App-promotie: deze 3 kanalen zet een applicatie maker in| kennisbank

Je wil natuurlijk dat jouw app veel gebruikers trekt. Bijna iedereen downloadt apps via de Google Play Store of Apple Appstore. "Dus als mijn app in deze stores staat, dan ben ik binnen, toch?" Nou... dat ligt wat ingewikkelder: gebruikers moeten wel weten dat je app bestaat. Maar hoe zorg je dat mensen je app weten te vinden? En wat gebeurt er voordat mensen je app downloaden in de appstore? De antwoorden vind je hier.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

Onderzoek - waar richt een applicatie maker zich op?

Uit een onderzoek van AppSpecialisten blijkt dat mensen apps vinden op 3 manieren:

1.       Via mond-tot-mond reclame, door vrienden, familie of collega’s
2.       In de appstore, door het verkennen van toplijsten van apps
3.       Via Social Media, door aanbevelingen op Facebook, Twitter en Instagram

Voor elk van deze kanalen laat ik zien wat applicatie makers doen om hun app hier te promoten.

1.      Mond-tot-mond reclame

Hou je oren goed open tijdens feestjes, borrels en in je werkpauze. Want dat zijn bij uitstek de momenten dat we elkaar beïnvloeden. Naast spannende series op Netflix delen we ook graag onze favoriete apps van het moment. Misschien ken je (of ben je) ze wel, degene die altijd op de hoogte is van dé nieuwste apps en deze apps aanraadt aan anderen.

Stap 1 : Leer deze mensen (her)kennen! De zogenoemde early adopters. Zij staan bekend omdat ze vaak nieuwe dingen als eerst uit proberen. Want voordat iedereen je app download, moet iemand hen de weg wijzen. Deze rol past perfect op het lijf van de early adopters. Zoek uit wie in je sociale kring vaak deze rol aanneemt.

Stap 2 : Ben je er achter wie de trendsetters zijn in je netwerk? Kom er dan achter wat zij uniek vinden aan je app. Er bestaan zoveel apps, je app valt alleen op als die iets nieuws te bieden heeft. Dat betekent vaak méér dan alleen app-functies “die wel eens handig kunnen zijn”. Richt je juist zeer specifiek op functies van hoge toegevoegde waarde in de situatie waarin de doelgroep de app inzet. Bespreek met de doelgroep in welke situaties jouw app handig is. Welke problemen ondervinden ze in die situatie? Hoe lossen ze zulke problemen nu op? Vraag de early adopters dus naar hun bestaande gedrag.

Stap 3 : Weet je precies wat je doelgroep wil? Dan is het handig om deze kennis om te zetten in een promotiestrategie. Promoot aan de juiste mensen op het juiste ogenblik. 

Stap 4 : Trigger de early adopters om je app uit te proberen. Waarom het belangrijk is om eerst een 'pilot' uit te voeren, leg ik je aan de hand van de serie Games of Thrones uit. Als de uitvoering van de app goed is, overtuig je hen om de app te blijven gebruiken en jouw app aan te bevelen aan hun vrienden. Zo breng je de mond-tot-mond reclame op gang. Dit stimuleer je door hen te vragen en te belonen om de app te delen met hun omgeving.

"Mensen beslissen vaak op basis van emoties."

2.      Appstore

Mensen downloaden je app via de appstore. Dat wil nog niet zeggen dat ze dankzij de appstore je app kennen. Promotie van je app via de appstore is moeilijk: er staan in de Google en Apple Appstores elk ruim 2 miljoen apps, daar val je niet snel tussen op. Toch kan je het lot een handje helpen zodat gebruikers in de appstore voor je app kiezen:

Communiceer vooral het ‘waarom’

Laat mensen zien, voordat ze de app gaan downloaden, waarom ze de app moeten downloaden. Denk na wat het hén oplevert en communiceer duidelijk de voordelen. Dat zijn dus niet alleen de functies van de app, maar vooral wat het gebruik van de app hen oplevert.

Laat gebruikers een emotie voelen

Mensen beslissen vaak op basis van emoties. Dit geldt ook voor de keuze om jouw app te downloaden. Kies een emotie die past bij het nut van je app en laat deze zien door afbeeldingen, de app-naam, het icoon en tekstuele beschrijving.

App Store Optimization

Door App Store Optimization vindt iedereen je app makkelijk in de appstore. Wil je hier meer over weten? Ik vertel hier alles over in les 7 van de Meer app downloads training. De videos vind je hier.

like knop3.      Social media

Zie social media als een digitale vorm van mond-tot-mond reclame die de potentie heeft om als een olievlek te verspreiden.

- Dankzij Social Media bind je snel mensen aan je en blijf je ermee in contact. Social Media draait om interactie. Ga de dialoog aan met je early adopters; zo bouw je aan een community van ambassadeurs die je app promoten.
- Op Twitter plaats je gerichte advertentiesspecifiek gericht op apps.
- Ken je jouw early adopter doelgroep? Facebook zorgt ervoor dat je nóg specifieker op hen adverteert
- Veel blogs verspreiden nieuwe artikelen via Social Media. Kies een blog dat goed aansluit bij je early adopters en vraag of je een gast-blogpost mag schrijven.
- Sommige zaken automatiseer je, zoals het automatisch versturen van berichten via Buffer. Zo hou je meer tijd over, bijvoorbeeld voor de interactie met je doelgroep.
- Integreer sociale media in je app. Kunnen gebruikers inloggen met een Social Media netwerk? Geef dan de optie om je meteen op dat netwerk te volgen. Of geef een beloning in de app als gebruikers je volgen of noemen in een bericht.
- Ter inspiratie: lees hoe instagram het van idee tot een groot succes schopte

leraar icoonMaak een app promotie strategie voor jouw app

In dit artikel gaf ik je veel tips over app promotie. Hoe handig veel informatie over app promotie ook is, je moet natuurlijk wel weten hoe het moet. Want hoe pas je de kennis nu toe? Veel ondernemers vragen zich dit waarschijnlijk af. 

Om je een handje te helpen, bied ik jou deze GRATIS mini-cursus aan zodat je zélf aan de slag gaat met het promoten van je app. Als je weet waarom mensen apps downloaden, zorg je ook dat ze jouw app gaan gebruiken. Met de gratis mini-cursus verbeter je jouw app promotie!

Begin hieronder om de mini-cursus te starten:

app promoten

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

leraar icoonOnline training: Meer app downloads

De mini-cursus is een onderdeel van de online training die ik heb ontwikkeld, speciaal voor mensen die meer succes voor hun app willen. Dankzij de training krijg jij meer gebruikers voor je app én groei je in de rol als ware app marketeer! De training bestaat uit 14 lessen, sheets, werkbladen en je leert alles over app marketing, app stores, deïnstallatie en het viral gaan van apps. De eerste 5 lessen zijn gratis, om alvast een vliegende start te maken. 

Bekijk hier de online training: 'Meer app downloads'. 

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

onderwerpen
geschreven door
David van der Loo en Katja Nagelkerke