App-maker vinden? Ga pas ALL-IN na deze 5 stappen| kennisbank

Een app-maker maakt apps. Dat betekent dat hij verantwoordelijk is voor de techniek van jouw app, en NIET voor het succes ervan.

Te vaak krijg ik mailtjes van mensen die een app hebben laten maken, die nauwelijks wordt gedownload terwijl ze juiste hoopte op veel app downloads. Zij voelen zich teleurgesteld omdat de app niet bereikt wat ze hoopten. Dan gaat hun investering van tienduizenden euro's en jaren van hun tijd verloren. Erger nog: ze zien hun droom ten onder gaan. Soms geven ze zelfs de app-maker de schuld. Maar klopt het wel om de maker van je app de schuld te geven?

Jij als bedenker van het idee bent verantwoordelijk voor het succes van je app. Om je niet in de kou te laten staan, wil ik je daarmee helpen. De grootste succesfactor?  Een goede voorbereiding! Dat is niet aan de app-maker, maar aan jou…

In feite wil je een sterke hand kaarten hebben, voordat je ALL-IN gaat met een app-maker.

Lees dit artikel en bekijk deze video en kom erachter wat er komt kijken bij een goede voorbereiding vóórdat je een app-maker benadert:


 

harten tien spelkaartStap 1: Kennis van de app-markt 

Begin met het begrijpen van de app-markt. Hoe maken anderen apps? Wat komt daarbij kijken? Hoeveel kost een app? Hoe verdien je geld met apps? En welke stappen moet jij zetten?

Zonder deze voorbereiding – het fundament - schopt je app het nooit tot een succes! Ik weet bijvoorbeeld dat veel mensen een app aanpakken als een website. Maar dit is niet de juiste manier. Een website draait namelijk om informatie stúren en werkt aanbod-gestuurd. Een app werkt echter vraag-gestuurd: je maakt een gefocust medium waarmee gebruikers één taak uitvoeren. 

Zo komen er nog meer zaken bij kijken waar je rekening mee moet houden bij het maken van een app. Al deze zaken verzamelden we voor jou en vind je samengevat in de App-idee Scan (de App-idee Scan is onderdeel van de App Try-out). 

harten boer spelkaartStap 2: Verdienmodel

Mensen geven steeds minder geld uit aan apps, ze willen een app direct gratis in de appstore downloaden. Daarom is het belangrijk om je verdienmodel niet te baseren op directe downloads, maar te focussen op het probleem dat je app oplost. Kortom: je moet gebruikers overtuigen om een oplossing te kopen voor een probleem, en juist niet proberen te overtuigen om een app kopen. Daarmee bedoel ik dat zodra je het woord "app" laat vallen, gebruikers denken aan een klein gratis tooltje. Dat wil je natuurlijk niet: je wil juist waardevol overkomen! Via verschillende verdienmodellen overtuig je gebruikers om daarna ook geld neer te leggen voor je oplossing.

Het verdienmodel baseer je op opbrengsten per de gebruiker (bijv. €1) x het percentage gebruikers (bijv. 10%) als onderdeel van je doelgroep (bijv. 1.000.000). Dan weet je de totale opbrengsten over een periode. Gecombineerd met een kostenschatting bepaal je of de investering in je app zich terugverdient. Denk bij de kostenschatting niet alleen aan kosten aan de initiële ontwikkeling door de app-maker, maar ook aan marketing, ondersteuning en loon voor jezelf.

"Vraag niet naar de toekomst, vraag naar het verleden."

harten vrouw spelkaartStap 3: Behoefte-onderzoek

Als je app in de appstore staat, dan bepaalt de gebruiker of hij hem downloadt. Voor jou is jouw app het beste idee tot nu toe, maar hoe communiceer je dat naar deze gebruiker?

Dat doe je door in te spelen op zijn behoeftes. Waar zit voor gebruikers een pijnpunt dat jouw app oplost? Kom daarachter en je weet hoe je jouw app moet communiceren en zelfs welke functies het moet bevatten.

De manier om dit níet te doen, is door mensen te vragen om hun mening. Als je iemand vraagt "Zou je mijn app gebruiken?", dan beïnvloed je niet alleen zijn mening door je enthousiasme, ook vraag je diegene om zijn eigen toekomst te voorspellen. Dat is dus een erg onbetrouwbare manier. Mijn tip: vraag niet naar de toekomst, maar naar het verleden. Onderzoek het gedrag van gebruikers. Wat hebben ze al gedaan? En wat waren de pijnpunten daarbij? En komen die pijnpunten overeen met de oplossingen die je app biedt?

harten heer spelkaartStap 4: Concept test

Door het behoefte-onderzoek weet je of er een behoefte is bij je doelgroep. Ze voelen een pijn, en jij gaat voor hun oplossen. Nu is de vraag: is jouw app een passende oplossing voor hun probleem? Oftewel: sluit jouw concept dat hun probleem gaat oplossen aan op de belevingswereld van de doelgroep?

Voorbeeld: misschien ben je erachter gekomen dat met name vrouwen tussen de 18 en 30 jaar het lastig vinden veel kortingspasjes in hun portemonnee te hebben. Jij bedenkt dat een app waarmee zij pasjes kunnen inscannen en daarna via een afbeelding op hun telefoon kunnen laten zien aan de kassa een oplossing is. Bij een concept test kom je er bijvoorbeeld achter dat deze doelgroep het inscannen van pasjes lastig vindt. Of dat ze bang zijn dat eenmaal bij de kassa de app niet goed werkt en ze voor gek staan. Of is de eerste inschatting niet correct: ze vinden al die pasjes in hun portemonnee geen enkel probleem…

Door het maken van een prototype en deze te testen bij de doelgroep kun je zien of er op de manier die jij bedacht hebt, echt behoefte is aan een app. Met deze kennis kun je jouw concept aanpassen. Bovendien helpt een prototype bij het overtuigen van investeerders en is het een goede manier om aan een app-maker te laten zien wat je precies wil. Ook kunnen de designs van de schermen van de app uit een prototype vaak hergebruikt worden tijdens de ontwikkeling. 

Sommige app-makers helpen je met het testen van een concept en het maken van een prototype. Vraag dan specifiek naar een User Experience designer (UX-designer). Deze specialisten zijn opgeleid om concepten te testen met gebruikers.

"Weet welke technieken er beschikbaar zijn voor ontwikkeling."

harten aas spelkaartStap 5: Technisch concept

Je concept is een creatief en visueel concept. Een app-maker gaat dit technisch invullen, als het tenminste technisch haalbaar blijkt. Hoe hij dat doet ligt aan de technieken die hij gebruikt, maar ook van de communicatie met jou. Jouw technische kennis bepaalt dus mede hun goed jouw app er uit komt te zien. Sommige app-makers praten vooral programmeurs om samen tot een complexe, doeltreffende oplossing te komen. Er zijn twee dingen die je kunt doen om tot een goede technische oplossing te komen: 

1) Vraag naar typische klanten die de app-maker heeft. Werkt hij vaak met grote bedrijven en praten ze dan met de technische afdeling? Of werken ze vooral voor Startups en denken ze dan mee met de technische invulling? Je kiest dan de ontwikkelaar die matcht met jouw situatie en kennisniveau.

2) Weet welke technieken er beschikbaar zijn voor ontwikkeling. Elk bezit zijn eigen voor- en nadelen. In dit artikel vind je een overzicht daarvan. Vraag aan de app-maker welke techniek zij gebruiken en vraag naar de voor- en nadelen. Iedere ontwikkeltechniek komt met zijn eigen nadelen, dus vraag gerust door.

vijf harten kaarten spelkaart

Met deze 5 kaarten in handen (Royal Flush of Hearts), bezit je de beste hand voor een succesvolle app en kun je gerust een app-maker benaderen.
Afbeelding: Cornischong at Luxembourgish Wikipedia [CC BY-SA 1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0)], via Wikimedia Commons )

joker spelkaartOm de tafel met een app-maker

Na stap 5 gaat het echt van start: het ontwikkelen en lanceren van je app! Let erop dat je zelf daarna zorgt voor marketing van je app en je jouw app-maker het onderhoud en ondersteuning van je app laat doen. Wil je weten waar je nog meer op moet letten als het gaat om het kiezen van een app maker? Lees dan de 5 dingen waar je op moet letten bij het vinden van app-ontwikkelaars. Klaar om er voor te gaan? Kies dan voor de beste app-maker voor jouw app. 

Om te weten welke afspraken je moet maken met een app-maker, hebben we 20 gouden tips op een rij gezet. Die helpen je om, als je eenmaal om de tafel met een app-maker zit de juiste afspraken te maken. Je zou het een checklist kunnen noemen om te weten welke afspraken je moet maken.

Ontvang de 20 Gouden Tips als PDF, door je naam en emailadres hieronder in te vullen:

20 gouden tips PDF

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

 

Je mag natuurlijk ook hieronder een reactie achterlaten. :)

Op het succes van jouw app-droom!

 

-David

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo en Katja Nagelkerke

Reacties

hallo David,

ik heb al je video's bekeken. Erg duidelijk en had ik het maar geweten voordat ik mijn app liet maken.

ik ben er nog steeds van overtuigd dat er veel vraag naar is. En ik keek ook op van je berekening van de opbrengsten. Ik moet echt overwegen of het nog rendabel is om ermee door te gaan.

Graag ontvang ik jouw pdfs om mij beter voor te bereiden en uiteindelijk een beslissing te nemen.

heb jij voor mij een ontwikkelaar in noord Holland die ik zou kunnen raadplegen? Of vind ik die op de pdf?

bij voorbaat dank.

Hoi Mieke,

Fijn dat dit jou helpt. Helaas ben je niet de enige die deze informatie eigenlijk vóór de ontwikkeling had willen hebben. Dat hoor ik namelijk vaak. Ik hoop veel leed te voorkomen met dit artikel/video :)

De berekeningen van de opbrengsten kun je het beste aanvragen via een andere PDF, die vind je onderaan dit artikel: https://www.appspecialisten.nl/kennisbank/app-ontwikkeling-omzet-uit-apps-wordt-onderschat

De bovenstaande PDF heb ik je toegestuurd. Daarin vind je niet de ideale ontwikkelaar uit Noord-Holland. Daarvoor zou ik eens hier kijken: https://www.appspecialisten.nl/app-ontwikkelaars

Met vriendelijke groet,

-David

Goedemiddag,

Ik zou graag het verdienmodel boekje willen inzien.

Hoi Mika, je kan voortaan hierboven met het formulier het Verdienmodel Sjabloon zelf aanvragen! Je krijgt hem dan meteen in je inbox. Gr. Katja

Plaats mijn reactie