg je ervoor dat je app een grotere kans van slagen heeft.

3. Subsidie

Een heel interessante methode, want in tegenstelling tot een lening is de subsidie een gift. Die hoef je niet terug te betalen en is zonder rente! Natuurlijk zitten er meestal wel bepaalde voorwaarden aan vast, zoals dat het maatschappelijke waarde moet hebben.

Een ander voordeel van subsidie tegenover een lening is dat je nog helemaal geen winst hoeft te maken met je app om ervoor in aanmerking te komen. Dat scheelt enorm.

Het is dus een ideale methode om je marktonderzoek, prototype of huisstijl mee te bekostigen.

Vragen

Aan de hand van de livestream over snelle financieringsmethodes kregen we een aantal vragen binnen. Ik kan me goed voorstellen dat je zelf met soortgelijk vragen zit, dus behandel ik deze ook gewoon in dit artikel.

Alexander:

Ik heb gehoord van een nieuwe succesvolle app die in de VS nu groot aan het groeien is, Locket Widget. Hoe kan deze app ineens zo populair zijn?

Mijn antwoord hierop:

Deze app is eigenlijk een widget op je homescherm die een foto laat zien, welke een andere gebruiker heeft gemaakt. Heel simpel.
Het is bedacht door een Amerikaanse jongen die zijn vriendin lange tijd niet zag, maar wel met zijn vriendin contact wilde houden. Daarom maakte hij deze app om toch samen momenten te kunnen delen.

Ondertussen staat de app op #4 van social networking, dus net achter apps zoals Instagram en TikTok.

Hoe kan het dat deze app zo succesvol is? Omdat apps zoals deze nuttig zijn en een emotionele trigger hebben. Toegevoegde waarde dus.
Daarnaast doet het verhaal van de jongen en zijn geliefde het ook goed! Ook het logo helpt daarbij.

Nu denk je misschien, zo speciaal is deze app toch niet? Het is gewoon een foto die je deelt. En dat klopt!
De laatste tijd is men zo veel mogelijk op zoek naar authenticiteit. Kijk maar naar YouTube; zelf je tv-zender maken. Authentieke beelden en verhalen.
Dat ontwikkelde zich verder, het moest ook met foto's van jezelf kunnen! Snapchat kwam met stories, waar Instagram nu ook heel groot mee is.
Verder kwamen ook de livestream radio's, live podcasts waar mensen op kunnen spreken en anderen bij kunnen aansluiten.
Zelfs de livestreams die ik nu doe horen daarbij.

Locket Widget past hier precies in het rijtje. Het is zo makkelijk om direct iets te delen, dat je de ander gelijk verbindt op een authentieke wijze.
Je ziet dingen zoals ze zijn; geen filters of effecten, gewoon zoals iets is, zelfs al is de foto een beetje mislukt. Dat maakt het echt!

Het kan nuttig zijn om dit idee te toetsen met jouw app-idee. Zou die authenticiteit ook jouw app kunnen helpen?

Vanessa:

Hi, voor een project voor school heb ik een game bedacht die AR bevat (heeft iets weg van monopoly). Kunt u mij misschien vertellen hoeveel het ongeveer zou kosten om dit te maken voor de smartpohone en hoeveel werkuren er ongveer aan verbonden zijn?

Mijn antwoord hierop:

Kort door de bocht: AR (Augmented Reality) is niet per se veel duurder dan 'normale' apps, omdat deze technologie redelijk ver is doorontwikkeld. Het zal dus niet liggen aan dit aspect, maar je spelelement is een ander verhaal.

Je interface, design, game mechanics en andere opties hebben veel invloed op de prijs. Een AR app kan gemiddeld zo'n € 20.000 tot € 30.000 kosten, zoals de meeste andere apps. Een goed ontwikkelde game app kost al gauw € 50.000 en uiteindelijk misschien zelfs € 100.000. Een spelletjesapp is dus echt wel veel duurder.

Dan heb je ook nog het aantal werkuren. De gemiddelde uurprijs van Nederlandse appontwikkelaars bedraagt tussen de 70 tot 100 euro per uur. Deel bijvoorbeeld zo'n bedrag van € 50.000 door 80 of 90 en je hebt een ruwe schatting van de tijd die nodig gaat zijn.

Realiseer je bij het maken van een budgettering of plan dat je daarnaast nog marketingkosten gaat maken en je eigen loonkosten daarbij kunnen komen.

Femke:

Kunt u een inschatting kunt geven, wat dan de kosten zullen zijn voor het maken van de software of app? Kinder-spraak app.

Mijn antwoord hierop:

Een interessante app; kinderen leren om spraak te ontwikkelen!

De kosten zullen duurder zijn door het spelelement, net als bij Vanessa. Daarnaast zal je waarschijnlijk geluid moeten hebben, namelijk de klanken van de spraak. Denk dus ook aan een stemacteur die betaald moet worden.

Ook is de vraag hoe je app precies werkt. Wordt de spraak van het kind opgenomen en beoordeeld door de app? Dat moet ontwikkeld worden en kan gemakkelijk € 20.000 extra kosten bovenop de gemiddelde prijs voor apps. Is het wat eenvoudiger en gaat het erom dat kinderen enkel het geluid van de acteur moeten nadoen, zit je mogelijk op een totaalprijs tussen de € 30.000 en € 50.000

Klein zijtakje; als we het hebben over het vinden van een opdrachtgever, heeft dit app-idee wellicht waarde voor logopedisten die dat mee kunnen geven aan ouders voor het helpen van hun kinderen. Het kan dan deels worden gefinancierd door logopedisten, een stichting die zich hiermee bezig houdt of als verdienmodel door de ouders een bedrag te laten betalen voor het gebruik van de app.

Theplaatje van gouden ticket golden ticket

Wil jij ook kans maken op deze golden ticket? Aanmelden kon tot 25 januari, de lijn is nu dicht. Maar niet getreurd... volgend jaar meer geluk!

Sta je toch echt te springen om aan kapitaal voor je app te komen? Download dan de App Financiering Planning en ontdek welk financieringsmodel bij jou past!

 

App Financiering Planning

Wil je alles opties voor financiering op een rij? En erachter komen welke financieringsmethode bij jou past? Die krijg je in de App Financiering Planning.

app financiering planning

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David van AppSpecialisten

markten
geschreven door
David van der Loo

Plaats mijn reactie

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen