App marketing: ontdek hoe je veel app downloads krijgt| kennisbank

Het succes van je app vertaalt zich in de hoeveelheid downloads. Ik ken veel verhalen van mensen die een app hebben gemaakt maar geen app downloads krijgen.

Niks is vervelender: eindelijk komt je droom-app op de markt... alleen niemand maakt er gebruik van!

Daarom voerde ik 5 onderzoeken uit om te ontdekken wat mensen nu écht beweegt om een app te downloaden (en te blijven gebruiken!). De inzichten uit de onderzoeken heb ik omgezet in praktische stappen in een Online Training.

De Online training: 'Meer app downloads' bestaat uit verschillende lessen die jou concrete handvaten geeft voor een succesvolle app.

Hieronder krijg je alvast les 4 gratis, waarin ik de strategie introduceer. Heb je de video gezien en wil je meer tips? Doe dan de GRATIS mini cursus.

Leer hoe je app marketing succesvol inzet, zodat je app te vinden is op talloze iPhones, iPads en Android smartphones!

icoon winaarsbekerApp marketing strategie : hoe zorg je voor iPhone, iPad of Android app downloads?

Dankzij de onderzoeken over appgebruik ontving ik veel inzichten. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter waarom mensen apps verwijderen én waarom mensen apps downloaden. Deze informatie samen met informatie van andere onderzoeken plaatste ik samen in een overzichtelijk schema. Hierdoor zie je meteen welk pad je moet bewandelen om te zorgen voor veel app downloads en dat je app een succes wordt!

"Je app marketing moet altijd in het teken van je gebruikers staan."

icoon rechtsApp marketing: de stappen naar veel app downloads 

Hieronder staat een afbeelding van het lessenschema voor veel app downloads. Centraal in het midden staat de gebruiker. Je app marketing moet altijd in het teken van je gebruikers staan. De gebruiker doorloopt de 3 hoofd-stappen: Ontdekken, Download en Routine. Dit zijn dus ook de stappen waarmee jij zorgt dat je app veel gedownload wordt. Lees onder de afbeelding verder waar deze stappen voor staan.

schema stappen naar app downloads

icoon pratenStap 1: Ontdekken

De allereerste stap is het ontdekken van je app. Hoe komt je gebruiker in aanraking met je app? Nee, dit gebeurt meestal niet via de app store maar meestal via een ander kanaal of een vriend of vriendin. Focus je marketing dus niet alleen op de appstore, maar vooral erbuiten!

"Je moet ervoor zorgen dat je app steeds weer geopend en gebruikt wordt."

icoon downloadenStap 2: Download

De tweede stap van de app marketing houdt het downloaden van de app in. Dit gebeurt wel in de app store. Hier maken mensen de uiteindelijke beslissing of ze een app wel of niet gaan downloaden. In de training leer ik je de 2 manieren waarop je mensen omver blaast en zorgt dat ze je app gaan downloaden. Ondersteunend daaraan zijn de app store optimization en app store advertisement. Met app store optimization zorg je dat je zichtbaar bent en gevonden wordt. Met app store advertisement adverteer je gericht en zorg je dat je geld verdient in plaats van verliest.

Als mensen jouw app hebben gedownload moet je natuurlijk zorgen dat ze de app ook blijven gebruiken. In mijn online training leg ik precies uit op welke knoppen je moet drukken zodat mensen jouw app nodig hebben. Een app gebruiken gaat hand-in-hand met een app verwijderen, deïnstallatie dus. Ik leg je ook uit hoe je zorgt dat je app NIET verwijderd wordt aan de hand van 2 momenten waarop mensen kritisch zijn.

icoon herhaling procesStap 3: Routine

Als mensen je app downloaden en gebruiken, wil je natuurlijk niet dat het daarbij blijft. Je moet ervoor zorgen dat je app steeds weer geopend en gebruikt wordt. Dat het app gebruik dus in de routine van je gebruikers zit. Er zijn 5 stappen die gebruikers nemen voordat je spreekt van routine. Hoe zorg je dat mensen steeds je app openen? Dat leg ik je dus haarfijn uit in de training.

Na routine kom je bij het einde van de cirkel (en eigenlijk ook weer bij het begin), bij de verspreiding van je app. Je moet ervoor zorgen dat je app verspreidt wordt, dat mensen het aan elkaar vertellen, oftewel dat je app aan populariteit wint. Om er voor te zorgen dat je app snel verspreidt, moet je app aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als dat lukt, gaat je app viral en kan je weer dezelfde stappen doorlopen voor een nog sterkere app marketing!

illustratie waar download iconen te zien zijn

icoon duim omhoogGratis mini-cursus

Nu weet je welke stappen je globaal moet zetten om ervoor te zorgen dat jij je app marketing succesvol inzet en meer downloads krijgt.

Maar wil je écht aan de slag met jouw app? En wil je weten hoe je moet beginnen aan veel downloads krijgen?

Dat kan! Met de mini-cursus die ik heb gemaakt. Hiermee kun je GRATIS het begin van de online training uitproberen.

Maak gebruik van mijn gratis mini-cursus om de weg te starten naar veel app downloads.

Schrijf je hieronder in voor de mini cursus en start direct:

app promoten

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Ik wens je een succesvolle app toe.

PS Jouw idee voor een app is niet voor eeuwig houdbaar.

De houdbaarheidsdatum verstrijkt op het moment dat iemand met hetzelfde idee de app WEL op de markt brengt.

Tegelijkertijd begrijp ik de frustratie van het rondlopen met een idee waar je niet verder mee komt.

Je zet je idee maar in de koelkast, in de hoop dat het niet bederft. Maar het blijft spoken in je achterhoofd.

Wat als jij WEL degene bent die als eerste jouw idee in een app omzet ? Wat als je meteen voortgang boekt?

Ik neem je graag bij de hand en samen maken van jouw idee een app.

Voel jij je gemotiveerd om echt iets te doen met je idee? De bal ligt bij jou…

De link: www.appspecialisten.nl/app-takeoff

Ik wens je een populaire app toe,

-David

geschreven door
David van der Loo en Katja Nagelkerke