Zo ging Instagram van idee naar app: de stappen op een rij| kennisbank

Hoe kan een simpele foto app binnen 67 dagen een milioen gebruikers krijgen? En na 1,5 jaar verkocht worden voor 1 miljard dollar? Hieronder vind je de stappen van idee naar app succes!

idee naar appDe opkomst van Instagram

YouTube en Facebook zijn eigenlijk heel oud. Zij gingen van idee naar app vóór 2010. Instagram zag pas in 2010 het levenslicht. Toch is dit sociale medium is inmiddels niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Inmiddels heeft bijna iedereen een account; van normale mensen tot politieke leiders, beroemdheden en koninklijke families. Jij staat hier ook tussen, toch?

idee naar appTe diep in het glaasje gekeken

In 2009 besloot whiskey-liefhebber Kevin Systrom (toen 27 jaar) een app te maken. 'Van idee naar app gaan' betekende voor hem niet alleen een app maken die hij zelf wilde gebruiken, maar ook wilde delen met mede whiskey- en bourbon-drinkers. In deze app konden de liefhebbers ervaringen met elkaar delen en bijhouden welke whiskeys ze al gedronken hadden. Ook konden ze elkaar tippen over bijzondere wetenswaardigheden. Uiteraard inclusief bijpassende foto! De app kreeg de naam Burbn

idee naar app

idee naar appDoei baan!

Het cruciale omslagpunt kwam in maart 2010. Kevin ontmoette twee investeerder op een feestje in Silicon Valley, waar veel startups van idee naar app gaan. De investeerders waren onder de indruk van de eerste versie van Burbn. De afspraak om een kop koffie te gaan drinken was dan ook snel gemaakt. De twee investeerders pompten 500.000 dollar in de app. Toen durfde Kevin een sprong in het diepe te wagen en besloot zijn baan op te zeggen. Wat een opluchting, eindelijk tijd om echt van idee naar app te gaan! Het krediet gebruikte hij onder andere om een groep mensen om zich heen te verzamelen. De eerste die zich aansloot was de 25-jarige Mike Krieger, die hij nog kende van zijn studie.

idee naar appVerandering van koers

Samen met zijn nieuwe team en de investeerders onderzochten ze hoe ze van Burbn een hit konden maken. Hoewel de app al check-in en chat mogelijkheden had, bleek foto’s delen de populairste feature. Er waren al soortgelijke apps op de markt die veel beter waren in check-ins en chat, zoals Foursquare en Whatsapp. Bovendien bleken gebruikers vooral op zoek te zijn naar een handige foto-deel app.

"We gingen van een paar gebruikers naar de nummer 1 gratis fotografie app, in slechts een paar uur tijd."

idee naar appSlecht slapen

Voor oprichter Kevin was het een bittere pil om van koers te veranderen. Hij moest zijn idee aanpassen en daar verzette hij zich tegen. Na een aantal nachten slecht slapen realiseerde Kevin zich dat een verandering nodig was om van idee naar app te gaan die echt succesvol is!

idee naar appHet kantelpunt van idee naar app

Nadat Kevin overstaf ging, maakte Burbn de switch naar een app met de focus op het delen van foto’s met likes en comments. De naam werd veranderd naar Instagram; een combinatie van ‘instant camera’ en ‘telegram’. 

idee naar app

idee naar appHard werken

Weken vlogen voorbij en het kleine team werkte onvermoeibaar door aan de mogelijkheden om foto’s te delen. Het resultaat presenteerden ze in een bèta-versie aan hun vrienden. De bugs die naar boven kwamen, werden snel opgelost. Het team was tevreden en besloot de app te lanceren. Showtime!

idee naar appGrote verrassing!

Op 6 oktober 2010 werd Instagram uitgebracht. Die dag nog bereikte ze met 25.000 gebruikers de top 3 foto-deel apps. Dit was een complete verrassing! Kevin richtte zich met dit nieuws tot het forum Quora. Hij schreef: “We hadden de overweldigende reactie, nooit verwacht. We gingen van een paar gebruikers naar de nummer 1 gratis fotografie app, in slechts een paar uur tijd. Deze groei zette door. In december had Instragram al één miljoen gebruikers.

idee naar appDronken programmeur

Op dat moment waren ze nog maar een paar jonge jongens. Mike onderstreept dit in een interview: “Op een dag werd ik wakker en ontving een e-mail dat de app die nacht offline was geweest maar het inmiddels weer deed. Ik vroeg zich af wie het weer werkend heeft gekregen? Shane, heb jij het gemaakt? Kev, heb jij het gemaakt? Nee! Blijkbaar had ik het zelf om half 4 ’s nachts, stomdronken, voor elkaar gekregen. Ik kon het me niet meer herinneren. Dat is hoe moeilijk we het in die tijd hadden.”

idee tot app

idee naar appOver 100 jaar...

In een recent interview werd oprichter Kevin gevraagd: “Ben je nu een succes? Heb je het gehaald? Of is dit maar het beginstadium?” Kevin: “Ik beschouwde het als succes toen mijn ouders Instagram begonnen te gebruiken. Ik denk dat dat alles was wat ik eigenlijk nodig had. Het moment dat je iets maakt en je familie het gebruikt en weet hoe ze het dagelijks moeten gebruiken. Maar professioneel gezien is er nog een hoop om naar uit te kijken. Ik weet dat 15 miljoen geweldig is, maar 150 miljoen is beter en 500 miljoen is nog beter. Dus we zitten nog maar in het beginstadium van ons bedrijf. Als we een 100- jarig bedrijf zouden starten, zitten we nog maar in ons eerste jaar. Dit is nog maar het puntje van de ijsberg.”

idee naar appZo verdien je 1 miljard dollar

Het aantal Instagram gebruikers bleef zich uitbreiden en al snel trokken ze de aandacht van investeerders. Begin 2011 werd de waarde van het bedrijf geschat op 25 miljoen dollar. Jack Dorsy, van Twitter, probeerde Instagram over te kopen, maar het prijskaartje van 500 miljoen dollar was niet genoeg voor co-ontwikkelaar Kevin.

In maart 2012 was het aantal gebruikers gegroeid tot 27 miljoen. In april van dat jaar kocht Facebook Instagram over voor 1 miljard dollar, onder de voorwaarde dat Instagram autonoom zou blijven. En dat brengt ons tot het huidige tijdperk, waar Instagram niet meer weg te denken is met 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers .

Hoe je Instagram nadoet met jouw app idee
 

david van der Loo idee naar appDavid van der Loo, App-Expert: "Als je kijkt naar de stappen die Instagram zetten dan zie je veel overeenkomsten met andere succesvolle apps. Dat kun je nadoen, zodat je weet waar je moet beginnen. Wat mij betreft zijn dit deze belangrijke stappen:"
 

idee naar app lightbulb1. Begin met een idee waar je zelf in gelooft

Oprichter Kevin geloofde in zijn idee. Hij was zeer gemotiveerd. Voor hem begon dat met een passie voor Whiskey. Hij had gewoon nog een baan toen hij begin, maar gebruikte zijn vrije tijd om te werken aan zijn app. En hij deelde zijn idee met mensen om hem heen, dat hem uiteindelijk bij de investeerders bracht. Zo'n doorzettingsvermogen is mijns inziens een belangrijk ingredient. Sta daar even bij stil en leg bijvoorbeeld je motivatie, passie of geloof in je idee vast in een missie. Dat is een korte, inspirerende zin die laat zien waarom je doet wat je doet. Zo weet je beter waarvoor je het doet en helpt je in moeilijke tijden.

idee naar app prototype2. Maak een Prototype

Voordat hij meteen investeerde in volledige ontikkeling van zijn app, maakte Kevin een eerste, grove versie van zijn app. Daarmee overtuigde hij o.a de investeerders die later geld gaven. Zo'n eerste versie noemen we ook wel een prototype. Je kunt er niet alleen investeerders mee overtuigen, maar iedereen die je wil dat jou gaat helpen. Het tastbaar maken van je idee in een prototype is een belangrijke stap om van je vage, gedroomde idee te komen tot een concrete app in de praktijk. Onderschat dit niet, het tastbaar maken van je idee is een grote probleem voor veel app-idee bedenkers!

idee naar app users3. Test met gebruikers

Zelfs met de investering, team en prototype was Kevin er nog niet. Het kantelpunt kwam pas toen hij luisterde naar de behoefte van gebruikers en zijn app daarop aanpaste. Dat zorgde voor de doorslag en uiteindelijk in 25.000 gebruikers op de éérste dag. Dat veranderen van zijn idee was lastig voor Kevin, maar hét ingredient om veel gebruikers naar zijn app te trekken en na 1,5 jaar voor 1 miljard euro te verkopen.

Deze 3 stappen vind je, inclusief stap-voor-stap uitvoering, in mijn boek "Maak een App als een Baas". Bestel hem hier of download hieronder alvast GRATIS de Sneak Preview inclusief samenvatting van het volledige stappenplan:

Ik geloof dat je app succesvol wordt, als je waarde creëert. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

 

 

Bronnen: 
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Instagram
https://youtu.be/Z2oh1LH45c8

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo