App marketing: ontdek hoe je veel app downloads krijgt| kennisbank

Het succes van je app vertaalt zich in de hoeveelheid downloads. Ik ken veel verhalen van mensen die een app hebben gemaakt maar geen app downloads krijgen.

Niks is vervelender: eindelijk komt je droom-app op de markt... alleen niemand maakt er gebruik van!

Daarom voerde ik 5 onderzoeken uit om te ontdekken wat mensen nu écht beweegt om een app te downloaden (en te blijven gebruiken!). De inzichten uit de onderzoeken heb ik omgezet in praktische stappen in een Online Training.

De Online training: 'Meer app downloads' bestaat uit verschillende lessen die jou concrete handvaten geeft voor een succesvolle app.

In de video hieronder leer je de eerste 3 stappen voor jouw app marketing waarmee je gebruikers vindt én vasthoudt. Heb je de video gezien en wil je meer tips? Download dan het Stappenplan gebruikersroutine, onderaan de pagina.

Leer hoe je app marketing succesvol inzet, zodat je app te vinden is op talloze iPhones, iPads en Android smartphones!

icoon winaarsbekerApp marketing strategie : hoe zorg je voor iPhone, iPad of Android app downloads?

Dankzij de onderzoeken over appgebruik ontving ik veel inzichten. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter waarom mensen apps verwijderen én waarom mensen apps downloaden. Deze informatie samen met informatie van andere onderzoeken plaatste ik samen in een overzichtelijk schema. Hierdoor zie je meteen welk pad je moet bewandelen om te zorgen voor veel app downloads en dat je app een succes wordt!

"Je app marketing moet altijd in het teken van je gebruikers staan."

icoon rechtsApp marketing: de stappen naar veel app downloads 

Hieronder staat een afbeelding van het lessenschema voor veel app downloads. Centraal in het midden staat de gebruiker. Je app marketing moet altijd in het teken van je gebruikers staan. De gebruiker doorloopt de 3 hoofd-stappen: Ontdekken, Download en Routine. Dit zijn dus ook de stappen waarmee jij zorgt dat je app veel gedownload wordt. Lees onder de afbeelding verder waar deze stappen voor staan.

 

icoon pratenStap 1: Ontdekken

De allereerste stap is het ontdekken van je app. Hoe komt je gebruiker in aanraking met je app? Nee, dit gebeurt meestal niet via de app store maar meestal via een ander kanaal of een vriend of vriendin. Focus je marketing dus niet alleen op de appstore, maar vooral erbuiten!

"Je moet ervoor zorgen dat je app steeds weer geopend en gebruikt wordt."

icoon downloadenStap 2: Download

De tweede stap van de app marketing houdt het downloaden van de app in. Dit gebeurt wel in de app store. Hier maken mensen de uiteindelijke beslissing of ze een app wel of niet gaan downloaden. In de training leer ik je de 2 manieren waarop je mensen omver blaast en zorgt dat ze je app gaan downloaden. Ondersteunend daaraan zijn de app store optimization en app store advertisement. Met app store optimization zorg je dat je zichtbaar bent en gevonden wordt. Met app store advertisement adverteer je gericht en zorg je dat je geld verdient in plaats van verliest.

Als mensen jouw app hebben gedownload moet je natuurlijk zorgen dat ze de app ook blijven gebruiken. In mijn online training leg ik precies uit op welke knoppen je moet drukken zodat mensen jouw app nodig hebben. Een app gebruiken gaat hand-in-hand met een app verwijderen, deïnstallatie dus. Ik leg je ook uit hoe je zorgt dat je app NIET verwijderd wordt aan de hand van 2 momenten waarop mensen kritisch zijn.

icoon herhaling procesStap 3: Routine

Als mensen je app downloaden en gebruiken, wil je natuurlijk niet dat het daarbij blijft. Je moet ervoor zorgen dat je app steeds weer geopend en gebruikt wordt. Dat het app gebruik dus in de routine van je gebruikers zit. Er zijn 5 stappen die gebruikers nemen voordat je spreekt van routine. Hoe zorg je dat mensen steeds je app openen? Dat leg ik je dus haarfijn uit in de training.

Na routine kom je bij het einde van de cirkel (en eigenlijk ook weer bij het begin), bij de verspreiding van je app. Je moet ervoor zorgen dat je app verspreidt wordt, dat mensen het aan elkaar vertellen, oftewel dat je app aan populariteit wint. Om er voor te zorgen dat je app snel verspreidt, moet je app aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als dat lukt, gaat je app viral en kan je weer dezelfde stappen doorlopen voor een nog sterkere app marketing!

icoon duim omhoogGebruikers vasthouden in je app

Naast het werven van gebruikers, is het natuurlijk belangrijk om je gebruikers vast te houden.

Hoe zorg je als kleine of nieuwe app ervoor dat gebruikers van je app gaan houden? 

Om dit op te lossen heb ik het 'Stappenplan Gebruikersroutine' op gesteld. Het gaat je helpen om van jouw app gebruikers loyale klanten te maken!

Wil je dit stappenplan als PDF ontvangen in je mailbox? Vul hieronder dan je e-mailadres in:

Stappenplan Gebruikersroutine

Ontdek hoe je gebruikers langer vasthoudt in je app!

stappenplan gebruikersroutine

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

Ben je nog bezig met het uitwerken van je app-idee? Dan raad ik je aan om te beginnen met de App-idee Scan.

Daarmee zorg je ervoor dat het begin van jouw app-reis al in goede banen gaat lopen.

Wil je deze scan als PDF ontvangen in je mailbox? Vul hieronder dan je e-mailadres in:

App-idee Scan

Kom erachter of je een goed idee hebt en je overal aan hebt gedacht!

app idee scan

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David van AppSpecialisten

geschreven door
David van der Loo

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen