App-promotie: deze 3 kanalen zet een applicatie maker in| kennisbank

Jouw app moet natuurlijk veel gebruikers trekken. Een applicatie maker weet dat mensen apps downloaden uit de Google Play Store of Apple Appstore, maar óók hoe ze hier terecht komen. Wat gebeurt er voordat mensen de app via de appstore downloaden? En hoe zorg je dat er meer mensen je vinden in de appstores? De antwoorden vind je hieronder.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

Onderzoek - waar richt een applicatie maker zich op?

Uit een onderzoek van AppSpecialisten blijkt dat mensen apps vinden op 3 manieren:

1.       Via mond-tot-mond reclame, door vrienden, familie of collega’s
2.       In de appstore, door het verkennen van toplijsten van apps
3.       Via Social Media, door aanbevelingen op Facebook, Twitter en Instagram

Voor elk van deze kanalen laat ik zien wat applicatie makers doen om hun app hier te promoten.

1.      Mond-tot-mond reclame

Tijdens feestjes, borrels en tijdens het werk worden apps besproken. Misschien ken je (of ben je) ze wel, de vrienden die altijd die nieuwste apps lijken te hebben en deze apps aanraden aan anderen. Stap 1 is om deze groep mensen te leren kennen, want voordat iemand een app download spreken ze vaak iemand die hun de app aanraadt. Deze 'beïnvloeders' worden ook wel de 'early adopters' genoemd. Dit wordt jouw uitdaging: ontdekken wie deze groep is voor jouw app. Deze groep is voor iedere app namelijk anders. Daar kom je achter door met je doelgroep te praten.

Naast erachter komen wie deze groep mensen is, is stap 2 erachter komen wat zij handig vinden aan je app. Er zijn nu eenmaal veel apps, je valt pas op bij deze groep mensen als jouw app meer dan normaal aan hen te bieden heeft. Dat betekent vaak méér dan alleen app-functies “die wel eens handig kunnen zijn”. Richt je juist zeer specifiek op functies van hoge toegevoegde waarde in de situatie waarin de doelgroep de app inzet. Nadat je de groep hebt leren kennen, bespreek je met hen in welke situatie jouw app handig is. Welke problemen ondervinden ze in die situatie? Wat hebben ze er al aan gedaan om het op te lossen? Vraag de early adopters dus naar hun bestaande gedrag.

Stap 3 is om deze kennis over het gebruik van je app op een bepaald moment, om te zetten in een promotiestrategie. Promoot aan de juiste mensen op het juiste ogenblik. 

Stap 4 is om deze groep van early adopters in een korte periode te triggeren om de app te proberen. Als de uitvoering van de app goed is, overtuig je hen om de app te blijven gebruiken en jouw app aan te bevelen aan hun vrienden. Zo breng je de mond-tot-mond reclame op gang. Dit stimuleer je door hen te vragen en te belonen om de app te delen met hun omgeving.

2.      Appstore

Mensen zullen je app downloaden via de appstore. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze via de appstore van je app gehoord hebben. Promotie van je app via de appstore is daarnaast moeilijk: er staan in de Google en Apple Appstores elk ruim 2 miljoen apps daar val je niet snel tussen op. Toch zijn er een aantal dingen die je doet om gebruikers in de appstore voor je te laten kiezen:

Communiceer vooral nut

Laat mensen zien, voordat ze de app gaan downloaden, wat het nut is van de app. Denk na wat het hén oplevert en zeg het op de manier waarop ze het zelf nodig hebben. Dat zijn dus niet alleen de functies van de app, maar vooral wat het gebruik van de app hen oplevert.

Laat gebruikers een emotie voelen

Mensen maken voor een groot deel beslissingen gebaseerd op emoties. Ook de keuze om jouw app te downloaden. Kies een emotie die past bij het nut van je app en laat deze zien door afbeeldingen, de app-naam, het icoon en tekstuele beschrijving.

App Store Optimization

App Store Optimization is ervoor zorgen dat je app goed gevonden wordt in de appstore. Wil je hier meer over weten? Ik vertel hier alles over in les 7 van de Meer app downloads training. De videos vind je hier.

3.      Social media

Zie social media als een digitale vorm van mond-tot-mond reclame die de potentie heeft om als een olievlek te verspreiden.

- Social Media is een ideaal kanaal om fans te binden en ermee in contact te blijven. Social Media draait om interactie. Ga de dialoog aan met je early adopters zo bouw een community van ambassadeurs die je app promoten.
- Op Twitter plaats je gerichte advertenties, specifiek gericht op apps.
- Ken je jouw early adopter doelgroep? Facebook zorgt ervoor dat je nóg specifieker op hen adverteert.
- Veel blogs verspreiden nieuwe artikelen via Social Media. Kies een blog dat goed aansluit bij je early adopters en vraag of je een gast-blogpost mag schrijven.
- Sommige zaken automatiseer je, zoals het automatisch versturen van berichten via Buffer. Zo hou je meer tijd over, bijvoorbeeld voor de interactie met je doelgroep.
- Integreer sociale media in je app. Kunnen gebruikers inloggen met een Social Media netwerk? Geef dan de optie om je meteen op dat netwerk te volgen. Of geef een beloning in de app als gebruikers je volgen of noemen in een bericht.

Maak een app promotie strategie voor jouw app

Ik heb je nu al veel tips over app promotie gegeven. Het is heel handig om veel informatie te hebben over app promotie, maar hoe pas je de kennis nu toe? Dat is een vraag die veel app ondernemers zichzelf stellen.

Daarom heb ik een GRATIS mini-cursus gemaakt zodat je zélf aan de slag gaat met het promoten van je app. Als je weet waarom mensen apps downloaden, zorg je ook dat ze jouw app gaan gebruiken. Met de gratis mini-cursus verbeter je jouw app promotie!

Begin hieronder om de mini-cursus te starten:

app promoten

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Online training: Meer app downloads

De mini-cursus is een onderdeel van de online training die ik heb ontwikkeld, speciaal voor mensen die meer succes voor hun app willen. Dankzij de training krijg jij meer gebruikers voor je app en wordt je zelf een ware app marketeer! De training bestaat uit 14 lessen, sheets, werkbladen en je leert alles over app marketing, app stores, deïnstallatie en het viral gaan van apps. De eerste 5 lessen zijn gratis, om alvast een vliegende start te maken. 

Bekijk hier de online training: 'Meer app downloads'. 

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

onderwerpen